صفحه نخست

رئیس قوه قضاییه

اخبار غلامحسین محسنی اژه‌ای

اخبار سید ابراهیم رئیسی

اخبار صادق آملی لاریجانی

قضایی

حقوق بشر

مجله حقوقی

سیاست

عکس

حوادث- انتظامی و آسیب‌های اجتماعی

جامعه

اقتصاد

فرهنگی

ورزشی

بین‌الملل- جهان

فضای مجازی

چندرسانه

اینفوگرافیک

حقوق و قضا

محاکمه منافقین

هفته قوه قضاییه

صفحات داخلی

تفسیر حاج قاسم از نگاه شهید جمالی در مستند «پاییز پنجاه سالگی» 

۱۳ دی ۱۴۰۲ - ۱۶:۲۴:۵۹
کد خبر: ۴۷۵۲۸۱۸
محسن اسلام زاده کارگردان فیلم مستند «پاییز پنجاه سالگی» به نگاه متفاوت این فیلم به فعالیت‌های حاج قاسم سلیمانی در جبهه جنوب‌شرقی ایران اشاره کرد. 

محسن اسلام‌زاده مستندساز در گفت‌وگو با خبرگزاری میزان درباره فیلم مستند «پاییز پنجاه سالگی» گفت: این اثر روایتی از ناگفته‌های زندگی شهید قاسم سلیمانی است که از زبان سردار شهید محمد جمالی برای مخاطبان مطرح می‌شود و تلاش‌های سردار سلیمانی را در منطقه جنوب‌شرقی ایران به تصویر کشیده است. 

وی ادامه داد: برای اینکه بتوانم عملکرد قابل تحسین شهید قاسم سلیمانی را بیان کنم، نیاز داشتم تا به صورت غیررسمی و از زبان یکی از همرزمان وی مبارزه او با اشرار را به تصویر بکشم. به این منظور بعد از پیشنهاد این سوژه از طرف شبکه یک سیما و با توجه به فشارهای سازمان صداوسیما برای تولید فیلم مستندی درباره حاج قاسم برای تولید فیلم مستند «پاییز پنجاه سالگی» اقدام کردم. 

این مستند ساز افزود: برای تولید فیلم مستند «پاییز پنجاه سالگی» هفت ماه زمان برد تا با شخصیت شهید جمالی آشنا شوم و پیشینه‌ای از این شهید به دست بیاورم. شهید جمالی یار و یاور شهید سلیمانی بود و این فیلم حاج قاسم را از دیدگاه این شهید بزرگوار به تصویر کشیده است. 

اسلام زاده افزود: در راه تحقیق درباره شخصیت شهید جمالی با افراد زیادی هم صحبت و هم کلام شده و به کرمان سفر کردم. 

وی ضمن گلایه ازعدم همکاری ارگان‌هایی که باید برای ساخت این مستند همکاری می‌کردند، گفت: خوشبختانه برای رسیدن و داشتن اطلاعاتی درباره شهید جمالی با کتاب «پاییز پنجاه‌سالگی» به قلم فاطمه بهبودی آشنا شده و آنرا خواندم و از این کتاب کمک زیادی گرفتم. البته تصاویر آرشیوی به سختی و در سال ۱۴۰۰ به دستم رسید و در این راه ارگان‌ها ذی‌ربط حاضر به همکاری در حوزه پژوهش و ارائه اطلاعات نبودند. اما در در نهایت با تلاش فراوان به اسنادی که برای تولید این فیلم لازم داشتم رسیدم، اما این سنگ‌اندازی‌ها زمان تولید فیلم را افزایش داد. 

اسلام زاده با اشاره به دوران فعالیت شهید حاج قاسم سلیمانی در شرق کشور و مبارزه با اشرار، تاکید کرد: تلاش‌های بی‌وقفه حاج قاسم در منطقه شرق ایران و مبارزه با اشرار از جمله مهم‌ترین دستاوردهای این شهید وطن بوده است، در آن زمان شهید محمد جمالی نیروی تحت امر حاج قاسم محسوب می‌شد و همین امر به من کمک کرد تا غیر مستقیم به دستاوردها و تلاش‌های انجام شده توسط شهید حاج قاسم سلیمانی بپردازم. البته در این میان انتقادهای نیز وجود داشت، که این مستند بیشتر به شخصیت شهید جمالی پرداخته است. 

وی درباره علت نامگذاری فیلم اظهار کرد: نام مستند «پاییز پنجاه سالگی» برگرفته از کتابی است که درباره شهید جمالی نوشته شده است. من با اجازه نویسنده این کتاب نام این فیلم مستند را هم «پاییز پنجاه سالگی» گذاشتم. 

اسلام زاده ضمن اشاره به شخصیت شهید جمالی افزود: قرابت و نزدیکی شهید جمالی با حاج قاسم بسیار زیاد بوده است، شهید در کشور سوریه و در جنگ با داعش به شهادت رسید و تن پاک این شهید والامقام توسط شخص حاج قاسم به خاک سپرده شده است. 

وی چالش‌های تولید مستند «پاییز پنجاه سالگی» را موردبررسی قرارداده و بیان کرد: در زمان تولید این فیلم مستند در شهر کرمان چندین مستند دیگر نیز در حال ساخت بود و من ترس بسیاری داشتم که مبادا این فیلم‌های مستند شبیه یکدیگر شوند. به همین دلیل فیلم مستند «پاییز پنجاه سالگی» تلاش دارد تا حاج قاسم سلیمانی را از دیدگاه شهید جمالی به مخاطبان معرفی کند. 

این مستندساز زمان روایت را عاملی در جهت دشوار شدن ساخت این فیلم مستند دانست و بیان کرد: روایت فیلم مستند «پاییز پنجاه سالگی» متعلق به گذشته است و به همین دلیل تصویرسازی به لحاظ فنی نیاز به توجه و دقت فراوان دارد. مستند «پاییز پنجاه سالگی» گویشی با لهجه کرمانی در گفتار دارد و یکی از دلایلی است که می‌تواند مخاطبان را تحت تاثیر قرار دهد. 

وی توکل به‌خدا و یاری طلبیدن از خود حاج قاسم را در تولید این فیلم مستند تاثیرگذار دانسته و تاکید کرد: بزرگترین چالش من به‌عنوان یک فیلم‌ساز در وهله اول، کسب مجوز ساخت و اجازه فیلم‌برداری در کرمان بود. مجوز فیلمبرداری صادر نمی‌شد، بنابراین برای ساخت فیلم و رفع مشکلات این چنینی به خود شهید بزگوار حاج قاسم سلیمانی توسل جستم و بعد از یک هفته و به صورت معجزه‌وار زمینه تولید مستند «پاییز پنجاه سالگی» فراهم شد. 

وی در پایان با اشاره به محتوای مستند «پاییز پنجاه‌سالگی» تشریح کرد: فعالیت‌های شهید سلیمانی در سامان‌بخشی به منطقه جنوب‌شرق کشور در قالب یک طرح به اجرا گذاشته شده بود. اما واکاوی ابعاد آن ناگفته مانده و کمتر درباره آن صحبت شده است. این فیلم تا حدی به این ناگفته‌ها و فعالیت‌های حاج قاسم و سامان دادن به مناطق جنوب‌شرقی کشور اشاره دارد. 

فیلم مستند «پاییز پنجاه سالگی» به تهیه‌کنندگی مهدی نقویان در شانزدهمین جشنواره مستند «سینما حقیقت» رونمایی شد و جایزه «بهترین نویسنده گفتار متن» بخش جایزه ملی، تندیس نقره‌ای بخش شهید «آوینی» و همچنین تندیس بخش «سرباز وطن» را از این جشنواره گرفت. 

انتهای پیام/


ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *