صفحه نخست

رئیس قوه قضاییه

اخبار غلامحسین محسنی اژه‌ای

اخبار سید ابراهیم رئیسی

اخبار صادق آملی لاریجانی

قضایی

حقوق بشر

مجله حقوقی

سیاست

عکس

حوادث- انتظامی و آسیب‌های اجتماعی

جامعه

اقتصاد

فرهنگی

ورزشی

بین‌الملل- جهان

فضای مجازی

چندرسانه

اینفوگرافیک

حقوق و قضا

محاکمه منافقین

هفته قوه قضاییه

صفحات داخلی

تبعات «بمب‌های گنگ» رژیم صهیونیستی؛ روایتی از نسل کودکان قطع عضو در غزه

۱۶ دی ۱۴۰۲ - ۰۷:۳۰:۰۱
کد خبر: ۴۷۵۳۰۷۷
دسته بندی‌: حقوق بشر ، عمومی
آمار‌ها نشان می‌دهد که از زمان آغاز تهاجم رژیم صهیونیستی به غزه تا پایان ماه نوامبر، حدود هزار کودک با قطع شدن پاهایشان مواجه شدند.

خبرگزاری میزان - گروه‌های حقوق بشری از زمان آغاز تهاجم رژیم صهیونیستی به نوار غزه، نسبت به آسیب‌پذیری کودکان در بمباران‌ها هشدار داده‌اند.

حال در غزه بمباران‌شده، نسلی از کودکان قطع عضو در حال پیدایش است.

تهاجم رژیم صهیونیستی به غزه به جراحت‌های ناشی از انفجار و آسیب به اعضای بدن تعداد زیادی از کودکان منجر شده است. 

مقام‌های صهیونیستی چندین بار مدعی شده‌اند که برای به حداقل رساندن آسیب به غیرنظامیان تلاش می‌کنند، با این حال از «بمب‌های گنگ» برای حمله به غزه استفاده می‌کنند که هدایت‌نشده هستند.

پزشکان و امدادگران، می‌گویند که سیستم پزشکی در حال فروپاشی غزه در شرایط مناسبی قرار نداشته و نمی‌تواند به کودکان مراقبت‌های پیچیده‌ای را ارائه دهد که آن‌ها برای نجات استخوان‌های ناقص و در حال رشد خود به آن‌ها نیاز دارند. 

به گفته سازمان بهداشت جهانی، تنها ۳۰ درصد از پزشکانی که پیش از آغاز جنگ در غزه فعالیت می‌کردند، اکنون در دسترس هستند. باقی این پزشکان به شهادت رسیده، بازداشت و یا آواره شده‌اند.

به گفته آژانس کودکان سازمان ملل «یونیسف»، بیش از هزار کودک تا پایان نوامبر بر اثر جنگ غزه قطع پا (یک یا هر دو پا) را تجربه کرده‌اند.

مقام‌های بهداشتی غزه، می‌گویند نزدیک به یک چهارم جراحت‌ها مربوط به کودکان است. 

پزشکان می‌گویند که کمبود تجهیزات بهداشتی و دارو عوارض و قطع عضو‌های بیشتری را که ممکن است برخی از آن‌ها قابل زنده ماندن نباشند، در جراحت‌های موجود ایجاد می‌کند.

کریس هوک، یک پزشک انگلیسی که در اواخر دسامبر از غزه به کشورش بازگشت، گفت: بسیاری از کودکان نیاز به قطع عضو خواهند داشت؛ و بسیاری از [افراد با] قطع عضو و دست و پا که ما فکر می‌کنیم نجات یافته‌اند ممکن است همچنان بر اثر عواقب طولانی‌مدت جان خود را از دست بدهند.

کارکنان بخش بهداشتی غزه، می‌گویند که حتی دارو‌های مسکن برای کمک به افراد قطع عضو در جهت مقابله با درد مزمن نیز رو به اتمام است. 

مقام‌های بهداشتی غزه، می‌گویند که فعالیت مرکز اصلی اندام مصنوعی این منطقه، یعنی بیمارستان حمد در شهر غزه هفته‌ها قبل، پس از حمله رژیم صهیونیستی متوقف شد.

کارشناسان می‌گویند کودکانی که متحمل قطع عضو ناشی از جنگ شده‌اند، تا زمانی که به سن بلوغ می‌رسند به ده‌ها عمل جراحی روی اندام نیاز خواهند داشت، زیرا استخوان‌های آن‌ها همچنان در حال رشد است. 

مقام‌های بهداشتی فلسطین می‌گویند که بیش از ۳۰۰ نفر از اعضای بخش مراقبت‌های بهداشتی غزه از زمان آغاز جنگ غزه به شهادت رسیده‌اند.

در بسیاری از مواقع، قطع عضو تنها انتخاب است، زیرا کودکان زخمی چند روز پس از آسیب وارد بیمارستان می‌شوند. 

جیمز الدر، سخنگوی یونیسف، می‌گوید که کودکی را دیده که پای چپ زخمی‌اش شروع به تجزیه شدن کرده بود، زیرا بیش از سه روز در اتوبوسی در پشت ایست بازرسی نظامی رژیم صهیونیستی متوقف شده بود.

در حالی که مقام‌های بهداشتی غزه آمار رسمی از کودکان قطع عضو شده ندارند، پزشکان و امدادگران می‌گویند که آمار هزار نفری یونیسف برای ۲ ماه نخست جنگ دقیق است، اما احتمالا این آمار از آن زمان تاکنون بسیار فراتر رفته که باعث می‌شود نرخ قطع عضو غزه در مقایسه با سایر درگیری‌ها و بلایای غیرعادی بالاتر باشد. 

انتهای پیام/


برچسب ها: غزه

ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *