صفحه نخست

رئیس قوه قضاییه

اخبار غلامحسین محسنی اژه‌ای

اخبار سید ابراهیم رئیسی

اخبار صادق آملی لاریجانی

قضایی

حقوق بشر

مجله حقوقی

سیاست

عکس

حوادث- انتظامی و آسیب‌های اجتماعی

جامعه

اقتصاد

فرهنگی

ورزشی

بین‌الملل- جهان

فضای مجازی

چندرسانه

اینفوگرافیک

حقوق و قضا

محاکمه منافقین

هفته قوه قضاییه

صفحات داخلی

یک فیلمساز فلسطینی: جهان منتظر روایت‌های تازه از خاورمیانه است

۲۰ دی ۱۴۰۲ - ۰۹:۴۱:۰۱
کد خبر: ۴۷۵۳۸۳۵
عاید نبا مستندساز فلسطینی می‌گوید وظیفه مستندسازان این است که روایت‌های تازه‌ای از خاورمیانه داشته باشند و تصویری واقعی از این منطقه را به جهان مخابره کنند. 

عاید نبا کارگردان فلسطینی که مهمان هفدهمین جشنواره بین‌المللی سینماحقیقت در تهران بود، درباره اهمیت سینما و به طور کلی فیلم‌های مستند و ویژگی‌های آن در گفت‌وگو با

خبرگزاری میزان گفت: فیلم مستند برای من شریف‌ترین رسانه است، رسانه‌ای که از طریق آن می‌توان در مورد انسان و جهان صحبت کرد و داستان‌ها و قصه‌های دیگران را تعریف کرد. 

این کارگردان ادامه داد: دنیا شاهد پیشرفت بزرگی در مستندسازی است که به آن مستند خلاق می‌گویند. سینمای مستند می‌تواند هنرهای زیادی همچون نقاشی و فیلم‌های تجربی را با یکدیگر ترکیب کند. . مستند به وسیله‌ای تبدیل شده که از طریق آن سفر می‌کنیم تا با دنیای اطراف خود بیشتر آشنا شویم و صاحبان داستان‌ها را ملاقات کنیم، زیرا هر یک از ما دارای داستانی است که می‌تواند روزی یک فیلم مستند باشد. 

عاید نبا افزود: وقتی یک مستندساز داستانی را پیدا می‌کند انگار گنجی پیدا کرده است، تخیل در نحوه روایت این داستان ظاهر می‌شود، مستندساز شروع به فکر کردن به ابزار بصری مورد نیاز برای ایجاد این داستان می‌کند. فیلم مستند یک فیلم خلاقانه است. سفری که ممکن است سال‌ها طول بکشد و در طی آن کارگردان گاهی دوربین را باز می‌کند و منتظر رویداد می‌ماند یا تصمیم می‌گیرد آن را روایت کند. مستندساز از ابزارهای سینمایی شاعرانه از جمله تصاویر آرشیوی و فیلم زنده استفاده می‌کند تا فیلمش را کامل کند. 

این کارگردان گفت: جنبش سینمایی در فلسطین به اواسط دهه شصت میلادی بازمی‌گردد. آن دوران را سینمای انقلاب می‌نامند، فلسطینی‌ها از یک سو به اهمیت سینمای انقلابی در انتقال تصویر پناهنده فلسطینی و از سوی دیگر به اهمیت به تصویر کشیدن مقاومت فلسطین پی بردند و این فیلم‌ها دنیا را به لرزه درآورد. 

وی درباره جشنواره «سینماحقیقت» و جشنواره‌هایی که به موضوع غزه می‌پردازند، گفت: جشنواره «سینما حقیقت»، این فرصت را برای مستندسازان فراهم می‌کند تا با مخاطب در ارتباط باشند. فیلم‌های خود را به تماشاگران تشنه سینمای مستند عرضه کنند و فرصت دیدار بین فیلمسازان ایران و سینماگران جهان را فراهم می‌کند. این ارتباط نشان دهنده گامی مهم در جهت وحدت صدای فیلمسازان برای روشن کردن مسائل خاورمیانه و جهان اسلام است. 

عاید نبا گفت: ما روایتی داریم که باید آن را به جهانیان منتقل کنیم و معتقدم برجسته کردن بخش غزه در جشنواره امسال و توجه به آنچه امروز در غزه اتفاق می‌افتد، گامی در جهت حفاظت از روایت فلسطینی و برجسته‌سازی روایت ما در خاورمیانه است. 

وی ادامه داد: اولین بار بود که در جشنواره «سینما حقیقت» در ایران شرکت کردم، حضورم در جمع مخاطبانی که سینمای مستند را دوست دارند و به آن وفادار هستند، جذاب بود. از روز اول جشنواره هر روز درگیر بحث‌ها و جلسات بودم، تا در مورد فلسطین صحبت کنیم. کشوری که صدایش در رسانه‌ها گم شده است. نقش روشنفکر امروز به ویژه کارگردانان فیلم‌های مستند این است که در سمت درست تاریخ بایستد، سینمای مستند حرکتی، مقاومتی و آگاهی دهنده است. 

انتهای پیام/


ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *