صفحه نخست

رئیس قوه قضاییه

اخبار غلامحسین محسنی اژه‌ای

اخبار سید ابراهیم رئیسی

اخبار صادق آملی لاریجانی

قضایی

حقوق بشر

مجله حقوقی

سیاست

عکس

حوادث- انتظامی و آسیب‌های اجتماعی

جامعه

اقتصاد

فرهنگی

ورزشی

بین‌الملل- جهان

فضای مجازی

چندرسانه

اینفوگرافیک

حقوق و قضا

محاکمه منافقین

هفته قوه قضاییه

صفحات داخلی

معاون هنری وزیر فرهنگ: هنرمندان فروغ جشنواره هنرهای تجسمی فجر هستند

۰۹ بهمن ۱۴۰۲ - ۱۱:۳۶:۰۳
کد خبر: ۴۷۵۷۲۰۰
معاون هنری وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در افتتاحیه شانزدهمین جشنواره هنرهای تجسمی فجر ضمن اشاره به اینکه اگر این جشنواره فروغی دارد برای حضور هنرمندان است، اظهار امیدواری کرد که شاهد جشنواره‌ای باشیم که ریشه آن در ایران و ساقه و برگ‌هایش در جهان نمایان شود.

خبرگزاری میزان - آیین گشایش شانزدهمین جشنواره هنرهای تجسمی فجر شامگاه یکشنبه ۸ بهمن ماه ۱۴٠۲ با حضور جمعی از مسئولین و متولیان فرهنگی کشور و اهالی هنر و دوستداران هنرهای تجسمی در موزه هنرهای معاصر تهران برگزار شد. 

مراسم پس از قرائت آیاتی چند از کلام الله مجید و پخش سرود ملی با کلیپی درباره شهدای مظلوم غزه ادامه یافت.

سپس امیر عبدالحسینی دبیرکل جشنواره هنرهای تجسمی فجر‌ به قرائت متنی از اتفاقات و نقاط قوت جشنواره شانزدهم پرداخت که در این متن به تعداد آثار ارسالی و بخش‌های مختلف جشنواره و حضور ویژه بانوان در این رویداد اشاره شد.

وی اظهار کرد: دفتر شانزدهمین جشنواره هنرهای تجسمی فجر به همراهی چهره‌ها و سرآمدان هنرهای تجسمی آراسته و با حضور استادان هنر و هنرمندان شریف هنرهای تجسمی ایران اسلامی گشوده شد. 

عبدالحسینی افزود: سرآغاز این دفتر به «هنر نوآور، خلاق، وحدت‌بخش و امید آفرین» اختصاص یافت تا ارزش‌های هنری برآمده از اندیشه خلاق و نگاه نوآور هنرمندان این رویداد بر دل پرامید نظاره‌گران آثارشان بنشیند و بر همدلی اهالی فضل و فرهنگ و دانش و هنر بیافزاید.

وی ادامه داد: استقبال کمی و کیفی اهالی هنرهای تجسمی برگ زرین دیگری در دفتر جشنواره شانزدهم شد و در ادامه نیز حضور جامعه دانشگاهی در کنار جامعه حرفه‌ای هنر بر کیفیت آن افزود تا دستاوردهای درخشان هنرهای تجسمی معاصر به شایستگی ارائه شود. 

مدیرکل شانزدهمین جشنواره هنرهای تجسمی تاکید کرد:  ۱۰هزار و ۷۶ اثر از ۳۴۲۹ هنرمند در تمام بخش‌های جشنواره شانزدهم و گردآوری ۸۵۹۷ اثر در بخش نمایشگاه‌های استانی با عنوان تجسم هنر از ظرفیت گسترده هنرهای تجسمی کشور حکایت دارد.

عبدالحسینی ادامه داد: ۷۷۱ اثر از ۵۱۷ هنرمند در مؤسسه فرهنگی هنری صبا به نمایش گذاشته شده که در کنار بخش‌های دیگر جشنواره روز سه‌شنبه ۱۰ بهمن به روی هنرمندان و هنردوستان گشوده خواهد شد. در بخش تجسم هنر نیز در مجموع ۱۵۳۹ اثر از ۴۲۰ هنرمند در ۳۲ استان کشور ارائه شده است.

به گفته عبدالحسینی استقبال خوب چهره‌های شاخص هنر در تهران و سایر استان‌ها و همچنین حضور بانوان هنرمند در تمام بخش‌های جشنواره از نکات قابل توجه شانزدهمین جشنواره هنرهای تجسمی فجر است.

وی همچنین گفت: بخش‌های دیوارنگاری شهری با ۴۰ اثر، ناشران کتاب‌های تجسمی با معرفی بیش از ۱۵۰ عنوان کتاب و شکل‌گیری بازار هنر شامل ۱۱۲ اثر از ۹۲ هنرمند، از نقاط عطف شانزدهمین جشنواره هنرهای تجسمی فجر بر شمرده می‌شود.

عبدالحسینی بیان کرد: امروز خرسندم که اعلام کنم این دفتر سرشار از نقش و رنگ و طرح و حجم پیش روی استادان، هنرمندان، دانشجویان، پژوهشگران و هنردوستان گسترده است تا آثار ارزشمندی در بخش‌ها و گرایش‌های مختلف هنرهای تجسمی معاصر را به نمایش بگذارد. آثاری که از ذهن پویا، نگاه نافذ، جان شیفته، دل پر نور و روح صیقل یافته هنرمندان تجسمی برآمده و با رنگ‌های بی‌کران بر دیوارهای نمایشگاهی جشنواره در موزه هنرهای معاصر تهران و مؤسسه فرهنگی هنری صبا خوش نشسته است.

وی اظهار کرد: مفاخر هنرهای تجسمی به روایت موزه هنرهای معاصر تهران آغازگر جشنواره شانزدهم شده تا شروع جشنواره به نام بزرگان هنر مزین شود؛ مفاخری که در ادوار گذشته نشان عالی جشنواره را دریافت کرده‌اند و یا در این دوره و دوره‌های بعد، جشنواره هنرهای تجسمی مفتخر خواهد بود که نشان عالی فجر را دریافت خواهند کرد.

عبدالحسینی افزود: در این بخش ۷۰ اثر از ۵۵ ستاره درخشان هنر از گنجینه موزه هنرهای معاصر رخ نموده و زینت‌بخش جشنواره شانزدهم شده است. در ادامه نیز پنج اثر از دو هنرمند صاحب‌نام و تأثیرگذاری به نمایش در آمده که به تازگی آسمانی شده‌اند تا یاد و نامشان در جشنواره شانزدهم جاری شود. زنده‌یادان جلال شباهنگی و منوچهر صفرزاده، روحشان شاد.

دبیرکل هنرهای تجسمی فجر در خاتمه اظهاراتش گفت: بخش «آینه در آینه» که از دو سال گذشته با تدبیر سید عباس میرهاشمی دبیر کل چند دوره از جشنواره فجر به ساختار این رویداد افزوده شده است، پس از مروری بر نقاشی‌های انقلاب در دوره چهاردهم و نمایش عکس‌های انقلاب در دوره پانزدهم، در قدمی دیگر به مروری بر پوسترهای شاخص سال‌های انقلاب اسلامی ایران پرداخته و ۹۸ پوستر از آن روزگار را شامل می‌شود.

جشنواره هنرهای تجسمی جشنی برای همه هنرمندان 

سپس محمد خراسانی‌زاده مدیرکل هنرهای تجسمی بیان کرد: عرصه هنرهای تجسمی با تمام بخش‌های مختلف به قدری وسیع و گسترده است که قابل قیاس با دیگر بخش‌ها نیست. 

وی افزود: جمعیت بی‌شمار و ظرفیت کم‌نظیر امسال به خوبی خود را به نمایش گذاشته است. جشنواره هنرهای تجسمی جشنی برای تمام هنرمندان باید باشد. 

مدیر کل هنرهای تجسمی اضافه کرد: موزه هنرهای معاصر تهران با تمام اعتبار خود به عنوان مهم‌ترین موزه هنری غرب آسیا یکی از پشتوانه‌های این جشنواره است، البته ستون این جشنواره هنرمندان این جشنواره هستند. تنها جشنواره‌ای که دبیرکل دارد. از آقای عبدالحسینی تشکر می‌کنم که پای درددل هنرمندان نشست و از آنها با هر دیدگاهی برای حضور در این رویداد دعوت کرد. جشنواره هنرهای تجسمی فجر باید جشنی مشترک برای هنرمندان با هر سلیقه، ذائقه و رویکردی باشد.

هنرمندان فروغ جشنواره‌ها هستند

همچنین در این مراسم محمود سالاری معاون هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی بیان کرد: کشور ما تحت اشغال نیست، اما دشمن دارد. ما شرایط تحریم را می‌گذرانیم و در این شرایط همدلی‌ها قابل تقدیر است. از همه کسانی که امسال در مقابل تحریم‌ها ایستادند و در جشنواره شرکت کردند، تشکر می‌کنم. از تمام دبیران، داوران و هنرمندان تشکر می‌کنم. اگر این جشنواره فروغی دارد برای حضور هنرمندان است. این جشنواره، جشنواره شخص نیست. امیدوارم شاهد جشنواره‌ای باشیم که ریشه آن در ایران و ساقه و برگ‌هایش در جهان نمایان شود.

نمایشگاه آثار مفاخر هنرهای تجسمی به روایت موزه هنرهای معاصر تهران و «آینه در آینه ۳» (پوسترهای مقطع انقلاب و پس از آن) نیز بعد از اتمام مراسم افتتاحیه، در گالری‌های موزه هنرهای معاصر تهران افتتاح شد.

در بخش مفاخر هنرهای تجسمی بیش از ۸۰ اثر از ۵۵ هنرمند و در بخش پوسترهای انقلاب ۹۷ اثر از ۲۷ هنرمند به نمایش درمی‌آید.

در این نمایشگاه که در تمامی گالری‌های موزه برگزار شده است، آثار هنرمندانی از جمله حسین محجوبی، ابوالقاسم سعیدی، محمدحسین حلیمی، محمدعلی رجبی، ناصر اویسی، یعقوب امدادیان، جلیل رسولی، کاظم چلیپا، حبیب‌الله صادقی، حبیب الله آیت الهی، نصراله افجه‌ای، حسین خسروجردی، جلال شباهنگی، ابوالفضل عالی، حمید شریفی آل هاشم، مرتضی کاتوزیان، محمد خزایی، کوروش شیشه‌گران، بهزاد شیشه‌گران، اسماعیل شیشه‌گران، مصطفی گودرزی، علیرضا عمومی و … به نمایش درمی‌آید.

انتهای پیام/

 


ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *