صفحه نخست

رئیس قوه قضاییه

اخبار غلامحسین محسنی اژه‌ای

اخبار سید ابراهیم رئیسی

اخبار صادق آملی لاریجانی

قضایی

حقوق بشر

مجله حقوقی

سیاست

عکس

حوادث- انتظامی و آسیب‌های اجتماعی

جامعه

اقتصاد

فرهنگی

ورزشی

بین‌الملل- جهان

فضای مجازی

چندرسانه

اینفوگرافیک

حقوق و قضا

محاکمه منافقین

هفته قوه قضاییه

صفحات داخلی

چهل‌ودومین جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر افتتاح شد

۰۱ بهمن ۱۴۰۲ - ۲۲:۲۴:۰۸
کد خبر: ۴۷۵۵۸۰۹
آئین گشایش چهل‌ودومین جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر شامگاه یکشنبه ۱ بهمن‌ماه ۱۴٠۲ در سالن ناظرزاده تماشاخانه ایرانشهر برگزار شد.

خبرگزاری میزان - در این مراسم محمود سالاری معاون هنری وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، کاظم نظری مدیرکل هنر‌های نمایشی، محمد خراسانی‌زاده مدیرکل هنر‌های تجسمی، علی فروزانفر مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان تهران، و جمعی از هنرمندان و علاقمندان هنر‌های نمایشی برگزار شد.

در ابتدای این مراسم مهدی حامدسقایان دبیر چهل‌ودومین جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر بیان کرد: خدا را شاکرم که استقبال خوبی از آثار این دوره از جشنواره به عمل آمده و امیدواریم مردم در روز‌های پیش رو هم به سالن‌های تئاتر بیایند.

وی افزود: مهدی حامدسقایان دبیر چهل‌ودومین جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر بیان کرد: جشنواره امسال ۱۲ بخش دارد که پنج بخش آن جدید است. 

وی افزود: این پنج بخش شامل بخش‌های دانشجویی، تئاتر تلویزیونی، هویت ملی غزه و فراگیر که برای نخستین بار در این دوره برگزار خواهد شد.

دبیر چهل و دومین جشنواره تئاتر فجر بیان کرد: در این رویداد ۳۴ نمایش در مسابقه تئاتر ایران خواهیم داشت. ۲۵ نمایش نیز در بخش دانشجویی رقابت می‌کنند و ۳۳ نمایش در بخش خیابانی اجرا می‌شود. همچنین ۱۱ نمایش در بخش رادیو تئاتر رقابت می‌کنند که این بخش از ۲۷ دی آغاز می‌شود. در بخش بین‌المللی نیز کشور‌های ارمنستان، یونان، تاجیکستان، عراق و ایتالیا حضور دارند.
حامدسقایان اظهارداشت: بخش هویت ملی به شهدا و قهرمانان ملی همچون سردار قاسم سلیمانی و ملک الشعرای بهار می‌پردازد. این بخش داوری جداگانه دارد. در بخش غزه ۹ نمایش حضور دارند و در بخش فراگیر (معلولان) با کمک سازمان بهزیستی ۲۱ نمایش رقابت می‌کنند. 

حامدسقایان با یادآوری این که دو سالی است که جشنواره تئاتر دانشگاهی برگزار نشده اظهار داشت: به همین دلیل با همراهی معاونت فرهنگی وزارت علوم برای این بخش جشنواره چهل و دوم تامین بودجه شد و ۲۵ نمایش و یک نمایش مهمان در این بخش حاضر هستند. در بخش پژوهش نیز، ۳ سخنران ایرانی و ۲ سخنران بین‌المللی حاضر هستند که ۳۰ دی انجام می‌شوند.

وی با اشاره به برگزاری بخش غزه در جشنواره تاکید کرد: با وقوع جنایت رژیم صهیونیستی در حمله به مردم و مقاومت فلسطین، فراخوان بخش غزه اعلام شد و خوشبختانه در بخش‌های مختلف، نمایش‌هایی به دفتر جشنواره ارسال شد؛ و در مجموع ۹ نمایش اجرا و داوری خواهند شد. 

دبیر چهل‌ودومین جشنواره بین‌المللی تئاتر افزود: بخش فراگیر با کمک سازمان بهزیستی به دلیل توجه به این قشر از جامعه طراحی شده و این بخش با حضور ۲۱ اثر که ۱۴ کار در بخش صحنه‌ای و ۷ کار در بخش خیابانی شرکت دارند، با داوری جداگانه و اختتامیه‌ای جدا برگزار می‌شود. 

وی با یادآوری این که ۳۷۹ نمایشنامه به دبیرخانه ارسال شده است توضیح داد: در نهایت ۵ نمایشنامه انتخاب شد و در اختتامیه جشنواره جوایز به آن اهدا می‌شود و پس ازجشنواره به شکل کتاب منتشر می‌شود. 

بخش پژوهش
سپس برگزیدگان بخش پژوهش معرفی شدند:
رتبه سوم: سیدجواد روشن، رتبه دوم: سپیده ضیابی‌نژاد و بهروز محمودی‌بختیاری، رتبه اول: محمد رسولی.

همچنین در ادامه مراسم افتتاحیه جشنواره چهل‌ودوم تئاتر فجر، نشان درجه یک هنری به جلیل فرجاد، ابوالفضل میرزا احمدی، غلامحسین نوزی‌نکاح، داود داداشی، قوام‌الدین قاسمی، مسلم فاسمی، منوچهر رحیمی و محمود فرهنگ، اهدا شد.

سپس محمود سالاری معاون هنری وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی درباره اعطا نشان هنری اظهار داشت: شورایی متشکل از اساتید رشته‌های مختلف، تحت عنوان شورای مقدماتی برای بررسی اسناد مرتبط درجات هنری سه، دو و یک راا بررسی می‌کنند. 

وی افزود: گزینه‌ها به شورای بالادستی با حضور نمایندگان نهاد‌های مختلف اعم از وزارت علوم، فرهنگستان فرهنگ و فرهنگستان هنر ارائه و تصمیم‌گیری در خصوص اهدای نشان انجام می‌شود.

سالاری تاکید کرد: از این فرصت استفاده کرده تا از هنرمندان شهرستانی قدردانی می‌کنم که چراغ جشنواره را روشن نگه می‌دارند. این کشور متعلق به همه ایران است.

بخش نمایش‌نامه‌نویسی
در ادامه مراسم، برگزیدگان بخش نمایش‌نامه‌نویسی معرفی شدند:
قدردانی از علی رستمی برای «استخوان‌خوار» از خوزستان، رتبه سوم: محمدرضا امیرخانی، رتبه دوم: محسن رحمانی، رتبه اول: محمد میرعلی‌اکبری برای «باغ آلبالو»

بخش نمایش‌های تلویزیونی
سپس برگزیدگان بخش نمایش‌های تلویزیونی به این ترتیب معرفی شدند:
گریم: ماریا حاجی‌ها
موسیقی: محمد ملکی‌اصل
طراحی صحنه: سینا ییلاق‌بیگی
بازیگری زن: قدردانی از پریسا مقتدی، و رستا رضوی، برگزیده: ساقی زینتی
بازیگری مرد: قدردانی از محمدهادی عطایی، وحید آقاپور، برگزیده: اتابک نادری
نویسندگی: برگزیده: لیلی عاج
کارگردان هنری: برگزیده: ایوب آقاخانی
جایزه نگاه تازه: «جهنم سرد»، «بهترین حال»
کارگردانی تلویزیونی: قدردانی: محمدعلی رهبر، برگزیده: مسعود ساکت‌اف
تهیه‌کنندگی: برگزیده: حمید نیلی برای «رگ» و «کجایی ابراهیم»
جایزه هویت ملی: علی قربانی برای «اتوبان خاطره»

تقدیر از مهدی شرفی تهیه‌کنندگان رادیو
در این بخش از مهدی شرفی از قدیمی‌ترین تهیه‌کنندگان رادیو و تهیه‌کننده «قصه راه شب» تجلیل شد.

بخش رادیوتئاتر
بعد از این تجلیل، برگزیدگان بخش رادیوتئاتر چهل‌و دومین جشنواره بین‌المللی به این ترتیب معرفی شدند:
افکت زنده: مسعود نصیریان
صدابرداری: مجید آیینه
بازیگری زن: نازنین مهیمنی
بازیگری مرد: قدردانی: پویا چهل‌تنان، برگزیده: جواد اسماعیلی
نمایش‌نامه‌نویسی: سولماز ملکی
کارگردانی: قدردانی: پیمان غریب‌پناه، برگزیده: فرناز عقیلی
تهیه‌کنندگی: قدردانی: محمد رادمهر، برگزیده: بهرام نوری

 

انتهای پیام/


ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *