صفحه نخست

رئیس قوه قضاییه

اخبار غلامحسین محسنی اژه‌ای

اخبار سید ابراهیم رئیسی

اخبار صادق آملی لاریجانی

قضایی

حقوق بشر

مجله حقوقی

سیاست

عکس

حوادث- انتظامی و آسیب‌های اجتماعی

جامعه

اقتصاد

فرهنگی

ورزشی

بین‌الملل- جهان

فضای مجازی

چندرسانه

اینفوگرافیک

حقوق و قضا

محاکمه منافقین

هفته قوه قضاییه

صفحات داخلی

اوکراین روی خط بحران؛ کشف دستگاه‌های جاسوسی در دفتر مقام‎های کی‎یف

۲۸ آذر ۱۴۰۲ - ۱۰:۴۹:۴۰
کد خبر: ۴۷۵۰۰۴۱
کارشناسان عنوان می‌کنند که کشف دستگاه‌های جاسوسی در دفتر والری زالوژنی نشان‌دهنده هرج‌ومرج روبه‌رشد در داخل دولت اوکراین است.

خبرگزاری میزان - سرویس امنیتی اوکراین (SBU) می‎گوید که در دفتری که برای والری زالوژنی، فرمانده نیرو‌های مسلح اوکراین در نظر گرفته شده بود، دستگاه‌های جاسوسی کشف کرد. این سرویس پس از کشف دستگاه‌ها تحقیقات جنایی را آغاز کرده است.

کارشناسان، می‌گویند که کشف تجهیزات استراق سمع اتفاقی است که می‌تواند به نفع زالوژنی باشد و او را به‌عنوان یک قهرمان جنگی تحت جاسوسی در چشم اوکراینی‌ها جلوه دهد.

ولودیمیر اولینیک، سیاستمدار اوکراینی و نماینده سابق پارلمان این کشور استدلال می‌کند که این حادثه می‌تواند از چندین محور مختلف سرچشمه گرفته باشد: افرادی که تحت ریاست‌جمهوری ولودیمیر زلنسکی هستند، سرویس‌های ویژه روسیه، یا افرادی که تحت فرماندهی زالوژنی کار می‌کنند.

۲ سازمان اطلاعاتی نیز ممکن است مسئول این موضوع باشند؛ سرویس امنیتی اوکراین که زیرمجموعه دولت زلنسکی است، یا اداره اصلی اطلاعات وزارت دفاع اوکراین به ریاست کایرلو بودانوف. 

لری جانسون، افسر اطلاعاتی بازنشسته سازمان سیا و مقام وزارت خارجه آمریکا، گفت: اولین ایده‌ای که پس از دریافت این خبر به ذهن او خطور کرد این بود که خود زالوژنی برای به‌دست آوردن امتیازات سیاسی برای مبارزه با زلنسکی، دستگاه‌های جاسوسی را در دفترش نصب کرده است. 

افسر سابق سیا همچنین پیش‌بینی کرد که ممکن است مقصران دیگری از جمله دستیاران زلنسکی، زیردستان بودانوف یا رئیس سرویس امنیتی اوکراین مسئول این موضوع باشند. 

این تحلیلگر توضیح داد: همچنین ممکن است این کار از سوی شخصی مرتبط با زلنسکی یا شخصی مرتبط با بودانوف انجام شده باشد. 

جانسون، تاکید کرد: احتمالات زیادی وجود دارد. اما آنچه که می‌توانیم به طور قطع بگوییم این است که این تنها یک نشانه دیگر از هرج‌ومرج روبه‌رشد در داخل دولت اوکراین است. یک واقعیت دیگر هم این است که موقعیت زلنسکی هر روز متزلزل‌تر می‌شود.

هشدار پنتاگون درباره پایان یافتن بودجه کمک به اوکراین

مایکل مک‌کلود، یکی از مقامات پنتاگون در نامه‌ای، گفت که آمریکا پس از اتمام انتقال کمک ۱.۰۷ میلیارد دلاری برای تکمیل ارسال ذخایر تسلیحاتی آمریکایی به اوکراین، در ۳۰ دسامبر با پایان یافتن بودجه کمک به اوکراین مواجه خواهد شد. 

مک‌کلود در این نامه، گفت: وزارت دفاع انتقال کمک به اوکراین را تا ۱۵ روز پس از ارسال این اطلاعیه اجرا نخواهد کرد. 

مک‌کلود در نامه‌ای به کنگره از قانون‌گذاران خواست تا بسته تکمیلی ۱۰۶ میلیارد دلاری بایدن را برای رفع نگرانی‌های امنیت ملی آمریکا، که شامل حدود ۶۰ میلیارد دلار برای اوکراین است، تصویب کنند. 

یک سخنگوی پنتاگون درباره این موضوع گفت: ۴.۴ میلیارد دلار از اختیارات «بازیابی شده» ریاست‌جمهوری آمریکا در حال حاضر برای اوکراین در دسترس است؛ بودجه‌ای که به‌عنوان نوعی اعتبار باقی می‌ماند.

به گفته مک‌کلود، آمریکا تنها می‌تواند یک بسته کمکی دیگر را قبل از پایان سال ۲۰۲۳ در اختیار اوکراین قرار دهد.

این نامه در حالی منتشر می‌شود که جو بایدن، رئیس‌جمهور آمریکا اعلام کرد که در بحبوحه محاصره کنگره از سوی قانون‌گذاران جمهوری‌خواه، بسته ۲۰۰ میلیون دلاری به اوکراین را آزاد می‌کند. 

اگرچه گزارش‌های داخلی حاکی از آن است که قانون‌گذاران برای رسیدن به یک توافق احتمالی قبل از پایان سال تلاش می‌کنند، اما هنوز مشخص نیست که آیا مقام‎ها می‌توانند در موعد مقرر به توافق دست یابند. 

انتهای پیام/


ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *