رئیس سازمان امداد و نجات هلال احمر: فرهنگسازی مهمتر از مدیریت بحران است/ همه افراد باید بتوانند تا ۷۲ ساعت پس از حادثه نیاز خود را برطرف کنند
بابک محمودی در گفتوگو با میزان درباره مهمترین اصولی که باید در قبل و بعد از بروز بحرانهای طبیعی و حوادث رعایت شود ضمن اشاره به اینکه فرهنگسازی بسیار مهمتر از مدیریت بحران است، گفت: ما در بحران به کمک مردم نیز نیاز داریم، برای مثال در حادثه پلاسکو و متروپل دور کردن مردم از محل حادثه دشوار بود؛ تجمع مردم هم خودشان را به خطر میاندازد و هم راه را برای نیروهای امدادی میبندند و باید در این مورد فرهنگ سازی شود. همچنین باید درباره این مسئله که هر شهروند هنگام بروز حادثه موظف است که تا ۷۲ ساعت نیاز خودش را تامین کند، فرهنگ سازی شود و لازم است در هر خانه جعبه کمکهای اولیه وجود داشته باشد و به اندازه ۷۲ ساعت یک چمدان آماده شود چراکه ما در کشوری زندگی میکنیم که شرایط بحرانی دارد و باید اقدامهای لازم آموزش داده شود و در موردشان فرهنگسازی شود.
وی ادامه داد: هر فردی باید در خانهاش گاز داشته باشد تا هنگام بحران از آن استفاده کند من در خانهام یک کپسول ۱۱ کیلویی، یک پینیک و یک چراغ الکلی دارم، همچنین لازم است مقداری آب برای زمان بحران ذخیره شود و توصیه میشود چراغ قوه و رادیو نیز همیشه در خانه باشد
محمودی با بیان این نکته که موکبهای توزیع غذا در روزهای پس از حادثه باید غذای بحران بدهند گفت: فرد حادثه دیده که عزیزی از دست داده و خانهاش از بین رفته تحمل غذای سنگین مثل کباب و جوجه را ندارد، این مسئله در صلیب سرخ جهانی مسئلهای ۱۰۰ درصد استاندارد است، غذا در هنگام بحران باید به نحوی باشد که روان و راحت از گلو پایین برود؛ البته بعد از یک هفته تا ۱۰ روز که اوضاع سر و سامان گرفت میتوان به تدریج از غذاهای متنوع استفاده کرد.
انتهای پیام/