صفحه نخست

رئیس قوه قضاییه

اخبار غلامحسین محسنی اژه‌ای

اخبار سید ابراهیم رئیسی

اخبار صادق آملی لاریجانی

قضایی

حقوق بشر

مجله حقوقی

سیاست

عکس

حوادث- انتظامی و آسیب‌های اجتماعی

جامعه

اقتصاد

فرهنگی

ورزشی

بین‌الملل- جهان

فضای مجازی

چندرسانه

اینفوگرافیک

حقوق و قضا

محاکمه منافقین

هفته قوه قضاییه

صفحات داخلی

بهره‌مندی از هوش مصنوعی در شناسایی نقاط حادثه‌خیز جاده‌ای

۲۰ آذر ۱۴۰۲ - ۱۱:۱۰:۲۵
کد خبر: ۴۷۴۸۷۷۵
دسته بندی‌: اقتصاد ، عمومی
معاون آموزش و توسعه فناوری مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی، استفاده از فناوری‌های نوین را عاملی موثر برای شناسایی نقاط حادثه‌خیز و رفع آنها، بهینه‌سازی مسیر و روان‌سازی جریان ترافیک، عنوان کرد.

خبرگزاری میزان - به گزارش وزارت راه و شهرسازی، علی‌اکبر حدادی هرندی معاون آموزش و توسعه فناوری مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی در اولین جلسه شورای سیاستگذاری همایش ایمنی راه گفت: با استفاده از فناوری‌های نوین مانند هوش مصنوعی و اینترنت اشیا، و همچنین یکپارچه‌سازی سیستم‌های اطلاعاتی نهاد‌های مرتبط در ایمنی می‌توان علاوه بر شناسایی نقاط حادثه‌خیز و اقدام برای رفع آنها، به بهینه‌سازی مسیریابی، جریان ترافیک و مدیریت رانندگی کمک کرد.

معاون آموزش و توسعه فناوری مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی با تشریح محور‌های پیشنهادی همایش ایمنی راه افزود: براساس برآورد‌ها بیش از۵۰ درصد عوامل تصادفات ناشی از خطای انسانی عنوان شده است. برای شناسایی علل بروز و تحلیل این خطا‌ها لازم است با استفاده از حجم داده‌های عظیمی که از طریق سیستم‌های حمل‌ونقل هوشمند و سیستم‌های هوش مصنوعی مجهز به خودرو‌های جدید تولید و ذخیره‌سازی می‌شوند، الگو‌های رفتاری رانندگان و علائم ناپایداری، خطا‌های مرتکب شده آن‌ها را شناسایی کرد و با به بکارگیری علوم انسانی و جامعه‌شناسی نسبت به تحلیل و اتخاذ راهکار‌های مناسب اقدام کرد. 

هرندی در ادامه هم چنین با اشاره به اجماع نظر بر فقر دانش در نظام فنی و اجرایی پروژه‌های اجرا، نگهداری و تعمیرات زیرساخت‌های راه و حمل‌ونقل، افزود: اقدامات مرکز در سال‌های اخیر از طریق ارزیابی و صدور گواهینامه فنی، باعث افزایش کیفیت محصولات و فرآورده‌های زیربنایی در احداث راه و ساختمان در کشور شده است.

به گفته وی، درحوزه آموزش نیز مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی درصدد است در گام نخست با طرح چالش‌ها، هم‌اندیشی، استانداردسازی و تولید محتوای تخصصی و کاربردی، نسبت به پر کردن شکاف دانش فنی و تخصصی در حوزه‌های مرتبط اقدام کند و سپس با همکاری سازمان‌ها و شرکت‌های مشاور و پیمانکار به ارزیابی و سنجش صلاحیت حرفه‌ای مشاغل بپردازد. 

هرندی ادامه داد: رویکرد مرکز در برگزاری همایش ایمنی راه نیز درک بهتر چالش‌ها و مسایل ایمنی و ارائه راهکار‌های نوین و موثر از طریق محور قرار گرفتن آموزش و انتقال دانش و تجارب موفق در کارگاه‌های تخصصی برای عوامل طراحی، نظارت، اجرا، بهره‌برداری و تعمیر و نگهداری است. 

وی در پایان نقش جوامع محلی و مشارکت شهروندان در کنار آموزش و ارتقای مهارت‌های رانندگی را از دیگر عوامل موثر در بهبود وضعیت ایمنی راه عنوان کرد.

اولین جلسه شورای سیاستگذاری همایش ایمنی راه با حضور مشاور وزیر در امور طرح‌های ویژه، مدیران سازمان راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای، پزشکی قانونی، جمعیت ایمنی راه‌ها و خبرگان بخش ایمنی کشور در مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی برگزار و مقرر شد همایش و نمایشگاه ایمنی راه به صورت دوسالانه برگزار و دبیرخانه دایمی آن در بخش ایمنی حمل‌ونقل مرکز تشکیل شود. همچنین آقایان شاهین شعبانی و ناصر رزاق منش به عنوان دبیر کمیته‌های علمی و اطلاع رسانی انتخاب شدند. اولین دوره همایش نیز نیمه نخست سال ۱۴۰۳ در مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی برگزار خواهد شد.

انتهای پیام/


ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *