صفحه نخست

رئیس قوه قضاییه

اخبار غلامحسین محسنی اژه‌ای

اخبار سید ابراهیم رئیسی

اخبار صادق آملی لاریجانی

قضایی

حقوق بشر

مجله حقوقی

سیاست

عکس

جامعه

اقتصاد

فرهنگی

ورزشی

بین‌الملل- جهان

فضای مجازی

چندرسانه

اینفوگرافیک

حقوق و قضا

محاکمه منافقین

هفته قوه قضاییه

صفحات داخلی

فناوری هسته‌ای؛ مهم‌ترین حلقه‌های زنجیره تامین کالا‌های ارزشمند در حوزه کشاورزی

۱۹ آذر ۱۴۰۲ - ۱۷:۵۹:۱۴
کد خبر: ۴۷۴۸۶۸۷
معاون سازمان انرژی اتمی در جریان بازدید از طرح‌های کشاورزی در شهرستان‌های بیرجند و قاین در خراسان جنوبی گفت که یکی از مهم‌ترین حلقه‌‌های زنجیره تامین کالاهای ارزشمند در حوزه کشاورزی، فناوری پرتودهی است.

خبرگزاری میزان - سیدپژمان شیرمردی، معاون سازمان انرژی اتمی در جریان بازدید از طرح‌های کشاورزی در شهرستان‌های بیرجند و قاین در خراسان جنوبی اظهار کرد: فناوری هسته‌ای کمک می‌کند تا محصولات کشاورزی با افتخار به خارج کشور صادر شود و ارزش افزوده بهتری برای کشاورزان و تاجران این بخش داشته باشد.

وی با بیان اینکه نگاه دولت سیزدهم به مسائل هسته‌ای، نگاهی مبتنی بر حل مساله است، اضافه کرد: موضوع امنیت غذایی و حل مشکلات کشاورزی امروز از نگاه مردم و مسوولان کشور مساله اصلی محسوب می‌شود.

مدیرعامل شرکت توسعه کاربرد پرتو‌ها تصریح کرد: به جرات می‌توانیم بگوییم یکی از مهمترین حلقه‌های زنجیره تامین کالا‌های ارزشمند حوزه کشاورزی، بخش انرژی هسته‌ای است و باید محصولات ما با افتخار به خارج از کشور صادر شود.

شیرمردی تصریح کرد: زعفران، زرشک و عناب خراسان جنوبی درگیر آفت است و برای فروش هم واسطه‌ها به دنبال بهره‌برداری شخصی هستند و اجازه نمی‌دهند کشاورزان آن‌طور که باید از دست‌رنج خود استفاده کرده و از برگشت سرمایه خود بهره‌مند شوند. برنامه سازمان انرژی اتمی ایران این است که به سمتی حرکت کنیم تا آفات محصولات کشاورزی را کاهش داده و مدت زمان انبارداری محصول را افزایش دهیم. در استان خراسان جنوبی سه محصول مهم زعفران، زرشک و عناب برند کشاورزی ما هستند و باید برای سلامت آن‌ها تلاش ویژه‌ای انجام دهیم.

معاون سازمان انرژی اتمی گفت: هدف ما این است که کشاورزان بدانند محصول خود را می‌توانند سالم در انبار نگهداری کنند و مجبور نیستند محصول خود را با قیمت ارزان به دلالان بفروشند.

ارتقای امنیت غذایی، ارتقای شرایط اقتصادی مردم منطقه است

شیرمردی تاکید کرد: نگاه ما در این بخش مشخص است و در گام نخست به دنبال امنیت غذایی هستیم که از مسیر سلامت غذایی طی شود، زمانی‌که محصولاتی نظیر زرشک، زعفران و عناب سالم باشند به‌طور قطع شاهد مصادیقی از ارتقای امنیت غذایی خواهیم بود.

وی خاطرنشان کرد: ارتقای امنیت غذایی، ارتقای وضعیت اقتصادی مردم منطقه است؛ این مهم در اثر بهره‌مندی از فناوری هسته‌ای محقق می‌شود، بسیاری از افراد تصور می‌کنند که فناوری هسته‌ای تنها به تولید برق خلاصه می‌شود، اما این‌گونه نیست.

معاون سازمان انرژی اتمی ایران گفت: امروز در بحث فناوری هسته‌ای لازم است تبعات بهره‌برداری از آن به صورت ملموس در زندگی افراد جامعه مشخص شود، در بُعد دوم نیز بهداشت و سلامت مردم مهم است، زیرا یکی از مسایلی که کمتر از فناوری هسته‌ای شنیده‌ایم مربوط به حوزه سلامت است.

مدیرعامل شرکت توسعه کاربرد پرتو‌ها با تاکید بر اینکه موضوع بهداشت و سلامت یکی از مهمترین مسایلی است که فناوری هسته‌ای دنبال می‌کند، ادامه داد: یک بخش آن مربوط به دارو‌هایی است که برای تشخیص و درمان بیماری‌ها به ویژه بیماری سرطان تولید می‌شود، امروزه و با استفاده از دارو‌های هسته‌ای بیماری‌هایی تشخیص داده می‌شود که با هیچ ابزار موجودی در دنیا قابل شناسایی نیست.
 
او بیان کرد: بسیاری از عفونت‌های بیمارستانی در دنیا ناشی از استریل نکردن کالا‌های پزشکی یک‌بار مصرف است و سالانه موجب از بین رفتن تعدادی از بیماران در سراسر جهان می‌شود این در حالی است که اگر در کارخانه و هنگام تولید، محصول را با کمک فناوری هسته‌ای پرتودهی کرده و آن را استریل کنند، از وقوع این موارد جلوگیری می‌شود؛ به عنوان مثال اگر ایمپلنتی که در درون دندان فرد قرار می‌گیرد، استریل باشد مشخص است که اتفاقی نمی‌افتد.

شیرمردی در ادامه با اشاره به استفاده از فناوری هسته‌ای در حوزه محیط زیست عنوان کرد: یکی از چالش‌های ما در این حوزه، ریزگرد‌ها است که سال گذشته و برای حل این مشکل ماده‌ای را تولید کردیم تا از بتوانیم خیزش ریزگرد‌ها جلوگیری کنیم، این ماده به نام «هیدرومالچ» ترکیبی از چند پلیمر و گیاه است و هنگامی‌که بر روی خاک قرار می‌گیرد اجازه حرکت به ذرات خاک را نمی‌دهد.

معاون سازمان انرژی اتمی در پایان گفت: امروز در شرق و غرب کشور شاهد آلودگی هوا ناشی از گرد و خاک هستیم، یکی از راه حل‌های پیشنهادی ما استفاده از «هیدرومالچ» است، این طرح را به‌صورت پایلوت در بخشی از دریاچه ارومیه اجرا خواهیم کرد و باید اضافه کنم که در این ماده بذر هم قرار داده‌ایم تا رشد کرده و محیط را سبز کند که یکی از دستاورد‌های خوب فناوری هسته‌ای محسوب می‌شود.

انتهای پیام/


ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *