تحول در مدارس با مشارکت و خواست دانشآموزان امکانپذیر است
به گزارش گروه جامعه ، رضا مددی در اولین جلسه کمیته اصلاح آئیننامه داخلی نهمین دوره مجلس دانشآموزی گفت: اهداف دورههای تحصیلی براساس سند تحول بنیادین تصویب شده است که تمام تلاشهای آموزش و پرورش باید به تحقق این اهداف و رسیدن به مراتبی از حیات طیبه معطوف شود.
وی ادامه داد: آموزش و پرورش ما رسمی و قانونمند است و تمام اقدامات ما هدفمند اجرا میشود، بنابراین ما مسئول تعلیم و تربیت قانونی و رسمی هستیم. در کنار تربیت رسمی که در مدرسه دنبال میشود، تربیت عام و عمومی داریم که در خانوادهها، رسانهها، دوستان و ... صورت میگیرد.
مشاور وزیر آموزش و پرورش در اجرای سند تحول بنیادین گفت: مقوله زیرنظامها در سند تحول بنیادین عنوان شده است و مسیری که آموزش و پرورش باید دنبال کند تا تحول و اصلاح داشته باشد از مسیر ۶ زیرنظام میگذرد.
وی خطاب به هیات رئیسه و رئیس کمیسیونهای مجلس دانشآموزی زیرنظامهای سند تحول بنیادین را زیرنظام تربیت معلم، درس ملی، فضا و تجهیزات، راهبردی و مدیریت، پژوهش و برنامه منابع مالی اعلام کرد و گفت: یکی از ذینفعان اصلی در تحول آموزش و پرورش دانشآموزان هستند. شش زیرنظام به آموزش و پرورش مسیر تحول را نشان میدهد تا به آموزش و پرورش مطلوب برسیم.
مشاور وزیر آموزش و پرورش در اجرای سند تحول بنیادین گفت: وزیر آموزش و پرورش رئیس شورای سند تحول بنیادین است و بنده نیز دبیر این شورا هستم که شورای هماهنگی و سیاستگذاری سند تحول بنیادین است. ۶ کارگروه نیز در این شورا داریم که ۶ معاون وزیر در این کارگروهها فعالیت دارند. معاونت پرورشی و فرهنگی بستهای را به استانها ابلاغ کرده است که تشکلهای دانشآموزی و مجلس دانشآموزی چه نقشی در تحول آموزش و پرورش دارند.
مددی گفت: هدف بهبود و تحول آموزش و پرورش ارائه خدمات تربیتی است بنابراین دانشآموزان نقش اصلی را در این میان دارند. تحول در آموزش و پرورش با کمک دانشآموزان، مدیران و معلمان مدارس امکانپذیر است.
مشاور وزیر آموزش و پرورش در اجرای سند تحول بنیادین بر رونق این گفتمان در آموزش و پرورش تاکید کرد و گفت: دانشآموز مصرفکننده نیست، دانشآموز در سند تحول بنیادین تربیت شونده و مربی عامل و در طراز اول مسئول تربیت خود است. تربیت در سند تحول بنیادین، فرایند تعاملی زمینه ساز تکوین و تعالی هویت افراد براساس اختیار و آزادی است.
مددی افزود: امروزه آسیبهای اجتماعی در جامعه زیاد شده است که سند تحول بنیادین برتوجه به مدرسه و دانشآموزان تاکید دارد و میگوید مدرسه باید نقطه اتکای ملت و دولت باشد. ما در آموزش و پرورش نقش دانشآموزان را در تربیت پررنگ ندیدهایم بنابراین دانشآموزان از عملکرد آموزش و پرورش راضی نیستند.
وی تربیت عمومی را مختص مدرسه و تربیت تخصصی را برای دانشگاه دانست و گفت: راه پیشرفت جامعه در سند تحول بنیادین پیشرفت در مدرسه و کلاس درس ذکر شده است. وزیر آموزش و پرورش دستور حذف آزمونهای دوره ابتدایی را داده است، اما آزمونها از مدارس حذف نمیشوند، چون خانوادهها و دانشآموزان میخواهند. تا زمانی که تقاضا برای این کار صورت گیرد و کتب کمک درسی از سوی معلمان حذف نشوند، این موضوع عملیاتی نمیشود.
مشاور وزیر آموزش و پرورش در اجرای سند تحول بنیادین گفت: خبرگزاری پانا سخنگوی دانشآموزان است که باید حرفهای عمل کند و مسایل دانشآموزان را با اولویت مدارس منعکس کند.