صفحه نخست

رئیس قوه قضاییه

اخبار غلامحسین محسنی اژه‌ای

اخبار سید ابراهیم رئیسی

اخبار صادق آملی لاریجانی

قضایی

حقوق بشر

مجله حقوقی

سیاست

عکس

حوادث- انتظامی و آسیب‌های اجتماعی

جامعه

اقتصاد

فرهنگی

ورزشی

بین‌الملل- جهان

فضای مجازی

چندرسانه

اینفوگرافیک

حقوق و قضا

محاکمه منافقین

هفته قوه قضاییه

صفحات داخلی

رئیس کل دادگستری فارس: قضات روند نگهداری زندانی و اعطای امتیازات ارفاقی را با دقت پیگیری کنند

۱۷ بهمن ۱۴۰۲ - ۱۸:۲۴:۱۵
کد خبر: ۴۷۵۸۶۹۰
دسته بندی‌: قضایی ، حقوقی
دادستان عمومی و انقلاب مرکز استان فارس در بازدید از زندان عادل آباد شیراز تاکید کرد که قضات باید کاهش جمعیت کیفری زندان را به صورت هدفمند و منطبق با قوانین با جدیت پیگیری کنند.

خبرگزاری میزان_ همزمان با پنجمین روز از دهه مبارک فجر انقلاب اسلامی، رییس کل دادگستری استان فارس، دادستان مرکز استان، اعضای شورای قضایی و جمعی از قضات دادگستری شیراز ضمن بازدید از زندان عادل آباد شیراز با بیش از ۴۲٠ نفر از مددجویان زندان ملاقات و به بررسی درخواست‌ها و مشکلات آن‌ها پرداختند.

رئیس کل دادگستری استان فارس در حاشیه این بازدید و بررسی قضایی درخواست و مشکلات مددجویان زندان عادل آباد شیراز گفت: بر اساس دستور رئیس قوه قضاییه و روال همیشگی این دادگستری کل، برنامه حضور و بازدید از زندان و دیدار چهره به چهره و رسیدگی قضایی به امور زندانیان در دستور کار قرار گرفت.

حجت الاسلام والمسلمین سید کاظم موسوی افزود: در ایام ا... دهه پر فروغ فجر انقلاب اسلامی ایران این برنامه به صورت ویژه مد نظر قرار گرفت و امروز شاهد حضور اعضای شورای قضایی و برخی از قضات در زندان هستیم. 

رئیس کل دادگستری استان فارس با اعلام اینکه امروز بیش از ۴۲٠ نفر از زندانیان مرد و زن زندان مرکزی شیراز با مقامات قضایی و قضات دادگاه و دادسرای شیراز بصورت چهره به چهره دیدار کردند؛ گفت: عمده تقاضای زندانیان مرخصی و برخورداری از آزادی مشروط بود که در راستای برخورداری زندانیان واجد شرایط از مرخصی و آزادی و عفو مشروط در چارچوب قانون دستورات قضایی لازم صادر شد. 

حجت الاسلام والمسلمین موسوی با بیان اینکه هدف ما از این بازدید‌های هدفمند و ملاقات با مددجویان زندان، اهتمام ویژه قضات برای رسیدگی مؤثر به مشکلات زندانیان وپاسخگویی به نیاز‌های قضایی آنان است؛ افزود: تأکید بر نظارت و حضور مداوم قضات در زندان‌ها بدین علت است که این روند می‌تواند کاهش جمعیت کیفری را به دنبال داشته باشد، ضمن اینکه زندان پایان کار رسیدگی به جرایم نیست و قاضی صادر کننده رأی باید همواره پیگیری وضعیت زندانیان باشد و بداند که سرانجام پرونده به کجا رسیده است.

 وی در ادامه گفت: یکی از اقدامات مهم سازمان زندانها، اهتمام جدی در اصلاح و تربیت مجرمان و آموزش مهارت آموزی به آن‌ها برای باز اجتماعی کردن زندانیان و تلاش برای بازگشت فرد زندانی به جامعه از طریق برنامه‌های متنوع اصلاحی و تربیتی است و دستگاه قضایی نیز نسبت به بهره مندی افراد واجد شرایط از تأسیسات ارفاقی تدابیر لازم اتخاذ کرده است.

وی در خاتمه گفت: در این بازدید و رسیدگی به مشکلات قضایی مددجویان زندان، برای اعطای ارفاقات قضایی، مرخصی منجر به آزادی و آزادی مشروط و... بیش از ۵٠ نفر از زندانیان واجد شرایط با پیگیری و دستورات قضایی از زندان آزاد شدند.

دادستان عمومی و انقلاب مرکز استان فارس نیز گفت: قضات باید کاهش جمعیت کیفری زندان را به صورت هدفمند و منطبق با قوانین با جدیت پیگیری کنند.

سید مصطفی بحرینی با بیان اینکه جلسات دیدار چهره به چهره مقامات قضایی با زندانیان در راستای استیفای حقوق شهروندی و عدالت کیفری آنان بسیار حائز اهمیت و ثاثیر گزار است گفت: دادستانی به جز زندانیان جرایم خاص، خشن و مخلین نظم و امنیت، تأکیدی بر نگهداری زندانیان جرایم غیرعمد و خُرد ندارد.

دادستان عمومی و انقلاب مرکز فارس درخواست‌های عمده زندانیان را عفو، آزادی مشروط، اشتغال به کار، مرخصی، تعلیق و تخفیف مجازات برشمرد و افزود: در کنار تأکید بر برخورداری زندانیان واجد شرایط از ارفاقات قانونی، به استیفای حقوق شکات و بزه دیدگان و آسیب دیدگان از جرم توجه داریم و اخذ رضایت از شاکی و اهتمام جدی مجرم در جبران افعال مجرمانه و آسیب‌های وارده را دنبال می‌کنیم. 

وی در ادامه بازاجتماعی کردن مجرمان و بازگشت زندانی به جامعه را هدف مهم در جلسات دیدار از زندان و رسیدگی قضایی به امورات مددجویان عنوان کرد و افزود: بنا بر تأکید رئیس کل دادگستری فارس و در راستای منویات ریاست قوه قضاییه، کنترل و کاهش جمعیت کیفری از اولویت‌های مهم قضایی کشوراست بنابراین توصیه ما به قضات این است که علاوه بر بازدید‌های مستمر از زندان، تسهیل در رسیدگی به درخواست‌ها و تسهیل اعطای تأسیسات قضایی به افراد واجد شرایط است بر اساس قانون را مد نظر قرار دهند.

اسحاق ابراهیمی مدیرکل زندان‌های فارس نیز در حاشیه برنامه ویژه دیدار رئیس کل و مسئولان قضایی استان فارس با مدد جویان زندان گفت: امروز به مناسبت دهه پر فروغ فجر، شاهد برپایی میز قضایی مقامات ارشد قضایی استان و حوزه‌های قضایی شیراز در زندان مرکزی شیراز هستیم.

وی تصریح کرد: در این برنامه قضایی ۴۲٠ زندانی با احصای درخواست‌های پرونده هایشان توسط کارشناسان زندان، موجبات دیدار با مقامات قضایی و قضات دادگاه‌های عمومی و انقلاب شیراز را بدست آورده و به صورت چهره به چهره با رئیس کل دادگستری، دادستان مرکز استان، مسئولان حوزه‌های قضایی و قضات دیدار کردند که برای آن دسته از زندانیان که امکان برخورداری از تاسیسات ارفاقی داشتند، دستورات و تهمیدات لازم در خصوص رسیدگی به پرونده‌های صادر شد. 

وی دیدار چهره به چهره قضات با زندانیان و رسیدگی به پرونده‌ها را اقدامی فاخر در خصوص زندان هدفمند و پاسخگویی و رسیدگی به مشکلات قضایی پرونده‌های زندانیان دانست وگفت: با دستور رئیس کل دادگستری استان، شاهد حضورمعاونین قضایی دادگستری کل و معاونین دادستانی فارس در شهرستان‌های تابعه و برقراری میز خدمت قضایی درشهرستانهاهستیم که تاکنون در زندان‌های شهر‌های لار، کازرون، مرودشت و دارب میز قضایی با حضور رؤسای دادگستری، دادستان‌ها و قضات حوزه‌های قضایی مرتبط با زندان تشکیل و با تمامی زندانیان این زندان‌ها بصورت چهره به چهره دیدار کرده اند و رسیدگی قضایی صورت گرفته و موجبات آزادی بیش از ۳٠٠ نفر زندانی واجد شرایط با استفاده از ارفاقات قانونی، از زندان‌های سایر شهر‌ها نیز فراهم شده است.

 

انتهای پیام/


ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *