خاموش کردن صدای فلسطینیان در رسانههای اجتماعی
خبرگزاری میزان - خشونت علیه مردم غزه بیسابقه بوده و طنین آن به صورت آنلاین نیز به همین ترتیب است؛ فلسطینیهایی که نسلکشی رژیم صهیونیستی علیه غزه را مستند میکنند و درباره آن سخن میگویند، با سرکوب بیوقفه، همراه با انفجار اطلاعات نادرست، سخنان نفرتانگیز و دعوت به خشونت در رسانههای اجتماعی مواجه شدهاند.
غولهای بزرگ رسانههای اجتماعی علیه غزه
پس از حمله رژیم صهیونیستی به نوار غزه، شرکتهای بزرگ رسانههای اجتماعی تصمیم گرفتند محتوای مربوط به جنگ را که به ادعای آنها «قوانین» را نقض میکند حذف کنند.
تا روز ۱۴ نوامبر رسانه اجتماعی ایکس درباره بیش از ۳۵۰ هزار پست اقدام کرده و متا به نوبه خود بیش از ۷۹۵ هزار پست را در سه روز اول حمله حذف یا بهعنوان مزاحم علامتگذاری کرد.
این جنون حذف، که به وسیله الگوریتمهای برنامهریزی شده اداره میشود و بیشتر با فشار اتحادیه اروپا و رژیم صهیونیستی تقویت میشود، منجر به سرکوب نامتناسب صداهای منتقد فلسطینی، از جمله تولیدکنندگان محتوا، روزنامهنگاران و فعالانی که از غزه گزارش میدهند، شده است.
ایکس همچنین به سرکوب صداهای طرفدار فلسطین متهم شده است؛ بهعنوان مثال، حساب کاربری گروه اقدام فلسطین شاخه آمریکا نتوانست دنبال کننده جدیدی به دست آورد و این موضوع تنها پس از افزایش فشار عمومی حل شد.
متا، در میان همه شرکتها، بیشترین سهم را در این کمپین سرکوب دیجیتال دارد؛ محتوای مربوط به فلسطین را خودسرانه حذف، پخش زنده را مختل، نظرات را محدود و حسابهای کاربری را تعلیق کرده است.
در میان کسانی که هدف قرار گرفتهاند، معتز عزیزه، عکاس-خبرنگار فلسطینی است که بیش از ۱۵ میلیون دنبال کننده در اینستاگرام به دلیل مستندسازی جنایات رژیم صهیونیستی در غزه به دست آورده بود.
حساب کاربری او تعلیق شد و صفحه متا شبکه خبری قدس، یکی از بزرگترین شبکههای خبری فلسطین با بیش از ۱۰ میلیون دنبال کننده نیز برای همیشه توقیف شد.
در اینستاگرام، افرادی که درباره فلسطین پست میگذارند، تعلیق را تجربه کردهاند؛ نوعی سرکوب مخفیانه که در آن یک فرد بدون اطلاع در پلتفرم حذف میشود.
متا همچنین آستانه اطمینان لازم برای فیلترهای خودکار در زمینه پنهان کردن نظرات «خصمانه» را از ۸۰ درصد به ۲۵ درصد برای محتوای منشاء فلسطین کاهش داد و موارد مستندی وجود دارند که نشان میدهند اینستاگرام نظرات حاوی پرچم فلسطین را به بهانه «احتمالا توهینآمیز» پنهان کرده است.
سابقه رسانههای اجتماعی در مواقع بحران
تعدیل محتوایی متا هرگز درباره سخنان فلسطینیها بخشنده نبوده است، بهویژه در مواقع بحران؛ قوانین این شرکت که پس از «جنگ علیه تروریسم» به سرکردگی آمریکا ایجاد شد، بهطور نامتناسبی محتواهای عربی زبان را ناپسند و خاموش کرده است.
برای مثال، بیشتر افراد و سازمانهای موجود در فهرست سیاه مخفی «تروریستی» آن از خاورمیانه و جنوب آسیا هستند که بازتابی از موضع سیاست خارجی آمریکاست.
سیاست این شرکت درباره «سازمانها و افراد خطرناک» (DOI) که تحسین، حمایت و نمایندگی این افراد و گروهها را ممنوع میکند، محرکی پشت سرکوب و تبعیض شدید این شرکت علیه فلسطینیان است.
در سال ۲۰۲۱، این سیاست مسئول ساکت کردن افراد طرفدار فلسطین بود که در اعتراض به تلاش رژیم صهیونیستی برای اخراج اجباری خانوادههای فلسطینی از خانههایشان در محله شیخ جراح به خیابانها و رسانههای اجتماعی پناه بردند.
متا در زمینه جنگ جاری رژیم صهیونیستی علیه غزه مدعی شد که آنها سیاستهای خود را بهطور مساوی در سراسر جهان اعمال میکنند و گزارشها درباره اینکه آنها عمدا صدای فلسطینیان را سرکوب میکنند را رد کرد، اما شواهد خلاف این ادعا را نشان میدهد.
سیاست دوگانه متا در قبال فلسطین و اوکراین
۲ هفته پس از جنگ روسیه و اوکراین، متا قوانین خود را تغییر داد تا به اوکراینیها اجازه دهد آزادانه اظهارات خود را بیان کنند.
بهعنوان مثال، متا این اجازه را به درخواست برای خشونت علیه نیروهای روسیه داد و حتی سیاستهای تعیین شده درباره برخی گروهها را حذف کرد تا امکان تمجید از آنها فراهم شود.
نیک کلگ، رئیس امور جهانی این شرکت، در دفاع از این دوگانگی مدعی شد: اگر سیاستهای محتوای استاندارد خود را بدون هیچگونه تعدیلی اعمال میکردیم، اکنون باید محتوایی را از اوکراینیها حذف میکردیم که مقاومت و خشم خود را در برابر نیروهای نظامی مهاجم ابراز میکنند و اقدام آنها به درستی انجام میشود.
آیا برای فلسطینیان عادی که «مقاومت و خشم خود را علیه نیروهای نظامی متجاوز ابراز میکنند» تعدیلهایی صورت گرفته است؟ دقیقا برعکس؛ در یک پست وبلاگی که آخرین بار در ۵ دسامبر بهروزرسانی شد، متا اعلام کرد هشتگها را غیرفعال، پخش زنده را محدود و ۷ برابر بیشتر از دو ماه قبل از اکتبر به دلیل نقض خطمشی خود، محتواها را حذف کرده است.
استاندارد دوگانه در جبهه بشردوستانه
حتی در جبهه بشردوستانه، استانداردهای دوگانه کاملا به نمایش گذاشته شده، اما متا برای هماهنگ کردن کمکهای بشردوستانه برای اوکراینیها تلاش زیادی کرد، از جمله فعال کردن گزینههایی که به آنها کمک میکند مطلع بمانند، اعضای خانواده و عزیزان خود را بیابند و به خدمات اضطراری، حمایت سلامت روان، کمکهای مسکن و کمک به پناهندگان دسترسی داشته باشند.
چنین حمایتی از فلسطینیهای غزه که با قطع ارتباط و فاجعه انسانی در مقیاسی غیرقابل توصیف مواجه هستند، صورت نگرفته است.
این تبعیض فراتر از نحوهی اختصاص منابع متا و اجرای سیاستهاست؛ محتوای حامی فلسطین به شدت بیش از حد تعدیل شده است، در حالی که محتوای عبری کمتر تعدیل شده است.
تا سپتامبر ۲۰۲۳، متا طبقهبندیکنندهای برای شناسایی و حذف خودکار سخنان نفرتانگیز به زبان عبری نداشت، حتی اگر صهیونیستها از پلتفرمهای آن برای فراخوان صریح خشونت و سازماندهی قتل عام علیه فلسطینیها استفاده میکردند.
یک یادداشت داخلی اخیر نشان داد که به دلیل دادههای آموزشی ناکافی، آنها قادر به استفاده از طبقهبندی جدید عبری در محتواهای اینستاگرام نیستند.
با توجه به اینکه متا بهطور قابل توجهی به ابزارهای کنترل خودکار محتوا متکی است، عمیقا نگرانکننده است؛ حدود ۹۸ درصد از تصمیمات تعدیل محتوای اینستاگرام به صورت خودکار و حدود ۹۴ درصد در متا خودکار است.
براساس یک یادداشت داخلی که در روزنامههای متا در سال ۲۰۲۱ به بیرون درز کرد، ابزارهای خودکار این شرکت برای شناسایی محتوای تروریستی در ۷۷ درصد مواقع به اشتباه محتوای غیرخشونتآمیز عربی را حذف کردند.
این امر تا حدی تأثیر آشکاری را که بر توانایی مردم در اعمال حقوق خود و مستندسازی نقض حقوق بشر و جنایت جنگی دیده میشود، توضیح میدهد.
انتهای پیام/