مدرسه معرفتی علامه طباطبایی؛ جایی برای معرفی الگوهای برتر به جوانان
خبرگزاری میزان - مدرسه معرفتی علامه طباطبایی که با رویکردها و ویژه برنامههای خود، معرفی الگوهای برتر اسلامی را به جوانان و نوجوان دنبال میکند، با میزبانی از جوانان ۱۵ استان و به همت موسسه جوانان آستان قدس رضوی در مشهد آغاز به کار کرد.
مدیر مدرسه معرفتی علامه طباطبایی در مراسم افتتاح این مدرسه با بیان اینکه این مدرسه برای معرفی الگوهای اسلامی به جوانان و نوجوانان و به همت موسسه جوانان آستان قدس رضوی راه اندازی شده است، گفت: ایجاد بستر برای توانمندسازی جوانان در حوزههای معرفتی و آموزش معرفت شناسی به صورت آکادمیک برای دانش پژوهان و علاقهمندان یکی از اهداف راه اندازی مدرسه علامه طباطبایی است.
حجت الاسلام تولایی، افزود: در این مدرسه ۹ استاد برجسته در حوزههای علوم اسلامی و معرفتی به منظور ارائه بحث و گفتمان سازی طی دو روز حضور خواهند داشت.
وی اظهار کرد: در حال حاضر ۱۰۰ نفر از دانش پژوهان علاقهمند به مباحث معرفتی و عرفانی از ۱۵ استان کشور در این مدرسه ثبت نام کردهاند.
حجتالاسلاموالمسلمین عبدالحمید واسطی از استادان این مدرسه در مراسم افتتاحیه، گفت: زیرساخت نظام فکری علامه طباطبایی (ره)، دید شبکهای است؛ شبکهای بودن هستی زیر ساختی ترین، راهبردیترین و تنظیمکنندهترین مفهوم و حقیقت در علوم معارف اسلامی است.
حجتالاسلام والمسلمین واسطی، مدیر موسسه مطالعات راهبردی علوم و معارف اسلام، با اشاره به این موضوع که تفکرات علامه طباطبایی (ره)، تفکراتی راهبردی برای جامعه شیعی است، گفت: ریشههای اقامه دین در فضای اجتماعی کشور و ریشههای انقلاب اسلامی برای اقامه دین موثر از تفکر ایشان است.
وی با تاکید بر اینکه زیر ساخت نظام فکری علامه طباطبایی (ره) دید شبکهای است، افزود: تعبیر شبکه هستی یا هستی شبکهای تعبیری راهبردی و جزو ابر راهبرد هاست. برخی از مفاهیم حجم بسیار بزرگی از معارف را هدایت میکنند که علامه طباطبایی (ره) از این مفاهیم با عنوان غرر یاد میکنند در نظر ایشان آیهای غرر است که جامعیت محتوایی داشته باشد و برای فهم آن نیازمند آیه دیگری نباشیم، غرر به معنای آیات و روایات درخشنده است.
واسطی، اضافه کرد: مجموعهای از آیات و روایات نسبت به بقیه آیات و روایات خصلت صدرنشینی و زیر ساختی دارند، غرر آیات خصلتهای زیرساختی دارند یعنی اجزا و روابطی را بیان میکنند که همه فرآیندهای جاری در هستی را مدیریت میکند.
این مدرس حوزه و دانشگاه با بیان اینکه شبکهای بودن هستی زیر ساختیترین، راهبردیترین و تنظیمکنندهترین مفهوم و حقیقت در علوم معارف اسلامی است، عنوان کرد: هرجایی در این عالم و در طول تاریخ گزارش شده از تفکر و زندگی بشر، همه مواردی که شهودهای با قاعده داشتند در حقیقت هستی شبکهای را دریافت کردهاند. تعابیر وحدت در کثرت یا کثرت در وحدت در واقع اشاره به شبکهای بودن هستی دارند و اگر کسی وحدت در کثرت را به کار ببرد لازمه آن شبکهای شدن است.
واسطی، عنوان کرد: حس مخلوق بودن و عدم استقلال، شاخصهای اصلی تفکر الاهیاتی است. شاخص تفکر مقابل، تفکر الهادی، مدرنیته و سکولار، استقلال انسان است، انسانی که وجود مستقل و اراده مستقل دارد نه از جایی میآید و نه به کسی پاسخگو است در حالی که تفکر الهیاتی بر اساس فلسفه اسلامی، عرفان شیعی لحظه به لحظه مخابره میشویم و تجلی پیدا میکنیم.
مدرس حوزه و دانشگاه در بخشی دیگر با طرح این سوال که اگر از شما بپرسند بزرگترین بشر چیست، چه پاسخی میدهید، گفت: یکی از گزینههایی که مطرح میشود اشاره به چگونگی هستی، موقعیت انسان در جهان هستی و چگونگی حرکت تا رسیدن به هدف و معادلهای حرکت انسان در هستی دارد.
انتهای پیام/