صفحه نخست

رئیس قوه قضاییه

اخبار غلامحسین محسنی اژه‌ای

اخبار سید ابراهیم رئیسی

اخبار صادق آملی لاریجانی

قضایی

حقوق بشر

مجله حقوقی

سیاست

عکس

حوادث- انتظامی و آسیب‌های اجتماعی

جامعه

اقتصاد

فرهنگی

ورزشی

بین‌الملل- جهان

فضای مجازی

چندرسانه

اینفوگرافیک

حقوق و قضا

محاکمه منافقین

هفته قوه قضاییه

صفحات داخلی

مدیرعامل ستاد معاینه فنی: جریمه دیرکرد دریافت معاینه فنی در قانون پیش‌بینی شود

۱۸ آذر ۱۴۰۲ - ۰۹:۳۷:۱۰
کد خبر: ۴۷۴۸۳۵۶
تعداد نظرات: ۱ دیدگاه
رئیس کمیته تخصصی ستاد‌های معاینه فنی کلان‌شهر‌های ایران در سی و سومین نشست معاونان حمل و نقل و ترافیک مجمع شهرداران کلان‌شهر‌ها حضور یافت.

خبرگزاری میزان- به گزارش شهر، شادی مالکی مدیر عامل ستاد معاینه فنی خودرو‌های تهران و رئیس کمیته تخصصی ستاد‌های معاینه فنی کلان شهر‌ها ضمن حضور در سی و سومین نشست معاونان حمل و نقل و ترافیک مجمع شهرداران کلان شهر‌ها به تبیین مطالبات ستاد‌های معاینه فنی کلان شهر‌ها در راستای افزایش اثر بخشی معاینه فنی در بحث کاهش آلودگی هوا و تصادفات پرداخت.

در ابتدای این نشست مالکی با اشاره مختصری به تاریخچه معاینه فنی در ایران و سایر کشور‌ها و همچنین اهم قوانین مربوطه به این صنعت خدماتی، گزارشی از مجموعه اقدامات ستاد معاینه فنی شهر تهران در راستای ماموریت سازمانی، ارتقا کیفی خدمات و بهبود کسب و کار با استفاده از ظرفیت موجود در مراکز معاینه فنی، ارائه کرد.

رئیس کمیته تخصصی ستاد‌های معاینه فنی کلان شهر‌ها در تشریح وضعیت مراجعات خودرو‌های پایتخت به مراکز شهر تهران اظهار داشت: شهر تهران از بضاعت ۱۷ مرکز ثابت و ۱۵ واحد سیار مختص خودرو‌های سبک مشتمل بر ۶۴ خط معاینه فنی و ۱۱ خط موتورسیکلت و سه مرکز تک خطه معاینه فنی خودرو‌های سنگین برخوردار بوده و ظرفیت پذیرش سالانه در حدود ۳ میلیون دستگاه خودرو را دارا است. امسال تا پایان آبان ماه، حدود یک میلیون و ۱۲۱هزار دستگاه خودرو به مراکز معاینه فنی شهر تهران مراجعه کرده که از این تعداد، ۸۶۵ هزار دستگاه خودرو مربوط به مراجعات اول است. براساس میزان مراجعات سال گذشته تنها ۳۷ در صد از خودرو‌های پایتخت به مراکز معاینه فنی شهر تهران مراجعه کرده اند که در مورد سایر کلان شهر‌ها نیز بر همین منوال است.

وی با اشاره به مردودی ۳۰ درصد از خودرو‌ها به علت نقص فنی در مراجعه نخست در مراکز شهر تهران گفت: این در صد مردودی و تشخیص ایرادات خودرو‌ها نشان از میزان دقت و صحت در مراکز معاینه فنی شهر تهران دارد. پیشنهاد مشخص ستاد‌های معاینه فنی کلان شهر‌ها این است که جهت افزایش اثر بخشی معاینه فنی در کلان شهر‌ها علاوه بر تشدید نظارت بر مراکز معاینه فنی در کشور، خودرو‌ها در صورت مردود شدن در مراکز معاینه فنی کلان شهر‌ها پس از گذشت ۱۴ روز مجاز به اخذ معاینه در خارج از کلان شهر‌ها نباشند. البته برای اجرای آن بایستی ضوابط قانونی مربوطه پیش بینی شود.

مالکی ضمن اشاره به مراجعه ۵۹۳ دستگاه موتورسیکلت در سال جاری بیان کرد: موتورسیکلت‌ها به رغم داشتن الزام قانونی برای دریافت معاینه فنی دوره‌ای به مراکز مراجعه نمی‌کنند. با توجه به سهم بالای این وسایل نقلیه در آلودگی هوا و بحث تصادفات درخواست ستاد‌های معاینه فنی بر این است که هر چه سریعتر جهت ساماندهی موتورسیکلت‌ها چاره اندیشی شود. می‌تواند پایش این وسایل نقلیه فاز بندی شود به عنوان مثال در فاز نخست تنها شرایط تجهیزات ظاهری و وضعیت دود خروجی از اگزوز و پلاک کنترل گردد و در فاز‌های بعدی شرایط سخت گیرانه‌تر شود. البته اجرا بدین نحو نیازمند بازنگری در دستورالعمل‌های مربوطه است.

رئیس کمیته تخصصی ستاد‌های معاینه فنی کلان شهر‌ها با تاکید بدین مسئله که سطح معاینه فنی در کلان شهر‌ها بایستی با شهر‌های کم جمعیت که مشکل آلودگی هوا ندارند متفاوت باشد گفت: سطح بندی معاینه فنی در تبصره ۲ ماده ۱۰ آیین نامه اجرایی نحوه انجام معاینه و صدور برگ معاینه فنی مصوب سال ۱۳۹۳ هیات وزیران تصریح گردیده است. بدون تردید سطح بندی معاینه فنی و پایش سخت گیرانه‌تر آلایندگی خودرو‌ها در کلان شهر‌ها می‌تواند در افزایش اثر بخشی معاینه فنی موثر باشد. این موضوع یکی از مطالباتی است که توسط ستاد‌های معاینه از سازمان حفاظت محیط زیست به عنوان متولی تعیین حدود مجاز آلایندگی در حال پیگیری است.

مالکی بازنگری در ماده ۶ قانون هوای پاک را از دیگر درخواست‌های ستاد‌های معاینه فنی کلان شهر‌ها برشمرد و اظهار داشت: سن معافیت معاینه فنی خودرو‌های نو در قانون نیاز به اصلاح و کاهش دارد ضمن اینکه که طرح توجیهی و مطالعات تطبیقی و همچنین لایحه مربوطه به مراجع تصمیم‌ساز در این خصوص توسط کمیته ستاد‌های معاینه فنی کلان شهر‌ها ارسال گردیده است. علاوه بر این موضوعاتی نظیر تغییر شیوه نرخ گذاری معاینه فنی و لحاظ جریمه دیر کرد دریافت معاینه فنی در این قانون می‌تواند در افزایش اثر بخشی معاینه فنی موثر باشد.

در پایان این نشست معاونان حمل و نقل و ترافیک مجمع شهرداران کلان شهر‌ها ضمن ارائه پیشنهاداتی در خصوص افزایش درگاه‌های کنترلی معاینه فنی علاوه بر مراکز تعویض پلاک، تسریع در ساماندهی معاینه فنی موتورسیکلت ها، تشدید نظارت بر مراکز در اطراف کلان شهر‌ها و تسهیل در دسترسی به خدمات معاینه فنی از طریق توسعه واحد‌های سیار در سایر کلان شهرها، بر هم افزایی و همکاری کلیه دستگاه‌های دارای مسئولیت در حوزه معاینه فنی در کشور تاکید کردند.

انتهای پیام/


نظرات بینندگان
زندی
|
|
۱۵:۳۸ - ۱۴۰۲/۱۲/۱۰
اگرواقعا" هدفتان رفع الودگی هوااست ،اتوبوسهای دودزا وکامیونهاوتریلیها ووسایل سنگین روزانه وشبانه را از تردد حذف کنید‌
ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *