صفحه نخست

رئیس قوه قضاییه

اخبار غلامحسین محسنی اژه‌ای

اخبار سید ابراهیم رئیسی

اخبار صادق آملی لاریجانی

قضایی

حقوق بشر

مجله حقوقی

سیاست

عکس

حوادث- انتظامی و آسیب‌های اجتماعی

جامعه

اقتصاد

فرهنگی

ورزشی

بین‌الملل- جهان

فضای مجازی

چندرسانه

اینفوگرافیک

حقوق و قضا

محاکمه منافقین

هفته قوه قضاییه

صفحات داخلی

مارگو رابی باید نامزد اسکار می‌شد! / اختلاف بین بزرگان فمینیسم

۱۵ بهمن ۱۴۰۲ - ۱۲:۳۳:۰۷
کد خبر: ۴۷۵۶۸۹۵
فمینیست‌های افراطی در آمریکا معتقدند که به‌شدت در حق «باربی» اجحاف شده است؛ آیا مافیای صورتی، اعضای آکادمی اسکار را مجبور به دادن جایزه بهترین فیلم به «باربی» خواهند کرد؟

خبرگزاری میزان - گویا دست‌آوردسازی رای‌دهندگان اسکار برای «باربی» Barbie، به میزان کافی رضایت فمینیست‌های تندرو را جلب نکرده است. به محض اعلام شدن نامزدهای اسکار ۲۰۲۴ (لیست کامل نامزدها را اینجا بخوانید) عده زیادی از فمینیست‌ها، از نامزد نشدن «مارگو رابی» در بخش بهترین بازیگر زن و کنار گذاشته شدن گرتا گرویک از شاخه بهترین کارگردانی، بسیار خشمگین شدند.

دعوا در دو روز اول اعلام شدن نامزدها، بر سر این بود که رای‌دهندگان «مرد سالار» اسکار، دست‌آوردهای مارگو رابی و گرتا گرویگ را نادیده گرفتند. سپس کار به بحث و جدل میان بزرگان فمینیسم رسید. در ابتدا باید گفت به زعم ددلاین Deadline ، ورایتی Variety و هالیوود ریپورتر Hollywood Reporter سه رسانه بزرگ هالیوودی، نامزدهای اسکار امسال بسیار به مواضع امروز لیبرال‌ها وفادار بوده‌اند. مسائلی اعم از نامزد شدن بازیگرانی که در دنیای واقعی همجنس‎‌باز هستند و برای بازی در نقش یک کاراکتر همجنس‌باز نامزد شدند؛ تنوع نژادی در میان نامزدهای بازیگری؛ نامزدی سه فیلمی که از سوی کارگردانان زن ساخته شده بودند در شاخه بهترین فیلم و مسائلی مشابه.

بنابراین اسکار حق مارگو رابی را «مرد سالاری» پایمال نکرده است. سوال اینجاست که آیا یک مرد را به جای وی نامزد اسکار بهترین بازیگر زن نقش اصلی کرده‌اند؟! درباره گرتا گرویک نیز عده‌ای از «زن سالاران» خواستار حذف نامزدی مارتین اسکورسیزی «قاتلان ماه گل» و یا یورگس لانتیموس «بیچارگان» بودند.

مارتین اسکورسیزی برای اینکه یک مرد است نامزد این جایزه نشد، آکادمی این کارگردان کهنه‌کار را به خاطر ساختن فیلمی درباره خشونت سفیدپوستان علیه سرخ‌پوستان نامزد کرد. از طرفی قهرمان قصه در «بیچارگان» یک زن است. فمینیست‌های افراطی معتقدند که «مردان هیز»، حق «باربی» با بازی مارگو (در نقش یک عروسک بلوند) را سلب کرده و به اما استون در «بیچارگان» رای دادند.

جالب این است که مارگو رابی و گرتا گرویگ، در شاخه‌های دیگر نامزد اسکار شده‌اند! رابی به‌عنوان تهیه‌کننده در شاخه بهترین فیلم نامزد شده و گرتا گرویگ در شاخه بهترین فیلمنامه اقتباسی حضور دارد.

به اصطلاح «بحران» پایمال شدن حق دو سلبریتی سرمایه‌دار و پخش شدن تصاویر دیجیتال از تیلور سوییفت بیلیونر، نشان می‌دهد که «سلحشوران حقوق اجتماعی»، با چه مشکلات عمیقی در جامعه آمریکا دست و پنجه نرم می‌کنند!

 

سلبریتی‌ها و فعالان رسانه‌‌ای که با نامزد نشدن مارگو رابی و گرتا گرویک در دو شاخه ذکر شده مشکل دارند

 هیلاری کلینتون بازنده انتخابات ریاست‌جمهوری ۲۰۱۶، خطاب به مارگو و گرتا در توییتر نوشت: «اگرچه خیلی درد داره که برنده باکس آفیس بشی ولی مجسمه طلا را به خانه نبری، اما میلیون‌ها هوادار شما را دوست دارند. هر دوی شما خیلی بیشتر از مردها هستید.»

 جنیفر پالمیری مجری شبکه خبری نیز MSNBC در واکنش به «بحران» گفت: «هم گرویگ و هم به رابی بی‌محلی شد... هالیوود در کمال خونسردی دست‌آوردهای هنری زنان را نادیده گرفت.» این مجری با فونت بولد به نشانه فریاد-زدن ادامه داد: «در حالی آن‌ها را نادیده گرفتید که دستآوردهای زنان، بزرگ‌ترین پیام فیلم بود!»

 جولی استوارت بینکس مجری ورزشی هم  در ایکس نوشت: «گرتا گرویگ را از شاخه بهترین کارگردانی کنار گذاشتند؟ مگه اصلاً چنین چیزی امکان داره؟ مارگو رابی را نامزد نکردند ولی رایان گاسلینگ نامزد اسکار بازیگری شد؟ آیا کسی پیام پرفروش‌ترین فیلم تاریخ را اصلاً فهمیده؟» 

منظور این مجری این است که پیام فیلم، طرفداری از فمینیسم بود؛ شما (رای دهندگان اسکار) در کمال «مردسالاری»، کاراکتر مرد فیلم را نامزد کرده و قهرمان زن را کنار گذاشتید. در ضمن باید اشاره داشت که «باربی» نه تنها پرفروش‌ترین فیلم تاریخ سینما نیست، جزو ده فیلم اول هم نیست.

 برندون فریمن از اعضای سابق کابینه اوباما نیز عقیده مشابه‌ای داشت و گفت که این فیلم قصد انتقاد از «مرد سالاری» را داشت و در کمال ناباوری، بازیگر مرد را نامزد جایزه کردند.

 رایان گاسلینگ همبازی مارگو رابی در «باربی»، نامزد اسکار برای نقش مکمل مرد شد. بازیگر کانادایی در انتقاد به عدم نامزدی دو فرد ذکر شده گفت: «بدون گرتا گرویگ مارگو رابی، «باربی» وجود نداشت. این دو بزرگوار دلیل اصلی موفقیت و تاریخ‌ساز شدن این اثر هستند. من از نامزد نشدن آن‌ها در بخش‌های اصلی بسیار مایوس شدم.»

 آمریکا فررا با اینکه برای بهترین نقش مکمل زن در «باربی» نامزد اسکار شد، پس از سپاسگزاری اولیه، درباره این «بحران» گفت: «وقتی شنیدم که این دو نامزد نشدند، خیلی تاسف خوردم. گرتا تقریباً هر کاری را که یک کارگردان لازم است انجام دهد را کرده بود و شایسته نامزدی بهترین کارگردان بود. او دنیایی در این فیلم را به نمایش درآورد که برای اکثر مردم غریب بود و این فیلم را به یک پدیده جهانی تبدیل کرد... مارگو رابی دست‌آوردهای بسیاری را به‌عنوان یک بازیگر داشته است... مارگو به مثابه یک شعبه‌باز جلوی دوربین بازی می‌کند. بسیار افتخار می‌کنم شاهد هنرنمایی وی بودم.» 

سلبریتی‌ها و فعالان رسانه‌‌ای که این «بحران» را یا به تمسخر گرفتند و یا بحران نخواندند

 بیل مار مجری معروف برنامه سیاسی/فرهنگی در شبکه HBO، فیلم «باربی» را اثری «مرد ستیزانه» و غیر واقعی خوانده بود و اشاره داشت که این فیلم قصد دارد تا با سیاه‌‌نمایی و اغراق‌ «مردسالاری» در جامعه آمریکا، تصویری بحرانی از امروز این کشور ترسیم کند. این مجری در واکنش به بحران حق‌خوری، با لحنی تمسخرآمیز گفت: «این مسئله را به دادگاه کیفری بین‌المللی فرستادند و به‌عنوان جنایت جنگی، در حال بررسی است.»

مجری شبکه HBO در ادامه اشاره داشت: «من نمی‌فهمم چرا این اتفاق را اینقدر بزرگش کردن. مارگو رابی با دیگر نامزدهای زن رقابت داشت. یه جوری رفتار می‌کنن که انگار نامزدی او را به وین دیزل (ستاره مشهور فیلم‌های اکشن) دادن. نامزد نشدن رابی، یعنی مردسالاری پیروز شد؟»

مار در پایان مونولوگ خود گفت: «دفعه دیگری که یک زن ثروتمند بلوند را در حال ناراحتی دیدید، یادتان نرود که به او دلداری بدهید.»

 هالیوود ریپورتر یکی از بزرگ‌ترین حامیان فمینیسم در رسانه‌های جریان اصلی است، اما حتی آن‌ها در گزارشی به نام «واکنش متقابل به واکنش متقابل» اشاره داشتند: «نامزد نشدن مارگو رابی و گرتا گرویگ هیچ ایرادی ندارد. قرار نیست که همه جایزه بگیرند. نباید به همین راحتی نامزد نشدن مارگو رابی را بر گردن «زن ستیزی» انداخت؛ (مگر این دو رقیب یکدیگر بودند؟) وقتی هم که اتهام «زن ستیزی» مطرح می‌شود، دست‌آوردهای جاستین تریه (به‌عنوان یک کارگردان زن) نادیده گرفته می‌شود.»

رسانه هالیوودی در ادامه افزود: «یکی دیگر از تناقض‌هایی که این حجمه انتقادات مطرح می‌کند، این است که زنان را به جان زنان انداخته است. روزنامه لس‌آنجلس‌تایمز در یادداشت خود، در دفاع از مارگو رابی، دست‌آوردهای زنان دیگری که نامزد بهترین بازیگر شده‌اند را ناچیز کرده است. تمامی این حساسیت‌ها نشانگر بدترین نمونه از «فمینیست سفیدپوستی» بوده و به کوچک شمردن زنان رنگین‌پوستی که نامزد بهترین بازیگر شده‌اند ختم شده است.

هالیوود ریپورتر در پایان اشاره داشت که شاید اگر فمینیست‌‌ها اینقدر آشوب به‌راه نمی‌انداختند، «باربی» با احتمال فراوان جایزه بهترین فیلم سال را پیروز می‌شد.

 نشریه نیویورک تایمز در یادداشتی ملحدانه و متضاد حال و هوای (فمینیستی) این رسانه، با تیتر «باربی فیلم بدی است» گفت: «هر وقتی که یک زن برنده جایزه نمی‌شود، به این معنی نیست که زنانگی شکست خورده است. ما از دوران اینکه نمی‌شود با درنظر داشتن شایسته‌سالاری به زنان هنرمند انتقاد داشت، عبور کرده‌ایم.»

ارتداد نشریه تایمز، از سوی خوانندگان این روزنامه بی پاسخ نماند؛ عده‌ای از فمینیست‌ها این نشریه را متهم به جانبداری از «مرد سالاری» کردند.

وب‌سایت اسلیت در یادداشتی با عنوان «همه عقل خود را از دست داده‌اند» اشاره داشت: «مردم فکر می‌کنند که اسکار را به چه چیزهایی می‌دهند؟ انگیزشی‌ترین پیام؟ پرفروش‌ترین فیلم؟ من فکر نمی‌کنم که لازم به ذکر کردن داشته باشد ولی انگار باید بگویم که نامزدی اسکار را از کاراکتر زن نگرفتند و بدهند به کاراکتر مرد. نامزدی اسکار بدان معنی نیست که مردان بهتر از زنان هستند. صرفاً به خاطر اینکه موضوع فیلم، «فمینیست» است نباید فضای ناموسی ایجاد کرد و خط قرمز سیاسی ما دموکرات‌ها شود... چون این اثر درباره فمینیسم است نباید در حالت اتوماتیک تمامی زنان جایزه بگیرند. لازم نیست برای نامزد نشدن این دو زن، به جنگ برویم و قطعاً چنین مسئله کم ارزشی نباید به دغدغه وزیر خارجه سابق (هیلاری کلینتون) تبدیل شود.»

تا پیش از این «بحران»، انتقاد از «باربی» ممنوع بود؛ اما وقتی که فمینیست‌های سفیدپوست طبق معمول همیشه از بلیت «مظلوم‌نمایی» استفاده کردند، عده‌ای از لیبرال‌ها جرات پیدا کردند و کمی انتقادات شروع شد. بیل بر کمدین معروف و ستاره هالیوودی درباره «مظلوم‌نمایی» زنان سفیدپوستِ پولدارِ لیبرال گفت: «خیلی مضحک است که زنان سفیدپوست از روی صندلی ماساژدار و گرمکن شاسی بلند گران قیمت خود، فریاد «نابرابری اجتماعی» را سر می‌دهند.»

جالب است که هیچ کسی متوسل به تاکتیک‌های مشابه برای انتقاد از نامزد نشدن دو مردی که «تاپ گان: موریک» Top Gun Maverick را به بزرگترین فیلم ۲۰۲۲ تبدیل کردند، نشد. تام کروز نامزد بهترین بازیگر نشد و اعضای آکادمی کارگردانی جوزف کوزینسکی را در سطح استانداردهای اسکار ندیدند. «تاپ گان: موریک» از «باربی» بیشتر فروخت و تام کروز نقش بسیار مهمتری نسبت به مارگو رابی، در موفقیت فیلم‌ خود داشت. امتیاز فیلم جوزف کوزینسکی در سایت IMDB ، دو ستاره بیشتر از به اصطلاح شاهکار گرتا گرویگ است.

انتهای پیام/ 



ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *