اصلاحیه آییننامه اجرایی اصلاحی موضوع تبصره (۲) ماده ۲۱۹ قانون مالیاتهای مستقیم
خبرگزاری میزان - بنا به پیشنهاد سازمان امور مالیاتی کشور و به استناد تبصره (۲) ماده (۲۱۹) قانون مالیاتهای مستقیم مصوب اسفندماه ۱۳۶۶ و اصلاحیههای بعدی آن، آییننامه اصلاحی اجرایی نحوه واگذاری فعالیتهای مالیاتی به بخش غیردولتی در پنج ماده و چهار تبصره تصویب و جایگزین آییننامه اجرایی مورخ ۱۳۹۷/۰۲/۱۹ میشود و از تاریخ ۱۴۰۳/۰۱/۰۱ لازمالاجراست.
آییننامه اجرایی اصلاحی موضوع تبصره (۲) ماده ۲۱۹ قانون مالیاتهای مستقیم اصلاحیه مصوب ۱۳۹۴/۰۴/۳۱
بنا به پیشنهاد شماره ۲۰۰/۲۰۲۴۹/ص مورخ ۱۴۰۲/۱۱/۰۱ سازمان امور مالیاتی کشور و به استناد تبصره (۲) ماده (۲۱۹) قانون مالیاتهای مستقیم مصوب اسفند ماه ۱۳۶۶ و اصلاحیههای بعدی آن، آییننامه اصلاحی اجرایی نحوه واگذاری فعالیتهای مالیاتی به بخش غیردولتی در پنج ماده و چهار تبصره تصویب و جایگزین آییننامه اجرایی شماره ۲۶۷۰۹ مورخ ۱۳۹۷/۰۲/۱۹ میشود و از تاریخ ۱۴۰۳/۰۱/۰۱ لازمالاجرا میباشد.
ماده ۱- در این آییننامه اصطلاحات زیر در معانی مشروح ذیل به کار میرود:
الف- سازمان: سازمان امور مالیاتی کشور.
ب- برونسپاری: واگذاری تمام یا بخشی از فعالیتهای سازمانی مشخص قابل واگذاری به بخش غیردولتی واجد صلاحیت.
پ- بخش غیردولتی: اشخاص حقوقی خصوصی و تعاونی و مؤسسات عمومی غیردولتی یا مجامع حرفهای و تشکلهای صنفی که طبق قانون تشکیل شده اند و همچنین اشخاص حقیقی یا حقوقی تحت نظارت بخش غیردولتی که در قالب دفاتر یا باجه، حسب مجوزهای قانونی اقدام به فعالیت مینمایند.
ت- مؤدی: کلیه اشخاص مشمول قانون مالیاتهای مستقیم، قانون مالیات بر ارزش افزوده و سایر قوانین مالیاتی موضوعه کشور.
ث- فعالیتهای قابلواگذاری گروه اول: فعالیتهایی است که جزو وظایف ذاتی سازمان است و انجام آنها توسط بخش غیردولتی، مشمول پرداخت حقالزحمه از طرف سازمان خواهد بود.
ج- فعالیتهای قابلواگذاری گروه دوم: فعالیتهایی است که جزو تکالیف یا مربوط به درخواستهای مؤدیان مالیاتی میباشد و انجام آن توسط بخش غیردولتی، مشمول پرداخت کارمزد توسط مؤدی میباشد.
چ- حقالزحمه: مابهازای انجام فعالیتهای قابلواگذاری گروه اول است که مطابق تفاهم نامه یا قرارداد منعقده توسط سازمان به بخش غیردولتی با رعایت مقررات قانونی مربوط قابل پرداخت میباشد.
ح- کارمزد: مابهازای انجام فعالیتهای قابلواگذاری گروه دوم است که برابر تعرفه مصوب مراجع ذی صلاح توسط بخش غیردولتی از مؤدی دریافت میشود.
خ- کاربر مجاز: اشخاص حقیقی بخش غیردولتی که دارای گواهی آموزشی معتبر، که حسب شیوه نامه اجرایی، مجاز به انجام فعالیتهای مالیاتی واگذارشده موضوع این آییننامه میباشند.
د- گواهی آموزشی کاربران مجاز: مدرک معتبر صادر شده توسط سازمان یا مؤسسات آموزشی مجاز مورد تأیید سازمان که بیانگر نوع و سطح صلاحیت حرفهای فرد برای انجام هر فعالیت قابل واگذاری موضوع این آیین نامه در دورهای مشخص است. این مدرک پس از اتمام موفقیت آمیز دوره به شرکت کنندگان دوره اعطا میشود که به اختصار گواهی آموزشی نامیده میشود.
ذ- باجه مالیاتی: واحدی از بخش غیردولتی که میتواند تمام یا بخشی از فعالیتهای مالیاتی واگذارشده به بخش مذکور را بر اساس تفاهم نامه یا قرارداد انجام دهد.
ر- مسئول فنی مالیاتی: منظور از مسئول فنی مالیاتی در این آیین نامه بازنشستگان وزارت امور اقتصادی و دارایی یا سازمان امور مالیاتی کشور با حداقل ده سال سابقه خدمت در مشاغل مالیاتی و مورد تأیید سازمان و یا اعضای جامعه مشاوران رسمی مالیاتی ایران میباشد.
ماده ۲- فعالیتهای قابل واگذاری
سازمان مجاز است در اجرای مقررات تبصره (۲) ماده ۲۱۹ قانون مالیاتهای مستقیم، فعالیتهای زیر را با رعایت قوانین و مقررات مربوط و مفاد این آییننامه، طبق قرارداد یا تفاهمنامه برون سپاری نماید:
الف) فعالیتهای قابل واگذاری گروه اول
- شناسایی و واحدیابی مؤدیان.
- ابلاغ اوراق مالیاتی.
- تدوین محتوای آموزشی، ارائه و برگزاری دورههای آموزشی برای مؤدیان و کارکنان سازمان.
- تحلیل و پردازش دادههای مالیاتی بدون در اختیار داشتن مشخصات (اعم از هویتی و مکانی) و با رعایت قوانین و مقررات مربوط.
- ارائه خدمات مشاوره مالیاتی به مؤدیان در محل ادارات کل امور مالیاتی.
- اجرای قرار کارشناسی هیأتهای حل اختلاف مالیاتی با رعایت درجه اهمیت.
ب) فعالیتهای قابل واگذاری گروه دوم
- ثبت نام مؤدیان در نظام مالیاتی.
- انجام فعالیتهای مربوط به فرآیندهای دریافت و ثبت انواع اظهارنامههای مالیاتی.
- دریافت فهرستهای مربوط به فصل مالیات بر درآمد حقوق و سایر مالیاتهای تکلیفی و خدمات مربوط به واریز مالیات متعلّقه به حسابهای مالیاتی.
- انجام فعالیتهای لازم به منظور واریز انواع بدهیهای مالیاتی و عوارض موضوع قانون مالیاتهای مستقیم و مالیات بر ارزش افزوده و سایر قوانین موضوعه به صورت مستقیم به حسابهای تعیین شده از طرف سازمان.
- اخذ انواع گواهیها و مفاصاحسابهای مالیاتی از طریق سامانههای مالیاتی سازمان و تسلیم به مؤدی.
- انجام فعالیتهای مربوط به دریافت، ثبت و پیگیری انواع درخواستهای مؤدیان از طریق سامانههای مالیاتی سازمان (از قبیل اعتراضات، شکایات، استرداد، تقسیط، بخشودگی جرایم، مفاصاحساب، رفع ممنوع الخروجی، و افزایش حد مجاز فروش توسط هر مؤدی موضوع ماده ۶، اعلام موارد عدم امکان صدور صورتحساب الکترونیکی توسط مؤدی موضوع ماده ۱۲، توقف موقت یا دائم بهرهبرداری از پایانه فروشگاهی موضوع ماده ۱۳ و اعلام تغییرات شغل یا محل فعالیت، تغییر مالکیت یا اجاره واحد کسب وکار موضوع ماده ۱۴ قانون پایانههای فروشگاهی و سامانه مؤدیان).
- اخذ صورت وضعیت بدهی مالیاتی و سوابق پرداخت مالیات مؤدی از طریق سامانههای مالیاتی سازمان و تسلیم به مؤدی.
- خدمات دریافت و ارسال فهرست معاملات فصلی.
- آموزش، پاسخگویی و مشاوره مالیاتی.
تبصره: سایر فعالیتهای قابل واگذاری که در این ماده درج نگردیده است با رعایت مقررات قانونی مربوط بنا به پیشنهاد سازمان و موافقت وزیر امور اقتصادی و دارایی به فعالیتهای موضوع این ماده اضافه خواهد شد.
ماده ۳ – وظایف سازمان
۱-۳- تدوین ضوابط و مقررات برون سپاری فعالیتهای موضوع ماده ۲ این آیین نامه مشتمل بر چارچوب تفاهم نامه، ضمانتهای مورد نیاز، احراز و تأیید صلاحیت بخش غیردولتی، آموزش، نحوه انجام فعالیتهای قابلواگذاری، نظارت و بازرسی، رسیدگی به تخلفات و رفع اختلاف، تدوین استانداردهای زیرساخت مورد نیاز جهت انجام فعالیت ها، نحوه دسترسی به سامانههای مالیاتی سازمان (محدود نمودن یا قطع موقت یا دائم) و شرایط تعیین اعتبار و تمدید تأییدیه انجام فعالیتهای موضوع این آیین نامه که در چارچوب شیوه نامه اجرایی با رعایت مقررات قانونی مربوط که با امضاء رییس کل سازمان ابلاغ میشود.
-۲-۳ انجام نظارت و اخذ گزارشهای عملکردی و مالی فعالیتهای برون سپاری شده به بخش غیردولتی در تمامی نقاط مختلف کشور.
۳-۳- صدور، تمدید و یا لغو تأییدیه انجام فعالیتهای برون سپاری شده موضوع این آیین نامه.
ماده ۴- وظایف بخش غیردولتی
۱-۴- بخش غیردولتی موظف است ضمن انجام برنامه ریزی و هماهنگی لازم متناسب با نیاز سازمان نسبت به نحوه انجام فعالیتهای موضوع این آیین نامه در چارچوب شیوه نامه اجرایی موضوع بند (۳-۱) این آیین نامه، درخواستهای مربوط به متقاضیان انجام فعالیتهای مزبور را پس از بررسی و تأیید، برای سازمان ارسال نماید.
۲-۴- بخش غیردولتی موظف به رعایت کلیه قوانین و مقررات موضوع قانون مالیاتهای مستقیم و قانون مالیات بر ارزش افزوده و سایر قوانین مالیاتی موضوعه مربوط به انجام فعالیتهای موضوع این آیین نامه میباشد و میبایست امکانات اداری و زیرساختهای لازم را مطابق ضوابطی که در شیوه نامه اجرایی بند (۳-۱) این آیین نامه تعیین میشود را فراهم کند.
۳-۴- در مواردی که بخش غیردولتی عضو جامعه مشاوران رسمی مالیاتی ایران نباشد، صرفاً مجاز به انجام فعالیتهای زیر میباشد. در این موارد حضور یک نفر مسئول فنی مالیاتی در دفتر یا باجه مالیاتی الزامی است.
- ابلاغ اوراق مالیاتی.
- ثبت نام مؤدیان در نظام مالیاتی.
- اخذ انواع گواهیها و مفاصاحسابهای مالیاتی از طریق سامانههای مالیاتی سازمان و تسلیم به مؤدی.
- انجام فعالیتهای مربوط به دریافت، ثبت و پیگیری انواع درخواستهای مؤدیان از طریق سامانههای مالیاتی سازمان (از قبیل اعتراضات، شکایات، استرداد، تقسیط، بخشودگی جرایم، مفاصاحساب، رفع ممنوعالخروجی).
- افزایش حد مجاز صورتحسابهای الکترونیکی صادره توسط هر مؤدی موضوع ماده ۶، اعلام موارد عدم امکان صدور صورتحساب الکترونیکی موضوع ماده ۱۲، توقف موقت یا دائم بهره برداری از پایانه فروشگاهی موضوع ماده ۱۳ و اعلام تغییرات شغل یا محل فعالیت، تغییر مالکیت یا اجاره واحد کسب و کار موضوع ماده ۱۴ قانون پایانههای فروشگاهی و سامانه مؤدیان.
- پاسخگویی و مشاوره مالیاتی.
تبصره: تسلیم کلیه گواهیها و مفاصاحسابهای مالیاتی موضوع این بند آیین نامه بدون تأیید و امضاء مسئول فنی مالیاتی فاقد اعتبار است.
-۴-۴ بخش غیردولتی مکلف به رعایت مقررات و ضوابط مالی و تعرفههای مصوب ابلاغی از سوی سازمان و مراجع ذی ربط و نصب آن در معرض دید مؤدیان و بازرسان سازمان میباشد و در صورت تخلف از این امر و یا دریافت مبالغ بالاتر از تعرفه مصوب، سازمان میتواند نسبت به قطع موقت دسترسی به سامانههای مالیاتی سازمان اقدام نماید و این اقدام، مانع از پیگیری مؤدی و برخورد قانونی سایر مراجع ذی ربط با متخلّف نخواهد بود.
۵-۴- حفظ محرمانگی کلیه اطلاعات مؤدیان مالیاتی که در چارچوب این آیین نامه در اختیار بخش غیردولتی قرار میگیرد، ضروری است و در صورت افشاء به غیر و استفاده در مواردی غیر از فعالیتهای برون سپاری شده، متخلّف مشمول احکام مقرر در ماده ۶۴۸ قانون مجازات اسلامی، قانون مالیاتهای مستقیم، قانون مالیات برارزش افزوده و سایر قوانین مربوط خواهد بود.
۶-۴- نمایندگان موضوع بندهای (۲) و (۳) ماده ۲۴۴ قانون مالیاتهای مستقیم، مجاز به ارائه خدمات قابل واگذاری گروه اول نمیباشند.
۷-۴- انجام فعالیتهای مالیاتی قابل واگذاری موضوع این آییننامه، فقط از طریق کاربران مجاز قابل انجام میباشد.
۸-۴- واگذاری فعالیتهای موضوع این آییننامه از طرف مجامع حرفهای و تشکلهای صنفی به اعضای حقیقی یا حقوقی خود با تأیید سازمان بلامانع میباشد. در این صورت مجامع یا تشکلهای مذکور با اعضای خود نسبت به موارد عدم انجام تعهدات موضوع این آیین نامه مسئولیت تضامنی خواهند داشت.
۹-۴- در صورت تخلف بخش غیردولتی از اجرای تکالیف مقرر در این آییننامه یا مسامحه در حفظ و حراست از اسناد و مدارک مالیاتی چنانچه خسارتی به سازمان یا مؤدی وارد شود، مسئولیت جبران خسارت وارده حسب مورد به عهده بخش غیردولتی است. در صورت عدم جبران خسارت وارده به سازمان ظرف مهلت تعیین شده از طرف سازمان، موضوع از طریق مراجع قانونی قابل پیگرد خواهد بود.
تبصره: هیأتی مرکب از نمایندگان سازمان و بخش غیردولتی حسب شیوه نامه اجرایی، مرجع تعیین میزان خسارت وارده از طرف بخش غیردولتی به سازمان خواهند بود.
۱۰-۴- بخش غیردولتی حق انتقال و یا واگذاری تأییدیه فعالیتهای برون سپاری شده موضوع این آیین نامه به غیر از طریق انتقال مجوز کلی دفتر یا از طریق انتقال مسئولیت انجام فعالیتهای مذکور بدون موافقت سازمان را ندارد.
۱۱-۴- بخش غیردولتی و دفاتر تحت هیچ شرایطی اجازه دریافت نقدی یا غیرنقدی مالیات، عوارض و جریمه و حتی انتقال موقت وجه مبالغ مذکور به حسابهای خود یا دیگران را ندارد.
۱۲-۴- فعالیتهای موضوع این آییننامه توسط بخش غیردولتی و یا اعضای آنها میتواند از طریق ایجاد باجه مالیاتی در محل و یا خارج از محل فعالیت اصلی به اقتضاء موضوع و حجم فعالیت با تأیید سازمان، حسب مورد انجام شود.
ماده ۵- سایر مقررات
۱-۵- سازمان مکلف است در هنگام واگذاری فعالیتهای موضوع این آیین نامه مراتب تعهدات و تکالیف بخش غیردولتی را در شیوه نامه موضوع بند (۳-۱) درج و در هنگام عقد قرارداد نسبت به اخذ تعهدات رسمی لازم از طرف قرارداد اقدام نماید.
۲-۵- سازمان میتواند در صورت بروز هرگونه تخلف توسط بخش غیردولتی نسبت به لغو تأییدیه و قطع همکاری با بخش غیردولتی راساً اقدام نماید.
۳-۵- مبلغ حقالزحمه انجام فعالیتهای قابل برونسپاری قبل از پایان هر سال برای اجرا در سال بعد با پیشنهاد سازمان به تصویب وزیر امور اقتصاد و دارایی خواهد رسید و تا تعیین حقالزحمه جدید، آخرین حقالزحمه مصوب مبنای اقدام خواهد بود.
تبصره: در مورد کلیه خدمات مالیاتی قابل ارئه در خارج از محیط اداری و واگذاری به دفاتر پستی و دفاتر پیشخوان خدمات دولت و دفاتر ارتباطات و فناوری اطلاعات (ICT) روستایی، رعایت تعرفههای مربوط که توسط مراجع ذی صلاح قانونی تعیین میشود، الزامی است.
۴-۵- در صورت استفاده مؤدی از فعالیتهای موضوع بند (ب) ماده ۲ این آیین نامه در اجرای مقررات تبصره یک ماده ۱۴۸ قانون مالیاتهای مستقیم، هزینههای پرداخت شده بابت استفاده از فعالیتهای مذکور در چارچوب تعرفه بخش غیردولتی به عنوان هزینه قابل قبول پذیرفته خواهد شد.
۵-۵- تهیه و تدوین محتوای آموزشی برای کاربران مجاز توسط سازمان انجام میشود و بخش غیردولتی میتواند دورههای آموزشی لازم برای اشخاص مزبور را توسط مؤسسات آموزشی مجاز مورد تأیید سازمان، برگزار نماید.
انتهای پیام/