صفحه نخست

رئیس قوه قضاییه

اخبار غلامحسین محسنی اژه‌ای

اخبار سید ابراهیم رئیسی

اخبار صادق آملی لاریجانی

قضایی

حقوق بشر

مجله حقوقی

سیاست

عکس

جامعه

اقتصاد

فرهنگی

ورزشی

بین‌الملل- جهان

فضای مجازی

چندرسانه

اینفوگرافیک

حقوق و قضا

محاکمه منافقین

هفته قوه قضاییه

صفحات داخلی

حمل‌ونقل ریلی راهکاری هوشمندانه برای چالش‌های حمل‌ونقل شهر‌های اقماری

۰۷ آذر ۱۴۰۲ - ۰۸:۵۵:۳۰
کد خبر: ۴۷۴۶۶۶۰
دسته بندی‌: اقتصاد ، عمومی
معاون حمل‌ونقل وزیر راه و شهرسازی، اهمیت توسعه حمل‌ونقل ریلی را به عنوان یکی از راهکار‌های موثر مواجهه هوشمندانه با چالش‌های حمل‌ونقل بین کلان‌شهر‌ها و شهر‌های اقماری برشمرد.

خبرگزاری میزان - به گزارش وزارت راه و شهرسازی، شهریار افندی‌زاده معاون حمل‌ونقل وزیر راه و شهرسازی با اشاره به افتتاح مترو پرند بیان کرد: متروی پرند به طول ۱۸ کیلومتر بوده و در امتداد مترو تهران، از شهر آفتاب شروع شده و با عبور از فرودگاه امام خمینی (ره)، به شهر پرند ختم می‌شود.

وی افزود: این پروژه با اعتباری بیش از ۷۵۰ میلیارد تومان از محل اعتبارات وزارت راه‌وشهرسازی و ۲۰۰ میلیارد تومان از محل بودجه‌های عمومی دولت تکمیل شد و پیش‌بینی‌ها نشان می‌دهد متروی پرند روزانه حدود ۱۳ تا ۱۵ هزار مسافر را جابه‌جا کند که نقش موثری در حمل‌ونقل حومه‌ای کلان‌شهر تهران ایفا خواهد کرد.

افندی‌زاده ضمن تشریح تعاریف و ویژگی‌های قطار حومه‌ای، اظهار کرد: قطار حومه‌ای یکی از سیستم‌های حمل‌ونقل است که برای خدمت‌رسانی به ساکنین شهر‌ها و شهرک‌های اقماری کلان‌شهر‌ها مورد استفاده قرار می‌گیرد. این قطار‌ها معمولاً در مقایسه با قطار‌های شهری دارای ایستگاه‌های کمتر و با فواصل بیشتر بوده، بنابراین سرعت عملکردی بالاتری دارند، به‌نحوی‌که سرعت عملیاتی آن‌ها معمولاً بین ۵۰ تا ۲۰۰ و حتی در انواع قطار‌های پرسرعت به ۳۰۰ کیلومتر بر ساعت می‌رسد.

دبیر شورای عالی هماهنگی ترابری کشور به نقش مهم قطار حومه‌ای با توجه به توزیع جمعیتی بین کلان‌شهر‌ها و شهر‌های اقماری اشاره کرد و گفت: امروزه در بسیاری از کشور‌ها نظیر کشور ما، که تمرکز جمعیتی از کلان‌شهر‌ها به شهر‌ها و شهرک‌های اقماری انتقال یافته است و ساکنین این مناطق برای فعالیت و کار به کلان‌شهر‌ها رفت و آمد می‌کنند، برنامه‌ریزی و اقدام برای ایجاد و توسعه تسهیلات حمل‌ونقلی به منظور جابه‌جایی مسافران هرروزه این شهر‌ها و شهرک‌ها، امری ضروری و اجتناب‌ناپذیر است. در این میان قطار حومه‌ای به دلیل مزایای برجسته آن، نقش مهمی برای این نوع خدمت‌دهی دارد.

وی یادآور شد: بر اساس آمار‌های منتشره، روزانه حدود ۳ میلیون سفر بین شهر‌ها و شهرک‌های اقماری اطراف و کلان‌شهر تهران انجام می‌شود؛ بنابراین برنامه‌ریزی برای سازماندهی و ساماندهی این سفر‌ها در چارچوب طراحی و اجرای زیرساخت‌های موثر ترابری از جمله قطار حومه‌ای در دستور کار وزارت راه‌وشهرسازی قرار دارد.

افندی زاده افزود: قطار حومه‌ای در بسیاری از کشور‌های جهان توسعه یافته است که از جمله می‌توان به چین، استرالیا، اتریش، بلژیک، اسپانیا، دانمارک، فرانسه، آلمان، هند، ایتالیا، ژاپن، هلند، سوییس، ترکیه و انگلستان اشاره کرد. توسعه قطار حومه‌ای ضمن جابه‌جایی ایمن، اقتصادی، راحت، ساده و عادلانه ساکنین مناطق حومه کلان‌شهرها، باعث تغییر شیوه سفر آن‌ها از وسایل‌نقلیه شخصی به قطار حومه‌ای شده، لذا کاهش ازدحام ترافیک در مسیر‌های منتهی به کلان‌شهر‌ها و معابر داخلی آنها، ارتقای ایمنی، کاهش مصرف سوخت و ارتقای شاخص‌های زیست‌محیطی از جمله کیفیت هوا را به دنبال خواهد داشت.

معاون حمل‌ونقل وزیر راه‌وشهرسازی در پایان تاکید کرد: افتتاح مترو پرند تبلور رویکرد عدالت‌محور دولت سیزدهم در ایجاد دسترسی هر چه موثرتر عموم ساکنین در مناطق مختلف به سیستم‌ها و خدمات حمل‌ونقلی کارا و اقتصادی است و در آینده نزدیک شاهد توسعه این سیستم‌ها در حومه کلان‌شهر‌ها خواهیم بود.

انتهای پیام/


ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *