صفحه نخست

رئیس قوه قضاییه

اخبار غلامحسین محسنی اژه‌ای

اخبار سید ابراهیم رئیسی

اخبار صادق آملی لاریجانی

قضایی

حقوق بشر

مجله حقوقی

سیاست

عکس

حوادث- انتظامی و آسیب‌های اجتماعی

جامعه

اقتصاد

فرهنگی

ورزشی

بین‌الملل- جهان

فضای مجازی

چندرسانه

اینفوگرافیک

حقوق و قضا

محاکمه منافقین

هفته قوه قضاییه

صفحات داخلی

وتو آتش‌بس غزه؛ سود آمریکا از فروش تسلیحات به رژیم صهیونیستی

۱۹ آذر ۱۴۰۲ - ۰۹:۵۶:۳۸
کد خبر: ۴۷۴۸۵۵۱
آمریکا چند ساعت پس از وتو قطعنامه آتش‌بس غزه در سازمان ملل، تسلیحاتی به ارزش بیش از ۱۰۶ میلیون دلار را به اراضی اشغالی ارسال کرد.

خبرگزاری میزان - پنتاگون تنها چند ساعت پس از وتو قطعنامه آتش‌بس غزه در سازمان ملل از سوی آمریکا ۱۰۶.۵ میلیون دلار از انتقال مهمات به رژیم صهیونیستی سود به‌دست آورد. 

کاخ سفید اعلام کرده بود که از یک ماده «اضطراری» برای تسریع فروش تسلیحات به رژیم صهیونیستی استفاده می‌کند.

این اقدام تنها چند ساعت پس از آن صورت گرفت که آمریکا تنها کشوری بود که قطعنامه آتش‌بس غزه را در سازمان ملل وتو کرد.

اقدام آمریکا در وتو این قطعنامه انتقاد شدید بین‌المللی را به‌همراه داشت. 

جاش پل، یکی از مقام‎های سابق وزارت خارجه آمریکا، گفت: ترکیب وتو آمریکا علیه قطعنامه آتش‌بس در سازمان ملل و این تسریع در ارائه تسلیحات مرگبار به اسرائیل، باید بررسی شود. باید بررسی شود که آیا اظهارات مکرر [بلینکین]وزیر خارجه مبنی بر اینکه آمریکا به دنبال به حداقل رساندن تلفات غیرنظامیان در عملیات اسرائیل در غزه است، صادقانه بوده یا خیر.

پل پیش از استعفا در ماه اکتبر در وزارت خارجه آمریکا فروش تسلیحات را بررسی می‌کرد. وی نامه تندی نوشته و در آن از مصالحه اخلاقی دولت بایدن و حمایت از آپارتاید رژیم صهیونیستی انتقاد کرده بود.

به‌نظر می‌رسد این اقدام دولت بایدن به جنجال منجر شود، زیرا ۱۳ سناتور دموکرات روز پنجشنبه اعلام کرده بودند که در حال تهیه پیش‌نویس قانونی ایجاد شرایط برای انتقال سلاح‌های آمریکایی به‌منظور جلوگیری از «جنایت جنگی» هستند. 

شخصیت‌های مختلف بین‌المللی از این واژه (جنایت جنگی) برای توصیف اقدامات جاری و پیشنهادی رژیم صهیونیستی در نوار محاصره شده غزه استفاده کرده‌اند.

تحلیلگران دیگر نیز می‌گویند که آمریکا در جنایات علیه بشریت با رژیم صهیونیستی همدست است.

گروه‌های مقاومت اخیرا به آمریکا درباره یک «انفجار» در خاورمیانه در پی ادامه جنایت‌های رژیم صهیونیستی و حمایت‌های آمریکا از آن هشدار داده بودند. 

وزارت بهداشت غزه گزارش می‌دهد که بیش از ۱۷ هزار و ۷۰۰ نفر در عملیات نظامی رژیم صهیونیستی به شهادت رسیده‌اند. 

واشنگتن‎پست در مقاله‌ای نوشت که دولت بایدن با فشار فزاینده‌ای بر سر ارائه تسلیحات قدرتمند به رژیم صهیونیستی، با افزایش تعداد تلفات در غزه، این پرسش را عمیق‌تر می‌کند که آیا آمریکا به‌عنوان پشتیبان ارشد نظامی این رژیم، چگونه امنیت مردم غزه را تضمین می‌کند.

گروه‌های حقوق بشر، همراه با یک بلوک رو به رشد از درون حزب دموکرات، در حال تشدید نظارت بر جریان ارسال تسلیحات به رژیم صهیونیستی هستند که شامل ده‌ها هزار بمب است. در مرکز بحث، قوانین خود دولت آمریکا برای تسلیح کشور‌های خارجی دیده می‌شود. براساس این قوانین، وقتی دولت آمریکا ارزیابی کند که نقض قوانین بین‌المللی احتمال بیشتری دارد، انتقال سلاح‌ها نباید انجام شود. این در حالی است که بایدن به دنبال میلیارد‌ها دلار کمک نظامی اضافی برای عملیات رژیم صهیونیستی در غزه است.

به نوشته واشنگتن‎پست، تسلیحات ساخت آمریکا نقش اصلی را در جنگ غزه ایفا کرده‌اند. براساس آمار‌های اطلاعاتی که پیش‌تر فاش نشده بود، اسرائیل در یک ماه‌ونیم اول درگیری، بیش از ۲۲ هزار بمب هدایت شونده و غیر هدایت شونده را که از سوی واشنگتن تامین شده بود، بر روی غزه پرتاب کرد. 

این نشریه آمریکایی تاکید کرد که در طول مدت درگیری در غزه، آمریکا دست‌کم ۱۵ هزار بمب، از جمله بمب‌های سنگرشکن ۲ هزار پوندی (حدود یک تن) و بیش از ۵۰ هزار گلوله توپخانه‌ای ۱۵۵ میلی‌متری را به اراضی اشغالی ارسال کرده است.

انتهای پیام/


ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *