صفحه نخست

رئیس قوه قضاییه

اخبار غلامحسین محسنی اژه‌ای

اخبار سید ابراهیم رئیسی

اخبار صادق آملی لاریجانی

قضایی

حقوق بشر

مجله حقوقی

سیاست

عکس

حوادث- انتظامی و آسیب‌های اجتماعی

جامعه

اقتصاد

فرهنگی

ورزشی

بین‌الملل- جهان

فضای مجازی

چندرسانه

اینفوگرافیک

حقوق و قضا

محاکمه منافقین

هفته قوه قضاییه

صفحات داخلی

«راز عیسی»؛ طراح نامدار زمانه ما

۰۱ آذر ۱۴۰۲ - ۱۲:۴۱:۲۸
کد خبر: ۴۷۴۵۸۲۳
پرداختن به چهره‌های فرهنگی و هنری کمتر شناخته شده ایرانی یکی از رسالت‌هایی است که مستندهای ساخته شده در سال‌های اخیر آن‌ها را به خوبی انجام داده‌اند. مستند «راز عیسی» که متقاضی حضور در «سینماحقیقت» است به واکاوی در زندگی و هنر یکی از مهم‌ترین اساتید هنرهای تجسمی ایران می‌پردازد. 

«راز عیسی» تازه‌ترین اثر آبتین شُمیلی است که پیش از این فیلم کوتاه «روک» را از او دیده بودیم. آن‌گونه که کارگردان می‌گوید ایده ساخت این مستند زمانی به فکر شمیلی می‌رسد که در حال ساخت مستندی درباره استاد محمود فرشچیان بوده است. او متوجه می‌شود که استادِ محمود فرشچیان، شاگرد عیسی بهادری بوده است. پس تصمیم می‌گیرد که درباره این چهره شگفت‌انگیز تاریخ هنر ایران مستندی بسازد. 

مستند «راز عیسی» به سراغ فردی می‌رود که یکی از مهم‌ترین طراحان فرش ایران است. بهادری، طراح، نگارگر، نقاش و یکی از بزرگترین احیاکنندگان هنرهای سنتی ایران در دوره معاصر بوده است. مستند «راز عیسی» تلاش می‌کند بخش‌هایی از خدمات بهادری را در طول ۳۰ سال مدیریت هنرستان هنرهای زیبای اصفهان را به نمایش بکشد. 

این مستند ایده خود را بر اساس پیگیری زندگی بهادری با نوه او که در فرانسه است، دنبال می‌کند و در این میان به سراغ شاگردان او می‌رود. بررسی دقیق کارهای بهادری توسط شاگردانش و سر زدن به محل زندگی او بخشی از عظمت این هنرمند بزرگ ایران است. 

مستند «راز عیسی» با این سوال که اگر بهادری این اندازه استاد بزرگی بوده، چرا هیچ نامی از او نیست و چرا آن طور که باید شناخته نشده است، پژوهش و در نهایت مستند را هم از زاویه دید نوه روایت می‌کند. آنچه در مستند «راز عیسی» به خوبی مورد توجه است و خط اصلی داستان را تشکیل می‌دهد، جست‌وجوی آثار عیسی بهادری است. 

این مستند هر چند که تمام تلاش خود را به کار می‌گیرد تا این فیلم یک پرتره صرف نباشد، اما در نهایت می‌توان گفت «راز عیسی» یک پرتره از عیسی بهادری است که کنجکاوی مخاطب را برمی‌انگیزد. 

انتهای پیام/


ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *