مصرف روزانه ۸۰ تا ۸۵ میلیون لیتر بنزین، رقم بسیار بالایی است
وی افزود: برای این میزان مصرف، هزینه های اجتماعی، اقتصادی و زیست محیطی بالایی می دهیم.
وزیر کشور با بیان اینکه متاسفانه آمار ۵ هزار نفر تلفات انسانی در حوزه حمل و نقل شهری، هزینه بالایی است، گفت: امور حمل نقل، بخش مهمی از جریان زندگی مردم است که با حضور فیزیکی مان در این حوزه باید ضمن برقراری سهولت رفت و آمد مردم و کاهش هزینه هایشان، تلفات انسانی آن را نیز کاهش دهیم.
وزیر کشور با اشاره به ۲۶ آذرماه (روز ملی حمل ونقل) گفت: این روز یادآور خاطرات شیرین زمان جنگ و زحمات تلاشگران با غیرت در این عرصه است این عزیزان در زمان جنگ در تامین کالاهای اساسی و حمل ونقل زحمات زیادی را متحمل شدند.
وی ادامه داد: در زمان جنگ در مقطعی که رژیم بعث کشتیها وانبارهای ما را مورد حمله قرار میداد، در تامین سوخت، قطعات و لاستیک ماشینها مشکل داشتیم و شرایط سختی را میگذارندیم به گونهای که امام راحل دستور خاص دادند که همه مردم دراین باره کمک کنند که مردم نیز استقبال باشکوهی از این موضوع کردند و مشکلات تا حد زیادی مرتفع شد.
رحمانی فضلی با بیان اینکه دست اندرکاران درحوزه حمل ونقل درزمان جنگ، نقش بی بدیلی داشتند، خاطر نشان کرد: همه وسایل حمل ونقل در زمان جنگ، برای مردم بود و همگی به عنوان یک امر واجب شرعی و ملی به موضوع نگریستند وهمه امکاناتشان را در جنگ هزینه کردند.
وزیر کشور تصریح کرد: از روزتاریخی ۲۶ آذر تاکنون همه تلاشگران در عرصه حمل ونقل کمکهای شایانی داشته اند و نظام وانقلاب مدیون آنهاست.
وی با بیان اینکه حمل و نقل موضوعی چند وجهی و بین بخشی است، گفت: اگر سهولت دسترسی به خدمات حمل ونقل در کمترین زمان ممکن برای مردم میسر نباشد، آنها مجبور میشوند برای انجام کارهای روزانه مسیر زیادی را طی کنند که این بر بار ترافیکی نیز میافزاید. بنابر این همه دستگاههای موجود باید تلاشهای لازم در این زمینه را مبذول کنند.
رحمانی فضلی خاطر نشان کرد: یک زمانی مردم برای پرداخت یک قبض ساده باید به بانک رفته و مدت زمان زیادی را درصفهای طولانی میگذراندند تا آن قبض را پرداخت کنند، اما هم اکنون میتوانند این کار را در منازل خود انجام دهند و دیگر این روش پرداخت الکترونیکی به نؤبه خود از بار ترافیکی میکاهد.
وزیر کشوریادآورشد: هنوز بیش از ۵۰ درصد فعالیتها روی زمین است و اموراداری فراوانی هستند که با نرم افزارهای هوشمند انجام نمیشوند.
وی گفت: از دوره چهارم مجلس تاکنون، بحث خدمات رسانی دولتی مطرح بوده است و متاسفانه بعد از ۲۸ سال سیستم پاسخگویی به مردم، کارتابلی است و نتوانستیم آن رابه سیستم هوشمند الکترونیکی تبدیل کنیم.
رحمانی فضلی افزود: وزارت کشور توانسته هماهنگی مطلوبی بین دستگاههای مرتبط در حوزه حمل ونقل ایجاد کند همچنین شورای ترافیک دراستانها نیز به صورت مرتب برگزار میشود وتصمیمات خوبی هم در آن گرفته شده است.
وزیر کشورتاکید کرد: کمیسیون کلانشهرها نیز تشکیل شده ومصوبات خوبی هم داشته است همچنین در زمینه معاینه فنی و حمل ونقل ریلی اقدامات شایستهای صورت گرفته است.
وی یادآور شد: در عامل فرسودگی هم که جزو مهمترین مسائل دارندگان وسایل نقیله محسوب میشود، عدم توجه به این موضوع باعث افزایش آلودگی هوا و نیزمدت زمان سفر میشود که برای حل این موضوع جلسات مشترکی رابا شهرداری برقرارکرده ایم واقداماتی هم دردست انجام است
رحمانی فضلی افزود: برای نوسازی ارگان حمل ونقل شهری باید از تعداد بیشتری تاکسی و کامیون نو بهره بگیریم که رقم ۳۰۰ و ۴۰۰ هزار دستگاه برای این منظور کم است واین اقدام باید با شتاب بیشتری دنبال شود.
وزیر کشور با اشاره به قانون هدفمندی یارانهها گفت: بنا بود با اجرای این قانون، به حوزه تولید و حمل ونقل توجه ویژهای شود، اما این روند درادامه مسیر دچار تغییراتی شد تا حال حاضر که بنا شده دهکهای یارانه بگیر درا ستانها توسط استانداریها مشخص شود.
وی بیان کرد: با سپردن موضوع یارانه به استانها، بنا شده منابع امور حمل ونقل به کسانی که شرایط بد معیشتی دارند تحویل داده شود که ا. ین نیازمند همکاری مردم وبا مسئولان است و ما نیز حاضرین در این زمینه همکاری لازم را انجامدهیم.
رحمانی فضلی درپایان گفت: امسال در بودجه ۹۸ استانداریها و وزارت کشوراجازه کاهش سه دهک دریافت کننده یارانه را دارند تا به حمل ونقل، تولید و کمک به معیشت استفاده شود.