صفحه نخست

رئیس قوه قضاییه

اخبار غلامحسین محسنی اژه‌ای

اخبار سید ابراهیم رئیسی

اخبار صادق آملی لاریجانی

قضایی

حقوق بشر

مجله حقوقی

سیاست

عکس

جامعه

اقتصاد

فرهنگی

ورزشی

بین‌الملل- جهان

فضای مجازی

چندرسانه

اینفوگرافیک

حقوق و قضا

محاکمه منافقین

هفته قوه قضاییه

صفحات داخلی

آیین‌نامه اجرایی قانون حمایت از هنرمندان، استادکاران و فعالان صنایع دستی + اصلاحات

۰۲ دی ۱۴۰۲ - ۱۵:۱۴:۱۱
کد خبر: ۴۷۵۰۷۴۳
دسته بندی‌: مجله حقوقی ، عمومی
هیئت وزیران سوم مردادماه ۱۴۰۰ به اسـتناد ماده (۱۵) قانون حمایت از هنرمندان، استادکاران و فعالان صنایع دستی، آیین‌نامه اجرایی قانون حمایت از هنرمندان، استادکاران و فعالان صنایع دستی را تصویب کرد.

خبرگزاری میزان - هیئت وزیران در جلسه سوم مردادماه ۱۴۰۰ به پیشنهاد مشترک وزارتخانه‌های میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی و صنعت، معدن و تجارت و به اسـتناد ماده (۱۵) قانون حمایت از هنرمندان، استادکاران و فعالان صنایع دستی (مصوب ۱۳۹۶)، آیین‌نامه اجرایی قانون حمایت از هنرمندان، استادکاران و فعالان صنایع دستی را تصویب کرد.

آیین‌نامه اجرایی قانون حمایت از هنرمندان، استادکاران و فعالان صنایع دستی + اصلاحات

ماده ۱- در این آیین نامه اصطلاحات زیر در معانی مشروح مربوط به کار می‌روند:

۱- وزارت: وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی.

۲- وزارت صمت: وزارت صنعت، معدن و تجارت.

۳- وزارتخانه‌های مجری: وزارت و وزارت صمت.

۴- دستگاه اجرایی: دستگاه‌های موضوع ماده (۵) قانون مدیریت خدمات کشوری- مصوب ۱۳۸۶-.

۵- قانون: قانون حمایت از هنرمندان، استادکاران و فعالان صنایع دستی – مصوب ۱۳۹۶-.

۶- قانون بیمه‌های اجتماعی قالیبافان: قانون بیمه‌های اجتماعی قالیبافان، بافندگان فرش و شاغلان صنایع دستی شناسه دار (کد دار) - مصوب ۱۳۸۸-.

۷- آیین نامه اجرایی قانون بیمه‌های اجتماعی قالیبافان: آیین نامه اجرایی قانون بیمه‌های اجتماعی قالیبافان، بافندگان فرش و شاغلان صنایع دستی شناسه دار (کد دار) موضوع تصویب نامه شماره ۲۱۷۴۱۸ /ت۴۳۰۸۶ک مورخ ۵ /۱۱ /۱۳۸۸.

۸- آیین نامه اجرایی ماده (۱۴): آیین‌نامه اجرایی ماده (۱۴) قانون حمایت از هنرمندان، استادکاران و فعالان صنایع دستی موضوع تصویب نامه شماره ۱۵۶۱۷۶ /ت۵۶۴۴۰هـ مورخ ۲۷ /۱۲ /۱۳۹۹.

۹- رشته‌های صنایع دستی: رشته فعالیت‌های مصوب مذکور در ماده (۱) قانون که برای هر کدام از آن‌ها ضوابط و شاخصه‌های مستندنگاری و استانداردسازی انجام یافته است.

۱۰- فعّال صنایع دستی: هر شخص که با اخذ مجوز از وزارتخانه‌های مجری، فعّالیت اصلی خود را در یک یا چند حوزه صنایع دستی و یا فرش دستباف به شرح زیر انجام دهد:

الف- فعّال حوزه تولید: شخصی که در مکان کارگاهی مشخص اقدام به ساخت و تولید محصول در یکی از رشته‌های مصوب صنایع دستی نماید.

ب- فعّال حوزه بازرگانی: شخصی که نسبت به خرید، فروش و عرضه محصولات صنایع دستی ایرانی اقدام می‌نماید.

پ- فعّال حوزه آموزش: اشخاص حقیقی و حقوقی که مطابق قانون و مقررات این آیین نامه، در چهارچوب ضوابط ابلاغی وزارتخانه‌های مجری، در قالب استاد و شاگردی یا گروهی در کارگاه یا آموزشگاه به امر آموزش رشته‌های مصوب صنایع دستی و فرش دستباف اقدام می‌نمایند.

ت- فعّال حوزه توسعه و ترویج: هر شخص که به فعالیت‌های شناسایی، معرفی، احیا، طراحی و مستندسازی صنایع دستی و فرش دستباف اقدام کند و یا در تهیه اقلام مربوط به معرفی، تبلیغ، ساخت، بسته بندی و انجام پژوهش‌های مرتبط با آن‌ها اقدام نماید.

۱۱- صنعتگر صنایع دستی: کسی که به فنون ساخت محصول صنایع دستی تسلط دارد و در امر تولید آن فعالیت می‌کند.

۱۲- هنرمند صنایع دستی: کسی که به واسطه قابلیت‌های فردی و ذوق زیباشناسانه خود در خلق آگاهانه محصول صنایع دستی یا یکی از فرآیند‌های مهم آن نقش اصلی را دارد، به طوری که عرف او را آفریننده آن محصول می‌شناسد.

۱۳- استادکار صنایع دستی و فرش دستباف: کسی که حسب توانایی و تسلط حاصل از مشاهده، تمرین، تجربه، تدریس یا دانش به فنون ساخت یکی از رشته‌های صنایع دستی، می‌تواند آن را به دیگران انتقال دهد.

۱۴- واجد شرایط: شخصی که شغل اصلی و تمام وقت وی فعالیت در حوزه تولید در یکی از بند‌های فوق باشد و مجوز فعالیت یا کارت صنعت گری معتبر از وزارتخانه‌های مجری داشته باشد.

۱۵- سیصد: سامانه یکپارچه صنایع دستی

ماده ۲- وزارتخانه‌های مجری، موظفند به منظور اجرای تکلیف ماده (۲) قانون، نسبت به پیش بینی اعتبار لازم در ردیف بودجه سالانه خود اقدام و درخواست تأمین آن را از سازمان برنامه و بودجه کشور به عمل آورند. سازمان برنامه و بودجه کشور مکلف است با رعایت ترتیبات مقرر در ماده (۳۰) قانون برنامه و بودجه کشور – مصوب ۱۳۵۱ – و بر اساس درخواست مذکور، اعتبار لازم را در ردیف بودجه سالانه دستگاه‌های مجری پیش بینی و نسبت به تأمین و تخصیص آن اقدام نماید.

تبصره ۱- سازمان تأمین اجتماعی مکلف است متناسب با بودجه اختصاص یافته نسبت به تداوم پوشش بیمه‌ای بیمه شدگان فعلی و پذیرش افراد واجدالشرایط جدید بر اساس اولویت و معرفی وزارتخانه‌های مجری اقدام نماید.

تبصره ۲- ارزیابی وضعیت اشتغال واجدین شرایط بر عهده بازرسان وزارت و در مورد فرش و قالی با رعایت مساحت مذکور در ماده (۲) قانون بیمه‌های اجتماعی قالیبافان بر عهده وزارت صمت می‌باشد.

تبصره ۳- انجام بازرسی از سوی وزارتخانه‌های مجری قانون، مانع از اعمال وظایف قانونی بازرسان تأمین اجتماعی نمی‌باشد.

ماده ۳- واجدین شرایط مذکور در ماده (۲) قانون عبارتند از قالیبافان و بافندگان فرش دستباف موضوع ماده (۱) قانون بیمه‌های اجتماعی قالیبافان و فعالان حوزه تولید در رشته‌های صنایع دستی.

تبصره ۱- تشخیص مصادیقِ محصولات صنایع دستی و فرش دستباف و افراد فعّال در حوزه تولید و تأیید آن به منظور بهره مندی از مزایای بیمه تأمین اجتماعی، حسب مورد با وزارتخانه‌های مجری می‌باشد.

تبصره ۲- سایر احکام مربوط به انواع خدمات پوشش بیمه اجتماعی مشمولین مطابق مقررات آیین نامه اجرایی قانون بیمه‌های اجتماعی قالیبافان است.

ماده ۴- دارندگان مجوزِ فعالیت‌های موضوعِ قانون، جهت بهره مندی از تعرفه‌های بخش صنعت در مورد حامل‌های انرژی (آب، برق و گاز) و تسهیلات بانکی، می‌توانند حسب مورد تقاضای خود را به واحد‌های استانی وزارتخانه‌های مجری ارایه یا به صورت الکترونیکی ثبت نمایند تا در صورت تأیید فعالیت و اعتبار مجوز آنها، به منظور اعمال تعرفه مذکور با رعایت ضوابط و قوانین مرتبط به دستگاه‌های ذی ربط معرفی گردند. دستگاه‌های مذکور موظفند از تاریخ معرفی نسبت به اعمال تعرفه‌های بخش صنعت، در مورد واحد‌های معرفی شده اقدام نمایند.

ماده ۵- به منظور تحقق مراحلِ طراحی، برنامه ریزی، توسعه و نظارت بر آموزش‌های غیررسمی در حوزه صنایع دستی و فرش دستباف اعم از آموزش‌های عمومی، تخصصی و مجازی، وزارتخانه‌های مجری حسب مورد مکلفند با همکاری مراجع ذی ربط نسبت به تدوین دستورالعمل در موارد زیر اقدام نمایند:

۱- نحوه تشکیل و فعالیت مؤسسات آموزشی صنایع دستی و فرش دستباف.

۲- فرآیند صدور مجوز فعالیت‌های آموزشی توسط اشخاص حقیقی و حقوقی و اعلام شرایط علمی و تجربی و امکانات مورد نیاز برای انجام فعالیت‌های آموزشی.

۳- چهارچوب آموزش‌های غیررسمی شامل تعیین سرفصل دوره ها، الزامات و امکانات مورد نیازِ آموزشی و مدت زمان برگزاری دوره‌های نظری و عملی.

۴- ضوابط نحوه نظارت بر فعالیت‌های آموزشی کلیه اشخاص حقیقی و حقوقی با هدف ارتقای سطح آموزش و تطبیق رعایت اصول و الزامات ابلاغ شده از سوی وزارت و نحوه برخورد با اشخاص متخلف.

۵- نیازسنجی آموزش‌های مرتبط با توسعه امور بازرگانی صنایع دستی از قبیل آشنایی با امور مالیات، بیمه و بازاریابی.

ماده ۶- وزارتخانه‌های مجری مکلفند به منظور بهبود کیفی محصولات صنایع دستی و فرش دستباف با رویکرد فراهم ساختن زمینه صادرات آن، اقدامات زیر را با همکاری تشکل‌های تخصصی ذی ربط انجام دهند:

۱- تدوین فرآیند بهبود کیفی رشته‌های صنایع دستی و فرش دستباف و ترسیم چرخه مطلوب تولیدِ هر یک از رشته‌های صنایع دستی.

۲- برنامه ریزی و تعیین اولویت‌های حمایتی با محوریت محصولات صادراتی.

۳- تهیه اطلس صنایع دستی مناطق مختلف کشور.

۴- تعیین ضوابط تهیه شناسنامه و گواهی تضمین کیفیت محصول در مورد رشته‌های مختلف صنایع دستی و فرش دستباف.

۵- حمایت از واحد‌ها و سرمایه گذارانی که به صورت اختصاصی در امر تأمین مواد اولیه مرغوب و تجهیزات بسته بندی محصولات صنایع دستی فعالیت می‌نمایند.

۶- برنامه ریزی برای احیا و باز زنده سازی رشته‌های در خطر فراموشی یا فراموش شده.

ماده ۷- وزارتخانه‌های مجری به منظور توسعه و ارتقای وضعیت کمی و کیفی کارگاه‌ها و آموزش صنایع دستی و فرش دستباف مکلفند اقدامات زیر را انجام دهند:

۱- ارتقای وضعیت کارگاه‌های صنایع دستی و فرش دستباف از طریق:

الف- بسترسازی لازم برای به روزرسانی تجهیزات و ابزارآلات کارگاهی صنایع دستی و تسهیل در تأمین آنها.

ب- حمایت از فعالان تولید صنایع دستی در ایجاد و توسعه کارگاه‌های تولیدی نمونه به ویژه در مناطق مستعد و روستایی.

پ- هماهنگی و فراهم نمودن زمینه تأمین مواد اولیه مرغوب موردنیاز تولید محصولات صنایع دستی.

ت- نظارت بر نحوه تولید و وضعیت کارگاه‌های تولید صنایع دستی و فرش دستباف به منظور رعایت دقیق و مطلوب استاندارد‌های تولید و عرضه محصولات.

ث- مستندسازی و مستندنگاری فرآیند ساخت و تولید محصولات صنایع دستی به منظور حفظ ارزش‌ها و صیانت از اصالت و اعتبار محصولات.

۲- ارتقای کمی و کیفی آموزش‌های صنایع دستی از طریق:

الف- همکاری در زمینه برنامه ریزی، تهیه و تنظیم اصول کلی برنامه‌های آموزشی و ارایه خط مشی سیاست‌های آموزشی با دستگاه‌های مجری و نظارت بر حسن اجرای آنها، هدایت، حمایت و نظارت بر رشد و توسعه آموزش‌های غیررسمی صنایع دستی (عمومی، تخصصی و مجازی).

ب- بررسی وضعیت آموزش و ارزیابی عملکرد آموزشی هنرآموزان توسط مؤسسات مجری آموزش و نظارت بر اجرای ضوابط آموزشی ابلاغی وزارت.

پ- بررسی در زمینه تغییر یا توسعه آموزش مؤسسات موجود و تطبیق آن با برنامه‌ها و نیاز‌های صنایع دستی کشور.

ت- ارتقای دانش و مهارت شاغلان حوزه صنایع دستی از طریق برگزاری دوره‌های آموزش تخصصی لازم.

ماده ۸- وزارتخانه‌های مجری در اجرای تکلیف قانون و به منظور تعیین درجه هنری هنرمندان و صنعتگران صنایع دستی و هنر‌های سنتی و فرش دستباف اقدامات زیر را به عمل خواهند آورد:

۱- تعیین ضوابط اختصاصی ارزیابی هنرمندان و صنعتگران صنایع دستی و فرش دستباف به منظور تعیین درجه هنری و اعطای آن.

۲- تهیه ضوابط اعطای درجه هنری برای هنرمندانِ هنر‌های سنتی با همکاری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی.

۳- تسهیل فرآیند درخواست، ارزیابی، داوری و اعطای درجه هنری به افراد مشمول قانون.

ماده ۹- به منظور شناسایی و بهره مندی هنرمندانِ صنایع دستی و فرش دستباف از حقوق مالکیت معنوی و فکری محصولات خود در نزد اشخاص و مراجع قانونی در داخل و خارج از کشور، وزارتخانه‌های مجری مکلفند اقدامات زیر را انجام دهند:

۱- تعیین و اعلام ضوابط حمایت از حقوق مالکیت معنوی و فکری هنرمندان و فعالان صنایع دستی و فرش دستباف.

۲- اظهار نظر در خصوص استعلام اشخاص حقیقی و حقوقی در زمینه حقوق مالکیت معنوی صنعتگران و هنرمندان صنایع دستی و فرش دستباف در چهارچوب قوانین و مقررات.

۳- برقراری امکان ارتباط سامانه (درگاه) ثبت حقوق مالکیت معنوی با سامانه‌های مرتبط در وزارتخانه‌های مجری.

۴- شناسایی هنرمندان و محصولات برگزیده و کمک به ذی نفعان به منظور ثبت دارایی‌های فکری.

ماده ۱۰- وزارتخانه‌های مجری موظفند با هماهنگی وزارت آموزش و پرورش و دانشگاه ها، مراکز علمی و تحقیقاتی کشور و سازمان آموزش فنی و حرفه‌ای و با هدف معرفی، آموزش، احیا و توسعه و ترویج صنایع دستی و فرش دستباف، اقدامات زیر را به عمل آورند:

۱- همکاری با وزارت آموزش و پرورش به منظور معرفی و ارتقای آگاهی از اهمیت فرهنگی و اقتصادی صنایع دستی و تشویق دانش آموزان و دانشجویان به فعالیت در حوزه صنایع دستی از طریق گنجاندن مفاهیم متناسب در دروس مقاطع مختلف تحصیلی.

۲- فراهم کردن امکان بازدید رایگان دانش آموزان و دانشجویان به صورت گروهی (غیرانفرادی) از موزه‌ها و خانه‌های صنایع دستی و سایر مراکز مرتبط به منظور معرفی رشته‌های صنایع دستی و فرش دستباف و تشویق و ترغیب دانش آموزان و دانشجویان به تحقیق، توسعه و اشتغال در رشته‌های صنایع دستی.

۳- همکاری با دستگاه‌های اجرایی ذی ربط به منظور ایجاد رشته‌های صنایع دستی در دانشگاه ها، مراکز علمی و راه اندازی موزه‌های تخصصی و خانه‌های صنایع دستی در شهر‌ها و روستا‌های جهانی صنایع دستی.

ماده ۱۱- وزارت دستورالعمل نحوه تشکیل و اداره انجمن‌های حرفه‌ای صنایع دستی و صدور مجوز فعالیت آن‌ها را با هدف کاهش تصدی دولت در اجرای این آیین نامه تهیه و ابلاغ می‌نماید.

تبصره ۱- مرجع بررسی درخواست تشکیل و تطبیق اساسنامه متقاضیان انجمن‌های موضوع این ماده با اهداف قانون و مقررات آیین نامه، حسب موضوع فعالیت با وزارتخانه‌های مجری یا یکی از آن‌ها می‌باشد. همچنین ثبت انجمن‌های مذکور مشمول مقررات ثبت تشکیلات و مؤسسات غیرتجاری موضوع مواد (۵۸۴) و (۵۸۵) قانون تجارت- مصوب ۱۳۱۱- می‌باشد.

تبصره ۲- انجمن‌های حرفه‌ای صنایع دستی موجود در بخش صنایع دستی و هنر‌های سنتی از جمله اتحادیه‌ها و مجامع ذی ربط، در صورت درخواست ادامه فعالیت، موظفند با رعایت حقوق اعضا ظرف یک سال اساسنامه و ساختار خود را با مقررات این آیین نامه مطابق نمایند.

ماده ۱۲- وزارتخانه‌های مجری مکلفند ظرف سه ماه از تاریخ ابلاغ این آیین نامه با هدف توسعه و ترویج بخش تجاری صنایع دستی و فرش دستباف و در راستای معرفی، تبلیغ و فراهم نمودن امکان عرضه و صادرات آن، حسب مورد، ضوابط لازم برای نحوه تشکیل، ثبت و فعالیت مؤسسات و شرکت‌های تخصصی نمایشگاهی توسط بخش خصوصی و تعاونی را در سه سطح منطقه ای، ملی و بین المللی تدوین و ابلاغ نمایند.

ماده ۱۳- وزارتخانه‌های مجری می‌توانند در راستای ارتقای سطح دانش و معلومات عمومی در حوزه‌های مختلف توسعه، ترویج، بازرگانی و آموزش صنایع دستی و فرش دستباف، همچنین سایر موضوعات مرتبط از قبیل آسیب شناسی، تجزیه و تحلیل و ارایه راهکار مناسب در زمینه نظارت و ارزیابی و اقدامات حمایتی، نسبت به برگزاری همایش ها، سمینار‌ها و مسابقات و جشنواره‌های منطقه‌ای و ملی و بین المللی با مشارکت مراکز علمی و پارک‌های علم و فناوری و شرکت‌های دانش بنیان و سایر مؤسسات عمومی و خصوصی اقدام نمایند.

تبصره- وزارتخانه‌های مجری می‌توانند سهم مشارکت خود را با تأمین محل برگزاری، اقلام و محصولات صنایع دستی، خدمات نیروی انسانی و کارشناسی و سایر امکانات و تجهیزات در اختیار احتساب و منظور نمایند.

ماده ۱۴- وزارتخانه‌های مجری مکلفند به منظور شناسایی، گردآوری، صدور شناسنامه، نمایش، معرفی و ثبت آثار و صدور شناسنامه برای محصولات فاخر و برگزیده صنایع دستی و فرش دستباف ظرف سه ماه از تاریخ تصویب این آیین نامه، ضوابط اجرایی موارد زیر را تهیه و ابلاغ نمایند تا با هماهنگی مراجع قانونی ذی ربط اجرا شود:

۱- معیار‌های تشخیص مصادیقِ آثارِ برگزیده و فاخر صنایع دستی و فرش دستبافت.

۲- نحوه نمایش و معرفی آثار و محصولات فاخر صنایع دستی و فرش دستباف در دو سطح شامل نمایش در مراکز عمومی و نمایش در فضا‌های مناسب اداری، تفریحی و خدماتی مؤسسات عمومی و یا نمایندگی‌های ایران در خارج از کشور.

۳- رویداد‌های مهم تاریخی- مکان‌های مناسب نمایش- نحوه حمل و جا به جایی آثار برگزیده و فاخر- تأمین حفاظت و مسئولیت بیمه آثار و سایر امور مرتبط.

تبصره ۱- نحوه فراخوان آثار برگزیده و اطلاع رسانی و دعوت از بازدیدکنندگان آثار و مدت برپایی نمایشگاه و زمان بازدید، موارد و میزان تعهدات طرفین و دیگر موارد اجرایی در قالب توافق فی ما بین مجری برگزاری و دستگاه‌های ذی ربط تعیین می‌شود.

تبصره ۲- شناسایی، گردآوری و صدور شناسنامه برای آثار فاخر و با ارزش صنایع دستی و فرش دستباف دوران معاصر و نمایش آن‌ها توسط دستگاه‌های ذی ربط در قالب ضوابط مذکور انجام خواهد شد.

ماده ۱۵- وزارتخانه‌های مجری مکلفند با رعایت مفاد تبصره (۳) ماده (۳) قانون تقویت و توسعه نظام استاندارد- مصوب ۱۳۹۶- به منظور ارتقای کیفی محصولات صنایع دستی و فرش دستباف و بالا بردن توان رقابت آن با محصولات مشابه خارجی و صیانت از اعتبار و جایگاه صنایع دستی و فرش دستباف ایران در بازار‌های داخلی و جهانی، نسبت به تدوین استاندارد محصولات صنایع دستی در موارد زیر اقدام و برای طی مراحل قانونی به سازمان ملی استاندارد ایران ارایه نمایند:

۱- مواد اولیه محصولات صنایع دستی و فرش دستباف.

۲- رعایت اصول ایمنی در محصولات صنایع دستی.

۳- روش‌ها و فنون تولید محصولات صنایع دستی.

۴- نحوه بسته بندی، نگهداری، عرضه و جابه جایی محصولات.

ماده ۱۶- وزارتخانه‌های مجری با همکاری سایر مراجع ذی ربط به منظور رونق و افزایش صادرات صنایع دستی و فرش دستباف و ارتقای جایگاه ایران در بازار‌های جهانی و بهره گیری هرچه بیشتر از سامانه‌های پیشرفته و روش‌های نوین بازرگانی و تجارت الکترونیک اقدامات زیر را انجام خواهند داد:

۱- ایجاد نظام جامع آماری تجارت صنایع دستی و فرش دستباف.

۲- هماهنگی با سایر دستگاه‌ها به منظور حمایت از اشخاص حقیقی و حقوقی فعال در بازار‌های الکترونیکی صنایع دستی و فرش دستباف.

۳- حمایت از فعالیت‌های بازاریابی الکترونیکی با ساز و کار‌های نوآورانه و به کارگیری ابزار‌ها و روش‌های نوین فناوری.

۴- ایجاد بستر مناسب برای مشارکت شرکت‌های دانش بنیان و کمک نوآور‌ها (استارت آپ ها) در فرآیند بازرگانی محصولات صنایع دستی از قبیل تولید محتوا، ارتباط با مشتری، ارسال محصول و خدمات پس از فروش.

۵- فراهم ساختن بستر ارتباط و تبادل محتوا و اطلاعات در زمینه معرفی و تبلیغ و فروش محصولات صنایع دستی و فرش دستباف بین سامانه‌ها و درگاه‌های تجاری و غیرتجاری داخلی و خارجی.

ماده ۱۷- به منظور حمایت از تولیدات داخلی و ارج نهادن به صنایع دستی و فرش دستباف به عنوان نماد‌های اصیل سنتی و فرهنگی کشور، کلیه دستگاه‌های اجرایی مکلفند در برنامه‌های تشویقی و اهدای جوایز غیرنقدی، از محصولات صنایع دستی اصیل ایرانی و یا فرش دستباف استفاده کنند. ذی حسابان و ناظرین مالی دستگاه‌های مذکور موظفند نسبت به حسن اجرای حکم ماده (۶) قانون نظارت نمایند.

ماده ۱۸- بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران در اجرای تکلیف مقرر در ماده (۷) قانون و به منظور حمایت از هنرمندان، تولیدکنندگان و فعالان صنایع دستی و فرش دستباف، از طریق بانک‌های عامل اقدامات زیر را به انجام خواهد رساند:

۱- تأمین و تخصیص بخشی از تسهیلات تأمین مسکن به میزان سقف ریالی تسهیلات مذکور برای حداقل (۲۰۰۰) نفر از هنرمندان و تولیدکنندگان صنایع دستی و فرش دستباف به صورت سالانه.

۲- توافقنامه نحوه اعطای تسهیلات مذکور از جمله در خصوص مدت بازپرداخت تسهیلات، نرخ سود، نحوه و نوع اخذ وثیقه و تعیین مصادیق وثایق و نحوه تعیین اولویت بین متقاضیان با همکاری وزارتخانه‌های مجری ظرف سه ماه از تاریخ ابلاغ این آیین نامه و ابلاغ به بانک‌های عامل برای اجرا.

تبصره- وزارتخانه‌های مجری موظفند نسبت به اطلاع رسانی، برنامه ریزی، شناسایی و معرفی متقاضیان واجد شرایط طبق مفاد توافقنامه مذکور اقدام کنند و همکاری‌های لازم را با بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران در این خصوص به عمل آورند.

ماده ۱۹- به منظور معرفی نماد‌های صنایع دستی و فرش دستباف و هنر‌های سنتی، دستگاه‌های اجرایی و شهرداری‌ها مکلفند بر اساس دستورالعمل مشترک وزارت و وزارتخانه‌های کشور و راه و شهرسازی، در طراحی ساختمان ها، اماکن و فضا‌های عمومی شهری از این نماد‌ها استفاده نمایند.

تبصره ۱- دستورالعمل یاد شده باید متضمن نحوه انتخاب نمادها، ضوابط طراحی نماد، محل مناسب برای نصب یا استفاده از نماد و تعیین الزامات مرتبط با ساخت نماد‌ها و رعایت شأن نماد باشد.

تبصره ۲- در خصوص نماد‌های مورد استفاده در فضا‌های عمومی شهری اولویت انتخاب نماد در هر شهر، صنایع دستی اصیل و بومی همان شهر می‌باشد که توسط نمایندگان ذی صلاح وزارتخانه‌های مجری و وزارت کشور، وزارت راه و شهرسازی و شورای شهر و شهرداری محل با رعایت مفاد دستورالعمل فوق انتخاب می‌گردد.

ماده ۲۰- به منظور معرفی، ترویج و افزایش آگاهی‌های عمومی از داشته‌های فرهنگی، هنری و توانمندی‌های صنایع دستی و فرش دستباف به ویژه در شهر‌ها و روستا‌های جهانی صنایع دستی و استفاده از ظرفیت صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران در این ارتباط و همچنین معرفی هنرمندان و آموزش رشته‌های مختلف صنایع دستی و هنر‌های سنتی، سازمان صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران مکلف است با مشارکت وزارتخانه‌های مجری، وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و وزارت جهاد کشاورزی در قالب تفاهم نامه و قرارداد‌های همکاری مشترک در تهیه و تنظیم برنامه‌های تلویزیونی از جمله فیلم‌ها و سریال ها، برگزاری مسابقات و تولید مستند و نیز طراحی و تزئین فضا‌های داخلی آن‌ها از نماد‌های صنایع دستی استفاده نماید.

تبصره- منابع مورد نیاز برای همکاری مشترک موضوع این ماده از محل اعتبارات بند (چ) ماده (۳۷) قانون احکام دایمی برنامه‌های توسعه کشور و سایر اعتبارات مربوط به فعالیت تبلیغاتی وزارتخانه‌های مجری تأمین می‌شود.

ماده ۲۱- وزارتخانه‌های مجری و دستگاه‌های اجرایی ذی ربط مکفند در اجرای تکالیف مندرج در ماده (۱۱) قانون اقدامات زیر را به عمل آورند:

۱- به منظور تشویق و حمایت از ترویج و رشد تولیدات صنایع دستی و هنر‌های سنتی بومی و اصیل، وزارت مکلف است فهرست کالا‌هایی را که جزو رشته‌های مصوب صنایع دستی و هنر‌های سنتی هستند و مشابه آن‌ها در کشور تولید می‌گردد، مطابق آیین نامه اجرایی قانون مقررات صادرات و واردات موضوع تصویب نامه شماره ۱۳۹۵ /ت۱۶هـ مورخ ۶ /۲ /۱۳۷۳ برای اعمال محدودیت در واردات کالا‌های مذکور از جمله وضع حقوق گمرکی و سود بازرگانی و ایجاد تعرفه‌های مناسب، در موعد مقرر به دبیرخانه کمیته دایمی مقررات صادرات و واردات وزارت صمت اعلام نماید.

۲- وزارت با همکاری بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران و گمرک جمهوری اسلامی ایران، فرآیند اخذ موافقت و ضوابط اختصاصی خروج موقت کالا‌های صنایع دستی ساخته شده از نقره بدون نگین و سنگ‌های قیمتی و نیمه قیمتی را مطابق با نصاب مقرر در بند (ب) ماده (۱۱) قانون، همچنین نوع و میزان ضمانت نامه‌های بانکی و وثایق لازم را با هدف حمایت و تشویق هنرمندان برای حضور در رویداد‌های تخصصی و نمایشگاه‌های بین المللی، تهیه و پس از تصویب مراجع ذی ربط اجرا نماید.

تبصره- نحوه نظارت بر حسن اجرای این ماده و همچنین اظهار نظر در خصوص ماهیت اقلام خروجی از حیث تاریخی و فرهنگی حسب مورد و در حدود وظایف قانونی با دستگاه‌های مرتبط می‌باشد.

ماده ۲۲- به منظور تشویق صادرکنندگان صنایع دستی و فرش دستباف و همچنین حمایت از آنان در مقابل آثار منفی ناشی از نوسانات قیمت ارز، وزارتخانه‌های مجری حسب مورد با همکاری سایر دستگاه‌های اجرایی مکلفند در چهارچوب قانون و مقررات، اقدامات زیر را انجام دهند:

۱- بررسی و شناخت بازار‌های بین المللی با هدف ارتقای صادرات صنایع دستی و ارایه راهبرد به سرمایه گذاران و فعالان صنایع دستی.

۲- حمایت از ایجاد، تقویت و توسعه انجمن‌های حرفه‌ای و بازرگانی صنایع دستی در داخل و خارج از کشور.

۳- تشویق و ترغیب هنرمندان، صنعتگران، بازرگانان، صادرکنندگان و فعالان حوزه صنایع دستی جهت حضور و مشارکت مؤثر و فعال در بازار‌های داخلی و خارجی.

۴- فراهم نمودن امکانات و اتخاذ تمهیدات لازم و مناسب جهت برگزاری نمایشگاه‌های ملی، منطقه‌ای و بین المللی عمومی و تخصصی صنایع دستی و فرش دستباف.

۵- تدوین، تنظیم و انعقاد تفاهم نامه‌ها با کشور‌ها در جهت توسعه و صادرات صنایع دستی و فرش دستباف در حیطه وظایف.

۶- پرداخت تسهیلات حمایتی در امر عرضه، فروش و صادرات صنایع و جبران بخشی از خسارات مستقیم وارد شده ناشی از نوسانات قیمت ارز از محل منابع مصوب مربوط.

۷- جلب مشارکت بخش‌های دولتی و غیردولتی در حوزه سرمایه گذاری داخلی و خارجی محصولات صنایع دستی.

۸- ارایه پیشنهاد جهت تسهیل در تشریفات صادراتی، استقرار ارزیاب تخصصی در مبادی گمرک تخصصی، اعمال تعرفه‌های تشویقی و اعطای مهلت مناسب برای واریز حقوق گمرکی.

۹- فراهم ساختن زمینه ایجاد مراکز عرضه و فروش صنایع دستی در خارج از کشور.

ماده ۲۳- وزارت امور اقتصادی و دارایی (گمرک جمهوری اسلامی ایران) مکلف است به منظور کمک به رشد و توسعه صادرات صنایع دستی و فرش دستباف با اعلام وزارت، نسبت به ایجاد و اصلاح شناسه (کد) تعرفه‌های فرعی برای کالا‌های صنایع دستی کشور در کتاب مقررات واردات و صادرات اقدام نماید.

ماده ۲۴- وزارتخانه‌های مجری می‌توانند به منظور کمک به ارتقای تحصیلات مرتبط با رشته صنایع دستی و فرش دستباف، نسبت به پرداخت کمک هزینه به دانشجویان این رشته‌ها در چهارچوب دستورالعمل مصوب دو وزارتخانه و در صورت پیش بینی اعتبار لازم در قوانین بودجه سنواتی اقدام نمایند.

ماده ۲۵- در کلیه مواردی که به موجب مقررات این آیین نامه، تهیه، تعیین و اعلام ضوابط و یا دستورالعمل‌های اجرایی پیش بینی و برای آن تاریخ مشخص نگردیده است، مراجع مسئول حسب مورد باید ظرف سه ماه از تاریخ ابلاغ این آیین نامه نسبت به آن اقدام نمایند.


‌قانون آیین دادرسی دادگاه‌های عمومی و انقلاب

قانون اساسی +متن کامل قوانین و اصول

قانون مجازات اسلامی + متن کامل قوانین

آیین دادرسی کیفری + متن قانون

قانون مدنی + متن و اصلاحات


انتهای پیام/


برچسب ها: قوانین و مقررات

ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *