صفحه نخست

رئیس قوه قضاییه

اخبار غلامحسین محسنی اژه‌ای

اخبار سید ابراهیم رئیسی

اخبار صادق آملی لاریجانی

قضایی

حقوق بشر

مجله حقوقی

سیاست

عکس

حوادث- انتظامی و آسیب‌های اجتماعی

جامعه

اقتصاد

فرهنگی

ورزشی

بین‌الملل- جهان

فضای مجازی

چندرسانه

اینفوگرافیک

حقوق و قضا

محاکمه منافقین

هفته قوه قضاییه

صفحات داخلی

آیین‌نامه اجرایی قانون حمایت از شرکت‌ها و مؤسسات دانش‌بنیان و تجاری‌سازی نوآوری‌ها و اختراعات

۰۲ دی ۱۴۰۲ - ۱۶:۴۸:۰۷
کد خبر: ۴۷۵۰۷۸۶
دسته بندی‌: مجله حقوقی ، عمومی
هیئت وزیران ۲۱ آبان ماه ۱۳۹۱ به استناد ماده (۱۳) قانون حمایت از شرکت‌ها و مؤسسات دانش بنیان و تجاری‌سازی نوآوری‌ها و اختراعات (مصوب ۱۳۸۹) آیین‌نامه اجرایی قانون حمایت از شرکت‌ها و مؤسسات دانش‌بنیان و تجاری‌سازی نوآوری‌ها و اختراعات را تصویب کرد.

خبرگزاری میزان - هیئت وزیران در جلسه مورخ ۲۱ آبان ماه ۱۳۹۱ بنا به پیشنهاد وزارت علوم، تحقیقات و فناوری و شورای عالی علوم، تحقیقات و فناوری و به استناد ماده (۱۳) قانون حمایت از شرکت‌ها و مؤسسات دانش بنیان و تجاری‌سازی نوآوری‌ها و اختراعات (مصوب ۱۳۸۹) آیین‌نامه اجرایی قانون حمایت از شرکت‌ها و مؤسسات دانش‌بنیان و تجاری‌سازی نوآوری‌ها و اختراعات را تصویب کرد. آخرین اصلاحات و الحاقات این قانون در سال ۱۴۰۱ انجام شده است.

آیین‌نامه اجرایی قانون حمایت از شرکت‌ها و مؤسسات دانش‌بنیان و تجاری‌سازی نوآوری‌ها و اختراعات

فصل اول – تعاریف

ماده ۱ – در این آیین نامه، اصطلاحات زیر در معانی مشروح مربوط به کار می‌روند:

الف – قانون: قانون حمایت از شرکت‌ها و مؤسسات دانش بنیان و تجاری سازی نوآوری‌ها و اختراعات – مصوب ۱۳۸۹ –

ب – صندوق: صندوق نوآوری و شکوفایی موضوع ماده (۵) قانون.

ج (اصلاحی ۱۲ˏ۰۵ˏ۱۴۰۱) – شورا: شورای راهبری فناوری‌ها و تولیدات دانش بنیان

د ـ تجاری سازی: فعالیت‌های مرتبط با عرضه محصول یا خدمت جدید مبتنی بر ایده‌ها یا فناوری‌های جدید که شامل تمامی فرایند‌های مرتبط از جمله ثبت اختراع، ارزش گذاری فناوری، اعطای امتیاز، انتقال و انتشار و کسب سایر فناوری‌های مورد نیاز (مکمل) و پرداخت حق الامتیاز‌های مرتبط، جذب سرمایه و منابع (نمونه سازی، طراحی صنعتی فرایند یا محصول جدید، انجام آزمون‌ها و دریافت تأییدیه‌های لازم، تولید آزمایشی، بازاریابی و رفع اشکال) و همچنین خدمات پشتیبانی تخصصی تجاری سازی (شامل فعالیت‌های مشاوره، مدیریت فناوری، طراحی محصول و فرایند، خدمات استانداردسازی، اندازه سنجی و خدمات آزمایشگاهی) می‌شود.

هـ - سرمایه گذاری ریسک پذیر: سرمایه گذاری در شرکت‌های جوان و نوپا که مبتنی بر فناوری و نوآوری شکل گرفته و در معرض ریسک‌های بالا و غیرمتعارف می‌باشند و بر اساس ارزیابی‌های کارشناسی دارای رشد فراوان در آینده خواهند بود؛ و - عامل صندوق: بانک‌های عامل، صندوق‌های پژوهش و فناوری و سایر صندوق‌های مالی دارای مجوز قانونی طرف قرارداد صندوق.

ز - دستگاه اجرایی: دستگاه‌های اجرایی موضوع ماده (۵‏) قانون مدیریت خدمات کشوری.

ح (الحاقی ۱۲ˏ۰۵ˏ۱۴۰۱) - کارگروه: کارگروه شورای راهبری فناوری‌ها و تولیدات دانش بنیان، موضوع ماده (۴) این آیین نامه

ط (الحاقی ۱۲ˏ۰۵ˏ۱۴۰۱) - معاونت: معاونت علمی و فناوری رییس جمهور

ماده ۲ (اصلاحی ۲۹ˏ۰۹ˏ۱۳۹۱) - شرکت‌ها و مؤسساتی که در زمینه «گسترش و کاربرد اختراع و نوآوری» و «تجاری سازی نتایج تحقیق و توسعه شامل (طراحی و تولید کالا و خدمات) در حوزه فناوری‌های برتر و با ارزش افزوده بالا» فعالیت می‌نمایند، شرکت یا مؤسسه دانش بنیان محسوب می‌شوند.

تبصره ۱ ـ فعالیت‌هایی نظیر برگزاری و شرکت در همایش‌های علمی، خدمات کتابداری، آموزش و کارآموزی، فعالیت‌های عادی و روزمره نرم افزاری و سایر فعالیت‌هایی که هدف آن‌ها طراحی محصـولات یا خدمات یا بهبود کیفیت آن‌ها نیست، از فعالیت‌های دانش بنیان به شمار نمی‌روند.

تبصره ۲ ـ نمایندگی شرکت‌های خارجی و شرکت‌های واردکننده محصولات دانش بنیان که به امر تجارت می‌پردازند، از شمول این آیین نامه خارج هستند.

تبصره ۳ ـ شرکت‌های دولتی، مؤسسات و نهاد‌های عمومی غیردولتی و شرکت‌ها و مؤسساتی که بیش از پنجاه درصد از مالکیت آن‌ها متعلق به شرکت‌های دولتی، مؤسسات و نهاد‌های عمومی غیردولتی باشد، مشمول حمایت‌های قانون نیستند.

ماده ۳ ‏ (اصلاحی ۱۲ˏ۰۵ˏ۱۴۰۱) - در اجرای مفاد ماده (۲‏) قانون و به منظور تدوین حوزه‌های فعالیت‌های دانش بنیان و معیار‌های تشخیص مصادیق شرکت‌ها و مؤسسات دانش بنیان، کارگروهی زیر نظر رییس شورا متشکل از اعضای زیر تشکیل می‌شود:
‏الف - معاون علمی و فناوری رییس‌جمهور (رییس)
‏ب - نماینده وزارت علوم، تحقیقات و فناوری
ج - نماینده وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی
د - نماینده وزارت صنعت، معدن و تجارت
هـ - نماینده وزارت دفاع و پشتیبانی نیرو‌های مسلح
‏و - نماینده وزارت جهاد کشاورزی
ز – نماینده وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات
ح – مدیر عامل صندوق
ط - سه نفر صاحبنظر در حوزه شرکت‌های دانش بنیان به پیشنهاد کارگروه و حکم رییس کارگروه.
ک - یک نفر صاحبنظر به پیشنهاد اتاق بازرگانی، صنایع و معادن و کشاورزی ایران (اتاق ایران) و حکم رییس کارگروه.

تبصره ۱ (اصلاحی ۰۵ˏ۰۲ˏ۱۳۹۵) - نظارت بر اجرای این ماده بر عهده دبیرخانه شورا می‌باشد.

تبصره ۲ (اصلاحی ۰۵ˏ۰۲ˏ۱۳۹۵) - کارگروه می‌تواند تا سه نفر از نمایندگان سایر بخش‌ها و سازمان‌ها را به عضویت کارگروه درآورد.

تبصره ۳ (اصلاحی ۰۵ˏ۰۲ˏ۱۳۹۵) - فرایند بررسی صلاحیت شرکت‌های دانش بنیان از زمان تکمیل پرونده باید حداکثر در مدت دو ماه انجام گیرد.

ماده ۴- به منظور پیشنهاد سیاست‌ها و اقدامات اجرایی و همچنین پیگیری و اجرای مصوبات شورا و تدوین ساز و کار لازم برای اجرای قانون، کارگروه با ترکیب اعضای زیر تشکیل می‌شود:
الف- معاون علمی و فناوری رئیس جمهور (رئیس کارگروه).
ب- معاون وزیر علوم، تحقیقات و فناوری.
پ- معاون وزیر دفاع و پشتیبانی نیرو‌های مسلح.
ت- معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت.
ث- معاون وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی.
ج- معاون وزیر امور اقتصادی و دارایی.
چ- معاون وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات.
ح- معاون وزیر جهاد کشاورزی.
خ- معاون وزیر آموزش و پرورش.
د- معاون رییس سازمان برنامه و بودجه کشور.
ذ- معاون بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران.
ر- رییس هیئت عامل صندوق.
ز- دو نفر صاحب نظر در حوزه شرکت‌های دانش بنیان و پارک‌های علم و فناوری به پیشنهاد کارگروه و حکم رئیس کارگروه.
ژ- یک نفر صاحب نظر به پیشنهاد اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ایران و حکم رییس کارگروه.

ماده ۴ ‏ (اصلاحی ۱۲ˏ۰۵ˏ۱۴۰۱) - در اجرای مفاد ماده (۲‏) قانون و به منظور تدوین حوزه‌های فعالیت‌های دانش بنیان و معیار‌های تشخیص مصادیق شرکت‌ها و مؤسسات دانش بنیان، کارگروهی زیر نظر رییس شورا متشکل از اعضای زیر تشکیل می‌شود:
‏الف - معاون علمی و فناوری رییس‌جمهور (رییس)
‏ب - نماینده وزارت علوم، تحقیقات و فناوری
ج - نماینده وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی
د - نماینده وزارت صنعت، معدن و تجارت
هـ - نماینده وزارت دفاع و پشتیبانی نیرو‌های مسلح
‏و - نماینده وزارت جهاد کشاورزی
ز – نماینده وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات
ح – مدیر عامل صندوق
ط - سه نفر صاحبنظر در حوزه شرکت‌های دانش بنیان به پیشنهاد کارگروه و حکم رییس کارگروه.
ک - یک نفر صاحبنظر به پیشنهاد اتاق بازرگانی، صنایع و معادن و کشاورزی ایران (اتاق ایران) و حکم رییس کارگروه.

تبصره ۱ (اصلاحی ۱۲ˏ۰۵ˏ۱۴۰۱) - نظارت بر اجرای این ماده بر عهده دبیرخانه شورا می‌باشد.

تبصره ۲ (اصلاحی ۱۲ˏ۰۵ˏ۱۴۰۱) - کارگروه می‌تواند تا سه نفر از نمایندگان سایر بخش‌ها و سازمان‌ها را به عضویت کارگروه درآورد.

تبصره ۳ (اصلاحی ۱۲ˏ۰۵ˏ۱۴۰۱) - فرایند بررسی صلاحیت شرکت‌های دانش بنیان از زمان تکمیل پرونده باید حداکثر در مدت دو ماه انجام گیرد.

ماده ۵ (الحاقی ۱۲ˏ۰۵ˏ۱۴۰۱) - به منظور استفاده شرکت‌ها و مؤسسات دانش بنیان از منابع صندوق یا نهاد‌های مالی همکار آن برای دریافت کمک‌ها و تسهیلات و سایر حمایت‌های پیش بینی شده در قانون، صندوق موظف است نسبت به بررسی وضعیت اقتصادی و مالی شرکت‌ها و مؤسسات یادشده و تعیین تضامین مناسب برای هر نوع از خدمات اقدام نماید.

ماده ۶ (اصلاحی ۱۲ˏ۰۵ˏ۱۴۰۱) - کارگروه موظف است در چهارچوب سیاست‌های شورا اقدامات زیر را انجام دهد:
الف- تدوین حوزه‌های فعالیت‌های دانش بنیان و معیار‌های تشخیص مصادیق و نظارت بر ارزیابی شرکت‌های دانش بنیان توسط معاونت.
ب - نظارت بر عملکرد دستگاه‌ها و معاونت در ارزیابی و حمایت از شرکت‌ها و مؤسسات دانش بنیان و تدوین و ارایه گزارش‌های دوره‌ای به شورا.
پ- شناسایی موانع و مشکلات توسعه شرکت‌ها و مؤسسات دانش بنیان و پیشنهاد راهکار‌های رفع آن‌ها به شورا.
ت- پیگیری اجرای مصوبات شورا توسط دستگاه‌های اجرایی از جمله شناسایی اقلام راهبردی و اجرای طرح‌های توسعه توانمندی‌های فناورانه با تاکید بر توسعه فناوری‌های سازگار با محیط زیست و تولید داخل در حوزه‌های فعالیت آنها.
ث- بررسی برنامه‌های حمایتی موجود و طراحی برنامه‌های حمایتی جدید در تعامل با دستگاه‌های اجرایی در چارچوب اهداف قانون و ارایه پیشنهاد به شورا.
ج- بررسی موارد تخلف مربوط به رقابت میان شرکت‌ها و مؤسسات دانش بنیان و وزارتخانه ها، سازمان‌ها و شرکت‌های دولتی و مؤسسات و نهاد‌های عمومی غیردولتی و گزارش آن‌ها به شورا.
چ- تدوین برنامه‌های حمایتی در راستای پشتیبانی و رفع موانع توسعه صادرات محصولات دانش بنیان به ویژه با تأکید بر جهت دهی به کمک‌های فنی و اعتباری خارجی و توسعه ابزار‌های مالی موردنیاز در تعامل با دستگاه‌های ذی ربط.
ح- تعیین مصادیق سرمایه گذاری مستقیم و غیرمستقیم بنگاه‌های اقتصادی، سازمان‌های توسعه‌ای و بانک‌ها و مؤسسات اعتباری فقط در طرح‌های دانش بنیان، تحقیق و توسعه اثربخش و فعالیت‌های نوآورانه و نظارت بر هزینه کرد تحقیق و توسعه آن‌ها در چارچوب معیار‌های مصوب شورا.
خ- اعطا و لغو مجوز، هدایت و نظارت بر فعالیت صندوق‌های پژوهش و فناوری و تصویب ضوابط فعالیت آن‌ها در چهارچوب اساسنامه و مصوبات شورا.

فصل دوم - اعطای کمک

ماده ۷ (اصلاحی ۱۲ˏ۰۵ˏ۱۴۰۱) ـ «صندوق نوآوری و شکوفایی خدمات مالی، تسهیلاتی و یا خدمات غیرمستقیم مبتنی بر تأمین مالی را در راستای اهداف کلی مندرج در اسناد بالادست با تصویب هیأت امنای صندوق و با اختیار تعریف و حذف خدمات بر اساس نیاز سنجی انجام شده، تعریف و اجرایی خواهد نمود. خدمات یاد شده در حوزه‌های مختلف از جمله تسهیلات، کمک، مشارکت و سرمایه گذاری، توانمندسازی شرکت‌ها به روش‌های مختلف موجود و یا قابلیت تعریف بر اساس نیاز‌های آینده، تعریف و تصویب خواهند شد.»

تبصره (اصلاحی ۲۵ˏ۰۳ˏ۱۳۹۹): شورای عالی عتف بر حسن اجرای این ماده نظارت دارد. صندوق نوآوری و شکوفایی موظف است به منظور تطبیق با اهداف مندرج در قانون حمایت از شرکت‌ها و موسسات دانش بنیان و تجاری سازی نوآوری‌ها و اختراعات، آیین نامه‌های مصوب را در اختیار دبیرخانه شورا قرار داده و امکان دسترسی کامل و برخط شورا بر عملکرد صندوق را فراهم سازد.

ماده ۶ (منسوخه ۲۵ˏ۰۳ˏ۱۳۹۹) - در صورتی که شرکت‌ها و مؤسسات دانش بنیان جهت انجام فعالیت‌های تحقیق و توسعه و تجاری سازی و سرمایه گذاری از نظام بانکی تسهیلات اخذ نماینده، صندوق می‌تواند بخشی از سود تسهیلات یاد شده را در قالب قرارداد و به طور مستقیم یا غیرمستقیم (با تشخیص هیئت عامل از طریق بانک‌ها یا سایر نهاد‌های مالی دارای مجوز رسمی) اعطا نماید.

ماده ۶ مکرر (منسوخه ۲۵ˏ۰۳ˏ۱۳۹۹) ـ صندوق مجاز است در اجرای ماده (۵) قانون، تا پنجاه درصد هزینه‌های طرح‌های تجاری سازی نتایج تحقیق و توسعه «مهم» و «ویژه» شرکت‌ها و مؤسسات دانش بنیان فاقد توانایی مالی را با تأیید هیئت امنای صندوق، کمک بلاعوض نماید.

فصل سوم (منسوخه ۲۵ˏ۰۳ˏ۱۳۹۹) - تسهیلات

ماده ۷ ‏ (منسوخه ۲۶ˏ۱۱ˏ۱۳۹۳) - شرکت‌ها و مؤسسات دانش بنیان جهت فعالیت‌های ثبت اختراع، کسب فناوری (دریافت حق امتیاز) و نمونه سازی و ظرفیت سازی برای ورود محصولات دانش بنیان به بازار یا تأمین بخشی از آورده لازم جهت اخذ تسهیلات بانکی می‌توانند از تسهیلات قرض الحسنه صندوق پس از بررسی طرح تجاری توسط صندوق یا عامل صندوق با دوره بازپرداخت حداکثر سه ساله استفاده نمایند.

ماده ۸ ـ شرکت‌های ارایه کننده خدمات پشتیبانی تخصصی تجاری سازی نیز می‌توانند برای انجام خدمات یاد شده، از تسهیلات قرض الحسنه صندوق استفاده کنند.

ماده ۹ ‏ (منسوخه ۲۶ˏ۱۱ˏ۱۳۹۳) - شرکت‌ها و مؤسسات دانش بنیان جهت فعالیت‌های تا قبل از تولید صنعتی از قبیل هزینه اولیه تجهیز کارگاه و آماده سازی خط تولید، طراحی صنعتی، انجام آزمون و رفع اشکال، تولید آزمایشی و بازاریابی می‌توانند از محل منابع صندوق از طریق عامل صندوق از تسهیلات میان مدت (حداکثر پنج ساله) با نرخ ترجیحی (تا سقف پنج درصد پایین‌تر از نرخ مصوب شورای پول و اعتبار در هرسال) استفاده نمایند. تشخیص نوع تضمین مورد نیاز، برعهده عامل صندوق خواهد بود.

ماده ۱۰ ‏ (منسوخه ۲۶ˏ۱۱ˏ۱۳۹۳) - صندوق موظف است به منظور تولید صنعتی با مشارکت حداکثر پنجاه درصدی با بانک‌ها مؤسسات مالی و اعتباری یا صندوق‌های مالی مرتبط از طریق گشایش خطوط اعتباری مشترک نزد بانک‌ها و مؤسسات یاد شده امکان دریافت تسهیلات بلندمدت (حداکثر هفت ساله) با نرخ ترجیحی (تا پنجاه درصد پایین‌تر از نرخ مصوب شورای پول و اعتبار در هر سال) را برای تأمین قسمتی از هزینه‌های تهیه مکان و خرید و نصب ماشین آلات و تجهیزات مورد نیاز شرکت‌ها و مؤسسات دانش بنیان، فراهم نماید.

ماده ۱۱ (منسوخه ۲۶ˏ۱۱ˏ۱۳۹۳) - جهت تأمین سرمایه در گردش شرکت‌ها و مؤسسات دانش بنیان، صندوق مجاز است با مشارکت حداکثر سی درصدی با بانک‌ها و سایر مؤسسات و صندوق‌های مالی و از طریق این مؤسسات اقدام به ارایه تسهیلات کوتاه مدت (حداکثر دو ساله) با نرخ ترجیحی تا پنجاه درصد پایین‌تر از نرخ مصوب شورای پول و اعتبار نماید.

ماده ۱۲ (منسوخه ۲۶ˏ۱۱ˏ۱۳۹۳) – به منظور حمایت از توسعه بازار محصولات و خدمات دانش بنیان، صندوق مجاز است نسبت به اعطای تسهیلات برای فروش اقساطی، لیزینگ و در صورت وجود بازار مطمئن به صورت پیش خرید و سایر مواد با نرخ ترجیحی به نفع شرکت‌ها و مؤسسات دانش بنیان رأساً یا از طریق عامل صندوق اقدام نماید.

ماده ۱۳ ـ صندوق موظف است جهت خرید سهام شرکت‌ها و مؤسسات دانش بنیان، تسهیلات خرید با نرخ ترجیحی به افراد یا بنگاه‌های فعال اقتصادی و صنعتی موجود ارایه نماید. تسهیلات یاد شده به اشخاص حقیقی و حقوقی که سهام مذکور را ترجیحاً از صندوق‌های سرمایه گذاری ریسک پذیر یا از طریق بازار فرابورس خریداری نمایند، اعطا می‌شود.

ماده ۱۳ مکرر (منسوخه ۲۹ˏ۰۹ˏ۱۳۹۱) ـ صندوق مجاز است به شرکت‌ها و مؤسسات دانش بنیانی که دارای طرح‌های تجاری سازی حائز اهمیت هستند، اما فاقد توانایی کافی برای تأمین مشارکت بانک‌ها هستند، تسهیلات موضوع مواد (۱۰) و (۱۱) را پس از تأیید هیئت عامل بر اساس دستورالعمل ابلاغی به طور صد درصد (۱۰۰%) اعطا نماید.

فصل چهارم – ضمانت نامه و بیمه

ماده ۱۴ (منسوخه ۲۵ˏ۰۳ˏ۱۳۹۹) ـ به منظور پوشش کسر وثیقه تسهیلات دریافتی شرکت‌ها و مؤسسات دانش بنیان از بانک‌ها و مؤسسات مالی و اعتباری، صندوق نسبت به ارایه خدمات ضمانت نامه اعتباری (تا سقف هفتاد درصد وثایق) اقدام می‌نماید.

ماده ۱۵ ‏ (منسوخه ۲۵ˏ۰۳ˏ۱۳۹۹) - به منظور پوشش ریسک قرارداد‌ها و تسهیل شرایط حضور در مناقصه برای شرکت‌ها و مؤسسات دانش بنیان، صندوق نسبت به پرداخت بخشی از هزینه صدور ضمانت نامه و تسهیل روند دریافت آن به هر نحو با عقد قرارداد‌های همکاری و کارگزاری با بانک‌ها و مؤسسات ذیربط اقدام می‌نماید. این خدمات شامل ضمانت نامه شرکت در مناقصه، پیش پرداخت، حسن انجام کار و سایر موارد مرتبط می‌باشد.

ماده ۱۶ (منسوخه ۲۵ˏ۰۳ˏ۱۳۹۹) - به منظور پوشش ریسک به کارگیری فناوری‌های داخلی عرضه شده توسط شرکت‌ها و مؤسسات دانش بنیان، صندوق نسبت به ارایه خدمات ضمانت نامه‌ای به منظور پوشش ریسک دانش فنی از طریق مؤسسات تخصصی ذیربط اقدام می‌نماید. نوع حمایت این ماده شامل پرداخت بخشی از هزینه صدور ضمانت نامه و تسهیل روند دریافت آن به هر نحو با عقد قرارداد‌های همکاری و کارگزاری با ارایه دهندگان ضمانت نامه می‌گردد.

تبصره ـ در صورت عدم امکان به کارگیری مؤسسات تخصصی موجود، صندوق می‌تواند پس از طی مراحل قانونی نسبت به حمایت از ایجاد مؤسسات تخصصی با مشارکت سایر نهاد‌های ذی ربط اقدام نماید.

ماده ۸ (اصلاحی ۱۲ˏ۰۵ˏ۱۴۰۱) ـ در اجرای بند (هـ) ماده (۳) قانون و به منظور کاهش خطرپذیری محصولات و خدمات شرکت‌ها و مؤسسات دانش بنیان، بیمه مرکزی ایران مکلف است پوشش بیمه‌ای مناسب را در مراحل طراحی، تولید، عرضه و بکارگیری این نوع محصولات و خدمات طراحی و ایجاد نماید.

فصل پنجم - مشارکت

ماده ۹ (اصلاحی ۱۲ˏ۰۵ˏ۱۴۰۱) ـ به منظور توسعه سرمایه گذاری ریسک پذیر، صندوق برای تأسیس و توسعه شرکت‌ها و صندوق‌های سرمایه گذاری ریسک پذیر تا سقف چهل و نه درصد سهام، مشارکت نماید و حداکثر پس از پنج سال سهام خود را واگذار نماید.

ماده ۹ مکرر (اصلاحی ۱۲ˏ۰۵ˏ۱۴۰۱) ـ صندوق مجاز است بر اساس دستورالعمل مصوب هیئت امنا نسبت به مشارکت در طرح‌های تجاری سازی شرکت‌ها و مؤسسات دانش بنیان اقدام نماید.

فصل ششم - معافیت‌های مالیاتی و گمرکی

ماده ۱۰ (اصلاحی ۱۲ˏ۰۵ˏ۱۴۰۱) ـ به منظور تکمیل چرخه سرمایه گذاری خطرپذیر و امکان استفاده شرکت‌ها و مؤسسات دانش بنیان از بازار سرمایه، سازمان بورس و اوراق بهادار مکلف است نسبت به تعیین و تسهیـل ساز و کار عرضـه سهـام شرکت‌های دانش بنیان در بازار فرابورس، دستورالعمل‌های اجرایی لازم را تهیه و ابلاغ نماید.

ماده ۱۱ (اصلاحی ۱۲ˏ۰۵ˏ۱۴۰۱) ـ درآمد‌های مشمول مالیات شرکت‌ها و مؤسسات دانش بنیان ناشی از قرارداد‌ها و فعالیت‌های تحقیق و توسعه، تجاری سازی و تولید محصولات و خدمات دانش بنیان به مدت پانزده سال از مالیات موضوع ماده (۱۰۵) قانون مالیات‌های مستقیم معاف هستند.

ماده ۱۲ (اصلاحی ۱۲ˏ۰۵ˏ۱۴۰۱) ـ شرکت‌ها و مؤسسات دانش بنیان از پرداخت هزینه‌های عوارض و حقوق گمرکی و سود بازرگانی و عوارض صادراتی معاف هستند.

ماده ۱۳ (اصلاحی ۱۲ˏ۰۵ˏ۱۴۰۱) ـ در اجرای ماده (۳) قانون وزارت امور اقتصادی و دارایی با همکاری معاونت موظف است دستورالعمل اجرایی این فصل را ظرف سه ماه پس از ابلاغ این آیین نامه تهیه و به سازمان امور مالیاتی کشور و گمرک ایران ابلاغ نماید.

فصل هفتم - اولویت دهی به شرکت‌ها و مؤسسات دانش بنیان و سایر حمایت‌ها

ماده ۱۴ (اصلاحی ۱۲ˏ۰۵ˏ۱۴۰۱) ـ شهرک‌های صنعتی دولتی و شهرک‌های فناوری، شهرک‌های سلامت، شهرک‌های کشاورزی، پارک‌های علم و فناوری، مراکز رشد، مناطق ویژه علم و فناوری و مناطق ویژه اقتصادی موظفند نسبت به اولویت دهی در استقرار شرکت‌ها و مؤسسات دانش بنیان اقدام نمایند.

ماده ۱۵ (اصلاحی ۱۲ˏ۰۵ˏ۱۴۰۱) ـ صندوق حداقل سی درصد کمکها، تسهیلات و سرمایه گذاری‌های خود را به شرکت‌های دانش بنیان مستقر در مراکز رشد علم و فناوری، پارک‌های علم و فناوری، مناطق ویژه علم و فناوری و مناطق ویژه اقتصادی تخصیص دهد.

ماده ۱۶ (اصلاحی ۱۲ˏ۰۵ˏ۱۴۰۱) ـ شرکت‌ها و مؤسسات دانش بنیان در مناقصات قرارداد‌های پژوهشی، فناوری و تجاری سازی و عرضه کالا‌های دانش بنیان ساخت داخل دستگاه‌های اجرایی حائز اولویت می‌باشند.

تبصره ۱ (اصلاحی ۱۲ˏ۰۵ˏ۱۴۰۱) - دستگاه اجرایی پس از دریافت تأییدیه صلاحیت شرکت‌ها و مؤسسات دانش بنیان، امتیاز ارزیابی کیفی و فنی آن‌ها را با ضریب ۲/ ۱ (۱۲۰ درصد)، برای شرکت‌های دانش بنیان مستقر در مناطق ویژه اقتصادی تا ضریب ۵/ ۱ (۱۵۰ درصد) و برای شرکت‌های دانش بنیان فعال در حوزه فناوری‌های مرتبط با بهبود محیط زیست تا ضریب ۲ (۲۰۰ درصد) محاسبه می‌نماید. برای شرکت‌های مستقر در پارک‌های علم و فناوری و مناطق ویژه علم و فناوری تا ضریب ۵/ ۱ (۱۵۰ درصد) با تأیید وزارت علوم، تحقیقات و فناوری و یا وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی حسب مورد قابل افزایش است.

تبصره ۲ ـ شرکت‌ها و مؤسسات دانش بنیان برای ارایه و فروش محصولات و خدمات دانش بنیان خود در مناقصات دولتی مشمول تخفیف پنجاه درصدی در مبلغ سپرده شرکت در مناقصه می‌گردند.

ماده ۱۷ (اصلاحی ۱۲ˏ۰۵ˏ۱۴۰۱) - دستگاه‌های اجرایی می‌توانند در اجرای ماده (۶) قانون و از محل اعتبارات مصوب مربوط حداقل یک درصد مبلغ خرید کالا یا خدمات با مبدأ خارجی را در راستای تحقیق و توسعه، طراحی، تجاری سازی و ساخت داخل کالا یا خدمات مذکور از طریق شرکت‌ها و مؤسسات دانش بنیان هزینه نمایند.

ماده ۱۸ (اصلاحی ۱۲ˏ۰۵ˏ۱۴۰۱) ـ وزارت علوم، تحقیقات و فناوری موظف است با همکاری دستگاه‌های اجرایی ذی ربط در اجرای تبصره (۲) ماده (۱) قانون حداکثر استفاده از توان فنی و مهندسی تولیدی و صنعتی و اجرایی کشور در اجرای پروژه‌ها و ایجاد تسهیلات به منظور صدور خدمات ـ مصوب ۱۳۷۵ ـ فهرست نیاز‌های فناورانه، تجهیزات و مواد اولیه مورد نیاز دستگاه‌های اجرایی مندرج در قانون مذکور را به شرکت‌ها و مؤسسات دانش بنیان نیز اعلام نماید.

ماده ۱۹ (اصلاحی ۱۲ˏ۰۵ˏ۱۴۰۱) - در اجرای ماده (۹‏) قانون و به منظور ایجاد و توسعه شرکت‌ها و مؤسسات دانش بنیان و تقویت همکاری‌های بین المللی، اجازه داده می‌شود واحد‌های پژوهشی، فناوری و مهندسی مستقر در پارک‌های علم و فناوری و مناطق ویژه علم و فناوری در جهت انجام مأموریت‌های محوله از مزایای قانونی مناطق آزاد در خصوص روابط کار، معافیت‌های مالیاتی و عوارض سرمایه گذاری خارجی و مبادلات مالی بین المللی برخوردار گردند.

تبصره (الحاقی ۲۹ˏ۰۹ˏ۱۳۹۱) ـ آیین نامه اجرایی ماده (۴۷) قانون برنامه چهارم توسعه اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی جمهوری اسلامی ایران موضوع تصویب‌نامه شماره ۲۸۶۰۹/ت ۳۲۸۶۳ هـ مورخ ۱۰/ ۵/ ۱۳۸۴ به عنوان مقررات اجرایی ماده (۹) قانون تنفیذ می‌گردد.

ماده ۲۰ (اصلاحی ۱۲ˏ۰۵ˏ۱۴۰۱) ـ شرکت‌ها و مؤسسات دانش بنیان مجازند مرکز فعالیت خود را در محدوده شهر تهران و دیگر شهر‌ها با رعایت مقررات زیست محیطی مستقر نمایند.

فصل نهم - نظارت و گزارش دهی، رسیدگی به اعتراضات و مجازات‌های قانونی

ماده ۲۱ (اصلاحی ۱۲ˏ۰۵ˏ۱۴۰۱) ـ شرکت‌ها و مؤسسات دانش بنیان می‌توانند اعتراض خود را نسبت به عملکرد دستگاه‌های مجری قانون با ارایه مستندات به دبیرخانه شورا ارسال نمایند. دبیرخانه شورا موظف است ظرف یک ماه نسبت به رسیدگی به اعتراضات واصل شده اقدام نماید.

ماده ۲۲ (اصلاحی ۱۲ˏ۰۵ˏ۱۴۰۱) ـ دبیرخانه شورا موظف است جهت ایجاد فرصت‌های برابر و شفاف سازی حمایت‌ها و تسهیلات مندرج در این آیین نامه نسبت به انتشار آیین نامه‌ها و دستورالعمل‌های ذی ربط، اسامی دستگاه‌های اجرایی مرتبط و بانک اطلاعاتی شرکت‌ها و مؤسسات دانش بنیان برخوردار شده از این تسهیلات از طریق پایگاه جامع اطلاع رسانی اقدام نماید.

ماده ۲۳ (اصلاحی ۱۲ˏ۰۵ˏ۱۴۰۱) - شرکت‌ها و موسسات دانش بنیان که از حمایت‌های قانون برخوردار می‌شوند، چنانچه بر اساس گزارش دستگاه اجرایی ذی ربط یا نظارت دوره‌ای یا موردی دبیرخانه شورا یا صندوق با کتمان اطلاعات یا ارایه اطلاعات ناصحیح از این حمایت‌ها برخوردار شده باشند یا حمایت‌ها و تسهیلات اعطا شده بر طبق قانون را برای مقاصد دیگری مصرف نموده باشند، با تشخیص دبیرخانه شورا یا صندوق، ضمن محرومیت از استفاده مجدد از حمایت‌های قانون، با ارجاع به مراجع قانونی ذی صلاح، مشمول مجازات‌های موضوع ماده (۱۱‏) قانون خواهند گردید.

ماده ۲۴ (اصلاحی ۱۲ˏ۰۵ˏ۱۴۰۱) ـ دبیرخانه شورا مسئولیت پیگیری اجرای این آیین نامه را به عهده دارد و مکلف است گزارش عملکرد و نحوه اجرای قانون را هر شش ماه یک بار به شورا و مجلس شورای اسلامی ارایه نماید.


‌قانون آیین دادرسی دادگاه‌های عمومی و انقلاب

قانون اساسی +متن کامل قوانین و اصول

قانون مجازات اسلامی + متن کامل قوانین

آیین دادرسی کیفری + متن قانون

قانون مدنی + متن و اصلاحات


انتهای پیام/


برچسب ها: قوانین و مقررات

ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *