صفحه نخست

رئیس قوه قضاییه

اخبار غلامحسین محسنی اژه‌ای

اخبار سید ابراهیم رئیسی

اخبار صادق آملی لاریجانی

قضایی

حقوق بشر

مجله حقوقی

سیاست

عکس

حوادث- انتظامی و آسیب‌های اجتماعی

جامعه

اقتصاد

فرهنگی

ورزشی

بین‌الملل- جهان

فضای مجازی

چندرسانه

اینفوگرافیک

حقوق و قضا

محاکمه منافقین

هفته قوه قضاییه

صفحات داخلی

نگاهی اجمالی به کارنامه هنری احمدرضا دالوند

۱۹ آذر ۱۳۹۷ - ۱۶:۰۰:۰۱
کد خبر: ۴۷۴۶۵۱
احمدرضا دالوند از هنرمندان حوزه هنرهای تجسمی کشورمان است که توانست آثار مانا و جاودانی از خوب به یادگار بگذارد.

به گزارش خبرنگار گروه فرهنگی ، احمدرضا دالوند از شاگردان مرتضی ممیز، صادق بریرانی و هانیبال الخاص و از تصویرگران و طراحان گرافیک شناخته شده کشورمان بود که از قدیمی‌ترین تصویرسازان و منتقدان هنر تجسمی بعد از انقلاب نیز محسوب می‌شد.

وی در سال ۱۹۹۲ طراح برگزیده کتاب سال گرافیک اروپا، در سال ۱۹۸۹ طراح ممتاز سمپوزیوم بین‌المللی طراحی ژاپن، در سال ۱۹۹۰ طراح برگزیده روزنامه «یومییوری شیمبون» ژاپن و از سال ۱۹۸۸ تا ۱۹۸۹ طراح مجله «ویتی ورلد» آمریکا بوده است.

این هنرمند علاوه بر فعالیت‌هایی که در حوزه آموزش و برگزاری ورک‌شاپ‌های تخصصی، چون اقتصاد هنر، برسی‌های تخصصی در موضوعات متنوع هنر داشته آرم‌های مؤسسه اعتباری توسعه – آرم نشرثالث – نشرنکته – نشربرتر، نشر شهریار و لوگو‌های ماهنامه گلستانه، ماهنامه مدیریت ارتباطات، ماهنامه وب، روزنامه وقایع اتفاقیه (دوره نخست)، روزنامه حیات نو، روزنامه اقتصادپویا، روزنامه شهروند، هفته‌نامه آتیه، هفته‌نامه جوان را طراحی کرده است.

او همچنین در زمینه گرافیک و تبلیغات با طراح تبلیغاتی گروه بازاریابی ماهنامه صنعت حمل و نقل، طراح گرافیک در شرکت تبلیغاتی نقشینه (اواخر دهه ۶۰) و طراح و مدیر هنری شرکت بین‌المللی «یونیله ور» هلند در ایران همکاری داشته است.

از نمایشگاه‌های انفرادی وی می‌توان به نمایشگاه سال ۱۳۵۶ در تالار میرملاس، نمایشگاه سال ۱۳۷۰ و ۱۳۷۸ گالری سیحون، نمایشگاه انفرادی تالار دریای نور، هتل استقلال در ۱۳۷۵ و نمایشگاه ایلوستراسیون در محل کتابخانه دفترمطالعات و تحقیقات رسانه‌ها اشاره کرد. البته وی در طول سال‌ها فعالیت هنری خود نمایشگاه‌های گروهی، چون نمایشگاه گروهی نقاشان معاصر ایران سال ۱۳۷۲ در گالری سیحون، نمایشگاه بزرگ هنرمندان معاصر ایران درمحل نمایشگاه‌های بین‌المللی تهران، نخستین بی ینال طراحان گرافیک ایران، نمایشگاه گروهی طراحی (طرح دربرابرطرح) گالری هما ونمایشگاه گروهی نقاشی گالری آبتین را نیز برگزار کرده است.

اگر بخواهیم آثار دالوند را دسته‌بندی کنیم باید یادور شویم که وی در حوزه مقاومت نیز آثار شاخصی ارائه کرده است:

مادر، دختر و پسر در پیش زمینه و رزمندگان در غروب دل انگیز در پس زمینه چه می‌خواهند بگویند. مادر با نگاهی پیش رو کتابی در دست دارد، پسرک مشتش را محکم گره زده و دخترک دست به دعا برداشته است. رزمندگان در زمینه قرمز دوشادوش هم و مهربانانه به پیش می‌روند، در پس زمینه رنگی خطوط مورب کار را کمی به انتزاع نزدیک می‌کند و در عین حال به اثر بعد و پرسپکتیو می‌دهد. تلاش زیادی برای ساخت و ساز در بافت پس زمینه صورت نگرفته است گویی هنرمند عامدانه می‌خواهد همه چیز را متناسب با دیدگاهش دسته بندی کند و در تابلوی خویش بر اساس الویت بچیند. احمد رضا دالوند به عنوان یک طراح و نقاش پیشکسوت و در عین حال منتقد اثر هنری که در غالب آثارش به انتزاع نزدیک می‌شود، اینبار مخاطب را با نقاشی اش به خود می‌خواند و از آن‌ها درخواست دارد تا عناصر نمادین در اثرش را واکاوی کنند.

وی در سومین جشنواره بین‌المللی مقاومت نیز طرحی با تکنیک اکریلیک به اندازه ۱۲۰* ۱۲۰ارائه کرد که به عنوان اثر برگزیده جشنواره معرفی شد.


یکی از امکانات و اختیارات گرافیست‌ها دیوار‌های شهری است که می‌تواند در هر گوشه شهر تبدیل به صفحه‌ای سفید برای خلق آثارشان تلقی شود.

دو اثر «گلستانه» و «هم‌خانه» رضا دالوند به عنوان تصویرگر ایرانی کتاب‌های کودک و نوجوان به مرحله پایانی جشنواره بین‌المللی کتاب کودک جزیره نامی کره جنوبی راه یافت. وی در «گلستانه» به مجموعه‌ای از حکایت‌های گلستان سعدی اشاره کرده بود.

 



ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *