صفحه نخست

رئیس قوه قضاییه

اخبار غلامحسین محسنی اژه‌ای

اخبار سید ابراهیم رئیسی

اخبار صادق آملی لاریجانی

قضایی

حقوق بشر

مجله حقوقی

سیاست

عکس

حوادث- انتظامی و آسیب‌های اجتماعی

جامعه

اقتصاد

فرهنگی

ورزشی

بین‌الملل- جهان

فضای مجازی

چندرسانه

اینفوگرافیک

حقوق و قضا

محاکمه منافقین

هفته قوه قضاییه

صفحات داخلی

آمریکا اصلی‌ترین تامین‌کننده ابزار کشتار فلسطینی‌ها

۱۶ آذر ۱۴۰۲ - ۰۸:۴۵:۰۱
کد خبر: ۴۷۴۷۸۹۰
آمریکا از زمان تاسیس رژیم صهیونیستی بیشترین میزان تسلیحات نظامی را برای این رژیم تامین کرده است.

خبرگزاری میزان – رژیم صهیونیستی به‌عنوان یکی از نزدیک‌ترین متحدان آمریکا، از زمان تاسیس آن در سال ۱۹۴۸، به‌شدت از نظر سیاسی، اقتصادی و نظامی به این کشور وابسته بوده است.

تدارکات تسلیحاتی آمریکا که تاکنون عمدتا به‌صورت رایگان به این رژیم ارائه شده، از طریق برنامه تامین مالی نظامی خارجی آمریکا (FMF)، برنامه کمک نظامی (MAP) و برنامه دفاعی اضافی (EDA) در اختیار صهیونیست‌ها قرار می‌گیرد. 

براساس گزارش سرویس تحقیقات کنگره (CRS)، آمریکا از زمان جنگ جهانی دوم بیش از هر کشور دیگری به رژیم صهیونیستی کمک‌های خارجی کرده است.

آمریکا؛ اصلی‌ترین تامین‌کننده ابزار کشتار رژیم صهیونیستی

موسسه تحقیقات صلح بین‌المللی استکهلم (SIPRI) مستند کرده که آمریکا ۷۹ درصد از کل تسلیحات ارسال شده به رژیم صهیونیستی از سال ۲۰۱۸ تا ۲۰۲۲ را تامین کرده است. 

هیچ کشور دیگری حتی به آمریکا نزدیک هم نبوده است؛ نزدیک‌ترین تامین‌کنندگان بعدی رژیم صهیونیستی آلمان با ۲۰ درصد و ایتالیا با تنها ۰.۲ درصد بودند. 

برگه اطلاعاتی که در اکتبر ۲۰۲۳ از سوی دفتر امور سیاسی-نظامی وزارت خارجه آمریکا منتشر شد، گزارش رسمی دقیقی درباره کمک‌های امنیتی بی‌قیدوشرط آمریکا به رژیم صهیونیستی ارائه می‌دهد.

از زمان ریاست‌جمهوری هری ترومن، حمایت مستمر از رژیم صهیونیستی سنگ بنای سیاست خارجی هر دولت آمریکا بوده است.

به گفته وزارت خارجه آمریکا، واشنگتن از زمان تاسیس رژیم صهیونیستی در سال ۱۹۴۸ بیش از ۱۳۰ میلیارد دلار کمک دوجانبه با تمرکز بر مقابله با تهدیدات امنیتی جدید و پیچیده، پر کردن شکاف‌های توانایی این رژیم از طریق کمک و همکاری امنیتی، افزایش قابلیت همکاری از طریق تمرینات مشترک و کمک به رژیم صهیونیستی برای حفظ برتری نظامی ارائه کرده است.

وزارت خارجه آمریکا، می‌گوید این کمک‌ها به تبدیل ارتش رژیم صهیونیستی به وضعیت امروز آن کمک کرده است. 

نقش تسلیحات آمریکایی در جنگ کنونی غزه

در جنگ کنونی، تسلیحات و مهمات رژیم صهیونیستی به شهادت هزاران فلسطینی در غزه و تخریب کل شهر‌ها منجر شده است. 

پایگاه ریسپانسیبل استیت کرفت در مقاله‌ای در این رابطه می‌نویسد: بیشتر این تسلیحات و مهمات، آمریکایی هستند.

یوآو گالانت، وزیر جنگ رژیم صهیونیستی ۲ روز پس از آغاز عملیات طوفان الاقصی اعلام کرد که این رژیم محاصره کامل غزه را انجام خواهد داد.

او گفت: دولت آمریکا مسئولیت ویژه‌ای در قبال تداوم حملات اسرائیل دارد. این کشور مقادیر عظیمی از کمک‌های نظامی و تسلیحاتی را به اسرائیل ارائه کرده و اسرائیل محدودیت‌های آمریکا در استفاده از این سلاح‌ها را نادیده گرفته است. 

ناتالی گلدرینگ، کارشناس دانشگاه سنفورد، می‌گوید که این عرضه تسلیحات و مهمات به ارتش اسرائیل اجازه می‌دهد تا به حملات بی‌رویه خود در غزه ادامه دهد.

به گفته وی، اولین قدم کلیدی در کاهش هزینه‌های انسانی این جنگ، درخواست دولت آمریکا برای آتش‌بس فوری است. دولت آمریکا همچنین باید عرضه تسلیحات و مهمات به اسرائیل را، چه از سوی خود آمریکا و چه از سوی ذخایر مستقر در جا‌های دیگر، متوقف کند. 

سلاح‌های ارسالی آمریکا به رژیم صهیونیستی

آکسیوس هم در مقاله‌ای با اشاره به مطالعه جامع پایگاه داده انتقال تسلیحات موسسه تحقیقات صلح بین‌المللی استکهلم، نوشت: آمریکا بین سال‌های ۱۹۵۰ تا ۲۰۲۲ بیش از ۷۰ هزار واحد سلاح از جمله هواپیما، خودرو‌های زمینی، موشک و بمب را به‌عنوان کمک نظامی در اختیار صهیونیست‌ها قرار داده است.

به گفته الیاس یوسف، کارشناس انتقال تسلیحات آمریکایی در مرکز استیمسون، این یک فرض مطمئن است که سلاح‌های آمریکایی به‌طور گسترده در عملیات‌های جاری رژیم صهیونیستی در غزه استفاده می‌شود. 

تنها در سال ۲۰۲۳، آمریکا دست‌کم ۱۶ نوع تسلیحات از جمله موشک و هواپیما را به رژیم صهیونیستی عرضه کرده است؛ هرچند جزئیات مشخصی درباره تعداد و انواع دقیق این تسلیحات فاش نشده است.

یکی از تازه‌ترین محموله‌های ارسالی سلاح‌های آمریکایی به رژیم صهیونیستی ۲ هزار بمب سنگرشکن است. پیش از این و از زمان آغاز جنگ رژیم صهیونیستی علیه غزه، آمریکا ۱۵ هزار بمب و ۵۷ هزار گلوله توپخانه را به اراضی اشغالی ارسال کرده بود.

گزارش‌ها حاکی از آن است که حمایت مرگ‌بار آمریکا از رژیم صهیونیستی شامل ۵ هزار بمب غیرهدایت شونده MK۸۲، ۵ هزار و ۴۰۰ بمب غیرهدایت شونده MK۸۴ و حدود هزار بمب هدایت دقیق GBU-۳۹ با قطر کوچک است. 

انتهای پیام/


ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *