تشکیل کارگروه ویژه قاچاق مشتقات نفتی تا پایان سال
وی ادامه داد: یکی دیگر از مصوبات این نشست درباره قاچاق سوخت در خودروهای ترانزیتی خارجی بود که قرار شد وزارت نفت در مبادی ورودی تجهیزات، امکانات و زیرساختهای لازم را فراهم کند که از خروج غیرقانونی سوخت توسط خودروهای تزانزیتی جلوگیری کند.
دبیرستاد مبارزه باقاچاق سوخت گفت: ایران با ۱۵ کشور همسایه است و با آنها ارتباط ناوگانی و حمل و نقلی دارد.
مویدی خرم آبادی با بیان اینکه بخشی از قاچاق سوخت به خارج از کشور، ناشی از همین مشتقات نفتی است گفت: وزارت نفت و استاندارد، ساز و کار لازم و تلاش مضاعفی را به منظور اجرایی کردن این مصوبات و موضوعات مرتبط با آن به عمل آوردند.
دبیر ستاد مبارزه باقاچاق سوخت عنوان کرد:رقم قبلی اعلام شده در زمینه قاچاق سوخت به میزان روزانه 10 تا 15میلیون لیتر بود که با اقدام های به عمل آمده و با فروش سوخت در جدار مرز به صورت تعادلی و موانع پیگشیرانه وزارت نفت، این رقم به میزان سه میلیون لیتر در روز رو به کاهش است.
وی اضافه کرد: رقم تعادلی فروش سوخت برای مرزهای شمال شرق و غرب، جنوب شرق و غرب متفاوت است. سوخت و به طور عمده نفت گاز و گازوئیل به قیمت مناسبی که با آن سوی مرز تفاوت محسوسی داشته باشد فروخته و ماحصل این فروش در جدار مرز برای مرزنشینان به کار گرفته می شود.
مویدی خرم آبادی با اشاره به اینکه در دو سال اخیر این کار شروع شده و قرار شد زیرساخت های آن تکمیل شود، افزود: دولت در یکی دو سال گذشته به منظور رفاه و توسعه زیرساخت های مرزی تمهیداتی به عمل آورده بوده که در جدار مرزها نسبت به فروش سوخت تعادلی اقدام شود.
دبیر ستاد مبارزه باقاچاق سوخت تاکید کرد: با تلاشهای وزارت نفت، قرار شد این کار توسعه یابد و در دیگر نقاط مرزی با نظارت استانداران این کار انجام شود که می تواند دستاوردهای خوبی برای مرزنشینان به دنبال داشته باشد.
مویدی خرم آبادی درباره نقش کارت سوخت در کاهش این رقم تاکید کرد: احیای کارت های سوخت تاثیر بسزایی خواهد داشت؛ این کار جزو اقدام های لازم است اما کافی نیست.
وی اظهار کرد: در یک استان به تنهایی 200هزار کارت سوخت امحاء شد که قطعا تاثیرگذار است.
دبیر ستاد مبارزه باقاچاق سوخت یادآور شد: همه ناوگان حمل و نقل سوخت باید به طرح پیمایش تجهیز شوند و به وظایف خود بپردازند همچنین دستگاه های متولی با جدیت این موضوع را پیگیری و حوزه های نظارتی برای تکمیل این طرح نظارت کافی را به عمل آورند.
مویدی خرم آبادی درباره زمان اجرایی شدن کارت سوخت نیز گفت: در جلسات پیشین از ناحیه دولت و بخش مربوط به ستاد مقرر شد که کارت سوخت احیا شود و وزارت نفت و حوزه های مرتبط دیگر تلاش های خوبی در این ارتباط داشتند.تاریخ اجرایی شدن کارت سوخت در آینده اعلام می شود.
وی اضافه کرد: نحوه استفاده از کارت سوخت و زمان آن به این جلسه برنمی گردد و فقط متمرکز و معطوف به امر مبارزه با قاچاق است.درباره سیاست های مرتبط با سوخت، استفاده از کارت سوخت و تاریخ اجرایی شدن آن از طریق دولت و مجموعه دستگاه های مسوول تصمیم گرفته می شود.
دبیر ستاد مبارزه باقاچاق سوخت تاکید کرد: همچنین قرار شد پس از این، هر نوع خودروی جدیدی که از سوی نیروی انتظامی پلاک گذاری می شود کارت سوخت به همراه داشته باشد. در مورد خودروهای دیگری هم که از چرخه فعالیت خارج و اسقاط می شوند، مراتب از طریق نیروی انتظامی به مبادی مربوط اعلام می شود که کارت های سوخت آنها مورد سوء استفاده دیگران قرار نگیرد.
مویدی خرم آبادی در پاسخ به سوال دیگری درباره سیاست های ارزی و نقش آن در قاچاق معکوس، بیان کرد: سیاست های ارزی باعث شد که شاهد کاهش ورود قاچاق به داخل کشور و قاچاق معکوس باشیم.
وی با بیان اینکه تلاش خوبی در جدار مرزها از سوی استانداران، فرمانداران و دستگاه های متولی در جهت عدم خروج کالای اساسی به عمل آمده است، افزود: اما این کافی نیست و شاهد خروج دام و سوخت و برخی اقلام اساسی در مرزها هستیم.باید تلاش شود با همکاری و همراهی مردم کالاهای اساسی از کشور خارج نشود.