صفحه نخست

رئیس قوه قضاییه

اخبار غلامحسین محسنی اژه‌ای

اخبار سید ابراهیم رئیسی

اخبار صادق آملی لاریجانی

قضایی

حقوق بشر

مجله حقوقی

سیاست

عکس

جامعه

اقتصاد

فرهنگی

ورزشی

بین‌الملل- جهان

فضای مجازی

چندرسانه

اینفوگرافیک

حقوق و قضا

محاکمه منافقین

هفته قوه قضاییه

صفحات داخلی

فرهنگ عدم استفاده از خودرو‌های شخصی را از مدیران شروع کنیم/اتخاذ تصمیمات سخت گیرانه‌تر برای ورود به محدوده طرح ترافیک

۲۶ آذر ۱۳۹۷ - ۱۲:۰۶:۱۸
کد خبر: ۴۷۶۶۴۸
شهردار تهران با تاکید بر اینکه فرهنگ عدم استفاده از خودرو‌های شخصی را از مدیران شروع کنیم، گفت: باید تلاش کنیم تا مشکلات ترافیکی تهران حل شود و این بدون همکاری و همدلی مدیران و مسئولان ذیربط و مشارکت مردم امکان پذیر نخواهد بود.

به گزارش گروه جامعه   پیروز حناچی در همایش «گرامیداشت ۲۶ آذر، روز ملی حمل و نقل» گفت: بر اساس این روایت، سوال درست نیمی از علم را در خود دارد. به باور من، این بیان روح مدیریت استراتژیک است و ما را به مسیر درست می‌رساند. ایران کشوری است با فرهنگی عظیم و سابقه‌ای دیرینه و بر این اساس، بسیاری از راهکار‌های حل مشکلات امروز در ادبیات ما نهفته است.

شهردار تهران به سختی‌های مردم در تحمل ترافیک تهران پرداخت و عنوان کرد: همه ما مسئول رنج مردم در ترافیک شهری هستیم و باید تلاش کنیم آن را حل کنیم. ترافیک پدیده‌ای است که مولود زندگی در شهر‌های بزرگ است و ما در قرون گذشته با چنین پدیده‌ای مواجه نبودیم.

وی افزود: در علم شهرسازی می‌گوییم زمانی که شهر به جمعیت بالاتر از ۵۰۰ هزار نفر رسید، باید برای تردد شهری تدابیری اندیشید. زمانی که شهر به جمعیت بالاتر از یک میلیون نفر رسید، هزینه‌های مدیریت ترافیک شهری بالا می‌رود و زمانی که جمعیت از مرز ۵ میلیون نفر عبور کرد، دیگر حل معضلات حمل و نقل به سادگی میسر نخواهد بود.
به گفته حناچی، مسئولان در تهران زمانی به صرافت حل مشکلات ترافیکی افتادند که جمعیت این شهر از ۵ میلیون نفر عبور کرده بود.

شهردار تهران تاکید کرد: به هر حال امروز باید تلاش کنیم تا مشکلات ترافیکی تهران حل شود و این بدون همکاری و همدلی مدیران و مسئولان ذیربط و مشارکت مردم امکان پذیر نخواهد بود. امیدوارم با تلاش و کوشش به روزی برسیم که رضایت مردم را کسب کنیم که بزرگ‌ترین پاداش ما خواهد بود.

حناچی با بیان اینکه ترافیک و آلودگی هوا از پیامد‌های زندگی شهری است، گفت: متاسفانه آمار روز‌های آلوده در شهر‌های بزرگ کشور بالا است و شاید یکی از دلایل این آلودگی تجمع سرمایه گذاری‌ها در این شهر‌ها باشد. بر اساس آمار‌های سازمان مدیریت و برنامه ریزی، ۹۵ درصد سرمایه گذاری‌ها در کشور در شهر‌های بزرگ اتفاق می‌افتد و این تجمع منجر به آلودگی این شهر‌ها می‌شود. لازم به یادآوری است که این آمار در تهران ۳ برابر است.

وی با طرح این سوال که آیا موضوع ترافیک و آلودگی هوا در شهر‌های بزرگ لاینحل است، تصریح کرد: ۲۶ آبان ۱۳۳۶ تقریباً همزمان با ۹ دسامبر ۱۹۵۲، ۴ هزار نفر در شهر لندن به دلیل آلودگی هوا جان خود را از دست دادند. در آن زمان لندن شهری با ۱۲ میلیون جمعیت بود، اما امروز جمعیت این شهر به ۷ میلیون رسیده است و دیگر خبری از آن آلودگی‌ها نیست. این نشان می‌دهد که می‌توان مشکل آلودگی هوا و ترافیک را حل کرد.

شهردار تهران با بیان اینکه علاوه بر لندن، بسیاری از کلانشهر‌ها این مشکل را حل کردند، گفت: اجرای شبکه حمل و نقل عمومی می‌تواند یکی از این راه حل‌ها باشد که هنوز در تهران به اندازه لازم گسترش پیدا نکرده است. واقعیت این است که خطوط مترو تمام شهر را پوشش نمی‌دهد و ما در تهران شاهد عدم پیوستگی مد‌های حمل و نقل هستیم.

وی با اشاره به سفر خود به پاریس در گذشته و بررسی وضعیت ترافیکی این شهر تصریح کرد: گاهی این موضوع مطرح می‌شود که برای مقابله با آلودگی، خودرو‌های جدید شماره گذاری نشوند، اما در سفری که به پاریس داشتیم مدیران این شهر گفتند که ۱۳ میلیون خودرو در پاریس پلاک گذاری شد. به اعتقاد آن‌ها نمی‌توان به خاطر آلودگی، جلوی صنعت و اشتغال را گرفت.

حناچی ادامه داد: در این شرایط، آن‌ها سیاست دیگری را برای کنترل آلودگی پیش گرفتند مبنی بر اینکه فردی که با خودروی شخصی قصد ورود به پاریس مرکزی را داشت نقره داغ می‌شد. جالب این جاست زمانی که با مدیرعامل شرکت خودروسازی «رنو» جلسه داشتیم، متوجه شدیم که با مترو سرکار می‌آید در حالی که خود مدیر یک شرکت بزرگ خودروسازی بود.

شهردار تهران با تاکید بر اینکه باید فرهنگ عدم استفاده از خوردو‌های شخصی را از مدیران خود شروع کنیم تا مردم بپذیرند حتی المقدور از خودرو‌های شخصی خود استفاده نکنند، گفت: پیوستن من به کمپین سه شنبه‌های بدون خودرو برای این است که وقتی مردم ببینند ما به این کمپین‌ها پیوستیم، آن‌ها هم این پویش را جدی بگیرند. از شما مدیران هم می‌خواهم این روش را در پیش بگیرید.

حناچی خاطرنشان کرد: تغییر رفتار مردم در استفاده از خودرو‌های شخصی یک فرایند پیچیده است و باید متخصصان علوم انسانی و مدیریت شهری ما را در این حوزه یاری کنند. مدیران شهری در ترغیب مردم به استفاده نکردن از خودرو‌های شخصی علی رغم تلاش‌هایی که کردند موفق نبودند و شهرداری همچنان به تلاش خود برای رسیدن به این هدف ادامه می‌دهد. از جمله اقدامات برای نیل به این هدف، اتخاذ تصمیمات سخت گیرانه‌تر برای خودرو‌هایی است که قصد ورود به محدوده طرح ترافیک دارند.

به گفته شهردار تهران، باید با فرهنگ سازی مردم را مجاب کرد که از خودرو‌های شخصی تا جای ممکن استفاده نکنند چراکه ارتباط معناداری بین آلودگی و مرگ و میر مردم وجود دارد.

حناچی در بخش دیگری از سخنان خود با تقدیر از احمد خرم، وزیر اسبق راه و شهرسازی گفت: تا قبل از ایشان اطلاعات مربوط به تلفات جاده‌ای محرمانه بود و زمانی که این آمار علنی شد عمق فاجعه را درک کردیم و تلاش کردیم تا مشکل را حل کنیم.

وی یکی از دلایل آلودگی هوا در تهران را حجم بالای خودرو‌های شخصی تک سرنشین در معابر و عدم توزیع یکنواخت ناوگان حمل و نقل عمومی در تهران دانست و تصریح کرد: تهران ۳ هزار اتوبوس کم دارد و سیاست‌های محدوده طرح ترافیک نیازمند اصلاح و بازنگری است. ضمن اینکه روزانه ۵۰۰ هزار خودرو از خارج از تهران به این شهر وارد می‌شوند که همکاران من برای کنترل ورود این خودرو‌ها و یا خودرو‌هایی که فاقد معاینه فنی هستند، برنامه‌هایی را در نظر دارند.
شهردار تهران ادامه داد: یکی دیگر از معضلات ما تردد ۳ میلیون موتورسیکلت در تهران است که برخی از آن‌ها چند برابر یک خودرو آلودگی ایجاد می‌کنند. بر این اساس، باید به دنبال افزایش استفاده از موتور سیکلت‌های برقی برای حل این معضل باشیم.

حناچی  به افزایش استاندارد‌های معاینه فنی، جلوگیری از تردد خودرو‌های دیزلی و اعمال طرح ترافیک جدید بعد از تصویب در شورای عالی ترافیک برای مقابله با آلودگی هوا و ترافیک اشاره کرد و گفت: همه ما وظیفه داریم که تمام تلاش خود را برای کاهش آلودگی هوای تهران و ترافیک شهری انجام دهیم، چرا که حفظ جان شهروندان برای ما اهمیت ویژه‌ای دارد.

 انتهای پیام /



ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *