محورهای مشخصشده در جشنوارهها و فستیوالها آسیبزاست/ فیلم کوتاه جهانبینی هنرمندان را منتقل میکند
محمدرضا مرادی، کارگردان فیلم کوتاه «رنگارنگ» که در گروه هنر و تجربه در حال اکران است، در گفتوگو با خبرگزاری میزان گفت: فیلم «رنگارنگ» یک موضوع شخصی بوده و مضمون آن در مورد پدر در قامت یک قهرمان است. حفره تاریکی که ناخودآگاه و زندگی من را به هم متصل کرده و تحت تاثیر قرار داده بود، به این وسیله با مخاطب در میان گذاشتم.
وی اظهار کرد: تلاش کردم تا لحظه تاریکی را که در ذهنم شکل گرفته بود و احساس سنگینی میکردم، به تصویر بکشم، بنابراین به ساخت فیلم کوتاه «رنگارنگ» پرداختم.
مرادی جایگاه فیلم کوتاه را مورد بررسی قرار داد و تاکید کرد: فیلم کوتاه توانسته در عرصههای مختلف داخلی و خارجی به خوبی بدرخشد، ویژگی این فیلم سبب شده است تا دغدغههای تولیدکننده و جهانشناسی مد نظر او برای مخاطب مطرح و ارائه شود. از اینرو ارتباط بیشتری با مخاطب گرفته و درگیری بیشتری برای ذهن مخاطب به دنبال دارد. در فیلم کوتاه فیلمساز نگران گیشه نیست و قشر مخاطب خاصی را مدنظر قرار داده و با آن ارتباط میگیرد، در عین حال جهانبینی و جهانشناسی تولیدکننده خود را در آن نشان میدهد.
وی جشنوارهها را برای معرفی فیلمهای کوتاه مهم دانست و افزود: فیلمسازان تلاش میکنند تا فیلمهای خود را برای مخاطبان به نمایش بگذارند تا دیده شوند و آثار آنان مورد نقد و بررسی کارشناسی قرار گیرد. برگزاری جشنوارهها این امکان را به تولیدکننده آثار میدهد تا مکانی برای ارتباط بیشتر و کنش داشته باشند. این مهم برای کارگردانهای حرفهای و فیلمساز مهم است.
این کارگردان به زیرساختهای تولید فیلم اشاره کرد و بیان کرد: وقتی که دست فیلمسازان در ارائه طرح فیلمنامه و ایده باز باشد و در عین حال زیرساختهای لازم برای تولید فیلم فراهم شود، قطعاً آثار تولیدشده از کیفیت بالای برخوردار بوده و ارتباط بیشتری با مخاطب برقرار میکنند. در فیلم کوتاه بازگشت سرمایه آخرین و کمترین تاثیر را در اهمیت ساخت اثر بر عهده دارد، زیرا نگاه سازنده تولید یک اثر هنری است و تجارت معنای چندانی در این عرصه ندارد.
مرادی به آسیبهای موجود در عرصه ساخت فیلم بلند اشاره کرد و تصریح کرد: وقتی قرار است هنرمندی به تولید فیلم بلند بپردازد، مجبور میشود نکاتی را مدنظر قرار داده و بر اساس یک سری از فرمولها حرکت کند که محور آن بازگشت سرمایه محسوب میشود. برای همین است که میبینیم در بسیاری از فیلمها، قصهها تکرار شده و در عین حال بازیگران مشخصی به کار گرفته میشوند، بنابراین قصه خلاقانه و جسورانه نابود میشود و در دور تکرار میافتد.
وی چالشهای ساخت فیلم را مورد بررسی قرار داد و افزود: تامین بودجه برای تولید فیلم یکی از سختترین بخشهای تولید آثار هنری است، زیرا سرمایهای کلان را طلب میکند و ریسکپذیری بسیاری دارد. البته ما در فیلم کوتاه هم شاهد همین شرایط هستیم؛ تنها زمان تولید اثر کمتر است، ولی همه عوامل در این نوع تولید حضور دارند و هزینههای بسیاری را طلب میکند.
این کارگردان سیاستهای برخی از جشنوارهها و فستیوالها را بر تولید آثار اثرگذار دانست و بیان کرد: بیشتر فیلمهایی که تولید میشود، برای تولید یک اثر هنری و صرفا برای تولید فیلم انجام نمیشود، بلکه برخی از این آثار بر مبنای محورهای جشنواره شکل گرفته و تولید میشود، بنابراین موضوعات خاص و روز در این آثار محور قرار میگیرد. این مهم چه درگذشته و چه در آینده ادامه دارد و آسیبهایی را به تولید فیلم وارد میکند.
وی فیلمها را همانند اثر انگشتان یک فیلمساز دانست و تاکید کرد: فیلمها جهانبینی هنرمند را به نمایش میگذارد و دغدغههای شخصی او و جامعه را مطرح میکند، به همین دلیل مخاطب را به چالش میکشد و جذابیتهای فراوانی را با خود به همراه دارد.
مرادی در پایان همراهی و همکاری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی را برای توسعه رشد و نوآوری مهم دانست و گفت: حمایت از هنرمندان در عرصه ساخت فیلم اکنون با همراهی انجمن سینمای جوان شکل میگیرد که تنها بخشی از آن تامین میشود و بخش بزرگ دیگر آن نیازمند اسپانسر و حمایتهای دیگر است. نیاز است که بخشهایی همانند وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی نیز توجه بیشتری داشته باشند. فیلمهای کوتاهی که در کشور تولید میشود، توانسته در عرصه بینالملل نام و نشانی برای خود داشته باشد، پس حمایت برای رشد بیشتر امری مهم است که نباید از آن غافل ماند و حمایت بدون دخل و تصرف نکتهای مهم و اساسی محسوب میشود، پس کارشناسان و برنامهریزان عرصه فرهنگ با ایجاد ساختار مهم و اثرگذار حامیان صادرات فرهنگ ما به آن سوی مرزها باشند.
انتهای پیام/