صفحه نخست

رئیس قوه قضاییه

اخبار غلامحسین محسنی اژه‌ای

اخبار سید ابراهیم رئیسی

اخبار صادق آملی لاریجانی

قضایی

حقوق بشر

مجله حقوقی

سیاست

عکس

حوادث- انتظامی و آسیب‌های اجتماعی

جامعه

اقتصاد

فرهنگی

ورزشی

بین‌الملل- جهان

فضای مجازی

چندرسانه

اینفوگرافیک

حقوق و قضا

محاکمه منافقین

هفته قوه قضاییه

صفحات داخلی

۵۰ درصد آمار فوتی‌ها در تصادفات مربوط به موتورسواران است

۲۷ دی ۱۴۰۲ - ۱۱:۰۴:۰۲
کد خبر: ۴۷۵۵۰۶۴
رئیس کمیسیون عمران و حمل و نقل شورای اسلامی شهر تهران با اشاره به سهم ۵۰ درصدی موتورسواران از آمار مرگ و میر در تصادفات، گفت: ضرورت دارد استفاده از کلاه ایمنی توسط موتورسواران به طور جدی مورد توجه قرار بگیرد.

خبرگزاری میزان- به گزارش شهر، سید جعفر تشکری هاشمی با تأکید بر اینکه امروزه موتورسیکلت‌ها به یکی از چالش‌های بزرگ شهری تبدیل شده‌اند، اظهار کرد: با توجه به بالا بودن قیمت خودرو، بالا بودن کرایه‌ها، تراکم شدید ترافیک و ارزان بودن این وسیله نسبت به سایر وسایل نقلیه و همچنین عدم تمکین راکبان موتورسیکلت از هیچ‌یک از قوانین، موتورسیکلت به عنوان وسیله حمل و نقل برای کسانی که می‌خواهند قوانین را نادیده بگیرند، مطلوب است. البته به این معنا نیست که بگوییم تمام موتورسواران متخلفند و حتماً جمع کثیری از آن‌ها مقید به قانون و رعایت آداب رانندگی هستند.

وی با بیان اینکه وجه غالب موتورسواران قانون‌شکنی است، یادآور شد: این قانون‌شکنی‌ها شامل سرعت، حرکات خطرناک، حرکت و پارک در پیاده‌رو، حمل بار غیرمجاز، سرقت‌های موبایل و کیف قاپی و نهایتاً فعالیت‌های غیر متعارف همچون حمل بار به اندازه یک وانت‌بار است. این موارد چهره شهر را از منظر بی قانونی بسیار زشت کرده لذا به عنوان یکی از مهمترین اولویت‌های مدیریت شهری و پلیس راهور ساماندهی شود.

رئیس کمیسیون عمران و حمل و نقل شورای اسلامی شهر تهران با تأکید بر لزوم توجه به اولویت‌ها در ساماندهی موتورسیکلت‌ها، تصریح کرد: به نظر می‌رسد بیش از هر چیزی نیاز به این داریم که به برخی قوانین که زمینه‌ساز قوانین بعدی هستند، توجه ویژه داشته باشیم؛ به طوری که استفاده از کلاه ایمنی، توقف پشت چراغ قرمز، حرکت در جهت قانونی در مسیر‌ها و ممنوعیت تردد‌ها به عنوان اولویت‌های واجب باید مورد توجه قرار بگیرند.

وی همچنین خاطرنشان کرد: در مرحله بعدی می‌توان نسبت به جلوگیری از حمل بار‌های نامتعارف توسط موتورسیکلت‌ها و تجهیز به امکاناتی برای حمل بار قانونی و استاندارد پرداخت و در دوره بلند مدت رفتار‌های رانندگان در قالب آموزش‌های شهروندی و رعایت مقررات به عنوان یک شهروند و راکب باید در اولویت قرار بگیرد.

تشکری هاشمی با بیان اینکه کاهش آلودگی صدا و هوای موتور‌ها نیز باید به موازات با جایگزینی موتور‌های برقی دنبال شود، اظهار کرد: ساماندهی موتورسیکلت‌ها باید در حوزه آموزشی، فرهنگی، اصلاح رفتاری و جلوگیری از قانون‌شکنی‌ها و بهبود تدریجی رفتار‌های غلط دنبال شود.

وی با اشاره به اجرای آزمایشی طرح پیشنهادی خود برای ساماندهی موتورسیکلت‌ها در چهار تقاطع توسط سازمان حمل و نقل و ترافیک، گفت: پیشنهاد ما این بود که در تقاطع‌ها محلی برای ایست موتورسیکلت‌ها اختصاص داده شود. در معابر در ابتدا گذرگاه عابر پیاده قرار گرفته و بلافاصله پس از آن محل ایست خودروهاست؛ در حالیکه حجم بالای موتور‌ها برای ایستادن لابلای خودروها، برخورد‌هایی با آن‌ها دارند. یا اینکه صف طولانی از موتور‌ها پشت چراغ تشکیل می‌شود و به روش‌های مختلف، راکبان خود را به تقاطع و جلوی صف می‌رسانند و هاب تقاطع را با توقف خود پر می‌کنند و، چون شاهد راهبندان به واسطه توقف خود در تقاطع می‌شوند، بعضاً از چراغ قرمز عبور می‌کنند.

رئیس کمیسیون عمران و حمل و نقل شورای اسلامی شهر تهران افزود: اگر قبل از گذرگاه عابر پیاده فضایی به طول ۵ تا ۱۰ متر به جای ایست خودرو‌ها به ایست موتورسیکلت‌ها اختصاص یابد و پس از آن خط ایست خودرو‌ها در نظر گرفته شود، راکبان موتور به حد زیادی برای ایست این فضای امن را تجربه می‌کنند و در تقاطع توقف نخواهند کرد. این طرح در چند تقاطع اجرایی شده و امیدواریم با همکاری پلیس و مدیریت شهری گسترش یابد.

وی با بیان اینکه استفاده از کلاه ایمنی توسط موتورسواران یکی دیگر از اولویت‌ها در ساماندهی آنهاست، تصریح کرد: کلاه ایمنی می‌تواند جلوی مرگ و میر آن‌ها را بگیرد؛ ۵۰ درصد از آمار مرگ‌ومیر تصادفات متعلق به موتورسیکلت سواران است که عدد بسیار بالایی را به خود اختصاص می‌دهد و در تهران که با رشد بالای تصادفات فوتی روبه‌رو هستیم، ضرورت دارد که استفاده از کلاه ایمنی توسط موتورسواران به طور جدی مورد توجه قرار بگیرد.

تشکری هاشمی تأکید کرد: باید شرایطی فراهم شود که موتورسواران در مسیر قانونی خود حرکت کنند؛ تردد خلاف جهت موتورسواران و یا حرکت آن‌ها در پیاده‌روها، با مداخله پلیس و شهرداری و استفاده از نیرو‌های داوطلب مردمی با مجوز قانون‌گذار، قابل ساماندهی خواهد بود و می‌توان پس از آن گام‌های بعدی را برداشت.

وی با بیان اینکه موارد مختلف برای ساماندهی موتورسواران باید به ترتیب اولویت انجام شود، گفت: اگر موتورسواران این اهتمام را در پلیس و مدیریت شهری ببینند، قطعاً رفتار‌ها در کوتاه مدت اصلاح خواهد شد.

انتهای پیام/


ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *