صفحه نخست

رئیس قوه قضاییه

اخبار غلامحسین محسنی اژه‌ای

اخبار سید ابراهیم رئیسی

اخبار صادق آملی لاریجانی

قضایی

حقوق بشر

مجله حقوقی

سیاست

عکس

حوادث- انتظامی و آسیب‌های اجتماعی

جامعه

اقتصاد

فرهنگی

ورزشی

بین‌الملل- جهان

فضای مجازی

چندرسانه

اینفوگرافیک

حقوق و قضا

محاکمه منافقین

هفته قوه قضاییه

صفحات داخلی

دستیابی به عدالت اقتصادی و توسعه با نقش‌آفرینی حرفه حسابداری

۱۴ آذر ۱۴۰۲ - ۱۴:۴۸:۴۵
کد خبر: ۴۷۴۷۸۵۸
دسته بندی‌: اقتصاد ، عمومی
وزیر امور اقتصادی و دارایی با صدور پیامی ضمن گرامیداشت روز حسابدار اظهار داشت: بی تردید دستیابی به عدالت اقتصادی و توسعه و پیشرفت با فراهم کردن شرایط مساعد برای گام برداشتن در این مسیر پیچیده با نقش آفرینی اساسی حرفه حسابداری و شاغلان آن محقق می‌یابد.

خبرگزاری میزان - به گزارش شادا، متن پیام سید احسان خاندوزی، وزیر امور اقتصادی و دارایی در گرامیداشت روز حسابدار به شرح زیر است:

عدالت و جنبه‌های مختلف آن به خصوص از منظر اقتصادی در دین اسلام بسیار مورد توجه قرارگرفته است. در نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران نیز از همان ابتدا عدالت و ایجاد عدل و قسط از اهداف مهم انقلاب برشمرده شده و همواره توجه به عدالت در کنار سایر امور مورد تاکید بوده است.

حسابداری نقش حمایت از دولت را به عنوان بازیگر اصلی توسعه اقتصادی به منظور تصمیم گیری در هر دو سطح اقتصادی خرد و کلان ایفا می‌کند. موفقیت و پیشرفت اقتصادی کشور‌ها تحت تاثیر عملکرد سیستم حسابداری مورد استفاده در سطح خرد و کلان اقتصادی است.

برای ایفای نقش حیاتی حسابداری در توسعه اقتصادی باید اطلاعاتی ارائه شود که مربوط به نیاز‌های آن کشور خاص باشد. در واقع برنامه ریزی دولت بدون اطلاعات حسابداری کافی و قابل اعتماد، برنامه ریزی مطلوبی نیست.

بسیاری از صاحبنظران شفافیت را به عنوان وسیله‌ای برای کنترل فساد و لازمه تعالی و توسعه و عدالت اقتصادی تعریف کرده‌اند. هر چند مفهوم شفافیت به عنوان ابزاری ضد فساد نمود دارد، اما مفهوم و کاربرد گسترده آن شامل شفافیت در کنار کنترل فساد، ارزش و رویه‌ای برای حاکمیت است و شفافیت یک گام لازم برای پاسخگویی و پیامد‌های آن است.

تقارن شفافیت و پاسخگویی از مهمترین مولفه‌های دستیابی به حکمرانی خوب و تامین مشروعیت و ارتقای اعتماد عمومی در هر حکومتی به شمار میرود و حسابداری و گزارشگری مالی یکی از مهمترین سازوکار‌های شفاف سازی عمومی و هموارسازی جریان اطلاعات از مسئولان به عنوان خادمان ملت به مردم است.

نقش حسابداران و حسابرسان در شفاف سازی عملیات، کاهش ریسک سرمایه گذاری‌ها، اعمال مدیریت بهینه، توسعه فرهنگ حسابدهی، رعایت قوانین ومقررات، فساد زدایی و نظارت بر حسن اجرای سیاست‌ها نیز کاملا چشمگیر است.

همچنین حسابداران و حسابرسان در حوزه آسیب شناسی موانع و نیازمندی‌های تحقق اقتصاد مقاومتی، آگاهی‌بخشی به ذینفعان برای تامین منابع مالی در پروژه‌های کلان اقتصادی، ارائه تحلیل‌ها و راهکار‌های کارشناسی در زمینه مالی، توجه به کیفیت خدمات، توجه به نیاز ذینفعان، مشارکت و همکاری با نهاد‌ها وسازمان‌های ذیربط می‌توانند اثرگذار باشند.

تاکید وزارت امور اقتصادی و دارایی بر گسترش حسابداری و حسابرسی گویای نقش برجسته حسابداران و حسابرسان در سلامت فضای اقتصادی کشور است و در شرایط کنونی که مساله مقابله با مفاسد مالی و اقتصادی به عنوان یکی از مهمترین اولویت‌های مورد تاکید مقام معظم رهبری و سران سه قوه قرار گرفته، حسابداران و حسابرسان کشور میتوانند با کنترل و نظارت دقیق بر دخل و خرج شرکت‌ها و موسسات دولتی و غیردولتی امکان هرگونه سودجویی و فرصت طلبی را از عده‌ای خاص سلب کنند.

علاوه بر گستردگی زمینه‌های رانت خواری و فساد، یکی از علل اصلی گسترش و شیوع فساد مالی و اقتصادی، فقدان نظارت دقیق بر حساب‌های درآمدی و هزینه‌های شرکت متخلف است. رجوع به حسابرسان و حسابداران قوی، متخصص و مستقل در جامعه علاوه بر اینکه زمینه‌های بروز مفاسد مالی و اقتصادی را از بین می‌برد و فرصت‌های مطلوبی را نیز به برنامه‌ریزان و سیاست‌گذاران می‌دهد تا با اطلاع دقیق از حساب‌های درآمدی و هزینه‌ای شرکت‌ها و موسسات مختلف رویه‌های مطلوبی به منظور صرفه‌جویی‌های اقتصادی ترسیم و اجرا کنند که اولین و مهمترین اثر آن افزایش کارایی و اثربخشی شرکت هاست.

بی‌تردید دستیابی به عدالت اقتصادی و توسعه و پیشرفت با فراهم کردن شرایط مساعد برای گام برداشتن در این مسیر پیچیده با نقش آفرینی اساسی حرفه حسابداری و شاغلان آن محقق می‌یابد. با وجود اهمیت بسیاری که حرفه حسابداری از طریق ارتقای شفافیت و بهبود تصمیم گیری در توسعه و عدالت اقتصادی دارد، ولی یک خلا و چالش به دلیل عدم وجود ساختاری جامع برای نظام‌مند کردن حسابداران وجود دارد که برای رفع این چالش باید مشابه سازمان نظام مهندسی، سازمان نظام پزشکی و…، باید برای حرفه حسابداری و ورود به بازار کار آن، در سطوح مختلف بخش دولتی و خصوصی و استفاده بهینه از دانش افراد در سمت‌های مورد تصدی چارچوبی وجود داشته باشد.

دراین راستا باید برای نظام‌مند کردن حرفه، فارغ التحصیلان حسابداری عضو مجموعه‌ای باشند که با توجه به اطلاعات و دانش خود در رده‌های مختلف قرار گرفته و به کار گمارده شوند، تا متولیان حسابداری کشور (اعم از بخش عمومی و خصوصی) بتوانند نحوه ارائه خدمات حرفه و اعضای آن را به جامعه و عموم مردم، مدیریت و نظارت نمایند.

روز حسابدار، روز ارج نهادن به اهداف و رسالت‌های حرفه حسابداری و فرصتی برای توجه به اهمیت و اثرگذاری بالای این حرفه است لذا اینجانب فرا رسیدن این روز را به تمامی فعالان امین و توانمند حسابداری کشور تبریک و تهنیت عرض می‌کنم و از درگاه ایزد منان مسئلت دارم تا در سایه عنایات حضرت بقیه ا… الاعظم (عج)، همه تلاشگران عرصه حرفه حسابداری بیش از پیش در اعتلای حسابداری و توسعه نقش ارزش آفرین آن در جامعه به‌عنوان پیش نیاز‌های لازم توسعه و عدالت اقتصادی موفق عمل نمایند.

انتهای پیام/


ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *