صفحه نخست

رئیس قوه قضاییه

اخبار غلامحسین محسنی اژه‌ای

اخبار سید ابراهیم رئیسی

اخبار صادق آملی لاریجانی

قضایی

حقوق بشر

مجله حقوقی

سیاست

عکس

حوادث- انتظامی و آسیب‌های اجتماعی

جامعه

اقتصاد

فرهنگی

ورزشی

بین‌الملل- جهان

فضای مجازی

چندرسانه

اینفوگرافیک

حقوق و قضا

محاکمه منافقین

هفته قوه قضاییه

صفحات داخلی

فینال فوتبال آمریکایی، پربیننده‌ترین برنامه‌ تلویزیونی در آمریکا / شکست سخت هالیوود از ورزش

۰۲ بهمن ۱۴۰۲ - ۱۳:۵۷:۰۸
کد خبر: ۴۷۵۴۷۶۹
لیست پربیننده‌ترین برنامه‌های تلویزیونی در آمریکا نشان می‌دهد که مردم این کشور فقط فوتبال آمریکایی می‌بینند و هالیوود با دوران طلایی خود فاصله چندکیلومتری گرفته است.

خبرگزاری میزان - اگر از نتیجه آرا راضی نیستی، رای‌ها را به روشی دیگری بشمار! سایت ورایتی در گزارش پربیننده‌ترین برنامه‌های تلویزیونی در آمریکا در سال ۲۰۲۳، برای اینکه روایت «شکست هالیوود از فوتبال آمریکایی» را کمی تغییر دهد، صرفاً با سنجیدن عملکرد کل، لیست صد برنامه پربیننده سال گذشته را اعلام نکرد. آن‌ها در این گزارش، میزان تعداد بینندگان برنامه‌های تلویزیونی را که فقط در بازه زمانی ۲۰:۰۰ الی ۲۳:۰۰ پخش شده بود، لحاظ کردند.

اگر این رسانه هالیوودی این محدودیت را اعمال نکند، نود و شش برنامه از لیست ۱۰۰ برنامه پربیننده، به فوتبال آمریکایی اختصاص پیدا می‌کند. هالیوود هیچ محصولی در میان پنجاه عنوان اول ندارد. فقط مراسم اسکار، با ۱۹ میلیون بیننده، در رتبه شصت و یکم قرار گرفت. این جشن هالیوودی تا بیست سال پیش به راحتی از مرز ۴۰ میلیون بیننده عبور می‌کرد. اسکار رکورد ۸۵ میلیون بیننده در سال ۱۹۷۳ را دارد. اما با توجه به مواضع سیاسی هالیوود در چند سال اخیر، آن‌ها از دوران طلایی کیلومتر‌ها فاصله گرفته‌اند.

 

پربیننده‌ترین برنامه‌های تلویزیونی / صرفاً در بازه ۲۰:۰۰ الی ۲۳:۰۰

این بازه زمانی از این جهت برای مالکان شبکه‌ها مهم است که در حالت استاندارد، اغلب مردم در این ساعت به اصطلاح پای تلویزیون می‌نشینند. ناگفته نماند که اگر این بازه زمانی لحاظ نشود، برنامه‌های غیر فوتبالی در این لیست، کمتر از یک مسابقه فوتبالی که ساعت یک ظهر برگزار شده بود، بیننده داشته‌اند. لیست کامل بدون محدویت زمانی را در پایان گزارش ببینید.

اگرچه اعتصابات اتحادیه نویسندگان و بازیگران سبب شد تا به مدت چند ماه، برنامه‌های زنده شبانه پخش نشوند، اما این آثار نیز محبوبیت خود را در بین خانواده‌های آمریکایی از دست داده‌اند. اما مردم آمریکا در مجموع در سال ۲۰۲۳، بیشتر پای تلویزیون نشستند. 

با اینکه فضای حاکم در هالیوود به نوعی «ضد پلیس» است، اما سریال‌های پلیسی و جنایی، بیشترین عناوین را در این لیست داشتند. مجموعه «ان‌سی‌آی‌اس» NCIS، دوازده اپیزود در این لیست داشت. این سریال در فصل بیستم خود قرار داشته و تاکنون در مجموع ۴۵۷ اپیزود از آن پخش شده است. پنج اپیزود نیز از سریال پلیسی «نجیب‌زادگان» Blue bloods ، در این لیست قرار دارد. 

 

عدم پخش «یلواستون» Yellowstone، سبب شد تا سهم دیگر سریال‌ها بیشتر شود. این سریال وسترن، در سه سال متوالی پربیننده‌ترین سریال در ایالات متحده بود. جدای از دو سریالی که پیشتر ذکر کردیم، مجموعه‌های «اف‌بی‌آی» FBI ، «شیکاگو فایر» Chicago Fire و «شلدون جوان» Young Sheldon هر یک چهار اپیزود در این لیست دارند. هفت قسمت از برنامه خبری/تحلیلی «شصت دقیقه» 60Minutes نیز جز پربیننده‌ترین‌های سال قرار گرفت. نکته بسیار مهم درباره این برنامه خبری این است که شبکه NBC این مجموعه را درست پس از مسابقه فوتبال پخش کرده و دلیل اصلی حضور این برنامه در این لیست است.

مسابقه آشپزی Next level top chef توانست بهترین رتبه را در میان برنامه‌های غیر فوتبالی کسب کند. البته به این علت بود که این برنامه، دقیقا پس از مسابقه فوتبال پخش شد.

 

مسابقات فوتبال آمریکایی با ۵۶ عنوان، محبوب‌ترین برنامه تلویزیونی در بازه ۲۰:۰۰ الی ۲۳:۰۰ بود. شش عنوان را مسابقات فینال بسکتبال NBA از آن خود کرد و دو مسابقه فوتبال آمریکایی در سطح دانشگاه نیز در لیست حضور داشتند.

 

پربیننده‌ترین برنامه‌های خبری در آمریکا

در مجموع چند سالی می‌شود که برنامه‌های خبری در تلویزیون آمریکا، مخاطبان خود را از دست داده‌اند. اکثر مردم این کشور به‌ویژه افراد جوان، اخبار خود را از شبکه‌های اجتماعی می‌گیرند. مردمی که خود را «ضد سیستم» Anti stablishment تلقی می‌کنند، در اکثر موارد اخبار خود را از افراد مستقل در توییتر گرفته و به رسانه‌های جریان اصلی اعتماد ندارند.

شبکه فاکس نیوز Fox News با میانگین ۱.۸۵ میلیون بیننده، بیشترین میزان مخاطب را در سال ۲۰۲۳ داشت. این شبکه در حدود بیست درصد از مخاطبان خود را نسبت به سال گذشته از دست داده است. شبکه ام‌اس‌ان‌بی‌سی MSNBC نیز با میانگین ۱.۲۲ میلیون بیننده، در رتبه دوم قرار گرفت. شبکه سی‌ان‌ان CNN فقط ۵۸۲ هزار بیننده داشت و در حدود نوزده درصد از مخاطبان خود را نسبت به سال گذشته از دست داده است. در مجموع اکثر مجموعه‌های بزرگ خبری، سال خوبی را پشت سر نگذاشتند.

اما جای خالی شبکه فاکس نیوز را شبکه نیوز مکس Newsmax پر کرده است. این شبکه نسبت به سال گذشته، بیست درصد افزایش مخاطب داشته است.

تمام پنج برنامه خبری پربیننده در سال گذشته از شبکه فاکس نیوز پخش شده بود.

 

شبکه‌های آمریکایی بازنده سال

شبکه اچ‌بی‌او HBO بیشترین میزان مخاطب را میان دیگر شبکه‌های آمریکایی از دست داده است. این شبکه حدود ۳۴ درصد از بینندگان خود را از دست داده است. شبکه Showtime و Stars نیز به ترتیب ۲۵ و ۳۱ درصد از مخاطبان خود را از دست دادند. 

با توجه به اینکه کمپانی دیزنی بزرگترین تولیدکننده محتوای کودک در آمریکا و جهان است، آن‌ها مالک شبکه‌های تلویزیونی کودک نیز هستند. در گزارش آثار سینمایی هالیوود نشان داده شد که مردم آمریکا به تماشای آثار دیزنی در سینماها نرفتند. در رابطه با محصولات کودک در تلویزیون نیز این اتفاق صدق می‌کند. دیزنی در سال ۲۰۱۴، جزو ده شبکه پربیننده آمریکایی بود. اما شبکه دیزنی در سال ۲۰۲۳، در رتبه هشتادم قرار دارد. آن‌ها نسبت به سال گذشته، ۲۶ درصد از مخاطبان خود را از دست داده‌اند. شبکه Nickelodeon از دیگر زیرمجموعه‌های دیزنی، ۳۴ درصد از بینندگان خود را از دست داده است. ترویج انحرافات جنسی در محتوای کودک، عواقب سنگینی را برای دیزنی داشته است.

از طرفی شبکه پارامونت Paramont ، امسال با پخش نکردن سریال «یلواستون» ضرر بزرگی را متقبل شد. این مجموعه به قدری در آمریکا محبوب شد که دو اسپیناف از آن ساخته شده است. 

 

محصولات اورجینال نتفلیکس

محصولات نتفلیکس جزو آمار تلویزیون حساب نمی‌شوند. نتفلیکس عملکرد محصولات خود را بر اساس میزان ساعت-دیده-شدن اعلام می‌کند. بر خلاف انتظارات، سریال محبوب «ونزدی» Wednesday صدر نشین ده عنوان پربیننده این پلتفرم نیست. «مامور شب» The Night Agent با ۸۱۲ میلیون ساعت دیده شدن، در  رتبه اول قرار گرفت. فصل دوم «جینی و جورجیا» Ginny & Georgia با ۶۶۵ میلیون ساعت در رتبه دوم قرار گرفت. فصل اول سریال کره‌ای «افتخار» The Glory در رتبه بعدی قرار گرفت؛ فصل اول «ونزدی» با ۵۰۷ میلیون ساعت در رتبه چهارم قرار گرفت. رتبه پنجم با ۵۰۳ میلیون ساعت به «ملکه شارلوت: داستان بریجرتونی» Queen Charlotte: A Bridgerton Story رسید.

سریال‌های «تو» You ، فصل سوم «ملکه جنوب» La Reina del Sur ، فصل سوم «حریم خارجی رودخانه» Outer Banks ، فصل اول «جینی و جورجیا» و «فوبار» Fubar در رتبه‌های قرار گرفتند.

 

پربیننده‌ترین برنامه‌های تلویزیونی در آمریکا

در چند سال اخیر، ذائقه مخاطبان تلویزیونی در آمریکا تغییر کرده است. ورزش، همیشه پربیننده‌ترین برنامه‌های تلویزیونی در این کشور بوده‌ است. اما مسابقات بسکتبال، بیسبال و هاکی تا بیست سال پیش در لیست صد برنامه پربیننده سال، قرار می‌گرفتند. سریال‌های تلویزیونی و شوهای اهدای جوایز هالیوود و جوایز موسیقی نیز در این لیست حضور داشتند.

اما در پنج سال گذشته، تمامی مسابقات ورزشی دیگر و تمامی جشن‌های هالیوود، جای خود را به مسابقات فوتبال آمریکایی NFL داده‌اند. با نگاهی به لیست صد برنامه پربیننده سال ۲۰۲۳، مشاهده می‌شود که فقط چهار برنامه تلویزیونی، فوتبال آمریکایی نبودند.

جوک، حقیقت، متلک و خیلی از چیزهای دیگر در رابطه با تماشاگران فوتبال آمریکایی وجود دارد. وبسایت کمدی ببیلون بی Babylon Bee در رابطه با مردان هوادار فوتبال گفت: «پدر خانواده شب شنبه، ظرف‌ها را از ماشین ظرفشویی درآورد تا توجیه این باشد که فردا بیست ساعت جلوی تلویزیون فوتبال و تحلیل مسابقه را ببیند.»

 

مسابقات ورزش-اول-آمریکا در سال ۲۰۲۲، ۸۲ عنوان را در لیست پر‌بیننده‌ترین‌ها به خود اختصاص داده بود. جالب است در مقایسه با پنج سال قبل‌تر، ۶۱ عنوان در لیست صد برنامه پربیننده در تلویزیون ایالات متحده، مربوط به محبوب‌ترین برنامه تلویزیونی در ایالات متحده بود.

مردم ایران شاید فکر کنند که بسکتبال خیلی در آمریکا محبوب است؛ اما مواضع سیاسی بازیکنان و دست‌اندرکاران لیگ بسکتبال NBA، منجر به از دست رفتن مخاطبان بسیاری شده است. جمهوری‌خواهان آمریکایی، بیشترین مخاطبان ورزش در آمریکا را تشکیل می‌دهند؛ بنابراین هنگامی که لبرون جیمز ستاره این لیگ و ادم سیلور رئیس سازمان لیگ NBA، ورزش را به پلتفرم شعارهای سیاسی دموکرات‌ها تبدیل کردند، مخاطبان قابل توجهی را از محصول خویش رانده‌اند.

 

برنامه‌های پربیننده غیر فوتبالی

سخنرانی بایدن در مجلس کنگره آمریکا را چند شبکه تلویزیونی کشوری و شبکه‌های محلی پخش کردند و در مجموع این برنامه با ۲۷ میلیون بیننده در رتبه ۲۱ قرار گرفت. همچنین پخش تلویزیونی جشن عید شکرگزاری با ۲۲ میلیون بیننده در رتبه ۴۵ جای گرفت.

 

محبوبیت فوتبال آمریکایی در چهار سال اخیر

باتوجه به اینکه سال ۲۰۲۰، سال انتخابات ریاست جمهوری در آمریکا بود، ۱۵ برنامه‌ سیاسی در لیست پر‌بیننده‌ها قرار گرفتند. اما در سه سال اخیر، خبری از انتخابات نبود و به مرور زمان، مسابقات فوتبال حتی جای ورزش‌های دیگر را هم گرفته است. البته ۲۰۲۴، دوباره سال انتخابات ریاست‌جمهوری در آمریکا بوده و این احتمال وجود دارد که برنامه‌های سیاسی دوباره در این لیست قرار بگیرند.

مسابقه فینال فوتبال آمریکایی، از سوی یک سوم از مردم ایالات متحده دیده شد

مسابقه فینال فوتبال آمریکایی ملقب به Super Bowl در سال ۲۰۲۳ توانست ۱۱۵ میلیون نفر را پای تلویزیون بنشاند. چنین آمار و ارقامی برای کشورهای جهان سوم شاید عجیب نباشد. پربیننده‌ترین برنامه تلویزیونی در این کشورها نیز فوتبال است. اما ماجرا در آمریکا متفاوت بوده زیرا مردم این کشور جایگزین‌های بیشماری دیگر برای به اصطلاح پای‌-تلویزیون-نشستن دارند.

 

پلتفرم استریمینگ پیکاک Peacock به واسطه پخش یک مسابقه فوتبال، میلیون‌ها عضو جدید گرفت. این عدد، رکورد عضو جدید در یک روز را زد. آمار نشان می‌دهد که ۳۰ درصد از ترافیک اینترنتی در کل کشور آمریکا، برای دیدن این مسابقه مصرف شده بود.

درباره وضعیت تلویزیون در آمریکا باید گفت که مالکان این شبکه‌ها و حتی پلتفرم‌های استریمینگ بیشتر به دنبال این هستند که به چه صورتی می‌توانند در سفره پر نعمت فوتبال آمریکایی سهیم شوند. بیشترین گردش مالی در تلویزیون آمریکا را این ورزش دارد. با ارزش‌ترین تیم ورزشی در جهان، یک تیم فوتبال آمریکایی است. از طرفی کمپانی آمازون چند میلیارد دلار هزینه کرد تا حق پخش فقط یک مسابقه فوتبال به ازای هر هفته را بخرد.

نکته حائز اهمیت درباره صد عنوان پربیننده سال این است که هیچ یک از آثاری که نامزد و یا برنده جوایز هالیوودی بودند، جایی در این لیست نداشتند. اگر هالیوود واقعاً قصد سپاسگزاری از سازمان و یا مجموعه‌ای را دارد، به جای اینکه از سازمان گلاد تقدیر کند باید دست دست‌اندرکاران فوتبال آمریکایی را ببوسد. بدون آن‌ها، تلویزیون آمریکا بودجه ساختن محصولات شعاری خود را ندارد!

انتهای پیام/



ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *