صفحه نخست

رئیس قوه قضاییه

اخبار غلامحسین محسنی اژه‌ای

اخبار سید ابراهیم رئیسی

اخبار صادق آملی لاریجانی

قضایی

حقوق بشر

مجله حقوقی

سیاست

عکس

حوادث- انتظامی و آسیب‌های اجتماعی

جامعه

اقتصاد

فرهنگی

ورزشی

بین‌الملل- جهان

فضای مجازی

چندرسانه

اینفوگرافیک

حقوق و قضا

محاکمه منافقین

هفته قوه قضاییه

صفحات داخلی

حفاری بخش جنوبی خط ۶ مترو تهران تا دو ماه آینده پایان می‌یابد

۲۱ آذر ۱۴۰۲ - ۱۲:۲۰:۲۳
کد خبر: ۴۷۴۸۹۹۷
معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران با اشاره به ۲ تفاهم‌نامه‌ای که با چین بسته شده است، گفت: خط ۱۱ مترو در مرحله انعقاد قرارداد با شریک چینی است و تا دی ماه قرارداد آن اجرایی خواهد شد و منبع مالی آن هم از طریق ۵ درصد آورده فاینانس خواهد بود.

خبرگزاری میزان- به گزارش شهر؛ محسن هرمزی، معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران در دویستمین جلسه شورای شهر تهران درخصوص آخرین اقدامات انجام شده در حوزه حمل و نقل عمومی پایتخت گفت: ناظر به موضوع حمل و نقل قرار شد تا به صورت نوبه‌ای در شورا حاضر بشویم. در سامانه مترو طی دو ماه گذشته دو اتفاق مهم افتاد؛ یکی افتتاح قسمت شمالی خط شش بود که با حضور رییس جمهور ایستگاه‌های شمال غرب تهران (شهران، شهرزیبا، کوهسار) با ۵/۵ کیلومتر مسیر به بهره برداری رسیدند.

افتتاح پست برق خط ۶

وی با بیان اینکه این اتفاق باعث شد روزانه در خط شش حدود ۶۰ هزار سفر به مترو اضافه بشود و منطقه‌ای که واقعا از نعمت مترو محروم بود به ناوگان مترو تجهیز شود، اظهار کرد: اتفاق دیگری که امسال در حوزه مترو رخ داد، افتتاح پست برق خط ۶ بود. خطوط ما پست برق مجزا دارند و در ۲۰ شهریور سال جاری پست برق کیانشهر در خط ۶ افتتاح شد. در حالی است که تا پیش از این قبلا از برق ناپایدار برای این خط استفاده می‌شد. عملیات پست برق شمالی این خط نیز در حال اتمام است.

هرمزی خاطرنشان کرد: حفاری خط ۷ و خط ۱۰ هم آغاز شده است. پروژه پرند از دیگر پروژه‌ها بود که بعد از ۱۸ سال مطالعه در یک سال گذشته کار آن از فرودگاه امام (ره) به پرند انجام شد و با همت مدیریت شهری دو خط این مسیر روسازی شد. همچنین سکوی ایستگاه واوان نیز احداث شد. تمام اقدامات از حدفاصل فرودگاه حضرت امام تا پرند در یک سال اخیر انجام گرفته است. البته در این یک سال وزارت راه نیز به کمک ما آمد.

اتمام حفاری بخش جنوبی خط ۶ مترو تهران تا دو ماه آینده

معاون شهردار تهران با تاکید بر اینکه تکلیف ما در حوزه مترو احداث ۲۸ کیلومتر مسیر و ۶ ایستگاه بود، عنوان کرد: ایستگاه‌های تبادلی و مهم خط ۶ مانند بهار شیراز، میدان خراسان، ۱۷ شهریور و تربیت مدرس را نیز به زودی افتتاح می‌کنیم. تکمیل ایستگاه ورزشگاه تختی نیز برنامه‌ای است که تا اسفندماه انجام خواهد گرفت. در خط ۶ متروی تهران آنچه به ما تکلیف شده بود حدفاصل ایستگاه کیانشهر تا ایستگاه شهید آرمان علی وردی بود که تا امروز انجام شده است. اما حفاری ۲ ایستگاه محور جنوبی این خط که در حوزه حرم شاه عبدالعظیم حسنی قرار دارد هم تا دو ماه آینده تمام خواهد شد.

وی با بیان اینکه ۳۰۰ متر حفاری دیگر باقی مانده تا خط ۶ به شهرری برسد، گفت: در پیوست بودجه باید برای آن اتفاق خاصی بیفتد و این تعهد را می‌دهیم تا سال آینده دو ایستگاه حوزه حرم را وارد خطوط کنیم.

پیش پرداخت انتقال واگن به طرف چینی انجام شد

هرمزی در ادامه گفت: شب گذشته با نماینده بانک مرکزی در چین تماسی داشتم و این خبر را اعلام می‌کنم که پول انتقال واگن به طرف چینی پرداخت و عملیات انجام شده است؛ بنابراین پرداخت پیش پرداخت نهایی شد. در سفر چین توافقی با طرف چینی داشتیم که مبنای قرارداد ما ۲۳ ماه بود تا اولین واگن را به ما تحویل بدهند، اما با رایزنی ما برای کاهش این زمان در فوریه ۲۰۲۵ اولین سری واگن‌ها را در تهران تحویل می‌گیریم. عملا این ۲۳ ماه به ۱۳ ماه رسید. صورت جلسه آن نیز هم با شرکت تامین کننده فاینانس و هم با سازنده و هم با سازمان شهرداری دهیاری‌ها انجام شده است و تا سال آینده اولین واگن‌ها وارد پایتخت می‌شود.

معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران خاطرنشان کرد: عملیات ساخت واگن ملی هم در هفته گذشته آغاز و منابع مالی آن نیز تامین شد. در این راستا اختلافات با سازمان شهرداری‌ها و بانک مرکزی برطرف شد و اولین رام ملی از سالن رنگ درآمده و عملیات رام دوم آغاز شده است. قرارداد‌هایی با مپنا، جهاد دانشگاهی و برخی شرکت‌ها بسته شد و تا سال آینده حداقل ۲ رام قطار از مجموعه واگن ملی دریافت کنیم.

اورهال ۵۰ دستگاه واگن مترو از ابتدای سال تاکنون

وی با اشاره به اینکه ۵۰ واگن از ابتدای سال اورهال شده و مابقی با تامین منابع مالی طبق تعهدات انجام خواهد شد، گفت: طبق تعهدات باید ۱۳ رام ای. سی و ۱۰ رام دی. سی را اورهال می‌کردیم که طبق برنامه پیش رفته‌ایم. طبق گزارش شرکت بهره برداری متروی تهران، ۱۳ رام قطار از خط خارج هستند و تعدادی هم قطار ای. سی در خط هستند که البته به مرحله اورهال رسیدند، اما طبق برنامه توان خود را برای واگن‌های دی. سی گذاشتیم که با سرعت کار را پیش ببریم.

ورود ۳۱۴ دستگاه اتوبوس تازه نفس به اتوبوسرانی در سال جاری

هرمزی در ادامه با بیان اینکه طبق اعلام سامانه اتوبوسرانی ۲۰۵۰ دستگاه فعال در ناوگان در خط داریم، گفت: با کمک شورا قرارداد ورود قریب به ۳۰۵۰ دستگاه مینی بوس و اتوبوس را بسته ایم. در این بین ۲ قرارداد ۲۵۰ دستگاهه به مشکل خورد و علی رغم پرداخت پیش پرداخت، شرکت داخلی به تعهدات خود عمل نکرد و ما اکنون به سمت ضبط ضمانت نامه رفتیم. بر اساس قراردادی که با شرکت عقاب افشان داشتیم تا به امروز ۱۰۹ دستگاه را گرفتیم. به طوری که مجموعا از ابتدای شهریور تا به امروز ۱۵۷ اتوبوس را از طرف داخلی تحویل گرفته ایم.

معاون شهردار تهران عنوان کرد: از اول سال ۳۱۴ دستگاه اتوبوسص که ۹۷ دستگاه از این تعداد قرارداد با وزارت کشور بود، وارد ناوگان اتوبوسرانی شده اند. تعدادی از این اتوبوس‌ها نیز هنوز وارد خطوط نشده اند. مشکل مجوز گواهی نامه پایه دو بود که مجوز این را از پلیس راهور گرفتیم. برای این اقدام بنا داریم که یا از مجموعه شهرداری یا با خصوصی سازی کار را جلو ببریم؛ بنابراین با نظر شورا موضوع را پیش می‌بریم. درباره خصوصی سازی در اتوبوسرانی در نظر داریم که این اقدام به شیوه‌ای نباشد که خسارت را متوجه شهرداری کند و با کمک کمیسیون عمران و حمل و نقل کار را جلو خواهیم برد و امید داریم تا ماه آینده تکلیف این موضوع را حل کنیم.

بازسازی ۱۳۰ دستگاه اتوبوس از ابتدای امسال

وی با بیان اینکه قرار است تا شرکت اسنا ۴۷ دستگاه اتوبوس به شهرداری تحویل بدهد، گفت: از قرارداد سال گذشته با عقاب نیز ۴۰ دستگاه تحویل گرفتیم. قرارداد‌های ما جاری است و امیدواریم تا پایان سال تعداد بیشتر بشود. باید از همین حالا تمهیداتی داشته باشیم تا اتوبوس خراب کف خیابان نداشته باشیم. از ابتدای امسال ۱۳۰ دستگاه اتوبوس بازسازی شده و تا پایان سال این تکلیف نیز انجام خواهد شد.

افزایش ناوگان شاتل سرویس به ۱۹۰ ون؛ بزودی

هرمزی با اشاره به اینکه تکلیف داشتیم تا پایان سال ۵ هزار تاکسی نوسازی بشود و تا این لحظه ۱۲۲۸ دستگاه بازسازی شده و قطعا تا پایان دی ماه ۲۰۵۰ دستگاه نوسازی شده قطعی خواهیم داشت، گفت: قریب به ۱۷۰۰ حواله به خودروسازان انجام شده و با کمک ایران‌خودرو تا پایان سال ۵ هزار دستگاه را عملیاتی می‌کنیم. موضوعی که به تازگی شاید سوالی را مطرح کرده باشد، موضوع شاتل است. سامانه شاتل مجموعه‌ای شامل قریب به ۱۹۰ دستگاه ون است که به تازگی وارد مرحله اجرایی شده و درنهایت شرکت تجارت الکترونیک عهده دار آن شده است. سامانه شاتل سرویس هنوز کامل از آب و گل درنیامده و ما در مرحله جدیدی از خدمت هستیم.

معاون شهردار تهران با بیان اینکه فعلا ۴۰ دستگاه ون در سامانه فعال است، عنوان کرد: امیدوارم این موضوع بزودی حل بشود و تا دو هفته آینده تمام این ۱۹۰ دستگاه را در سامانه داشته باشیم و خدمت رسانی به مردم را حداکثری کنیم.

پیشرفت ۸۰ درصدی پایانه شرق

وی با اشاره به پایانه شرق گفت: در مسئله پایانه شرق نیز تکلیفی فرض کردیم و زیر بار آن رفتیم. در این راستا شرکت شهروند هم به کمک ما آمد. تعهد پیمانکار بهره برداری از این پایانه تا دی ماه بود، اما وقفه در تامین منابع شهروند باعث شد تا ۲۰۰ میلیارد تا فردا به پیمانکار تقدیم بشود. پیشرفت فیزیکی پروژه ۸۰ درصد به بالاست و این بار به زمین مانده با کمک شورا حل خواهد شد.

سفر چین باعث کاهش قیمت قرارداد‌های خرید از شرکت‌های داخلی شد

هرمزی خاطرنشان کرد: ما یک سری قرارداد و تفاهم‌نامه با طرفین چین بستیم. دو قرارداد ناظر به تامین ۱۰۰۰ دستگاه اتوبوس برقی و ۱۰۰۰ دستگاه گازی بود که با همت و نگاه وزارت صمت موضوع به سمت برقی شدن تمام این ۲۰۰۰ دستگاه رفت. از محل قرارداد ۳۰۴۰ دستگاه تولید داخل نیز دو بسته ۵۰۰ تایی قرارداد برقی با عماد و شتاب داشتیم.

معاون شهردار تهران با بیان اینکه قرارداد با شرکت عماد که متوقف شده و قرارداد با شرکت شتاب هم به دلیل زمان طولانی تحویل و قیمت بالا لغو شد، گفت: بعد از سفر چین فضایی جدید در حوزه خودروساز‌ها رقم خورد و قرارداد با شرکت شتاب بعد از سفر چین کاهش ۱۵ درصدی به لحاظ قیمت داشت؛ بنابراین یکی از نتایج سفر این بود که قرارداد‌های داخلی ضابطه‌مند شد.

وی ادامه داد: در حال حاضر با مجموعه شتاب الحاقیه فنی روی ۱۰۰۰ دستگاه اتوبوس را پیش می‌بریم و ۱۰۰۰ دستگاه دیگر نیز با خودروساز چینی که از قدیم با آن کار می‌کردیم پیش می‌رود. موضوع فنی آن را هم در چین و با اعزام کمیته‌ای در هفته آینده جلو می‌بریم.

نهایی شدن مدل قرارداد ۱۰۰ هزار دستگاه موتور برقی

هرمزی عنوان کرد: همچنین قرارداد ۱۰ هزار دستگاه تاکسی در چین بسته شد و بر اساس فرصتی که دولت و بانک مرکزی ایجاد کردند باعث افزایش این عدد به ۲۵ هزار دستگاه شده است. این مسئله نیز هفته آینده با حضور نماینده تاکسیرانی در چین دنبال خواهد شد. مدل قرارداد ۱۰۰ هزار دستگاه موتور برقی نیز نهایی شده است و مدل و شرایط آن مشابه دو قرارداددیگری است که کمیته‌ای که به چین می‌رود آن‌ها را نهایی خواهد کرد.

معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران همچنین بیان کرد: تفاهم‌نامه ورود ۱۰هزار دستگاه ون برقی نیز تبدیل به قرارداد شده و به این پیوست اضافه خواهد شد. شهردار نیز موضوع استاندارد این دستگاه‌ها را با شرکت استاندارد جلو خواهد برد.

وی در پایان با اشاره به ۲ تفاهم‌نامه‌ای که با چین بسته شده است، گفت: تفاهم نامه اضافه شدن۲۵۹ واگن و ساخت خط یازده از جمله موضوعات مهمی است که به دنبال تبدیل آن به قرارداد هستیم. درباره خط ۱۱ هم در حال انعقاد قرارداد با شریک چینی هستیم و تا دی ماه قرارداد اجرایی خواهد شد. منبع مالی آن از طریق ۵ درصد آورده فاینانس خواهد بود. همچنین امیدوارم ۲۵۹ دستگاه واگن را نیز با کمک سازمان شهرداری‌ها اجرایی کنیم.

انتهای پیام/


ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *