صفحه نخست

رئیس قوه قضاییه

اخبار غلامحسین محسنی اژه‌ای

اخبار سید ابراهیم رئیسی

اخبار صادق آملی لاریجانی

قضایی

حقوق بشر

مجله حقوقی

سیاست

عکس

حوادث- انتظامی و آسیب‌های اجتماعی

جامعه

اقتصاد

فرهنگی

ورزشی

بین‌الملل- جهان

فضای مجازی

چندرسانه

اینفوگرافیک

حقوق و قضا

محاکمه منافقین

هفته قوه قضاییه

صفحات داخلی

گفت‌وگو|

ارائه آمار و اطلاعات در قالب اینفگرافی امید و خودباوری را به مخاطب نوجوان منتقل می‌کند

۲۰ بهمن ۱۴۰۲ - ۰۸:۰۰:۰۱
کد خبر: ۴۷۵۸۵۱۹
یک نویسنده کتاب زبان سخن گفتن مولی با مخاطبان نوجوان را در قالب آمار و اطلاعات مستند و اینفگرافی زمینه‌ساز انتقال خودباوری و امید دانست، نام کتاب «چاپید شاه» را برگرفته از شعار‌های خود جوش مردمی در ۱۵ خرداد ۴۲ خواند.

سپیده انوشه نویسنده کتاب «چاپید شاه» در گفت‌وگو با خبرگزاری میزان درباره مضمون این اثر گفت: این کتاب مستند روایی بوده که به دوران حکومت پهلوی اول و دوم می‌پردازد. تمام اتفاقات آن دوران از تاریخ به صورت مستند روایی بیان شده است، اگرچه زبانی طنز دارد. جای خالی کتاب‌هایی که تاریخ ایران را با برای نسل نوجوان مطرح کند خالی بود، و این نیاز جامعه مخاطب به اطلاعاتی مستند زمینه نوشتن این کتاب را فراهم کرد.

وی ادامه داد: اسناد تاریخی به جامانده از دوران رضاخان نشان از عملکرد فاجعه‌آمیز او در تأمین ابتدایی‌ترین لوازم رفاهی دارد. به طوری که در این دوران زندگی اقشار کم‌درآمد جامعه به شدت در حال فروپاشی بود. در طول دوران حکومت رضاخان، مسئله کمبود و گرانی نان یکی از مهم‌ترین مشکلات مردم محسوب می‌شد. عدم پرداخت به موقع حقوق کارگران، کمبود درآمد، گرانی و… از دیگر مسائل و مشکلات مردم در این دوران بود.

انوشه به بخش‌هایی از کتاب اشاره و بیان کرد: دراثنای جنگ جهانی دوم حکومت رضاشاه با حمله‌ی متفقین فروپاشید و پسرش محمدرضا به پادشاهی انتخاب شد. استقرار حکومت محمدرضا نیز همانند پدرش با کودتا صورت گرفت و سرتاسر دوران حکمرانی وی به همراهی با ایالات‌متحده، فشار به مردم و فساد اقتصادی، سیاسی و اداری گذشت تا اینکه در نهایت انقلاب اسلامی، نقطه‌ی پایانی بر این روند گذاشت. شناخت ماهیت رژیم پهلوی نیازمند مطالعه نظام‌مند و شناخت شخصیت ستمکار رضاخان و محمدرضای پهلوی است.

وی در مورد شیوه نوشتن کتاب «چاپید شاه» گفت: این اثر به شیوه مستند روایی و در قالب طنز نوشته شده است. زبان طنز، خشکی زبان تاریخ را می‌گیرد و اثر را جذابت‌تر می‌کند، اما به این معنا نیست که اغراق در آن بکاررفته باشد. بلکه اطلاعات مستند و حقیقی به شکل متنی سلیس ارائه شده و هجو در آن جای ندارد. سبک مستند داستانی برای کتاب «چاپید شاه» در نظر گرفته شده و با عکس‌های مستند و تصویرسازی‌های جذاب همراه شده است. یکی از ویژگی‌های مهم کتاب نثر روان، جذاب و شیرین بوده که مخاطب را به با خود همراه می‌کند. یکی دیگر از نکات برجسته کتاب، ثبت مستند وقایع مهم حکومت‌های پهلوی اول و دوم، با زبانی ساده و صمیمانه، روایت گونه است که با کمک زبان طنز به مخاطب نوجوان ارائه شده است.

این نویسنده کتاب، به ویژگی‌های کتاب «چاپید شاه» پرداخت و افزود: آمار‌های دقیق و مستند در این کتاب منتشر شده، زیرا من اعتقاد دارم که باید آمار را درست به جامعه نوجوان ارائه کرد و آنان را افرادی نادان محسوب نکرد. بررسی‌های میدانی من نشان داد که گروه سنی ۱۵ سال توجه ویژه‌ای به آمار‌ها درج‌شده در کتاب داشتند و این نکته برای آنان جذاب و در عین حال مهم بود. نکته دیگر اینکه عکس‌های مستند از دو پادشاه ظالم پهلوی و خانواده‌های آن‌ها همچنین سایر شخصیت‌های تاریخی دیگر و تصویرسازی‌هایی همراهی بر جذابیت‌های این اثر افزوده است. در انتهای هر فصل نیز اینفوگرافی‌هایی قرار دارد که نکات مهم و کلیدی هر فصل را به‌صورت خلاصه توضیح می‌دهد.

انوشه بازخورد مخاطبان را موردبررسی قرارداد و افزود: آنچه در عرصه میدانی دیده‌ام و برخورد‌های مخاطبان نشان داد، اطلاعات و آمار حقیقی که در قالب اینفوگرافی ارائه شده بود باعث شده تا نوجوان احساس کنند که این کتاب زبانی دیگر برای بیان حقایقی در پیش‌گرفته و خواننده نوجوان را به عنوان یک فرد تاثیر گذار بر آینده در نظر گرفته است. جدی گرفتن مخاطب نوجوان به او جسارت و امید می‌بخشد که نکته‌ای مهم است البته شیوه طراحی آمار و ارقام نیز بسیار خوب توسط انتشارات انجام شده بود.

این نویسنده در مورد نام‌گذاری کتاب «چاپید شاه» تاکید کرد: نام کتاب را از شعار‌های خود جوش مردم در ۱۵ خردادماه ۴۲ برداشته شده است. این مهم در برابر جمله «جاوید شاه» تضاد قابل تاملی را در ذهن افراد ایجاد می‌کند.

وی افزود: رژیم پهلوی در ایران با روی کار آمدن رضاخان از سوی انگلیسی‌ها تأسیس و استقرار یافت. رضاشاه، روحیه خشن و استبدادی داشت. او با اینکه در ابتدا سعی می‌کرد، این روحیه استبدادی را آشکار نسازد؛ اما پس از مدتی با تقویت بیش از اندازه ارتش، کنترل مجلس و از بین بردن نهاد‌ها و شخصیت‌های مستقل، روحیه مستبدانه خویش را آشکار ساخت ارتش او، ابزار سرکوب مخالفان و بسط قدرت شاهی بود. او با اعمال دیکتاتوری تقریباً هر کاری که می‌خواست انجام می‌داد. نمایندگان مجلس با دخالت و انتخاب او به مجلس راه می‌یافتند. هنگامی که شاه، طرح یا لایحه‌ای را مد نظر داشت تصویب می‌شد و زمانی که مخالف بود آن طرح یا لایحه رد می‌شد.

انتهای پیام/


ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *