کودکان کار بدون اجرای درست نظام چندلایه تامین اجتماعی ساماندهی نمیشوند/ همت شهرداری تهران برای ساماندهی کودکان کار قابل تقدیر است
خبرگزاری میزان - دی ماه سال گذشته عبدالمطهر محمدخانی، سخنگو شهرداری تهران، اوضاع کودکان کار را در سطح جامعه دردآور دانست و گفت: چه کودکانی که به وسیله مافیای زباله مورد استثمار قرار میگیرند، چه آنهایی که سر چهارراهها و در خیابانها کار میکنند؛ اعم از کودکانی که واقعا نیازمندند و یا کودکانی که توسط مافیا به کارگرفته شده نیازمند رسیدگی و امداد فوری هستند و طی هفتههای گذشته ساماندهی کودکان کار با همراهی دستگاههای ذیربط به صورت آزمایشی آغاز شده است.
در سال جدید نیز علی محمد قادری، رئیس سازمان بهزیستی کشور در روز ۲۶ فروردین با حضور در صحن علنی شورای اسلامی شهر تهران گفت: در جمع آوری کودکان کار، شهرداری اقدامات خود را آغاز کرده و جلسههای متعددی در همین راستا برگزار شده، باید ببینیم چگونه این موضوعات در فضای کالبدی شهر قابل لمس خواهد شد. برای ساماندهی کودکان کار بیش از ۲۰ دستگاه باید همکاری کنند. در شهرداری تهران اقداماتی در حال انجام است و باید این سوال را پرسید که چه تعداد مصوبه عملیاتی در این زمینه وجود دارد. همین که شهردار تهران تعدادی دستگاه را گردهم آورده است اقدامی رو به جلو به شمار میرود. بنده بسیار خوشبینم که اتفاقات خوبی برای کودکان کار و خیابان خواهد افتاد، اما باید این موضوع را نیز در نظر گرفت که بخش قابل توجهی از کودکان کار، اتباع هستند و اینکه آیا باید رد مرز شوند یا خیر؛ باید بررسی شود و در مواردی کودکانی که در خیابانها هستند، خانواده دارند و وقتی جمعآوری شوند، بعضاً خانوادهها اقدام به بازگرداندن فرزندان خود میکنند. ساماندهی کودکان کار و خیابان پیچیدگیهایی دارد که باید مورد توجه قرار بگیرد.
در همین رابطه سیدحسن موسوی چلک، رئیس انجمن مددکاران اجتماعی ایران در گفتوگو با میزان گفت: آییننامه ساماندهی کودکان خیابانی را در سال ۸۴ داریم که در آن بهزیستی با همکاری ۱۱ نهاد و سازمان از جمله شهرداریها مدیریت کار را به عهده دارد و همچنین قانون حمایت از اطفال و نوجوانان را داریم که در سال ۹۹ تصویب شد و با توجه به مصادیقی که در این قانون است کودکان کار و خیابان نیز مشمولش هستند، آیین نامه اجرایی ماده ۶ این قانون مدیریت را به عهده سازمان بهزیستی با همکاری حدود ۲۸ دستگاه از جمله شهرداریها گذاشته است.
وی ضمن اشاره به اینکه قانون حمایت از کودکان بد سرپرست و بی سرپرست نیز بخش عمده کار به عهده سازمان بهزیستی گذاشته است، ادامه داد: مسئولیتی که از جانب رئیس جمهور به شهردار تهران به عنوان دستیار ویژه رئیس جمهور در امور مدیریت آسیبهای اجتماعی داده شد، تنها به مسئله کودکان کار مربوط نمیشود و شامل آسیبهای اجتماعی دیگر نظیر اعتیاد نیز میشود. ما در کشور ستاد مبارزه با مواد مخدر داریم که زیر نظر ریاست جمهوری است و در هر استان نیز یک شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر داریم و سازمانهای مختلف در این رابطه وظایفی را به عهده دارند و سالها است که مشغول فعالیت هستند.
رئیس انجمن مددکاران اجتماعی ایران با بیان اینکه در حوزه مفاسد اقتصادی نیز متولیان متعدد و مختلفی وجود دارد، افزود: هنگامی تا این اندازه سازمانهای متولی داریم که بسیاری از آنها نیز زیر مجموعه دولت هستند و از طرفی دیگر شورای برنامه ریزی استان و کار گروههای اجتماعی فرهنگی ذیل این شورا را داریم به نظر نمیرسد ضرورتی برای سپردن این مسائل به شهردار تهران وجود داشته باشد.
شهرداری تهران میتواند در حوزه آسیبهای اجتماعی برای تمام شهرداریهای کشور الگو باشد
موسوی چلک بیان کرد: همت شهرداری و اینکه قصد ایفای نقش بیشتر در این مورد را دارد قابل تقدیر است، شهرداری تهران میتواند در حوزه آسیبهای اجتماعی برای تمام شهرداریهای کشور الگو باشد چرا که در رابطه با مسائل آسیبهای فعالیت کرده و دارای سازمانها و ساختارهایی از جمله سامانه ۱۳۷، فوریتهای اجتماعی، سامان سراها و سازمان رفاه، خدمات اجتماعی و مشارکتهای اجتماعی است و انصافا در رابطه با متکدیان و افراد بی خانمان در دورههای مختلف و از جمله این دوره پای کار آمده که این اقدامها قابل تقدیر است.
همچنان شاهد حضور و فعالیت کودکان کار در سطح شهر تهران هستیم
وی با اشاره به اینکه با وجود همه اقدامها و قولهایی که داده شده همچنان شاهد حضور و فعالیت کودکان کار در سطح شهر تهران هستیم، توضیح داد: شهرداری تهران به این مسئله ورود پیدا کرده و در حال انجام اقداماتی در رابطه با ساماندهی کودکان کار است، اما واقیت این است که تا زمانی که شاهد فقر در جامعه هستیم برنامههای سطحی و مقطعی تاثیر چندانی ندارد و بهتر است شهردار تهران برای انجام هر چه بهتر این وظیفه گزارشی را از عملکرد دستگاهها در راستای وظایف قانونی مرتبط با تکلیفی که رئیس جمهور به عهده شهردار گذاشته شده تهیه کند و اسناد قانونی، عملکردها و نقاط قوت و ضعف را دربیاورد و با کمک دستگاهها اقداماتی را برای بهبود خدمات فعلی انجام دهد.
سازمان برنامه و بودجه باید منابع لازم را در اختیار سازمانها و نهادها قرار دهد
رئیس انجمن مددکاران اجتماعی ایران ضمن بیان اینکه معمولا نهادهای دولتی چندان تابع شهرداری که نهاد عمومی غیر دولتی است، نیستند و نباید توفع داشت دستگاهها به صورت نهادینه شده از شهرداریها حرف شنوی داشته باشند، عنوان کرد: از طرفی دیگر دستگاهها محدودیت منابع دارند و شهرداری میتواند ظرفیتهایش را در اختیار سازمانها قرار دهد و هنگامی که سازمانها نمیتوانند کارهایشان را جلو ببرند به آنها کمک کند، سازمان برنامه و بودجه نیز باید منابع لازم را در اختیار سازمانها و نهادها قرار دهد چرا که منابع دستگاهها محدود است و برای کارهای دیگری تعریف شده و ممکن است در اجرای برنامههای این چنینی منابع کافی در اختیار نداشته باشند و در چنین شرایطی شاهد نتیجه اثربخش و کاهش کودکان خیابانی نباشیم.
هنگامی که جنس کار را خوب نشناسیم برنامه ریزیها نیز نتیجه نمیدهد/ افزایش ۳۰ درصدی مستمریها کافی نیست
موسوی چلک گفت: نیت مدیران شهری تهران در رابطه با ساماندهی کودکان کار خیر است، اما جنس کار در این مورد متفاوت است و هنگامی که جنس کار را خوب نشناسیم برنامهریزیها نیز نتیجه نمیدهد و پس از مدتی هم انرژی تحلیل میرود و هم منابع هدر میرود و لازم است در ورود به این برنامهها واقعبینتر باشیم به ویژه اینکه بخش از عمده از کودکان کار به دلیل فقر اقتصادی و برای تامین معاش خانواده کار میکنند و ما نهایتا میتوانیم آنها را به سازمانها و نهادهای حمایتی وصل کنیم که این اقدام را انجام دادهایم، اما هر سال با افزایش ۳۰ درصدی مستمریها نمیتوان نیازهای این افراد را تامین کرد چرا که با تورم و هزینهها هیچ تناسبی ندارد و امسال مبلغ مستمری از ۷۶۰ هزار تومان به ۹۰۰ هزار تومان برای هر نفر رسیده و تا زمانی که نظام چند لایه تامین اجتماعی را به درستی در کشور اجرا نکنیم وجود پدیده کودکان کار چندان دور از انتظار نیست.
انتهای پیام/