صفحه نخست

رئیس قوه قضاییه

اخبار غلامحسین محسنی اژه‌ای

اخبار سید ابراهیم رئیسی

اخبار صادق آملی لاریجانی

قضایی

حقوق بشر

مجله حقوقی

سیاست

عکس

حوادث- انتظامی و آسیب‌های اجتماعی

جامعه

اقتصاد

فرهنگی

ورزشی

بین‌الملل- جهان

فضای مجازی

چندرسانه

اینفوگرافیک

حقوق و قضا

محاکمه منافقین

هفته قوه قضاییه

صفحات داخلی

جلالی: مسکو نباید اجازه سوءاستفاده دشمنان از روابط ایران و روسیه را بدهد

۰۲ دی ۱۴۰۲ - ۱۴:۱۵:۵۰
کد خبر: ۴۷۵۰۷۰۴
معاون وزیر خارجه روسیه با تاکید بر روابط دوستانه ویژه مسکو و تهران، احترام به حاکمیت، استقلال و تمامیت ارضی ایران و عدم مداخله در امور داخلی را از اصول بنیادین در سیاست خارجی روسیه برشمرد.

خبرگزاری میزان - در دیدار کاظم جلالی، سفیر ایران در روسیه با میخائیل باگدانف، معاون وزیر خارجه روسیه، طرف روسی گزارشی از ششمین مجمع همکاری اعراب و روسیه که در تاریخ ۲۹ آذرماه در مراکش برگزار شد، ارائه داد.

جلالی نیز با تاکید بر حاکمیت بلافصل و تاریخی ایران بر جزایر سه گانه ابوموسی، تنب کوچک و تنب بزرگ در خلیج فارس، گفت: انتظار ما این است که مسکو با توجه به روابط روبه‌رشد با جمهوری اسلامی ایران، اجازه ندهد دشمنان روابط دو کشور از چنین مواضع و فضاهایی سوءاستفاده کنند.

نماینده ویژه رئیس جمهور روسیه در امور خاورمیانه و آفریقا و معاون وزیر خارجه این کشور، در این گفت‌وگو که با فضایی اعتمادآمیز همراه بود، در مورد نتایج ششمین نشست مجمع همکاری روسیه و عرب که در تاریخ ۲۰ دسامبر در مراکش برگزار شدف توضیحاتی ارائه کرد؛ طی این گفت‌وگو یادآوری شد که این قالب ارتباط با اتحادیه عرب و اعضای آن فرصتی برای تبادل نظر در مورد طیف گسترده‌ای از موضوع‌های منطقه‌ای مورد علاقه دوجانبه فراهم می‌کند؛ ضمن اینکه توجه ویژه‌ به وضعیت کنونی نوار غزه و چشم‌انداز حل‌وفصل مشکل فلسطین مورد توجه قرار گرفت.

طرف روسی همچنین با تاکید بر روابط دوستانه ویژه مسکو و تهران، احترام به حاکمیت، استقلال و تمامیت ارضی ایران و عدم مداخله در امور داخلی را از اصول بنیادین در سیاست خارجی روسیه برشمرد.

وی بر موضع اصولی خود در مورد غیرقابل قبول بودن مداخله در امور داخلی کشور‌های عربی و ایران و بر احترام تزلزل ناپذیر خود به حاکمیت، وحدت و تمامیت ارضی آن‌ها تاکید کرد.

در این دیدار همچنین بر جهت‌گیری قاطع مسکو و تهران تاکید شد تا گفت‌وگو‌های سیاسی فعال و هماهنگی رویکرد‌ها در راستای حل‌وفصل مسالمت‌آمیز بحران‌ها و درگیری‌ها در خاورمیانه حفظ شود.

پیشتر در تماس تلفنی سرگئی لاوروف وزیر خارجه روسیه، با حسین امیرعبداللهیان وزیر امور خارجه در بعد از ظهر جمعه یکم دی ۱۴۰۲،  امیرعبداللهیان در واکنش به بخشی از بیانیه ششمین نشست مجمع همکاری عرب و روسیه در مراکش، جزایر سه‌گانه ایرانی را جزء لاینفک تمامیت ارضی ایران دانست و اشاره کرد: جمهوری اسلامی ایران هر ادعایی از سوی هر طرفی در این خصوص را کاملا مردود می‌داند. 

امیرعبداللهیان با اشاره به مناسبات مثبت و رو به رشد مسکو و تهران، یادآوری کرد: احترام به حاکمیت و تمامیت ارضی کشور‌ها از اصول بنیادین در مناسبات کشورهاست و تهران در موضوع احترام به تمامیت ارضی و مباحث حاکمیتی ایران با هیچ طرفی تعارف ندارد. 

وزیر خارجه روسیه نیز روابط مسکو و تهران را راهبردی دانست و تاکید کرد: حاکمیت و تمامیت ارضی جمهوری اسلامی ایران همواره مورد احترام روسیه بوده است و این سیاست رسمی مسکو هیچگاه نباید مورد تردید قرار گیرد؛ ما در مذاکرات تنظیم بیانیه پایانی نشست مراکش به صراحت، احترام به حاکمیت و تمامیت ارضی ایران را مورد توجه قرار دادیم. 

انتهای پیام/


ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *