صفحه نخست

رئیس قوه قضاییه

اخبار غلامحسین محسنی اژه‌ای

اخبار سید ابراهیم رئیسی

اخبار صادق آملی لاریجانی

قضایی

حقوق بشر

مجله حقوقی

سیاست

عکس

حوادث- انتظامی و آسیب‌های اجتماعی

جامعه

اقتصاد

فرهنگی

ورزشی

بین‌الملل- جهان

فضای مجازی

چندرسانه

اینفوگرافیک

حقوق و قضا

محاکمه منافقین

هفته قوه قضاییه

صفحات داخلی

ماجرای مالیات طلا چیست؟

۰۵ دی ۱۴۰۲ - ۱۲:۱۸:۳۶
کد خبر: ۴۷۵۱۳۳۸
دسته بندی‌: اقتصاد ، عمومی
مالیات طلا در روز‌های اخیر به تیتر یک خبر‌های اقتصادی تبدیل شد و شنیده‌ها حاکی از آن بود که مردم باید طلا‌های قبلی خود را در سامانه مودیان ثبت کنند و در هنگام فروش، دولت به اندازه ۲۵ درصد تفاوت نرخ خرید و فروش، مالیات دریافت می‌کند، اما اصل ماجرا چیست؟

خبرگزاری میزان _ سازمان امور مالیاتی در روز‌های اخیر اطلاعیه‌ای مبنی بر شرایط صدور صورتحساب الکترونیکی توسط اشخاص حقیقی منتشر کرد.

در بند ۳ این اطلاعیه آمده است که عرضه‌کنندگان کالا و خدمات مرتبط با طلا، جواهر و پلاتین با هر میزان فروش کالا و خدمات به استناد جزء ۴ بند ب ماده ۲۶ قانون مالیات بر ارزش‌افزوده مصوب سال ۱۴۰۰ باید در راستای اجرای قانون پایانه‌های فروشگاهی و سامانه مودیان و با توجه به قانون تسهیل تکالیف مودیان صادر شده، از اول دی سال ۱۴۰۲ ملزم به صدور صورتحساب الکترونیکی نوع ۱ و یا ۲ از طریق سامانه مودیان برای فروش کالا و خدمات مطابق دستورالعمل صدور صورتحساب الکترونیکی، هستند.

انتشار این اطلاعیه باعث ایجاد حاشیه‌هایی شد، رئیس اتحادیه فروشندگان طلا و جواهر مشهد در این باره گفت که موضوع نخست مورد اعتراض طلافروشان، صدور صورتحساب الکترونیکی در سامانه مؤدیان مالیاتی است که پیش‌زمینه آن هنوز آماده نیست.

تقی‌زادگان دومین موضوع را مربوط به تبصره ماده ۱۸ دانست که بر اساس آن در راستای مبارزه با قاچاق کالا و ارز قانونی وضع شده که مطابق آن تمام صنوف طلا و جواهر تمام موجودی خود را در سامانه ثبت کنند.

وی گفت: طلا کالای مصرفی نیست بلکه یک کالای سرمایه‌گذاری است. به ما گفته‌اند که میزان دارایی خود در سامانه ثبت کنید. این اتفاق کنکاش در زندگی مردم است، معنی ندارد که از میزان موجودی ما خبر داشته باشند.

هم‌زمان با انتشار اطلاعیه، خبر دیگری منتشر شد مبنی بر اینکه از یکم دی مالیات ۲۵ درصدی برای خرید و فروش طلا وضع می‌شود.

مالیات ۲۵ درصدی طلا تکذیب شد

پس از انتشار این اخبار، رئیس سازمان امور مالیاتی وضع مالیات ۲۵ درصدی از خریداران طلا را تکذیب کرد و گفت: هیچ مالیات جدید یا افزایش نرخی در حوزه مالیات‌ستانی از صنف طلا وضع نشده و اصل طلا و جواهر و پلاتین به کار رفته در مصنوعات ساخته شده از فلزات مزبور معاف از مالیات بر ارزش‌افزوده است.

مالیات‌ستانی از طلافروشان به چه صورت است؟

وی همچنین درباره نحوه اخذ مالیات از طلافروشان گفته است که طلافروشان مثل سایر مشاغل و اصنافی که فعالیت اقتصادی می‌کنند، هم از سود عملکرد فعالیت‌شان یعنی پس از کسر هزینه‌های‌شان از درآمدی که دارند و پس از کسب یک معافیت پایه مشمول مالیات بر عملکرد می‌شوند.

سبحانیان همچنین درباره ثبت معاملات در سامانه مودیان مالیاتی اعلام کرده است: یک قانونی را ما از سال ۹۸ مصوب مجلس داشتیم که به موجب قوانین بعدی زمان الزامی‌شدن اجرای آن از تاریخ یکم دی سال‌جاری انجام شده است. من باید متذکر شوم که این قانون به معنای پایه مالیاتی جدیدی به‌هیچ عنوان نیست، اساساً هیچ الزامی وجود ندارد که مصرف‌کننده نهایی بابت خرید کالا یا خدمات‌اش کد ملی خودش را به فروشنده ارائه کند، بلکه این قانون صرفاً بستری برای محاسبه سیستمی مالیات است.

رئیس اتحادیه طلا و جواهر تهران نیز در واکنش به اخبار منتشر شده گفت: اخذ مالیات از سود حاصل از خرید و فروش طلا شایعه است. اتصال به سامانه مودیان برای شفافیت اقتصادی است و بحث اخذ مالیات از سود حاصل از خرید و فروش طلا، مطرح نیست.

طلافروشان چقدر مالیات می‌دهند؟

طبق آمار‌های سازمان امور مالیاتی، مالیات ۳۴ درصد طلافروشان صفر، ۲۰ درصد بین صفر تا پنج میلیون تومان، ۲۰ درصد بین پنج تا ۱۵ میلیون تومان، ۱۶ درصد بین ۱۵ تا ۳۰ میلیون، ۶ درصد بین ۳۰ تا ۵۰ میلیون و چهار درصد بین ۵۰ تا ۶۰۰ میلیون تومان است.

براساس این آمار‌ها حدود ۷۵ درصد طلافروشان بین صفر تا ۱۵ میلیون تومان مالیات پرداخت می‌کنند، این اعداد نشان می‌دهد که طلافروشان نسبت به کارمندان نیز کمتر مالیات می‌پردازند و این شایعات تنها برای فرار از ایجاد شفافیت در حوزه مالیات است. 

قانون پایانه‌های فروشگاهی و سامانه مودیان چه زمانی تصویب شد؟

قانون پایانه‌های فروشگاهی و سامانه مودیان در سال ۱۳۹۸ توسط مجلس شورای اسلامی تصویب شد و سازمان امور مالیاتی با پیاده سازی تدریجی اقدام به فراخوان، مودیان برای اتصال به این سامانه کرده است. 

وزیر امور اقتصادی و دارایی درباره اجراکردن قانون پایانه‌های فروشگاهی و سامانه مودیان در روز‌های گذشته گفته است: تمرکز بیشتر بر مودیان جدید و نیز مبارزه با فرار‌های مالیاتی که دولت‌های گذشته تا شهریور ۱۴۰۰ که ۲ میلیون و ۸۰۰ هزار نفر مودی در کشور وجود داشت، این عدد اکنون به بیش از ۸ ملییون نفر افزایش یافته و قرار است تا ماه‌های آینده این رقم بیشتر شود که یک رکورد بی سابقه در شناسایی مودیان و کاهش فرار‌های مالیاتی بوده است.

انتهای پیام/


ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *