صفحه نخست

رئیس قوه قضاییه

اخبار غلامحسین محسنی اژه‌ای

اخبار سید ابراهیم رئیسی

اخبار صادق آملی لاریجانی

قضایی

حقوق بشر

مجله حقوقی

سیاست

عکس

جامعه

اقتصاد

فرهنگی

ورزشی

بین‌الملل- جهان

فضای مجازی

چندرسانه

اینفوگرافیک

حقوق و قضا

محاکمه منافقین

هفته قوه قضاییه

صفحات داخلی

طرح‌های تشویقی و افزایش مشارکت مردم را باید دنبال کنیم

۲۰ آذر ۱۳۹۷ - ۱۵:۵۹:۵۳
کد خبر: ۴۷۵۰۵۶
رییس کمیته ایمنی و حمل و نقل شورا در خصوص اینکه حذف طرح و زوج و فرد و ضمیمه شدن آن به طرح ترافیک سودمند خواهد بود یا نه، گفت: طرح‌های بازدارنده تا امروز نشان داده اثر بخشی نداشته است لذا باید از طرح‌های بازدارنده به سمت طرح‌هایی پیش رویم که مشارکت مردم را در پی داشته باشد.

به گزارش گروه جامعه ، چند روزی می‌شود زمزمه‌های حذف طرح زوج و فرد که از سوی معاونت حمل و نقل ترافیک شهرداری تهران به صورت غیر رسمی اعلام شده به گوش می‌رسد.

معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران هدف از این اقدام را کاهش آلودگی هوا و گسترش طرح ترافیک در سطح شهر دانسته است. این در حالی است که هنوز نه شهردار تهران و نه پلیس راهور تهران بزرگ تصمیم مشخصی در این زمینه برای سال آینده اتخاذ نکرده اند.

اما آیا حذف طرح و زوج و فرد و ضمیمه شدن آن به طرح ترافیک برای شهر تهران سودمند خواهد بود؟

طرح زوج و فرد از اواسط آذر ماه سال ۱۳۸۴، به دلیل افزایش آلودگی هوا در تهران اجرا شده که به مرور و به ویژه در سال‌های اخیر حتی این طرح با تشدید آلودگی هوا گا‌ها تشدید شده و حتی از درب منازل هم اجرا شده است.

با این وجود معضل آلودگی هوا همچنان پا برجا است. در دوره جدید مدیریت شهری شیوه طرح ترافیک نیز تغییر کرد. اینکه آیا موفق بوده یا نه نیاز به بررسی و کارشناسی توسط متخصصان دارد. با این وجود در جدیدترین اظهار نظر معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران قرار است محدوده طرح زوج و فرد ضمیمه محدوده طرح ترافیک شود که البته این موضوع نیز با حواشی نیز همراه بوده است.

در همین زمینه شهربانو امانی رییس کمیته ایمنی و حمل و نقل شورای شهر تهران، گفت: اینکه موضوعی از سوی معاون شهردار تهران قبل از آنکه تصویب شود بیان می‌شود اقدام بدی نیست. نظر شخصی من این است که معاونت تخصصی در مورد یک اقدام قبل از اجرا، موضوع را اعلام عمومی می‌کند که به نوعی افکار سنجی است برای اینکه متخصصان مخالفان و موافقان اعلام موضع کنند و این اشکالی ندارد.

وی ادامه داد: اما در مورد اینکه محدوده طرح ترافیک گسترش پیدا کند و محدوده طرح زوج و فرد ضمیمه آن شود قابل بحث است.

رییس کمیته ایمنی و حمل و نقل شورای شهر تهران افزود: در خیلی از کشور‌ها این روش‌ها منسوخ شده و تجربه نشان داده عوامل بازدارنده آنچنان که باید جوابگو نبوده است. البته مرجع تصویب طرح ترافیک شورای عالی ترافیک تهران است که تاکنون با گسترش محدوده و در بر گرفتن محدوده زوج و فرد موافقت نکردند. گرچه هم اکنون هم نمی‌توان بلافاصله ارزیابی کرد.

امانی در پاسخ به این سوال که اگر طرح زوج و فرد حذف شود آیا مفید به فایده خواهد بود یا نه گفت: ببینید تاکنون تمامی قوانین که چه از سوی دولت ملی و محلی اجرا شده بازدارنده و سلبی بوده نه ایجابی حال آنکه می‌بینیم در بیشتر کشور‌ها دیگر خبری از این طرح‌ها نیست و خود مردم می‌توانند تشخیص بدهند که آیا برای تردد در این محدوده‌ها هزینه پرداخت کنند یا نه.

امانی افزود: طرح‌های بازدارنده تا امروز نشان داده اثر بخشی نداشته هر چند طرح ترافیک جدید نسبت به طرح قبل اثربخشی بهتر و بیشتری داشته و رضایتمندی مردم را هم در پی داشته است. لذا باید از طرح‌های بازدارنده به سمت طرح‌هایی پیش رویم که مشارکت مردم را در پی داشته باشد.



ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *