صفحه نخست

رئیس قوه قضاییه

اخبار غلامحسین محسنی اژه‌ای

اخبار سید ابراهیم رئیسی

اخبار صادق آملی لاریجانی

قضایی

حقوق بشر

مجله حقوقی

سیاست

عکس

حوادث- انتظامی و آسیب‌های اجتماعی

جامعه

اقتصاد

فرهنگی

ورزشی

بین‌الملل- جهان

فضای مجازی

چندرسانه

اینفوگرافیک

حقوق و قضا

محاکمه منافقین

هفته قوه قضاییه

صفحات داخلی

دیدار‌های وزیر امور خارجه در ژنو|

امیرعبداللهیان به گراندی: کمیساریای سازمان ملل درباره آوارگان در کشور‌های مختلف تبعیض‌آمیز عمل نکند

۲۳ آذر ۱۴۰۲ - ۱۵:۵۰:۴۵
کد خبر: ۴۷۴۹۴۱۰
وزیر امور خارجه در دیدار با کمیسر عالی سازمان ملل در امور پناهندگان بر ضرورت عدم تعامل تبعیض‌آمیز کمیساریا و سازمان‌های مسئول بین‌المللی در موضوع آوارگان و پناهندگان کشور‌های مختلف و کشور‌های میزبان آنان تاکید کرد.

خبرگزاری میزان - حسین امیرعبداللهیان، وزیر امور خارجه در ادامه دیدار‌های دیپلماتیک خود در ژنو، با فلیپو گراندی، کمیسر عالی سازمان ملل در امور پناهندگان دیدار و گفت‌وگو کرد.

امیرعبداللهیان در این دیدار از برگزاری خیلی خوب اجلاس مجمع جهانی پناهندگان تشکر کرد و آن را فرصتی ارزشمند برای تمرکز تخصصی بر مسئله پناهندگان و آوارگان و تقلیل مشکلات پناهجویان و کشور‌های میزبان آنان دانست.

وزیر امور خارجه کشورمان با اشاره به حضور چند میلیون آواره خارجی در ایران و خدمات گسترده کشورمان به آن‌ها که به‌ویژه در سایه تحریم‌های ظالمانه و یک‌جانبه دولت آمریکا علیه ایران ارائه می‌شود، انتظارات و درخواست‌های حمایتی ایران از کمیساریا و سازمان ملل در این زمینه را مورد تاکید قرار داد.

امیرعبداللهیان بر ضرورت عدم تعامل تبعیض‌آمیز کمیساریا و سازمان‌های مسئول بین‌المللی در موضوع آوارگان و پناهندگان کشور‌های مختلف و کشور‌های میزبان آنان تاکید کرد.

وزیر امور خارجه با اظهار نگرانی نسبت به تحولات غزه، از اقدامات خطرناک رژیم صهیونیستی برای کوچاندن فلسطینیان از شمال به جنوب غزه و از آنجا به کشور‌های همسایه اظهار نگرانی کرد و با اشاره به گفت‌وگو‌های خود با آنتونیو گوترش، دبیرکل سازمان ملل در این زمینه، خواستار حمایت قوی کمیسر عالی پناهندگان سازمان ملل از مردم فلسطین و ممانعت از شکل‌گیری موج جدید آوارگی فلسطینان شد.

گراندی نیز در این دیدار ضمن تشکر از حسن میزبانی ایران از حجم بزرگی از پناهندگان و آوارگان خارجی، از تلاش‌ها و حمایت‌های خدماتی بسیار خوب ایران از جمع بزرگ آوارگان و پناهندگان در ایران تشکر کرد.

وی با تبیین سیاست‌های حمایتی کمیساریا در حمایت از کشور‌های میزبان پناهندگان از طریق بسیج توانمندی‌ها و نیز جلب کمک‌های کشور‌های کمک کننده اضافه کرد: کمیساریا در تلاش است که با تامین جبران کمبود‌های مالی و بودجه‌ای از طرق مختلف، حمایت‌های خود را از کشور‌های میزبان افزایش دهد. 

دیدار امیرعبداللهیان و وزیر خارجه بورکینافاسو

امیرعبداللهیان در ادامه با اولیویا روامبا وزیر خارجه بورکینافاسو در محل اقامت خود دیدار و گفت‌وگو کرد. 

وزیر امور خارجه این دیدار را فرصت بسیار خوبی برای گفت‌وگو درباره همکاری دو کشور دانست و با اشاره برگزاری اخیر اجلاس کمیسیون مشترک همکاری‌های اقتصادی دو کشور، از تلاش‌های وزیر خارجه بورکینافاسو در این رابطه تشکر و ابراز امیدواری کرد که اجرای توافقات امضا شده به‌خوبی به پیش رود. 

وزیر امور خارجه آمادگی ایران برای ارائه خدمات آموزشی به بورکینافاسو در زمینه‌های مختلف تخصصی و نیز در زمینه دارو و تجهیزات پزشکی را اعلام کرد.

امیرعبداللهیان با اشاره به تحولات غزه گفت: ملت فلسطین سال‌های طولانی است که برای آزادی کشورشان از اشغال تلاش می‌کنند و این یک مقاومت مشروع از منظر حقوق بین‌الملل و منشور ملل متحد است و لازم است همه کشور‌ها ضمن حمایت از مبارزات آزادی‌خواهانه ملت فلسطین، برای توقف جنایات جنگی رژیم اسرائیل علیه مردم فلسطین در غزه و کرانه غربی تلاش کنند. وی راهکار دموکراتیک کشورمان درباره حل بحران فلسطین را تشریح کرد.

اولیویا روامبا، وزیر خارجه بورکینافاسو نیز ضمن اظهار خرسندی از این دیدار، از حمایت‌های ایران از کشورش تشکر و آن را موجب تسکین آلام دو میلیون آواره در کشورش دانست. 

وزیر خارجه بورکینافاسو از برگزاری دومین اجلاس کمیسیون مشترک اقتصادی میان دو کشور اظهار خرسندی و اجرای توافقات امضا شده را زمینه‌ساز توسعه روابط دو کشور توصیف کرد.

وی همچنین از فعالیت‌های علمی و فنی و آموزشی ایران در بورکینافاسو استقبال و آن را زمینه ساز تقویت همکاری‌های ایران با بورکینافاسو و قاره آفریقا دانست.

دیدار وزیر داخله دولت اقلیم کردستان عراق با امیرعبداللهیان

ریبر احمد، وزیر داخله دولت اقلیم کردستان عراق با امیرعبداللهیان در ژنو دیدار و گفت‌وگو کرد.

امیرعبداللهیان در این دیدار که سفیر عراق نزد دفتر اروپایی سازمان ملل متحد در ژنو و رئیس دفتر وزیر خارجه عراق نیز حضور داشتند، با تاکید بر عمق روابط نزدیک، عمیق و برادرانه دو کشور ایران و عراق، از روند رو به رشد روابط دو کشور در همه زمینه‌ها اظهار خرسندی کرد و این روابط را به نفع دو کشور و نیز کل منطقه دانست.

امیرعبداللهیان عزم دوستان عراقی برای اجرای کامل توافقنامه امنیتی میان دو کشور را ستود و بر ضرورت تبدیل مرز‌های مشترک ایران و عراق به مرز‌های پررونق اقتصادی و تجاری و شکوفایی به نفع دو ملت تاکید کرد. 

وزیر امور خارجه ضمن تشکر از اقدامات انجام شده از سوی دولت عراق و اقلیم کردستان درباره اجرای توافقنامه مشترک امنیتی، بر ضرورت اجرای کامل آن در راستای تضمین کامل امنیت مرز‌های مشترک تاکید کرد. 

وزیر امور خارجه کشورمان همچنین از مهمان نوازی گرم اقلیم کردستان عراق از زوار ایرانی اربعین حسینی که در دو سال اخیر با گشایش یک گذرگاه جدید در کنار دیگر گذرگاه‌های مرزی عراق زمینه تسهیل رفت و برگشت روان زوار را فراهم کردند، صمیمانه قدردانی کرد.

ریبر احمد، وزیر داخله اقلیم کردستان عراق نیز در این دیدار، روابط دو کشور ایران و عراق را مثال زدنی توصیف کرد. وی با اشاره به توافقتنامه امنیتی امضا شده میان ایران و عراق و تاکید بر عزم قاطع عراق و اقلیم کردستان بر اجرای کامل آن گفت، امنیت مرز‌ها برای ما یک اولویت اساسی است و برخی مشکلات امنیتی گذشته هرگز به مرز‌های مشترک بازنخواهد گشت و مرز‌های اقلیم با ایران تحت کنترل کامل است و خاک عراق و اقلیم هرگز مصدر هیچ تهدیدی علیه ایران نخواهد بود.

وی اضافه کرد که امنیت و ثبات منطقه هدف مشترک ایران و عراق است و همکاری‌های مشترک در این زمینه ادامه خواهد یافت.

در این دیدار برخی موضوعات همکاری‌های مشترک ایران و عراق و اقلیم کردستان و نیز آخرین تحولات غزه مورد گفتگو و تبادل نظر قرار گرفت. 

انتهای پیام/


ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *