بسیج یک فرهنگ است/بیخاصیتی برخی سازمانهای بینالمللی در جنگ غزه مشخص شد
خبرگزاری میزان - حجت الاسلام والمسلمین محمدجواد حاج علی اکبری در خطبه اول نماز جمعه این هفته تهران ضمن توصیه خود و نمازگزاران به رعایت تقوای الهی اظهار به مسئولیت اجتماعی مومنان اشاره و اظهار کرد: به مناسبت اینکه ما در جامعه زندگی میکنیم، آحاد ما نسبت به یکدیگر حقوقی داریم، مسئولیتهایی در فرهنگ اسلامی در قرآن و کلمات اولیا خدا بر عهده ما نهاده شده است، مسئله حقوق و مسئولیتهای اجتماعی جایگاه بسیار رفیعی دارد که در هفتههای قبل به عنوان اولین و شاید از جهتی مهمترین مصداق موضوع سلامت، امنیت اجتماعی را مطرح کردیم.
وی افزود: هر یک از ما نسبت به سایر انسانهایی که با آنها زندگی میکنیم از محیطی کوچک مثل خانواده گرفته تا محیط اجتماعی، نسبت به دیگران حقی بزرگ داریم، آن حق عبارت است از اینکه دیگران به گونهای با ما رفتار کنند که از ناحیه آنها به ما ضرر، اذیت و ظلمی وارد نشود. این حق همه ما نسبت به دیگری است و در مقابل یک تکلیف و مسئولیت بر عهده فرد فرد ماست و آن تکلیف عبارت است از اینکه از طرف ما هم به احدی از افراد جامعه ظلم، ضرر و آسیبی وارد نشود، این کف زیست مسلمانی است.
خطیب موقت جمعه تهران گفت: به لطف الهی به یکی از اداب بسیار مهم اسلامی که در بین ما به عنوان تحیت الاسلام شناخته میشود یعنی سلام اشاره میکنم، وقتی مومنین با یکدیگر روبرو میشوند تحیت و ابراز احترام و علاقه شان نسبت به یکدیگر با کلید واژه سلام است، با استفاده از همین جلوه دیگری از این ارزش بزرگ اسلامی را یادآوری میکنم.
حجت الاسلام و المسلمین حاج علی اکبری خطاب به نمازگزاران اظهارکرد: سلام به چه معناست؟ سلام از ریشه سلم و سلامت است یعنی برکنار بودن از عیب و آفات ظاهری و باطنی و نقطه مقابل آن عبارت است از عیب و آسیب و خصومت، سلام به معنای موافقت و سازگاری است نقطه مقابل آن به معنای ناسازگاری و خصومت است.
وی اضافه کرد: سلام نام خداوند تبارک و تعالی و از صفات پروردگار و از اسمای حسنای الهی است یعنی خداوند چنین اراده کرده که مسلمانان در مواجهه با یگدیگر نام مبارک او را بر زبان جاری کنند. نعمت ویژهای که خداوند به بهشتیان میدهد سلامی است که از سوی خداوند به آنان تقدیم میشود. شاید بالاتر از این، نعمتی در بهشت نباشد.
خطیب جمعه تهران گفت: در آغاز سفر آخرت برای انسانهایی که در دنیا در سلم و سلام و عافیت و پاکیزگی و تقوا زندگی کرده باشند در ورودی سفر آخرت فرشتگان در لحظه جان دادن به آنها سلام میکنند. یعنی به آنها شادباش و خوش آمد میگویند و زندگی در سلامت و امن و امان را در دوران برزخ و قیامت به آنها بشارت میدهند، مومنین در آستانه ورود به بهشت هم همین بشارت را دریافت میکنند مخصوصاً آنها که در دنیا سالم زندگی کرده اند و با آبروی کسی بازی نکرده اند و با زبان و رفتارشان به ایمان و دین و اخلاق دیگران آسیب نزده اند با نوع لباس پوشیدن و مال و ثروتشان به دیگران آسیب وارد نکرده اند و سلامت روانی دیگران را به مخاطره نیانداخته اند. اینها را به صورت گروهی و سازمان یافته به بهشت میبرند، حرکت جمعی انسانهای متقی و پارسا به سوی بهشت. همراه با امام متقین و با شفاعت حضرت زهرا (س) عازم بهشت میشوند.
حجت الاسلام و المسلمین حاج علی اکبری افزود: هشت در بهشت به روی آنها باز میشود و به آنها سلام داده میشود. مزد و اجر آنها زندگی در بهشت همراه با سلم و سلامت است. این زندگی بهشتی را پیامبر (ص) به جامعه مومنین آموزش دادند، ایشان هم هنگام روبرو شدن با جامعه مسلمین در مسجد و هر جای دیگری از همین بشارت سلام استفاده میکردند.
وی تصریح کرد: بعد از حق مسلمانی این است که مسلمانان هنگامی با هم روبرو میشوند به همدیگر سلام کنند، این جزو آیین مسلمانی قرار گرفت. وقتی مومنین به هم سلام میکنند یعنی چه؟ آیا تشریفاتی است؟ در تحیت اسلام معنا و مضمون نهفته است. وقتی به مسلمان یا مومن دیگری سلام میکنیم خطاب به آن برادر و خواهر مسلمان اعلام میکنیم که من با تو دوستم و رابطه من با تو براساس صلح و سلامتی است، تو از طرف من و ناحیه من در امان هستی و در سلامت هستی، جان، ایمان، دین، آبرو و شخصیت تو از طرف من در سلامت و امنیت است.
خطیب جمعه تهران ادامه داد: معنای دوم سلام این است که سلام دعا و آرزو است و برای طرف مقابل آرزوی سلامتی و خوشبختی و نیکبختی میکنیم. اگر تحیت اسلام با توجه به معنای والای آن به کار برده شود و با توجه درباره آن فرهنگ سازی شود و به فرهنگی قالب تبدیل شود نتیجه این میشود که مسلمانان در همین دنیا بهشت را در روابط خود تجربه میکنند. دارالسلام در همین دنیا به وجود میآید. آرمان جامعه اسلامی تشکیل دارالسلام است؛ که همان زندگی بهشتی است و دورنمای آن در همین دنیا تجربه میشود. این قاعده قبل از قانون اجتماعی و مقررات اجتماعی از حقوق انسانها پاسداری میکند. آحاد مومنین مکلف اند این گفتمان و ارزش را در روابط خود رعایت کنند که این همان تقواست. دارالاسلام باید دارالایمان و دارالسلام باشد. در روابط اجتماعی وقتی به دیگران سلام میکنیم کلمهای بالاتر هم هست ما به نص فرمان الهی به مخاطب خود میگوییم که تو خیالت از اندیشه و گمان من در امان باشد که در مورد مومنین حتی خیال و گمان بد هم نمیکنیم.
حجت الاسلام علی اکبری در ادامه خطبههای نماز جمعه اظهار کرد: روز چهارشنبه رهبر حکیم و عالیقدرمان در دیدار با بسیجیان سرافزار یک دوره جامع تحلیل، راهبردی تاریخی سیاسی مبتنی بر حکمت و معرفت و بصیرت را ارائه فرمودند. مکتب بسیجی همان مکتب امام و مکتب امام همان مکتب ناب محمدی است.
وی ادامه داد: فرصت را مغتنم میشمارم و به همه بسیجیان تبریک میگویم و از حضور حلقات صالحین تشکر میکنم که به نماز جمعه امروز طراوت بخشیده اند. منطق بسیج بر دو رکن استوار است رکن اول عبارت است از تهدید زدایی حداکثری و توان مقابله با انواع و اقسام تهدیدها در اوج خود و رکن دوم حداکثر سازی ظرفیت و امکان برای تولید فرصت پیشرفت وزندگی بهتر. بسیج بر همین منطق در تاریخ انقلاب اسلامی سیر کرده است و با مجاهدت مومنانه و خالصانه از یک سو در برابر دشمن و از سوی دیگر در روابط درونی جامعه اسلامی مانند امداد و نجات در سیل و کرونا حضور داشته است.
بسیج به دور از منت و غرور خود را خادم مردم میداند
خطیب نماز جمعه تهران اضافه کرد: بسیج برای تحقق ایران قوی در عرصه فعالیتهای علمی خوش درخشیده است و به دور از منت و غرور خود را خادم افراد جامعه میداند.
دولت سیزدهم بی منت و بدون ابتلا به حاشیهها و با روحیه بسیجی به مردم خدمت میکند
حجت الاسلام والمسلمین حاج علی اکبری با بیان اینکه دولت سیزدهم مرام بسیجی دارد، گفت: در ماجرای افتتاح و بهره برداری متروی پرند و تکمیل بخش مسکن در این استان شاهد رفتار بسیحی و تلاش جهادی از سوی دولتمردان بودیم که به خدمت رسانی به مردم سرعت دادند و این نشات گرفته از روحیه بسیجی است.
وی افزود: دولتیها صمیمی، بی ادعا، بی منت و بدون ابتلا به حاشیهها به مردم خدمت میکنند و امیدواریم با قوت همین مسیر را ادامه دهند. حل المسائل کشور تفکر بسیج است و با تفکر بسیج میتوانیم به همه آروزها و مقاصد برسیم.
بسیج یک فرهنگ است و در دل سازمان جا نمیشود
خطیب جمعه تهران تصریح کرد: بسیج یک فرهنگ است و در دل سازمان جا نمیشود. فرهنگ بسیج زمان نمیشناسد و فرازمان است. شهید مدرس یک بسیجی مثالزدنی است که در برابر تهدید و تطمیع ایستاد. امیدوارم این روحیه شهید مدرس در مجلس و مجلسنشینان ما هم وجود داشته باشد. میرزا کوچکخان هم یک بسیجی بود و با تفکر بسیجی عمل کرد.
حجت الاسلام والمسلمین حاج علی اکبری اظهار کرد: در جنگ ۴۸ روزه هم اندیشه بسیجی خود را نشان داد و مقاومت امروز فلسطین هم نتیجه همین تفکر بسیجی پیشبرنده است. بسیج هم فراتر از زمان است و هم فراتر از سازمانهاست.
وی ادامه داد: گرچه سازمان بسیج در این زمینه پرچمدار و پیشتاز است، اما هر نهادی که رایحه تفکر بسیجی و زیست مومنانه در آن جریان داشته باشد، نیروی مقتدر بسیجی است. همچون ارتش که هم در گذشته چهرههایی مثل شهید صیاد شیرازی داشته است و هم امروز فرماندهان آن مصداق بسیجی هستند.
خطیب جمعه تهران تاکید کرد: هرکسی که برای تحقق ایران قوی در مجموعههای علمی تلاش میکند هم بسیجی است. دولت و شخص رئیسجمهوری هم که حال او حال خدمت است بسیجی است. دولت خدمات بزرگ برای مردم فراهم میکند و نمونه آن متروی پرند بود. دولت خدمترسانی را تسریع کرده است و به دور از حاشیهها کار خود را در این زمینه پیش میبرد.
امام جمعه موقت تهران با بیان اینکه از دولت انتظارات دیگری هم وجود دارد، خطاب به دولتمردان، گفت: شما که نشان دادید میتوانید گرههای بزرگی را در کشور باز کنید در بازار کالاها و گرانی آنها، بهویژه گرانی مسکن بیش از پیش اقدامات خود را اجرایی کنید تا روزهای بهتری برای معیشت مردم پدید آید.
وی گفت: امیدواریم مجلس هم بتواند در مدت باقیمانده از عمر خدمت خود با تصویب لوایح، کمکهای بیشتری به معیشت مردم بکند و قوه قضائیه هم کارگشایی بیشتری در امور مردم فراهم کند.
خطیب جمعه تهران در بخش دیگری از خطبههای نمازجمعه با اشاره به وضعیت جنگ غزه، اظهار کرد: عملیات طوفان الأقصی آغاز آمریکازدایی است و این مهمترین دستاورد این عملیات است که نه فقط برای مسلمانان یا برای فلسطینیان یا منطقه که برای کل جهانیان بود و سیلی محکمی به چهره سیاه آمریکا نواخته شد.
حجت الالسام والمسلمین حاج علی اکبری گفت: از یک طرف هم خود عملیات طوفان الأقصی معجزهگون است و هم از سوی دیگر شاهد سبعیت رژیم صهیونیستی هستیم که همه مرزها را شکسته است و در عین حال مقاومت مردم غزه را شاهدیم که نمیدانیم با چه واژهای میتوان آن را توصیف و از آن قدردانی کرد.
سازمان دهی آزادی خواهان جهان بی سابقه و همه را به شگفتی واداشته است
خطیب جمعه تهران همچنین با اشاره به وقایع غزه گفت: وحدت و هماهنگی جبهه مقاومت و حضور هماهنگ شبکه مقاومت از یمن قهرمان تا حزب الله سلحشور تا حشد الشعبی قهرمان عراق و قهرمانان سوریه و ایران اسلامی که مثل کوه پشت سر جریان مقاومت یک پارچه ایستادند و بیداری جهانی و سازماندهی آزادی خواهان جهان بی سابقه است و همه را به شگفتی وا داشته است.
حدنصاب بی غیرتی مقامات برخی کشورهای مسلمان در جنگ غزه ارتقا یافت
خطیب جمعه تهران ادامه داد: در جریان این جنگ هم نصاب بیشرمی و بیحیایی و البته تروریست بودن آمریکاییها و صهیونیستها ارتقا پیدا کرد هم نصاب بیغیرتی مقامات برخی کشورهای مسلمان که حتی حاضر به قطع روابط با رژیم صهیونیستی نشدند و در اجلاسها به زحمت شرکت کردند.
بیخاصیتی و ناکارآمدی برخی سازمانهای بین المللی در جنگ غزه مشخص شد
حجت الاسلام والمسلمین حاج علی اکبری بیان کرد: باید گفت نصاب بیخاصیتی برخی سازمانهای بینالمللی هم در این جنگ خود را نشان داد که هیچ کارآیی در جلوگیری از جنایت جنگی رژیم صهیونیستی ندارند، در عین حال پوشالیبودن اقتدار و ضعف درونی رژیم صهیونیستی هم ارتقا پیدا کرد و همه جهانیان شاهد آن بودند.
وی در پایان اضافه کرد: این رژیم به خیال خود بر کوچدادن مردم غزه، نابودی حماس و بازگشت اسرا از طریق حمله نظامی و نه مذاکره تاکید داشت، اما دیدیم که هیچکدام از اهدافش محقق نشد و بعد از مذاکره با حماس تبادل اسرا انجام شد.
انتهای پیام/