صفحه نخست

رئیس قوه قضاییه

اخبار غلامحسین محسنی اژه‌ای

اخبار سید ابراهیم رئیسی

اخبار صادق آملی لاریجانی

قضایی

حقوق بشر

مجله حقوقی

سیاست

عکس

حوادث- انتظامی و آسیب‌های اجتماعی

جامعه

اقتصاد

فرهنگی

ورزشی

بین‌الملل- جهان

فضای مجازی

چندرسانه

اینفوگرافیک

حقوق و قضا

محاکمه منافقین

هفته قوه قضاییه

صفحات داخلی

شبه‌جزیره بر مدار تنش؛ جنگ کلامی میان ۲ کره بالا گرفت

۰۳ بهمن ۱۴۰۲ - ۱۲:۳۴:۵۱
کد خبر: ۴۷۵۶۱۳۱
تنش در شبه‌جزیره کره طی ماه‌های گذشته به سطحی بی‌سابقه رسیده و طرفین تهدید‌ها و اقدامات علیه یکدیگر را تشدید کرده‌اند.

خبرگزاری میزان - تنش‌ها در شبه‌جزیره کره طی ماه‌های گذشته به سطح بالایی رسیده و این در حالی است که آمریکا همچنان به اقدامات تحریک‌آمیز خود ادامه می‌دهد.

کره شمالی می‌گوید در پاسخ به رزمایش‎های آمریکا، کره جنوبی و ژاپن اقدام به آزمایش یک «سیستم تسلیحات هسته‌ای زیر آب» کرده است. 

رسانه‌های دولتی این کشور گزارش کرده‌اند که آزمایش پهپاد‌های زیرآبی که ظاهرا مجهز به سلاح هسته‌ای بوده‌اند، در سواحل شرقی این کشور انجام شده است. 

آزمایش هسته‌ای جدید پیونگ‌یانگ

آزمایش سیستم «Haeil-۵-۲۳» که در واقع یک پهپاد تهاجمی زیر آب با قابلیت حمل سلاح هسته‌ای است، از سوی اتاق فکر وزارت دفاع کره شمالی در آب‌های سواحل شرقی این کشور انجام شده است. 

کره شمالی پیش‌تر نیز اعلام کرده بود که پهپاد زیرآبی مجهز به بمب را آزمایش کرده است.

کره شمالی در هفته‌های اخیر آزمایش‌های نظامی خود را افزایش داده و به‎تازگی یک موشک بالستیک میان‌برد جدید با سوخت جامد را آزمایش کرد. 

تحرکات پیونگ‌یانگ به دنبال مانور‌های شلیک با گلوله جنگی، در مرز دریایی با کره جنوبی در هفته اول ژانویه انجام شده است. 

واشنگتن، سئول و توکیو هفته گذشته رزمایش‎های دریایی مشترکی را با حضور ۹ کشتی جنگی از جمله ناو هواپیمابر یواس‌اس کارل وینسون در سواحل جنوبی کره جنوبی انجام دادند.

نیروی دریایی این سه کشور، در چهارچوب آن‌چه «تلاش‌ها برای بهبود پاسخ‌های خود به تهدیدات هسته‌ای و موشکی رو به افزایش کره شمالی» خواندند، تا روز چهارشنبه رزمایش مشترک سه‌روزه‌ای را اجرا کردند.

پهپاد تهاجمی زیرآبی جدید «Haeil» که به معنای سونامی است، نخستین بار در مارس ۲۰۲۳ میلادی آزمایش شد و در آن زمان رسانه‌های دولتی کره شمالی اعلام کردند که این سیستم با هدف انجام حملات مخفیانه در آب‌های دشمن و حملات دریایی گروهی و همچنین عملیات بندری ساخته شده و برای این کار نیز از طریق انفجار زیر آب، یک موج بزرگ رادیواکتیو ایجاد می‌کند. 

اقدامات آمریکا و افزایش تنش‌ها در شبه‌جزیره کره

تنش‌های هسته‌ای دوباره در شبه‌جزیره کره تشدید شده و آمریکا و کره جنوبی تهدید کردند که هرگونه استفاده از سلاح هسته‌ای از سوی کره شمالی به پایان حکومت کیم جونگ اون منجر می‌شود.

آمریکا در ادامه اقدامات تحریک‌آمیز خود در پایان سال ۲۰۲۳ یک زیردریایی هسته‌ای به کره جنوبی اعزام کرد.

آمریکا و کره جنوبی مدعی هستند که اقدامات آن‌ها برای جلوگیری از آزمایش پیونگ‌یانگ بوده است. پاسخ کره شمالی نشان می‌دهد آن‌چه واشنگتن و سئول بازدارندگی می‌خوانند بی‌تاثیر بوده و چگونه تهدید‌ها فقط به تشدید بیشتر تنش‌ها کمک می‌کنند. 

کارشناسان عامل اصلی افزایش تنش‌ها در شبه‌جزیره کره را تعمیق همکاری هسته‌ای بین آمریکا، کره جنوبی و ژاپن معرفی کرده‌اند.

در پی این همکاری‌ها، رئیس کره شمالی اعلام کرد که کشورش تولید تسلیحات هسته‌ای را برای بازدارندگی در مقابل آمریکا تسریع خواهد کرد.

در ماه آوریل، آمریکا و کره جنوبی توافق کردند که همکاری خود را در زمینه برنامه‌ریزی برای استفاده از تسلیحات هسته‌ای پس از اظهارات قبلی یون سوک یول، رئیس‌جمهور کره جنوبی، که پیشنهاد کرد سئول ممکن است سلاح‌های هسته‌ای برای خود توسعه دهد، افزایش دهند.

جو بایدن، رئیس‌جمهور آمریکا با اعلام این توافق، کره شمالی را تهدید کرده بود.

سال ۲۰۲۳ همچنین شاهد بزرگترین رزمایش‌های نظامی مشترک آمریکا و کره جنوبی با حضور هواپیما‌های با قابلیت حمل سلاح هسته‌ای در سال‌های اخیر بوده است. 

در همین حال، کره شمالی به‌طور مداوم واشنگتن و سئول را متهم به کشاندن کشور‌ها به آستانه جنگ هسته‌ای کرده است.

انتهای پیام/


ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *