صفحه نخست

رئیس قوه قضاییه

اخبار غلامحسین محسنی اژه‌ای

اخبار سید ابراهیم رئیسی

اخبار صادق آملی لاریجانی

قضایی

حقوق بشر

مجله حقوقی

سیاست

عکس

حوادث- انتظامی و آسیب‌های اجتماعی

جامعه

اقتصاد

فرهنگی

ورزشی

بین‌الملل- جهان

فضای مجازی

چندرسانه

اینفوگرافیک

حقوق و قضا

محاکمه منافقین

هفته قوه قضاییه

صفحات داخلی

اقدامات معاونت امور اجتماعی و فرهنگی شهرداری تهران در یلدای ۱۴۰۲

۰۳ دی ۱۴۰۲ - ۰۹:۴۳:۳۰
کد خبر: ۴۷۵۰۸۴۶
پاسداشت شب یلدا از دیر باز در ایران زمین مرسوم بوده و در این شب خانواده‌ها دور همدیگر جمع شده و آن را به صورت ویژه پاس می‌دارند، اما امسال شهرداری تهران نیز برای پاسداشت آن برنامه‌ریزی گسترده اجتماعی و فرهنگی کرد تا بتواند شبی به یادمانی برای خانواده‌های تهرانی رقم بزند.

خبرگزاری میزان- طبق اعلام روابط عمومی معاونت امور اجتماعی و فرهنگی شهرداری تهران، آیین شب یلدا از جمله قدیمی‌ترین سنت‌های ایرانیان به شمار می‌رود که پیشینه آن به چندین سده پیش باز می‌گردد؛ برگزاری آیین شب یلدا فرصتی برای پاسداشت فرهنگ و سنت‌های ملی محسوب می‌شود که اتحاد و یکپارچگی تمامی قومیت‌های ایران را به تصویر می‌کشد و باید از این رسم دیرینه برای تقویت روحیه همدلی و استحکام بنیان خانواده نهایت استفاده را داشته باشیم.

در همین راستا امسال معاونت امور اجتماعی و فرهنگی شهرداری تهران برنامه ریزی ویژه‌ای برای پاسداشت این آیین دیرینه داشت و با تلاش فراوان کاری کرد که خانواده‌های تهرانی بتوانند ساعات شادی را برای پاسداشت این رسم و رسوم متصل به تمدن ایران باستان داشته باشد.

تکریم پدربزرگ‌ها و مادربزرگ‌ها در شب یلدا، شعار اصلی امسال

همانطور که گفته شد شب یلدا از جمله مراسم آیینی بسیار ارزشمندی است که از دیرباز در بین مردم ایران رواج داشته و اهمیت این مراسم را باید در تقویت بنیان‌های خانواده بدانیم، چرا که فضایی فراهم می‌کند تا بار دیگر خانواده‌ها گرد هم جمع شده و ساعاتی را فارغ از همه دغدغه‌های روزانه کنار یکدیگر باشند.

در این بین وظیفه دستگاه‌های فرهنگی تقویت این فرهنگ و حفظ و گسترش آن است و شهرداری تهران برنامه‌های خود را به نحوی برنامه‌ریزی کرد که بتواند جامعه مخاطب بیشتری را در بر گیرد و ارتباط مناسبی با اقشار جامعه برقرار کند.

همانگونه که یکی از ویژگی‌های اغلب برنامه‌های فرهنگی شهرداری تهران در طول سال برنامه‌های میدانی و محیطی بوده، این رویکرد در برنامه‌های شب یلدا نیز در نظر گرفته شد. همچنین برنامه‌ریزی‌های لازم توسط شهرداری تهران انجام شد تا در ساعاتی قبل از شب یلدا برنامه‌های متنوع در محل‌هایی که با شهروندان می‌توان ارتباط عمومی برقرار کرد، برگزار شود.

با توجه به اینکه خانواده‌ها در شب یلدا در کنار بزرگتر‌ها جمع می‌شوند موضوع «شب تکریم مادربزرگ‌ها و پدربزرگ‌ها و بزرگترها» مد نظر گرفته شد. تکریم پدربزرگ‌ها و مادربزرگ‌ها در شب یلدا شعار اصلی و روح این برنامه‌ها بود.

حضور کاروان‌های شادی شب یلدا در مناطقه ۲۲ گانه تهران

با همکاری مناطق ۲۲ گانه طراحی و راه اندازی کاروان‌های شادی شب یلدا همزمان با فرارسیدن این ایام برنامه ریزی شد تا با برپایی سفره نمادین شب یلدا این مناسبت مهم گرامی داشته شود. برپایی استیج‌های شادی در سطح محلات، میادین و معابر پرتردد برنامه‌های مفرحی همچون اجرای نمایش‌های هنری آیینی، اجرای موسیقی اقوام، شاهنامه خوانی، قصه گویی و نقالی، مسابقه طنز، سرگرمی و بازی، اجرای سرود و ... از جمله دیگر برنامه‌های اجرا شده در شب یلدای ۱۴۰۲ بود.

این ویژه‌برنامه‌ها با برپایی سفره‌های یلدایی و فضاسازی محیطی با استفاده از سفره آرایی و نماد‌های هویتی طهران قدیم جهت گرفتن عکس یادگاری همانند چرخ طحافی و... در مجموعه‌های تابعه شهرداری تهران اجرایی شد.

ایجاد فضایی شاد در ۵۰ فروشگاه شهروند برای شهروندان تهرانی

فروشگاه شهروند نیز در این مسیر پای کار آمد و ویژه برنامه یلدایی در فروشگاه بیهقی شهروند همراه با جشنواره شهرچله تا ۴۰ درصد تخفیف در فروشگاه‌های شهروند به مناسبت این ایام توسط شرکت شهروند برنامه ریزی شد که البته تنها شهروند پای کار نبود و میادین میوه و تره بار نیز با اجرای برنامه‌های محوری با مشارکت شهرداری منطقه ۶ در میدان جلال آل احمد با موسیقی اقوام، تزیین سفره شب یلدا، برپایی سفره شب یلدا در میادین منتخب، برپایی کارگاه میوه آرایی در ۵ میدان منتخب، اجرای رادیو یلدا در میادین محوری، استقرار گاری و چرخ‌های طحافی به همراه تامین میوه در میدان محوری، طراحی و نصب پوستر اینفوگرافی ویژه شب یلدا در میادین، عرضه مستقیم آجیل و میوه با قیمت دولتی میزبان شهروندان کلان‌شهر تهران در این ایام بودند.

پای سفره شب چله به حمل و نقل عمومی هم باز شد

باتوجه به تردد و استفاده حجم زیادی از شهروندان از حمل و نقل عمومی، شرکت مترو نیز اقداماتی را به مرحله اجرا گذاشت، اجرای برنامه محوری در ایستگاه ولیعصر (عج) و همچنین برپایی نمایشگاه و فروشگاه‌های ویژه شب یلدا در قالب «جشنواره انار» در ایوان انتظار از برنامه‌های این شرکت بود.

سازمان مدیریت حمل و نقل بار و پایانه‌های مسافری نیز با برپایی سفره یلدایی و برپایی استیج‌های شاد و هنری و غرفه‌های یلدایی و پذیرایی از مسافران در پایانه آزادی و فضاسازی یلدایی در پایانه‌های شرق، جنوب و بیهقی میزبان مسافران در شب یلدا بود.

شب یلدایی معنوی در کنار شهدا/ برنامه‌های شب یلدای شهرداری در بهشت زهرا (س) 

اما هر ساله شاهد هستیم که بسیاری از شهروندان تهرانی شب یلدای خود را در کنار مزار مطهر شهدا و قبور متوفیان خود هستند و در همین راستا در سازمان بهشت زهرا (س) نیز طراحی و برپایی گذر فرهنگی یلدایی و اجرای برنامه‌های معنوی و پذیرایی با عنوان «یلدای شهدایی» در قطعه شهدا برگزار شد.

جشنواره انار در گذر گردشگری به ایستگاه پایانی رسید

اراضی عباس آباد نیز چند سالی می‌شود که به یکی از فضا‌های تفریحی مهم و بزرگ تهران تبدیل شده و در شب یلدا باتوجه حضور پر رنگ شهروندان پایتخت، این منطقه برای شب یلدا برنامه‌ریزی‌هایی داشت. در مجموعه عباس آباد تهران برنامه ریزی ویژه‌ای صورت گرفت که می‌توان به اختتامیه جشنواره انار در گذر گردشگری، اجرای نورافشانی به همراه بازی‌های خانوادگی و موسیقی اقوام در باغ غذا، اختتامیه جشنواره پاییزه بازی‌های بومی و محلی در بوستان آب و آتش، برپایی نمایشگاه ایران ما درکوشک باغ هنر، اجرای موسیقی خیابانی و کاریکاتور در پل طبیعت و کبوترخانه، اجرای برنامه چالش بانوان دهه ۶۰ و فضاسازی محیطی بوستان بهشت مادران و شب داستان یلدا در خانه شعر و ادبیات اشاره کرد.

اما وقتی از خیابان‌ها و معابر پایتخت عبور می‌کردیم، برخی تابلو و فضا سازی‌ها نظر شهروندان را به خود جلب می‌کرد که به مناسبت شب یلدا انجام شده بود و سازمان زیباسازی با ایجاد فضاسازی مناسب در ایام شب یلدا و اکران عمومی طرح‌های یلدایی در تابو‌های تبلیغاتی و عرشه پل‌ها و همچنین ساخت و اجرای نماد‌های حجمی یلدایی در سطح شهر به استقبال این شب خاطره انگیز رفته بود و شبی به یاد ماندنی در خاطر تهرانی‌ها ثبت کرد.

کودکان کار هم در قطار شب یلدا حضور داشتند

قسمتی از برنامه‌های سازمان رفاه و خدمات اجتماعی نیز با اجرای ویژه برنامه یلدا در ۳۶ مرکز پویاشهر، تهیه لباس گرم و بسته یلدا در مناطق ۲۲ گانه ویژه کودکان کار و خیابان، برگزاری اردو‌های تفریحی، اجرای ویژه برنامه یلدای کودکانه ویژه کودکان شهر تهران و همچنین تهیه و اهدای بسته‌های یلدایی ویژه خانواده‌های این کودکان بود که به استقبال آن‌ها رفت. یاورشهر‌ها هم با پذیرایی یلدایی از مددجویان میزبان شب یلدا بودند و در ۲۰ گرمخانه سطح ۲۲ منطقه با پذیرایی آجیل و میوه یلدایی و غذای گرم از تمامی مددجویان حاضر در این گرمخانه‌ها پذیرایی به عمل آمد.

توزیع بیش از ۱۸۰۰ بسته معیشتی در یلدای ۱۴۰۲ میان جامعه هدف اداره کل سلامت

ویژه برنامه‌های شب یلدا در مناطق ۲۲ گانه و ادارات سلامت تهران نیز به مرحله اجرا در آمد و ۵۴ جشن یلدایی برای افراد دارای معلولیت و سالمندان در سرا‌های محله و مرکز فرهنگ منطقه ۲۱ برگزار شد و بیش از ۱۸۰۰ سبد کالا بین سالمندان بی بضاعت و افراد دارای معلولیت از سوی اداره کل سلامت شهرداری تهران در طولانی‌ترین شب سال توزیع شد.

نقش پررنگ اداره کل امور بانوان در حمایت از کسب و کار‌های حوزه زنان در یلدای ۱۴۰۲

اداره کل امور بانوان شهرداری تهران نیز در ایام منتهی به شب یلدا اقدام به برگزاری بازارچه‌های مناسبتی در ۱۰ ایستگاه مترو از جمله تجریش، شادمان، زمزم، میدان صنعت، امام خمینی (ره)، شهید باقری، دروازه شمیران، ارم سبز، حبیب الله و مهدیه کرد و در هر ایستگاه ده کسب و کار حوزه زنان و در مجموع ۱۰۰ کسب کار در این ایستگاه‌ها فعالیت داشتند.

"یلدای فاطمی" نیز از دیگر برنامه‌های این اداره کل بود. آشنایی با قصه‌های کهن، قصه‌خوانی مادربزرگ‌ها، مسابقه آشپزی و شیرینی‌پزی و خوشمزه‌های یلدایی و برپایی نمایشگاه‌های هنری در تمام مراکز مختص بانوان اعم از شهربانوها، شهردخت ها، بوستان‌های بانوان و ... اجرا شد.

ایوان ری میزبان ۱۵۰۰ کودک مراکز پویاشهر در یلدای مهربانی بود

مراسم ویژه شب یلدا با نام یلدای مهربانی با حضور ۱۵۰۰ کودک مراکز پویاشهر در ایوان ری منطقه ۲۰ همراه با شهربازی سیار برای این کودکان در این مجموعه برگزار شد. همچنین برگزاری مراسم‌های ویژه شب یلدا در برخی گرمخانه‌های پایتخت با حضور تنی چند از اعضای محترم شورای اسلامی شهر تهران از جمله سید احمد علوی هم از دیگر برنامه‌های این شب ویژه بود.

برگزاری مراسم‌های شب یلدا در ۹ مرکز یاورشهر توسط سازمان خدمات و مشارکت‌های اجتماعی

جشن هزار نفری یلدا در مرکز یاورشهر ۹ با حضور برخی از مسئولین از جمله دادستان تهران و جمعیت خیرین با اجرای سامان گوران، جشن یلدا در مرکز یاورشهر ۳ ویژه منع پذیرشی‌ها از جمله زخم باز، عفونی و همچنین جشن شب یلدا در مرکز یاورشهر ۸ ویژه بانوان، بخشی از ویژه برنامه‌هایسازمان خدمات و مشارکت‌های اجتماعی برای شب یلدا بود.
برگزاری جشن شب یلدا در مرکز یاورشهر ۱ ویژه منع پذیرشی‌های بالای ۶۵ سال، برگزاری شب یلدا در مرکز یاورشهر ۴ با حضور صد‌ها تن از مددجویان و همچنین برگزاری مراسم ویژه شب یلدا در ۳۶ مرکز پویاشهر و برخی از پایگاه‌های خدمات اجتماعی مناطق ۲۲گانه هم بخش دیگری از پاسداشت این شب بود.

انتهای پیام/


ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *