صفحه نخست

رئیس قوه قضاییه

اخبار غلامحسین محسنی اژه‌ای

اخبار سید ابراهیم رئیسی

اخبار صادق آملی لاریجانی

قضایی

حقوق بشر

مجله حقوقی

سیاست

عکس

جامعه

اقتصاد

فرهنگی

ورزشی

بین‌الملل- جهان

فضای مجازی

چندرسانه

اینفوگرافیک

حقوق و قضا

محاکمه منافقین

هفته قوه قضاییه

صفحات داخلی

تشکیل کمیته ویژه برای تعیین تکلیف تاکسی‌های اینترنتی/ سرفاصله حرکت قطارها با تمهیدات انجام شده به تدریج کاهش می‌یابد

۰۵ دی ۱۴۰۲ - ۱۱:۴۴:۵۰
کد خبر: ۴۷۵۱۳۲۵
شهردار پایتخت در حاشیه دویست و سومین جلسه شورای شهر تهران پیرامون مسائل متعدد شهر توضیحاتی ارائه داد.

خبرگزاری میزان- به گزارش شهر، علیرضا زاکانی در حاشیه دویست و سومین جلسه شورای شهر تهران با بیان اینکه خوی اسرائیل با خون آشامی عجین است، اظهار کرد: ۸۰ روز است که مردم غزه توسط رژیم صهیونیستی به بدترین شکل به شهادت می‌رسند و ما خواستار استیفای حقوق مردم مظلوم فلسطین هستیم.

وی با بیان اینکه امروز بیستمین سالروز زلزله بم است، یادآور شد: امیدواریم با مصونیت بخشیدن، علاج مقابله با بحران‌ها را داشته باشیم. در تهران چند دسته اقدام داریم که یک دسته مربوط با کالبد شهر است.
شهردار تهران تاکید کرد: ۱۷ درصد مساحت شهر بافت ناپایدار است که بخشی از آن در بافت فرسوده قرار دارد.

وی ادامه داد: بافت فرسوده با بافتی جایگزین می‌شود که با چارچوب‌های درست ساخته می‌شود که ایمنی، آسایش و رفاه را به دنبال خواهد داشت.

علاوه بر نوسازی به دنبال بازسازی و مقاوم‌سازی هستیم

زاکانی با بیان اینکه بازیابی شناخت در مورد ساختمان‌ها با محوریت ۱۶ هزار ساختمان در دستور کار قرار گرفته است، گفت: نزدیک به دو هزار ساختمان بررسی شدند و مشخص شد که هریک چه وضعیتی دارند؛ لذا علاوه بر نوسازی به دنبال بازسازی و مقاوم سازی هستیم.

شناسایی نقاط حادثه خیز و بحران‌زا در حوادث توسط سازمان مدیریت بحران

وی افزود: گام سوم ما رفع خطر است که تمهیدات جدی صورت گرفته و عارضه یابی انجام شده است به طوری که شناسایی نقاط حادثه خیز و بحران‌زا در مواقع حوادث توسط سازمان مدیریت بحران در حال انجام است.

زاکانی با اشاره به آموزش‌های گسترده ایمنی در تهران، خاطرنشان کرد: امروز تفاهم نامه‌ای بین شورا، شهرداری و هلال احمر منعقد شد تا آموزش‌ها در بهترین سطح و گسترده‌ترین جغرافیا دنبال شود.

وی ادامه داد: سالانه مانور‌های مختلفی برگزار می‌شود که به دنبال این هستیم که به صورت جدی آن را دنبال کنیم؛ لذا ما در مصونیت بخشی، آموزش و... گام برداشته ایم و امیدواریم بتوانیم امور را تسریع ببخشیم.

شهردار تهران با تاکید بر اینکه ما در حوزه کالبد شهر اقداماتی را انجام می‌دهیم، گفت: بهره مندی از لرزه‌نگار‌ها را برای پیش بینی حواث زودتر از زمان وقوع دنبال کرده ایم تا بتوانیم اقدامات لازم را انجام دهیم. سازمان مدیریت بحران گلوگاه‌هایی داشت و سوله‌ها درگیر اموری غیر از بحران شده بود که پیگیری کگردیم تا سوله‌ها کارکرد خود را داشته باشند.

وی در خصوص حضور مجریان ذی صلاح در ساختمان‌ها، گفت: در سال‌های اخیر تصمیمات سختگیرانه بسیار درستی صورت گرفت و وظایف تفکیک شد که بخشی از آن برعهده شهرداری و بخشی برعهده سازمان نظام مهندسی و وزارت راه و شهرسازی است. ساخت و ساز جدید بر مبنای ایمنی و استحکام است. آنچه در مقررات ملی ساختمان وجود دارد باید اعمال شود و هرجا غیر از این عمل شود تخلف است. اگر استثنایی وجود داشته باشد از ظرفیت قانونی خود استفاده خواهیم کرد.

وی با اشاره به نامه‌نگاری شهرداری با ارتش، یادآور شد: انتظار داریم فارغ از سلایق انچه در شهرداری می‌گذرد را علمی دنبال کنیم. در دوشان تپه، ده‌ها سال فرود هواپیما به دلیل وجود ساختمان‌های پیرامون انجام نشده و این مجموعه از حیض انتفاع خارج شده است.

امکان فرود پرنده‌های بال متحرک در دوشان تپه فراهم است

شهردار تهران با بیان اینکه ارتش، ستاد فرماندهی کل قوا و دستگاه‌های مربوطه به این موضوع اذعان دارند، گفت: ساخت شهری شرایط باند دوشان تپه را متفاوت کرده است. اینکه این اقتضا در زمان بحران ضروری است کاملا درست است. در همین راستا با ارتش تفاهم کردیم که احیای این بافت به گونه‌ای باشد که باند برای پرنده‌های بال متحرک امکان بهره برداری داشته باشد و کما فی السابق امکان فرود پرنده‌های بال ثابت وجود ندارد.

باند فرود دوشان تپه حفظ می‌شود

زاکانی تاکید کرد: ما به عنوان مدیریت شهری دغدغه افزایش زمینه ارتقاء خدمات‌رسانی و ایمنی را داریم. در کمیسیون ماده پنج توجه به حفظ باند داشتیم و هیچ تغییری در آن انجام نخواهد شد. این فضا بسیار گسترده است و فقط برای یک بخش آن تصمیم گرفتیم و آنچه فرض ثابت است حفظ باند است.

طی مراتب طرح جامع ترافیک در کمیسیون مربوطه در شورا

شهردار تهران در خصوص تصویب طرح جامع ترافیک در شورا نیز گفت: طرح جامع ترافیک روال خاصی دارد و توسط شهرداری تنظیم و تایید می‌شود و به شورای ترافیک استان می‌رود و در شورای عالی به تصویب می‌رسد.

وی ادامه داد: این قاعده کار در تمام کشور است و با طرح تفصیلی و تنظیم حدود شهر متفاوت است. در طرح جامع ترافیک هیچ الزامی دیده نشده و همه موارد مشخص است و در دفعات پیشین نیز به همین روند عمل شده است.

زاکانی افزود: در برنامه چهارم الزام در جهت ارجاع این طرح به شورا ایجاد شده و ما عین قاعده رسما به شورا ارجاع دادیم و پنج مرتبه در کمیسیون مربوطه مراتب آن طی شد و آنچه رئیس شورا بر آن تاکید داشته عمل کرده ایم. به طوری که بر اساس مر قانون عمل کرده ایم. برخی مصاحبه‌ها از اساس غلط است و خوب است از قانون تمکین کنیم. ما بر اساس قانون عمل کرده‌ایم.

وی افزود: ناظر بر طرح جامع عمل کرده ایم و مهرماه امسال به کمیسیون تخصصی تقدیم شد و از آن تمکین کردیم و آنچه قانون می‌خواهد اجرایی کرده‌ایم. بنده کل قوانین را دیده ام و بسیار حسرت خوردم چرا کسانی که باید بیشتر از همه از قانون صیانت کنند گفتند که این روند درست نیست.

زاکانی با بیان اینکه چارچوب قانونی بالادستی را با جزئیات دیده ام، گفت: اقدامات ما کاملا منطبق با قانون بوده است.

تشکیل کمیته ویژه برای تعیین تکلیف تاکسی‌های اینترنتی

وی با بیان اینکه در نرخ گذاری تاکسی‌های اینترنتی اختلاف نظر وجود دارد، گفت: این اختلاف نظر ناظر بر صدور مجوزهاست که از وزارت صمت مجوز بگیرند و یا بر اساس قانون باید از شهرداری مجوز دریافت کنند که محل سوءاستفاده شده است. نظر ما این است که مجوز را از شهرداری بگیرند، اما از این موضوع سوء استفاده می‌شود. بنده موضوع را در هیئت دولت مطرح کردم و قرار شد کمیته‌ای شکل بگیرد که بنده نیز عضو آن هستم. قرار شد استدلال کنیم که مجوز‌ها مبنی بر حمل و نقل عمومی است و باید شهرداری تصمیم بگیرد.

شهردار پایتخت به موضوع زباله‌گردی هم پرداخت و گفت: در حوزه پسماند نیز اختلاف نظر وجود دارد و منجر به استثمار کودکان و پیدایش کولی کتفی‌ها شده که ما در کمیته‌های مربوطه عضو شدیم تا امور این دو حوزه را دنبال کنیم.

تبدیل ۱۵۴ قرارداد در حوزه پسماند به ۱۴ قرارداد

وی ادامه داد: در گذشته ۱۵۴ قرارداد پسماند داشتیم و در آن تعارض وجود داشت. یک قرارداد مربوط به زباله تر، یک قرارداد؛ زباله خشک و دیگر بخش‌ها برف‌روبی و سایر موارد هریک قرارداد مجزا داشتند که این باعث سوء استفاده شده بود. کار بسیار بزرگی را سازمان مدیریت پسماند دنبال و قرارداد‌ها را تجمیع کرد. قرار بر این شد شرکت‌های مشارکتی شکل بگیرد و در نهایت به ۱۴ قرارداد تبدیل شد و در ۱۰ منطقه عملیاتی شد و مابقی در آینده عملیاتی می‌شود تا بدین ترتیب تعارض را در سطح شهر شاهد نباشیم.

وی افزود: اقلام جمع آوری شده از سوی مافیا نیز مورد بررسی قرار گرفت و اختلاف نظری وجود داشت که در مسیر حل شدن کلی است و قرار شد مسیر را در راستای ایجاد خدمت دنبال کنیم.

ممانعت از فعالیت مراکزی که منشا سوءاستفاده و استثمار کودکان هستند

زاکانی با بیان اینکه افرادی در درگاه مجوز‌ها اقدام کرده و در محلات ضایعات خریداری می‌کردند، یادآور شد: این امر غیرقانونی بود و طی بررسی‌ها مشخص شد افراد مجوز را تحت عنوان دیگری می‌گیرند. قرار شد جلوی مراکزی که منشا سوءاستفاده و استثمار کودکان با بهای اندک و آلودگی هستند، گرفته شود که به زودی بستر آن خشک خواهد شد.

وی ادامه داد: این صورت‌های زشت از گذشته وجود داشته و ما دنبال می‌کنیم که دیگر شاهد حضور کودکان کار در سطح شهر نباشیم.
پله برقی‌های سطح شهر ۲۹ نوع متفاوت است

شهردار تهران با اشاره به خرابی یک درصدی پله‌های برقی مترو هم گفت: پله‌های برقی سطح شهر عموما خراب هستند، چون از ۲۹ نوع پله استفاده شده و این در حالی است که مبدا ورود آن دیگر وجود ندارد. ما مناقصه‌هایی برگزار کردیم و در نهایت ۶۰ دستگاه از یک شرکت خریداری شد.

وی افزود: چهار روز پیش جلسه‌ای داشتیم و مسابقه‌ای برگزار شده بود تا سطح روی پله‌های برقی جنبه بصری بهبود یافته‌ای داشته باشد. بیش از هزار نفر در این مسابقه شرکت کرده بودند که برنده‌ها مشخص شد و تا پایان هفته پوشش پله‌ها نهایی خواهد شد. بخشی از پله‌ها آماده است و پوشش‌ها نیز اضافه خواهد شد.

تنها پل‌های عابر پیاده‌ای که از نظر ضوابط به تعارض رسیده‌اند، جمع آوری می‌شود

زاکانی با بیان اینکه به سرعت جایگزینی این پله‌ها انجام خواهد شد، گفت: در سطح شهر این وضعیت بهبود خواهد یافت. در مورد برداشتن برخی از پله‌ها نیز عده‌ای بیان نادرست داشتند. این پله‌ها باید با ضوابط شهری تطابق داشته باشند. پل‌های عابر پیاده که از نظر ضوابط به تعارض رسیده‌اند و امروز لازم نیستند و شرایط عبور و مرور تغییر کرده و اساسا نیازی به آن‌ها نیست، جمع آوری شده و مواد مطرح شده دور از دقت است.

وی با بیان اینکه ما در حال حاضر هزار و ۵۰۷ واگن داریم، یادآور شد: خرید واگن شرایط خود را دارد و اینگونه نیست که دست ما باز باشد و کالایی باشد که در سطح شهر وجود داشته باشد و ما بتوانیم سریع خریداری کنیم.

با تمهیدات اندیشیده شده سرفاصله قطار‌ها به تدریج کاهش می‌یابد

شهردار تهران با بیان اینکه در مسیر دو دهه فعالیت قطار‌ها برخی لوکوموتیو‌ها از مدار خارج شدند، گفت: عملا ظرفیت‌های ما کاهش یافته و اورهال صورت نگرفته است. ما قرارداد ۷۹۱ واگن را عملیاتی کردیم و طراحی آن در حال انجام است و چینی‌ها به ما تضمین دادند که پس از ۱۲ تا ۱۴ ماه قطار‌ها را به ما تحویل دهند.

زاکانی با بیان اینکه هشت رام به صورت واردات کامل، ۱۰ رام قطار به صورت قطعات و مابقی نیز به صورت انتقال تکنولوژی و ساخت در داخل انجام می‌شود، گفت: سرفاصله قطار‌ها به تدریج کاهش می‌یابد و از سال آینده رام‌های قطار به تدریج وارد می‌شود. ۲۸۰ واگن از طریق ظرفیت‌های دولت و ۱۱۳ دستگاه واگن ملی نیز وارد خواهد شد. در حال حاضر یک رام قطار استاندارد‌های بین‌المللی را دریافت کرده و امیدواریم بتوانیم از آن استفاده کنیم.

شهردار تهران در خصوص اظهار نظر نماینده مردم رباط‌کریم در مورد ساخت مترو پرند توسط بدنه دولت نیز یادآور شد: اطلاعات به ایشان نرسیده و حتما این حرف نادرست است. ارقامی که شهرداری هزینه کرده کاملا شفاف است. اگر مقصود ایشان از ما شهرداری نیز هست قبول داریم.

برداشت پل حافظ در دستور کار است

وی با بیان اینکه برداشت پل حافظ با توجه به قدمت و شرایط، در دستور کار است، گفت: جایگزینی طرح جدید در صورت نهایی شدن اعلام خواهد شد.

زاکانی با اعلام اینکه پیگیری شهرک الگو را شهرداری انجام می‌دهد، گفت: در این مسیر ما از تکنولوژی و منابع چین استفاده می‌کنیم و الگو را خودمان به صورت بومی و ایرانی- اسلامی ارائه می‌دهیم و آن‌ها این طرح را مبتنی بر صنعتی سازی قالب‌بندی می‌کنند. تامین مالی صورت گرفته و برای اجرا، باید شرکت تخصصی داخلی و خارجی را انتخاب کنیم.

انتهای پیام/


ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *