صفحه نخست

رئیس قوه قضاییه

اخبار غلامحسین محسنی اژه‌ای

اخبار سید ابراهیم رئیسی

اخبار صادق آملی لاریجانی

قضایی

حقوق بشر

مجله حقوقی

سیاست

عکس

حوادث- انتظامی و آسیب‌های اجتماعی

جامعه

اقتصاد

فرهنگی

ورزشی

بین‌الملل- جهان

فضای مجازی

چندرسانه

اینفوگرافیک

حقوق و قضا

محاکمه منافقین

هفته قوه قضاییه

صفحات داخلی

آیین‌نامه اجرایی ماده (۴۸) قانون تجارت الکترونیکی

۰۲ دی ۱۴۰۲ - ۱۴:۱۰:۵۷
کد خبر: ۴۷۵۰۷۰۵
دسته بندی‌: مجله حقوقی ، عمومی
هیئت وزیران دوم مرداد ماه ۱۳۸۴ ماده ۴۸ قانون تجارت الکترونیکی (مصوب ۱۳۸۲) آیین نامه اجرایی این ماده را تصویب کرد.

خبرگزاری میزان - هیئت وزیران در جلسه مورخ دوم مرداد ماه ۱۳۸۴ بنا به پیشنهاد وزارت بازرگانی و به استناد ماده ۴۸ قانون تجارت الکترونیکی (مصوب ۱۳۸۲) آیین نامه اجرایی این ماده را تصویب کرد.

آیین‌نامه اجرایی ماده (۴۸) قانون تجارت الکترونیکی

ماده ۱ ـ در این آیین ‎نامه اصطلاحات زیر در معانی مشروح مربوط به کار می ‎روند:
الف ـ سازمان‌های قانونی و مدنی حمایت از مصرف‎ کننده (که از این پس سازمان نامیده می‎شوند): اعم از هر مؤسسه، شرکت یا انجمنی است که مطابق قانون یا در اجرای آن با هدف حمایت از مصرف‎ کننده در زمینه‎‌هایی از قبیل قیمت کالا و خدمات اعم از تولیدی و وارداتی، سیستم‌های مربوط به توزیع تا مرحله مصرف، ضرر و زیان کالا‌های مصرفی و خدماتی ایجاد و یا ثبت شده یا می‎ شوند.
ب ـ مصرف ‎کننده: هر شخص اعم از حقیقی و حقوقی است که به منظوری جز تجارت یا شغل حرفه‎‌ای به خرید کالا و خدمت اقدام می‎ کند.
ج ـ تأمین ‎کننده: هر شخص اعم از حقیقی و حقوقی است که بنا به اهلیت تجاری، صنفی یا حرفه ‎ای فعالیت می ‎کند.

ماده ۲ ـ سازمان می ‎تواند در موارد زیر و به ترتیب پیش ‎بینی شده در این آیین ‎نامه، مبادرت به طرح شکایت در مراجع قضایی یا سایر مراجع صلاحیتدار نماید:
الف ـ به تقاضای مصرف ‎کننده متضرر.
ب ـ به تقاضای یک یا چند مصرف ‎کننده در حالی که تعداد کثیری از مصرف ‎کنندگان ضرر مشترکی را متحمل شده‎ اند.
ج ـ اقدام مستقل سازمان بدون تقاضای شاکی خصوصی.

تبصره ۱ ـ منظور از مصرف ‎کننده متضرر در این ماده شخصی است که در نتیجه تخلف تأمین ‎کننده از قواعد حمایت از مصرف‎ کننده مقرر در باب سوم قانون تجارت الکترونیکی و موارد مذکور در فصل هشتم قانون نظام صنفی ـ مصوب ۱۳۸۲ ـ متحمل آسیب یا خسارت شده ‎است.

تبصره ۲ ـ هر یک از اشخاص مذکور در بند‌های (الف) و (ب) این ماده می‎باید همراه با تقاضانامه، اسناد و مدارک مثبته ادعای خود را به سازمان ارایه نمایند.

ماده ۳ ـ درخواست‌های مطرح شده از جانب مصرف ‎کنندگان توسط سازمان، ثبت شده و رسیدی مشتمل بر نام متقاضی، تاریخ و شماره ثبت به تقدیم‎ کننده درخواست داده خواهد شد. نحوه طرح دعوی و شکایت توسط سازمان در مراجع ذی ‎ربط قانونی حسب مورد مطابق تشریفات آیین رسیدگی مراجع مربوط خواهد بود.

ماده ۴ ـ سازمان مکلف است نسبت به تقاضانامه‎های دریافت شده ظرف یک هفته تعیین تکلیف کند و در صورت مقتضی ظرف یک ماه نسبت به طرح شکایت در مراجع قانونی ذی‎ ربط اقدام نماید. در غیر این صورت پاسخ مناسبی به درخواست‎ کننده ارایه کند. این مواعد با رضایت مصرف‎ کننده و نیز در صورتی که موضوع نیاز به بررسی بیشتری توسط سازمان داشته‎ باشد برای یکماه قابل تمدید خواهد بود.

ماده ۵ ـ سازمان می ‎تواند براساس دلایل و مدارک موجود نسبت تعیین طرف دعوی اقدام کند که حسب مورد ممکن است طراح کالا، سازنده مواد اولیه، تولید کننده، عرضه‎ کننده و فروشنده یا مجموعه ‎ای از آن‌ها باشد.


‌قانون آیین دادرسی دادگاه‌های عمومی و انقلاب

قانون اساسی +متن کامل قوانین و اصول

قانون مجازات اسلامی + متن کامل قوانین

آیین دادرسی کیفری + متن قانون

قانون مدنی + متن و اصلاحات


انتهای پیام/


برچسب ها: قوانین و مقررات

ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *