صفحه نخست

رئیس قوه قضاییه

اخبار غلامحسین محسنی اژه‌ای

اخبار سید ابراهیم رئیسی

اخبار صادق آملی لاریجانی

قضایی

حقوق بشر

مجله حقوقی

سیاست

عکس

حوادث- انتظامی و آسیب‌های اجتماعی

جامعه

اقتصاد

فرهنگی

ورزشی

بین‌الملل- جهان

فضای مجازی

چندرسانه

اینفوگرافیک

حقوق و قضا

محاکمه منافقین

هفته قوه قضاییه

صفحات داخلی

پس‎لرزه‎های لایحه مهاجرتی رواندا برای سوناک

۲۱ آذر ۱۴۰۲ - ۱۵:۵۶:۳۷
کد خبر: ۴۷۴۹۰۶۰
نخست‌وزیر انگلیس با چالشی بزرگ در پارلمان این کشور بر سر طرح خود برای اخراج مهاجران به رواندا مواجه است.

خبرگزاری میزان - ریشی سوناک با خطرناک‌ترین لحظه خود به‌عنوان نخست‌وزیر انگلیس روبرو خواهد شد. قانونگذاران امروز درباره سیاست اصلی مهاجرتی او رای خواهند داد.

سوناک در تلاش است طرح خود برای اخراج پناهجویان به رواندا را، که ماه گذشته از سوی دادگاه عالی انگلیس به دلایل حقوق بشری غیرقانونی اعلام شده بود، زنده نگه دارد. 

«داونینگ‎استریت» این سیاست را برای توقف جریان مهاجرانی که با قایق‌های کوچک از کانال مانش عبور می‌کنند، ضروری می‌داند. این سیاست به یک موضوع کلیدی در آستانه انتخابات عمومی احتمالی سال آینده تبدیل شده است.

ریشه اختلافات

رای‌گیری بر سر قانون جدیدی است که در آن سوناک رواندا را به‌عنوان یک کشور امن برای رفع نگرانی‌های قانونی پیشنهاد می‌کند. محافظه‌کاران جناح راست متقاعد نشده‌اند که این لایحه به اندازه کافی مناسب باشد. سوناک گفته است که اصلاحات بیشتری در این رابطه انجام نخواهد داد.

این بن‌بست یادآور سال‌های پرتلاطم برگزیت (خروج انگلیس از اتحادیه اروپا) است. در آن زمان قانون‌گذاران تا پاسی از شب در مجلس عوام برای رای‌گیری درباره تلاش‌های ترزا می، نخست‌وزیر سابق انگلیس برای دستیابی به توافق خروج با اتحادیه اروپا، مشغول بحث و گفت‌وگو بودند. این تلاش‌ها در نهایت شکست خورده و به قیمت پایان نخست‌وزیری او تمام شد. 

سوناک چهارمین نخست‌وزیر انگلیس از زمان استعفای دیوید کامرون پس از شکست در همه‌پرسی برگزیت در سال ۲۰۱۶ است. ۱۳ ماه از آغاز به‌کار او به‌عنوان نخست‌وزیر می‌گذرد.

وضعیت سوناک در صورت شکست در پارلمان

اگر سوناک امروز شکست بخورد، طرح رواندا او مختومه خواهد شد. این موضوع موقعیت نخست‌وزیر این کشور را در معرض تهدید قرار داده و احتمال برگزاری انتخابات زودهنگام را افزایش می‌دهد.

داونینگ استریت انتظار دارد به سختی پیروز این میدان باشد. هفته گذشته، نخست‌وزیر انگلیس به حزب خود گفت که از لایحه او حمایت کنند. او گفت: یا متحد شوید یا بمیرید.

پیش از رای‌گیری، چندین نفر از اعضای ارشد حزب محافظه‌کار، از جمله بن والاس، وزیر دفاع سابق و جفری کاکس، دادستان کل انگلیس نمایندگان پارلمان را به اتحاد فراخوانده و هشدار دادند که نداشتن اتحاد برای حزبشان پیش از انتخابات بعدی فاجعه خواهد بود.

جفری، گفت: اگر به همین شکل پیش برویم، قطعا میلیون‌ها نفر را که به رای‌شان وابسته هستیم، از دست خواهیم داد. 

گروه محافظه‌کاران جدید، که سوناک صبح امروز با آن‌ها ملاقات کرد، گفته است که این لایحه مستلزم «عمل جراحی یا جایگزینی بزرگ» است.

کارشناسان عنوان می‌کنند که منتقدان محافظه‌کار می‌توانند تصمیم بگیرند که در این مرحله، احتمالا با رای ممتنع، بر سر راه لایحه مانع بزرگ ایجاد نکنند.

اطرافیان نخست‌وزیر انگلیس اذعان دارند که پیروزی در کسب آرا برای این لایحه سخت است، اما می‌گویند مطمئن هستند که هرچند با اختلاف کم، می‌توانند پیروز شوند.

کسانی که می‌خواهند لایحه رواندا پیروز شود، استدلال می‌کنند که همچنان این طرح ممکن است در معرض چالش‌های قانونی باشد که افراد متضرر از آن، طرح می‌کنند. 

انتهای پیام/


ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *