صفحه نخست

رئیس قوه قضاییه

اخبار غلامحسین محسنی اژه‌ای

اخبار سید ابراهیم رئیسی

اخبار صادق آملی لاریجانی

قضایی

حقوق بشر

مجله حقوقی

سیاست

عکس

حوادث- انتظامی و آسیب‌های اجتماعی

جامعه

اقتصاد

فرهنگی

ورزشی

بین‌الملل- جهان

فضای مجازی

چندرسانه

اینفوگرافیک

حقوق و قضا

محاکمه منافقین

هفته قوه قضاییه

صفحات داخلی

چشم‌انداز و چالش‌های عضویت اوکراین در اتحادیه اروپا

۲۷ آذر ۱۴۰۲ - ۰۷:۳۰:۰۱
کد خبر: ۴۷۴۹۶۵۴
کارشناسان موضوعات اقتصادی، کشاورزی، نیروی کار و موضوع امنیت را جزو چالش‌های اتحادیه اروپا برای پذیرش سریع اوکراین عنوان کرده‌اند.

خبرگزاری میزان - چارلز میشل، رئیس اتحادیه اروپا به‌تازگی در اطلاعیه‌ای غیرمنتظره، گفت که سران اتحادیه اروپا آغاز مذاکرات عضویت اوکراین در این بلوک را در نشست سران خود در بروکسل اعلام خواهند کرد.

به گفته کارشناسان، این مذاکرات احتمالا سال‌ها به طول خواهد انجامید.

اوکراین که ۴۴ میلیون نفر جمعیت دارد و از نظر جغرافیایی بزرگ‌تر از هر عضو اتحادیه اروپاست، چالش‌های منحصر به‌فردی را برای پذیرش در بلوک ۲۷ عضوی ارائه می‌کند.

چالش اقتصادی

سرانه تولید ناخالص داخلی اوکراین از نظر قدرت خرید کمتر از یک سوم میانگین اتحادیه اروپاست؛ به این معنی که این کشور بلافاصله به دریافت‌کننده خالص منابع مالی برای برابر کردن استاندارد‌های زندگی و حمایت از بخش عظیم کشاورزی خود تبدیل می‌شود.

یک مطالعه داخلی انجام شده از سوی اتحادیه اروپا در ماه جولای نشان داد که اگر اوکراین در حال حاضر عضو این اتحادیه بود، ۹۶.۵ میلیارد یورو (۱۰۶ میلیارد دلار) تحت سیاست کشاورزی مشترک این اتحادیه در طول هفت سال و ۶۱ میلیارد یورو دیگر تحت سیاست انسجام اتحادیه اروپا، که با هدف برابر کردن استاندارد‌های زندگی در سراسر بلوک است، دریافت می‌کرد.

این مطالعه می‌گوید که در مجموع، در طول بودجه هفت ساله اتحادیه اروپا، اوکراین واجد شرایط دریافت ۱۸۶.۳ میلیارد یورو خواهد بود. این بدان معناست که بسیاری از کشور‌هایی که در حال حاضر دریافت‌کنندگان خالص وجوه اتحادیه اروپا هستند، به مشارکت‌کنندگان خالص تامین مالی اوکراین تبدیل خواهند شد.

این یک چالش بزرگ برای بیشتر ۲۷ عضو فعلی اتحادیه اروپا خواهد بود.

چالش بخش کشاورزی

اوکراین یک قطب کشاورزی با ۴۱ میلیون هکتار زمین قابل کشت در مقایسه با ۳۰ میلیون هکتار فرانسه است. این کشور در حال حاضر بیشتر محصولات کشاورزی خود را به اتحادیه اروپا می‌فروشد. اما به‌عنوان یک عضو برای اتحادیه اروپا، بخشی از بازار واحد اتحادیه اروپا بدون تعرفه یا سهمیه خواهد شد، جایی که کالا‌ها می‌توانند آزادانه از مرز‌ها عبور کنند. 

مقام‌ها انتظار دارند که اوکراین تولیدات کشاورزی و صادرات خود را به اتحادیه اروپا افزایش دهد که احتمالا کل بخش‌ها و بازار‌ها را در بر بگیرد. این موضوع ممکن است باعث واکنش شدید کشاورزان در سراسر اتحادیه اروپا شده و فشار زیادی را بر دولت‌ها ایجاد کند.

چالش نیروی کار

عضویت در اتحادیه اروپا دروازه‌های کل بازار کار این اتحادیه را به روی میلیون‌ها کارگر اوکراینی با دستمزد کمتر باز می‌کند.

ورود گسترده کارگران لهستانی به انگلیس پس از پیوستن لهستان به اتحادیه اروپا در سال ۲۰۰۴ یکی از عواملی بود که به برگزیت (خروج انگلیس از اتحادیه اروپا) منجر شد. 

چالش امنیتی

معاهدات اتحادیه اروپا، اعضا را موظف می‌کند تا به هر وسیله‌ای که در اختیار دارند به یکی دیگر از کشور‌های اتحادیه اروپا که درگیر جنگ مسلحانه در قلمرو خود شده است، کمک کنند. 

اگر اوکراین در حالی که جنگ با روسیه ادامه دارد به عضویت اتحادیه اروپا دربیاید، کشور‌های اتحادیه اروپا باید به کمک کی‌یف بروند.

اتحادیه اروپا همچنین یک مرز طولانی جدید با روسیه و بلاروس خواهد داشت که پیامد‌هایی برای امنیت، مهاجرت و موضوعات نظامی این بلوک به همراه دارد. 

انتهای پیام/


ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *