افزایش ظرفیت تولید زغال سنگ/ایران جزو ۱۰ تولیدکننده ریل
معاون طرح های توسعه معدن و صنایع معدنی ایمیدرو از برنامه افزایش ظرفیت تولید زغال سنگ در کشور خبر داد و گفت: این برنامه در راستای طرح جامع فولاد اجرایی می شود.
عضو هیئت عامل ایمیدرو ادامه داد: در حال حاضر برنامه افزایش ۲.۷ میلیون تن ظرفیت تولید زغالسنگ خام در دست اجراست که ۷۵۰ هزار تن در خُمرود و سه طرح در طبس انجام خواهد شد.
وی درباره این طرحها گفت: دو طرح در اختیار بخش خصوصی با ظرفیتهای ۴۰۰ هزار و ۷۵۰ هزار تنی است و طرح دیگر به ظرفیت ۸۰۰ هزار تن توسط ایمیدرو و با فاینانس چین اجرا میشود.
سعدمحمدی تاکید کرد: با این پروژههای جدید، یک میلیون و ۳۵۰ هزار تن ظرفیت تولید کنسانتره زغالسنگ ایجاد خواهد شد که تا حدودی مشکلات مربوط به تامین این ماده را برطرف میکند.
وی افزود: در روش کوره بلند به ازای تولید هر تن فولاد ۶ دهم تن کک نیاز است که برای تولید هر تن کک نیز ۱.۴ تن زغالسنگ مصرف میشود.
سعدمحمدی گفت:سال آینده ۱.۷ میلیون تن ظرفیت جدید تولید فولاد به روش احیای مستقیم توسط بخش خصوصی در زرند کرمان به مدار تولید میپیوندد.
عضو هیئت عامل ایمیدرو افزود: شرایط سنتی تولید فولاد در ایران به ۲ هزار سال پیش برمی گردد، اما ۱۵۰ سال پیش تولید در دوره معاصر شروع شد با اینحال تولید صنعتی در سال ۱۳۴۹ به جریان افتاد.
وی با بیان اینکه اکنون ظرفیت تولید سالانه به ۳۳ میلیون تن رسیده است، اظهار داشت: میزان تولید فولاد خام در هفت ماه امسال به ۱۱.۴ میلیون تن رسیده و پیش بینی میشود تولید در پایان سال از مرز ۲۱ میلیون تن عبور میکند.
معاون ایمیدرو درباره ظرفیت سازی در بخش سنگ آهن گفت: ظرفیت تولید این ماده معدنی (تا افق ۱۴۰۴) باید از ۸۰ میلیون تن فعلی به ۱۶۲ میلیون تن برسد که بخش قابل توجهی از آن از سنگان و گل گهر تامین خواهد شد.
به گفته وی، مجتمع سنگ آهن سنگان برنامه رسیدن به ظرفیت تولید به ۴۲ میلیون تن و گل گهر برنامه دستیابی به بیش از ۴۰ میلیون تن در سال را دست اجرا دارد، پس از آن سنگ آهن چادرملو و بافق در استان یزد بیشترین ظرفیتهای تولید را ایجاد خواهند کرد.
معاون ایمیدرو افزود: ظرفیت تولید گندله سنگ آهن نیز به ۸۲ میلیون خواهد رسید.
سعدمحمدی به امور زیرساخت اشاره کرد و اظهار داشت: برای توسعه زیرساختها نیاز به ۱۳ میلیارد یورو سرمایه سرمایه داریم در حالی که احداث کارخانههای فولاد به ۸ میلیارد یورو سرمایه نیاز دارد.
به گفته سعدمحمدی، در طرح جامع فولاد مصرف آب ۱.۷ برابر، گاز طبیعی ۱.۶ برابر و مصرف فعلی برق ۱.۷ شرایط فعلی افزایش پیدا میکند.
وی ادامه داد: کل شبکه ریلی کشور باید ۱۳ هزار کیلومتر افزایش پیدا کند که تحقق این برنامه ۵ میلیارد یورو سرمایه نیاز دارد.
وی درباره جایگاه صنعت فولاد در اقتصاد گفت: صنعت فولاد ایران نقش ۲ درصدی در تولید ناخالص داخلی دارد.
سعدمحمدی اظهار داشت: سال قبل صادرات فولاد به حدود ۹ میلیون تن رسید، اما در سال جاری باید صادرات افزایش پیدا کند تا تولیدات فولاد روند واقعی -به لحاظ اقتصادی و فروش- پیدا کند.
وی یادآور شد: ظرفیت تولید فولاد نسبت به قبل انقلاب حدود ۱۰ برابر و تولید حدود ۷ برابر فزونی پیدا کرده است.
معاون ایمیدرو در عین حال گفت: باید جذب سرمایه در این صنعت به سمت تولید فولادهای آلیاژی معطوف تا ارزش افزوده بیشتری نصیب اقتصاد شود.
وی در مورد سرانه مصرف فولاد در ایران اضافه کرد: سرانه مصرف در ایران اکنون به ۱۲۵ کیلوگرم رسیده در حالی که در سالهای گذشته به مرز ۲۰۰ کیلوگرم رسیده بود. سعدمحمدی درباره مصرف ساختمانی گفت: مصرف فولاد در ساختمانهایی که اسکلت بتونی دارند حدود ۴۰ تا ۴۵ کیلوگرم است در حالی که قطعا این رقم برای اسکلههای فلزی بیشتر است.
وی با بیان اینکه بخش خودروسازی نیز از مصرف کنندههای بزرگ فولاد است، افزود: در کشور شرکتهایی همچون فولاد مبارکه و ورق چهارمحال و بختیاری تولیدکننده ورق فولادی با استانداردهای جهانی هستند.
وی گفت: طی سالهای گذشته با گوگردزدایی و نیز فیلتراسیونهایی انجام شده، آلودگیهای این صنعت بسیار کاهش یافته است.
معاون ایمیدرو درباره دستاوردهای اخیر در صنعت فولاد گفت: خوشبختانه از یکسال گذشته تولید ریل فولادی در ایران آغاز شد که نقش موثری در حمل و نقل ریلی دارد این در حالی است که کمتر از ۱۰ کشور امکان تولید این محصول را دارند.
وی افزود: در حال حاضر ایران تولیدکننده ریلهای آسانسور و همچنین معادن زیرزمینی نیز است.
سعدمحمدی تاکید کرد: با توجه به اینکه مواد اولیه تولید فولاد را در اختیار داریم، باید سرمایه گذاریهای جدیدی برای تولید فولادهایی با ارزش افزوده بالا انجام شود که در این میان فولادهای آلیاژی از اهمیت خاصی برخوردارند.
معاون ایمیدرو همچنین گفت: در سالهای اخیر تکنولوژی تولید آهن اسفنجی به روش احیای مستقیم طراحی و ثبت جهانی شد و امروزه ۴ طرح از هفت طرح فولادی با این روش احداث شده اند.
ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخشهای موردنیاز علامتگذاری شدهاند *