مردمی شدن جشنواره عمار در گروی چارچوبهای تازه/ نتوانستیم همه ظرفیت جامعه را پوشش دهیم/ نگرش عمار باید به فرهنگ عمومی تبدیل شود
محمدصادق شهبازی، عضو شورای سیاستگذاری چهاردهمین دوره جشنواره فیلم عمار در گفتوگو با خبرگزاری میزان اظهار کرد: موضوع اصلی این رویداد را بنا به تاکیدات مقام معظم رهبری، روی محور «نظم جدید جهانی» قرار داده بودیم تا آن را به گفتمان عمومی تبدیل کنیم، به تبع آن ماجرای طوفان الاقصی شکل گرفت و محوریت این موضوع نیز ناخودآگاه فلسطین شد.
وی افزود: ماجرای طوفان الاقصی و غزه در بخشهای مختلف جشنواره و برنامههای جنبی این دوره نمود عینی پیدا کرد.
شهبازی درباره مراسم افتتاحیه و اختتامیه چهاردهمین جشنواره فیلم عمار، اظهار کرد: در نظر داشتیم آیین گشایش چهاردهمین دوره جشنواره فیلم عمار را به ماجرای شهدای کرمان اختصاص دهیم و اساسا سوت حرکت قطار جشنواره از این شهر شهیدپرور و زادگاه سردار شهید قاسم سلیمانی طنینانداز شود، اما به این علت که آیین افتتاحیه با مراسم هفتم شهدای حوادث کرمان مصادف بود، نهایتا تصمیم بر آن شد که انشاءالله در اختتامیه میزبان خانوادههای شهدای کرمان باشیم.
این فعال فرهنگی ادامه داد: برنامه ویژهای هم برای دانشآموزان شهید حوادث کرمان تدارک دیدیم و دیگر برنامهها و بخشهای معمول و سرخطهای جشنواره عمار در این دوره با رشد کمی و کیفی جدی روبهرو شده است.
شهبازی با اشاره به بخش «نظم جدید جهانی» به عنوان یکی از بدعتهای این دوره از جشنواره فیلم عمار تصریح کرد: مضاف بر «نهضت جهانی مستضعفین» که از بخشهای معمول جشنواره فیلم عمار است، در این دوره بخش ویژهای به برنامههای عمار اضافه شد، تحت عنوان «نظم جدید جهانی» که برخلاف پیشبینیها با استقبال بسیار خوبی مواجه شد. فیلمهای قابل توجه و متعددی در این بخش به دبیرخانه جشنواره ارسال شد تا جایی که برای بازبینی آثار مجبور شدیم در تقویم رویداد تغییراتی حاصل کنیم و با دو هفته تاخیر جشنواره آغاز شد.
وی در تشریح رویکرد جشنواره عمار در بخش «نظم جدید جهانی» گفت: سرفصل مباحث و عناوین این بخش بهطور مشخص، ضعف جبهه غرب در دنیا و افول آمریکا و برآمدن قدرتهای جدید، تقویت جبهه خودی و فرصتهای ایران برای نقشآفرینی در نظام جهانی، اولویتهای اصلاحی کشور برای اثرگذاری در نظم جدید و پیچ تاریخی، بازخوانی نحوه تغییر نظم جهانی در دورههای گذشته و نقشآفرینی مردم و نخبگان در آن و همچنین بازخوانی اقدامات نظام سلطه برای حفظ نظم قدیم جهانی در نظر گرفته شدهاند.
شهبازی درباره کلیدواژه «مردمی» در جشنواره فیلم عمار توضیح داد: نگاه جشنواره عمار این است که سینما به سمت مردم برود و در جریان زندگی عمومی مردم نقشآفرینی کند. تا جایی که ایده اکران مردمی که سنگبنای آن از دومین دوره جشنواره فیلم عمار بنیان گذاشته شد، بر پایه همین اصل «مردمی شدن سینما» شکل گرفت.
وی افزود: همچنین تلاش کردیم با ایده جایزههای مردمی، جهتدهی به تولیدات و فیلمهای جشنواره را نیز به خود مردم واگذار کنیم. در همین راستا فرآیندی با عنوان فیلم ما و قصه ما در عمار تدارک دیده شده تا مردم سوژههای پیشنهادی خود را از این طریق به ما معرفی کنند.
شهبازی ادامه داد: هم راستا با سوژههای پیشنهادی مردمی، مجموعه تاریخ شفاهی نیز در جشنواره عمار آغاز به کار کرد که تاکنون بیش از ۲۰۰ مجلد تاریخ شفاهی منتشر شده است، لذا با توجه به همه موارد مذکور، میتوان گفت که عمار یک موج فرهنگی و خطشکنی ویژهای ایجاد کرده است.
عضو شورای سیاستگذاری جشنواره عمار در پاسخ به این پرسش که آیا سیاستها و نگرش عمار به فرهنگ عمومی تبدیل شده است، گفت: درباره اینکه عمار تاثیرگذار بوده یا نه، باید گفت به طور قطع بوده، درباره اینکه عمار جریانساز بوده یا نه، به طور حتم جشنواره عمار جریانساز بوده، اما در پاسخ به اینکه اینکه عمار همه ظرفیت جامعه ایران را پوشش داده، به طور حتم پاسخ منفی است، چرا که ما هنوز راه نرفته بسیار داریم. برای نقشآفرینی مردم در جشنواره عمار شاید لازم باشد سیاستها و چارچوبهای جدیدی تدارک ببینیم.
شهبازی اضافه کرد: در دوره جشنواره چهاردهم جشنواره فیلم عمار، موضوع فضای مجازی را نیز به سبد گوناگون رویداد اضافه کردیم. بنابراین علاوه بر اکران مردمی، برخی از آثار گروههای جوان به صورت خودجوش در شبکههای اجتماعی و فضای مجازی در راستای اهداف جشنواره عمار و انتشار آثار جشنواره فعالیت خواهند کرد که امیدوارم پس از جشنواره و طی سال شاهد فعالیت حداکثری این گروههای جوان در جشنواره باشیم.
وی با بیان اینکه بخش بینالمللی جشنواره فیلم عمار امسال پس از چند دوره وقفه از سر گرفته خواهد شد، تصریح کرد: بخش بینالمللی جشنواره فیلم عمار بهشکل مجزا و در چند کشور مختلف همزمان اجرا خواهد شد، به دلیل حجم و ترافیک سنگین کاری تصمیم بر آن شد تا بخش بینالملل جشنواره با چند ماه فاصله برگزار شود و به زودی فراخوان بخش بینالملل نیز منتشر خواهد شد.
شهبازی با اعلام اینکه بخش آرمان روحالله در جشنواره فیلم عمار از مهمترین و تاثیرگذارترین بخشهای جشنواره فیلم عمار در دوره چهاردهم است، بیان کرد: بخش آرمان روحالله به شکل موضوعی به مسئله فتنه میپردازد، در بخش آرمان روحالله سعی شده تا روایت نقشآفرینی مردم، دانشجویان و… در مقابله با فتنهها و همچنین روایت مقابله انقلاباسلامی با فتنههای مختلف از جمله حوادث پس از انتخابات سال ۸۸ تا اغتشاشات سال گذشته را مورد کنکاش و واکاوی قرار دهد.
این فعال فرهنگی، اهداف استکبار و افزایش فشارها بر مردم ایران، افشا و برملا شدن طراحی، پشتیبانی مالی، رسانهای و تسلیحاتی دستگاههای امنیتیرسانهای غربی را در ناآرامیهای ادوار مختلف کشور از دیگر سرفصلهای بخش آرمان روحالله برشمرد و افزود: از موضوعات دیگر مورد بحث در آرمان روحالله، سانسور واقعیت و تحریف در رسانههای جهانی و داخلی و همچنین حضور اشرافیت در فتنه ۸۸ و بلوای ۱۴۰۱ در نظر گرفته شده است.
به گفته شهبازی جشنواره فیلم عمار در بخش آرمان روحالله، سلبریتیزدگی و دیکتاتوری رسانهای را نکوهش کرده و به آثاری که روایتگر اندیشه و راه شهدای مدافع حرم جمهوری اسلامی ایران، بهویژه شهید آرمان علیوردی و شهید روحالله عجمیان باشند، اختصاص دارد.
وی در خاتمه اظهار امیدواری کرد: با توجه به اغتشاشات سال گذشته عمده آثار ارسالی در این بخش به حوادث سال گذشته اختصاص دارد. تعداد و کیفیت آثار در این حوزه هم بسیار قابل ملاحظه بود، اما به جهت ارتقای حداکثری کمی و کیفی فیلمهایی که موضوع آنها بعضا امنیتی است، لازم است از مرکز رسانه قوه قضاییه و ظرفیت ویژهای که در دوران تحول سیستم قضا در کشور ایجاد شده است، بیش از پیش استفاده کنیم. انشاءالله این جشنواره نقطه شروعی باشد برای تعامل با نهادهای مختلف کشور.
انتهای پیام/