صفحه نخست

رئیس قوه قضاییه

اخبار غلامحسین محسنی اژه‌ای

اخبار سید ابراهیم رئیسی

اخبار صادق آملی لاریجانی

قضایی

حقوق بشر

مجله حقوقی

سیاست

عکس

حوادث- انتظامی و آسیب‌های اجتماعی

جامعه

اقتصاد

فرهنگی

ورزشی

بین‌الملل- جهان

فضای مجازی

چندرسانه

اینفوگرافیک

حقوق و قضا

محاکمه منافقین

هفته قوه قضاییه

صفحات داخلی

جنگ اوکراین؛ مسکو و کی‎یف در چه موقعیتی قرار دارند؟

۰۳ دی ۱۴۰۲ - ۱۳:۳۸:۴۸
کد خبر: ۴۷۵۰۹۲۰
جنگ اوکراین در آستانه دومین سالگرد آغاز خود قرار دارد و کارشناسان عنوان می‌کنند که در وضعیت فعلی درگیری‌ها فرسایشی هستند.

خبرگزاری میزان - نیرو‌های روسیه می‎گویند که در هفته‌های اخیر دستاورد‌های ارضی در امتداد محور شرقی اوکراین به دست آورده و از مزیت نیروی انسانی خود در نبرد‌های طاقت‌فرسا استفاده کرده‌اند. در همین حال، وضعیت موجود، مقام‎های اوکراینی را بر آن داشته تا به فکر تشکیل حداکثر ۵۰۰ هزار نظامی برای ادامه جنگ طاقت‌فرسا در سال آینده باشند. 

کایرلو بودانوف، رئیس اطلاعات نظامی اوکراین، گفت که او هیچ جایگزینی برای بسیج نظامیان در مقیاس بزرگ برای جبران خسارات اوکراین نمی‌بیند؛ ولودیمیر زلنسکی، رئیس‌جمهور اوکراین، گفت که فرماندهان ارتش از او خواسته‌اند ۴۵۰ تا ۵۰۰ هزار نفر را بسیج کند. 

به گفته زلنسکی، این یک عدد جدی است. باید برنامه‌ای برای تصمیم‌گیری تنظیم شود. 

اگرچه بسیاری از اوکراینی‌ها هنوز برای حضور در جنگ فراخوانده نشده‌اند، اما مقامات به دلیل ترس از دامن زدن به تنش‌های اجتماعی، تمایلی به توسل به خدمت سربازی انبوه ندارند.

عملیات روسیه

نیرو‌های روسیه به‌تازگی به شهر آودیوکا، یک پایگاه اوکراینی در منطقه دونتسک نزدیک شده‌اند.

تصرف آودیوکا یک موفقیت راهبردی برای روسیه خواهد بود. این شهر یک محور دفاعی اوکراین در منطقه است

این شهر نماد دفاع اوکراین است و از زمانی که نیرو‌های تحت حمایت روسیه برای اولین بار در سال ۲۰۱۴ تلاش کردند تا آن را تصرف کنند، تقریبا یک دهه جنگ را شاهد بوده است. 

 

 

پیشروی‌های اخیر روسیه در نزدیکی آودیوکا و همچنین در اطراف شهر‌های دیگر مانند کوپیانسک، باخموت و مارینکا نیز شواهد دیگری است که نشان می‌دهد روسیه قاطعانه ابتکار عمل را در بسیاری از میدان‌های جنگ به‌دست گرفته است. این در حالی است که یک فرمانده ارشد اوکراین ماه گذشته اذعان کرد که ضدحمله تابستانی ارتش کشورش متوقف شده است. 

لحظه‌ای حساس برای کی‌یف

روسیه به این پیشرفت در لحظه‌ای حساس برای دولت کی‌یف دست می‌یابد. درگیری‌های سیاسی در واشنگتن و اتحادیه اروپا مانع از تحویل بسته‌های کمک‌های نظامی و مالی شده است که اوکراین می‌گوید به شدت به آن نیاز دارد تا خطوط خود را علیه روسیه حفظ کند. 

یئهور چرنف، معاون کمیته امنیت ملی، دفاع و اطلاعات پارلمان اوکراین، گفت: در حال حاضر وضعیت در خط مقدم دشوار بوده و به تدریج رو به وخامت است. بدون مهمات آمریکایی، ما در حال از دست دادن سرزمینی هستیم که در تابستان امسال به سختی به دست آوردیم. 

 

 

در همین حال، چند روز قبل مارک روته، نخست‌وزیر هلند اعلام کرده بود که دولت او در حال آماده شدن برای ارسال اولین دسته از ۱۸ جت جنگنده اف-۱۶ به اوکراین است. اوکراین مدت‌هاست برای دریافت این جنگنده‌ها لابی می‌کند و خلبانان اوکراینی آموزش روی آن را آغاز کرده‌اند.

اوکراین استدلال می‌کند که این جت‌ها می‌توانند به ارتش کمک کنند تا برتری هوایی روسیه در برخی از بخش‌های میدان نبرد را به چالش بکشد. روز جمعه نیروی هوایی اوکراین ادعا کرد که سه فروند جنگنده بمب‌افکن مافوق صوت سوخو-۳۴ روسیه را که در محور جنوبی پرواز می‌کردند، سرنگون کرده است. نیویورک تایمز، می‌نویسد که این ادعا را نمی‌توان به‌طور مستقل تایید کرد.

درگیری‌های خونین و بی‌نتیجه

فشار تهاجمی مسکو در شرق شامل مجموعه‌ای از حملات موضعی به دنبال کمانی است که از کوپیانسک در شمال تا مارینکا در بیش از ۱۲۰ مایلی جنوب اوکراین امتداد دارد. 

تیبو فویه، معاون موسسه مطالعات استراتژیک و دفاعی، یک مرکز تحقیقاتی فرانسوی، گفت که هر دو طرف اکنون داخل درگیری‌های خونین و بی‌نتیجه هستند؛ موقعیتی که او با جنگ جهانی اول مقایسه کرد. در آن زمان صد‌ها هزار نظامی برای فتح و دفاع از بخش‌های کوچک می‌جنگیدند.

 

 

براساس تحلیل اخیر وزارت دفاع استونی، عملیات نظامی روسیه از باخموت در اوایل سال جاری تا آودیوکا در امروز، این کشور را قادر به فتح زمین‌های بیشتری در مقایسه با آنچه در سال ۲۰۲۳ از دست داد، کرده است. 

اما دقیقا مانند موفقیت‌های محدود اوکراین در طول ضدحمله، هیچ یک از این دستاورد‌ها اساسا توازن قوا را در خط مقدم که امسال به سختی جابجا شده، تغییر نداده است. 

گزارش نیویورک‎تایمز از سیگنال‌های پوتین برای برقراری آتش‌بس

نیویورک‏‎تایمز در مقاله‌ای، نوشت که ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهور روسیه دست‌کم از ماه سپتامبر، سیگنال‌هایی را از تمایل به توقف جنگ با اوکراین ارسال کرده است.

نیویورک‎تایمز مدعی شد که اطلاعات مربوط به این موضوع را از دو نفر از مقامات ارشد سابق روسیه، که به کرملین نزدیک هستند، دریافت کرده و برخی از مقامات آمریکایی و بین‌المللی دیگر هم آن را تایید کرده‌اند.

براساس اظهارات مقامات آمریکایی برخی بر این باورند که پوتین از یک سال قبل، در پاییز سال ۲۰۲۲ تلاش‌هایی را در جهت مذاکره برای آتش‌بس انجام داده بود و موضع وی از زمان شکست نیرو‌های اوکراینی از روسیه در محور شمال شرق آشکار شده است.

این روزنامه ادعا کرد که در آن زمان روسیه از سرزمین هایی‌که تصرف کرده بود، ابراز رضایت کرده و برای برقراری آتش‌بس آماده شده بود. این در حالی است که پوتین اکنون در موضع‌گیری‌های خود همواره بر این موضوع که اهداف روسیه هیچ تغییری نکرده است، تاکید می‌کند.

 

 

مقام‎های غربی عنوان کرده‌اند که دست‌کم از ماه سپتامبر، سیگنال‌های جدیدی را از جانب روسیه دریافت کرده‌اند که نشان می‌دهد پوتین به برقراری آتش‌بس علاقه‌مند است و این پیام‌ها از طریق چندین کانال، از جمله دولت‌های خارجی که با آمریکا و روسیه ارتباط دارند، ارسال می‌شود.

یک مقام ارشد بین‌المللی که خواست نامش فاش نشود، می‎گوید که پاییز امسال در دیدار با مقام‎های روسیه آن‌ها خود را برای مذاکره درباره آتش‌بس آماده دانسته و عنوان کرده‌اند تمایل دارند جنگ همین جا به پایان برسد.

با این حال برخی دیگر از مقام‎ها آمریکا عنوان می‌کنند که شاید این تلاشی گمراه‌کننده از سوی کرملین باشد و تمایل واقعی پوتین مبتنی بر سازش با اوکراین نباشد.

مقام‎های روسیه هشدار داده‌اند که اگر نیرو‌های این کشور به عملیات نظامی خود را سرعت بیشتری بدهد، امکان آن‌که پوتین بار دیگر نظر خود را تغییر دهد، وجود دارد.

یک مقام ارشد اسبق روسیه با اشاره به پیامی از جانب کرملین گفته است که ولادیمیر پوتین واقعا تمایل دارد جنگ در وضعیت کنونی متوقف شود. 

انتهای پیام/


ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *