صفحه نخست

رئیس قوه قضاییه

اخبار غلامحسین محسنی اژه‌ای

اخبار سید ابراهیم رئیسی

اخبار صادق آملی لاریجانی

قضایی

حقوق بشر

مجله حقوقی

سیاست

عکس

حوادث- انتظامی و آسیب‌های اجتماعی

جامعه

اقتصاد

فرهنگی

ورزشی

بین‌الملل- جهان

فضای مجازی

چندرسانه

اینفوگرافیک

حقوق و قضا

محاکمه منافقین

هفته قوه قضاییه

صفحات داخلی

سامانه بودجه مشارکتی در مرکز پژوهش‌های مجلس رونمایی شد

۱۳ دی ۱۴۰۲ - ۱۰:۵۳:۱۵
کد خبر: ۴۷۵۲۷۰۴
دسته بندی‌: سیاست ، مجلس و دولت
رئیس مرکز پژوهش‌های مجلس در مراسم رونمایی از سامانه بودجه مشارکتی گفت: به هر میزان که مردم در اداره کشور نقش و مشارکت بیشتر داشته باشند، فضای گفتگو در کشور نیز بیشتر شکل می‌گیرد.

خبرگزاری میزان - به گزارش خانه ملت، آیین رونمایی از سامانه بودجه مشارکتی، در نشستی با حضور رئیس و جمعی از مدیران مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی برگزار شد.

بابک نگاهداری، رئیس مرکز پژوهش‌های مجلس در این مراسم راه‌اندازی این سامانه را مایه برکت در حکمرانی نوین دانست و اظهار کرد: در شرایطی هستیم که جلب مشارکت مردم در هر سطحی مانند مطالبه‌گری، نظارت، اجرا و… در حوزه‌های مختلف مدیریت و حکمرانی کشور، امری ضروری است.

غایت حکمرانی در نظام اسلامی؛ رشد عقلی و معرفتی انسان

وی با اشاره به اینکه مشارکت دادن مردم رویه رایج در مرکز پژوهش‌های مجلس است، افزود: مشارکت مردم هم از منظر مبانی دینی و هم منافع ملی در نظام جمهوری اسلامی جایگاه مهمی دارد و باید به آن پرداخته شود.

نگاهداری افزود: هدف حکمرانی در نظام اسلامی این است که جامعه به ظرفیتی برای رشد عقلی و معرفتی انسان تبدیل شود و هر فعل و اراده‌ای به این سمت و سو باشد که انسان‌های رشد یافته عقلی و فکری در جامعه تربیت شود. 

وی با بیان اینکه در نظام اسلامی جامعه مدرسه زندگی اجتماعی است، گفت: راه اینکه در این مدرسه مردم رشد پیدا کنند، مشارکت است و هرقدر جامعه بر بستر مشارکت مردم اداره شود، یعنی حکمرانان جامعه را بر بستر دین اداره می‌کنند.

وظیفه و حق مردم در مشارکت اجتماعی

رئیس مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی با اشاره به اینکه مردم در مشارکت هم حق دارند و هم وظیفه، افزود: وقتی تصمیمات کلان در همه شئون زندگی افراد جامعه اثرگذار است، بنابراین مردم حق دارند که بخواهند در تصمیم‌گیری‌ها و اداره جامعه مشارکت داشته باشند و از سوی دیگر، باتوجه به اینکه هر فردی برای رشد خود و جامعه وظیفه دارد، بنابراین مشارکت بخشی از وظیفه اجتماعی آحاد مردم است. 

نگاهداری ادامه داد: مجموعه دانش‌هایی که در نهاد‌های علمی و پژوهشی تولید می‌شود، وقتی اثرگذار است که اجتماعی شود و مشارکت مردم زمینه اجتماعی شدن دانش را فراهم می‌کند. در واقع اداره دانش‌بنیان کشور با مشارکت مردم امکان‌پذیر می‌شود.

وی با بیان اینکه ادبیات مشارکت در کشور مبتنی بر ادبیات غربی بنا نهاده شده، گفت: شاید این ظلم بزرگی بوده که بر مردم‌سالاری دینی روا شده است. اکنون وظیفه ما این است که مشارکت را براساس ادبیات دینی تقویت کرده و در این زمینه به تولید محتوا بپردازیم.

حفظ منافع ملی با افزایش مشارکت مردمی

رئیس مرکز پزوهش‌های مجلس شورای اسلامی در بخش دوم سخنان خود به ضرورت توجه به مشارکت مردمی در حفظ منافع ملی پرداخت و افزود: هرقدر مردم در امور کشور مشارکت بیشتری داشته باشند، تعارضات اجتماعی کمتر شده و فضای گفتگو در کشور بیشتر می‌شود.

به گفته نگاهداری مشارکت مردم باعث می‌شود که گروه‌های مختلف اجتماعی به یکدیگر احساس نیاز پیدا کنند که این امر باعث افزایش انسجام اجتماعی می‌شود.

وی با بیان اینکه مشارکت مردم در افزایش کیفیت تصمیم‌گیری‌ها اثرگذار است، افزود: با مشارکت مردم اولاً اشتباهات و سوگیری‌ها در تصمیمات کلان کاهش می‌یابد و این مسئله مستقیماً در جهت منافع ملی کشور است. 

افزایش عدالت با مشارکت مردمی

نگاهداری با اشاره به اینکه مشارکت بیشتر مردم باعث افزایش عدالت در جامعه می‌شود، گفت: ایجاد بستر‌های مشارکت مردمی در حکمرانی و مدیریت جامعه باعث می‌شود که امکان و فرصت رشد برای آحاد جامعه ایجاد شود. به این صورت توزیع قدرت عادلانه‌تر در جامعه شکل می‌گیرد.

وی با بیان اینکه مشارکت مردم باعث افزایش سلامت روانی جامعه می‌شود، گفت: در فضای گفت و شنودی که در اثر مشارکت مردم در تصمیم‌گیری و تصمیم‌سازی شکل می‌گیرد، ذهنیت‌های مشترک بین مردم ایجاد می‌شود و تقابل‌های بین مردم به سمت تعامل حرکت می‌کند.

رئیس مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی ادامه داد: از سوی دیگر مشارکت مردم باعث می‌شود حس تعلق بیشتری به جامعه داشته باشند و جامعه‌ای که افراد سازگارتر و همگراتر داشته باشد، سلامت روانی بیشتری دارد. 

اثر مشارکت مردم در ارتقای سرمایه اجتماعی 

نگاهداری ارتقای اعتماد عمومی و افزایش سرمایه اجتماعی را از دیگر نتایج ایجاد بستر مشارکت مردم در حکمرانی دانست و افزود: فضای اعتماد بین مردم و حاکمیت باید دوسویه باشد و با ایجاد بستر‌ها و سازوکار‌های مشارکت و نظارت مردم است که می‌توان انتظار افزایش اعتماد مردم را داشت. 

وی با اشاره به اینکه کارآمدی و توان دولت در حل مسائل یکی از چالش‌های دولت در سال‌های اخیر بوده، گفت: مشارکت مردم زمینه‌ساز کارآمدتر شدن دولت است. 

رئیس مرکز پژوهش‌های مجلس ادامه داد: ریزنهاد‌های موفقیت و حکمرانی از پایین به بالا است که می‌تواند حلال مشکلات مردم باشد و از این جهت ایجاد سامانه بودجه مشارکتی هم از نظر مبانی دینی و هم از نظر منافع ملی و حکمرانی امر مقدسی است. 

نگاهداری توضیح داد: این مرکز در دو سال اخیر رویداد‌های مختلفی مانند پارلمان دانشجویی، خانه خلاق، جمع‌سپاری در برنامه هفتم توسعه و.. را انجام داده تا زمینه‌های مشارکت و حکمرانی مردمی را فراهم کند. 

وی بیان کرد: این سامانه می‌تواند با ساده‌سازی جداول و بند‌ها و ماده‌های بودجه، زمینه را برای ارتقای معرفت مردم از نظام تصمیم‌گیری کشور فراهم و بستر را برای مشارکت مردم ایجاد کند.

نظرات مردم را منعکس می‌کنیم

لازم به ذکر ایت در ابتدای این نشست هم مهدی عبدالحمید، مدیر گروه مطالعات بنیادین حکمرانی به معرفی سامانه بودجه مشارکتی و بخش‌های مختلف آن پرداخت و گفت: تلاش ما این است که نظرات مردم که در این سامانه بیان می‌شود، دیده شده و پاسخ داده شود. این امر می‌تواند بخشی از انتقال احساس عدالت به مردم باشد. 

عبدالحمید ادامه داد: این سامانه فضای حداقلی مشارکت مردم را ایجاد کرده تا مردم بتوانند مشارکت را درک کنند. نظرات مردم حتی اگر اشتباه هم باشد، باید پاسخ داده شود تا توجه عمومی به آن جلب شود.

وی پیشنهاد کرد کمیته بودجه شهروندی در مرکز پژوهش‌های مجلس ایجاد شود تا نظرات مردمی که از طریق این سامانه مطرح می‌شود، به دفاتر این مرکز ارجاع و پاسخ مناسب آن در سامانه منعکس شود.

انتهای پیام/


ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *