صفحه نخست

رئیس قوه قضاییه

اخبار غلامحسین محسنی اژه‌ای

اخبار سید ابراهیم رئیسی

اخبار صادق آملی لاریجانی

قضایی

حقوق بشر

مجله حقوقی

سیاست

عکس

حوادث- انتظامی و آسیب‌های اجتماعی

جامعه

اقتصاد

فرهنگی

ورزشی

بین‌الملل- جهان

فضای مجازی

چندرسانه

اینفوگرافیک

حقوق و قضا

محاکمه منافقین

هفته قوه قضاییه

صفحات داخلی

رکوردشکنی خشونت در گذرگاه مهاجرتی آمریکا؛ جولان جنایت در دارین‌گپ

۰۱ آذر ۱۴۰۲ - ۰۹:۱۰:۲۱
کد خبر: ۴۷۴۵۷۱۴
دسته بندی‌: حقوق بشر ، عمومی
نهادهای بین‎المللی درباره رشد خشونت‌ها و تجاوزهای جنسی علیه مهاجران و پناهجویان در گذرگاه مهاجرتی مرگ‌بار دارین‎گپ در قاره آمریکا هشدار دادند.

خبرگزاری میزان – جدیدترین گزارش‌ها از یکی از مخاطره‌آمیز‌ترین گذرگاه‌های مهاجرتی جهان نشان‌دهنده رشد روزافزون موارد تجاوز جنسی و آدم‌ربایی علیه مهاجران و پناهجویان است.

پزشکان بدون مرز اعلام کردند که تجاوزگران جنسی و آدم‌ربایان به شکل فزاینده‌ای مهاجرانی را که از دارین‎گپ عبور می‌کنند، هدف قرار می‌دهند؛ در عین حال، شمار کودکان بازمانده خشونت‌های جنسی در این گذرگاه مهاجرتی در حال افزایش است.

دارین‎گپ، یک گستره ۱۰۰ کیلومتری جنگلی است که کلمبیا و پاناما را به هم وصل می‌کند؛ این گذرگاه به شکل عمده از سوی مهاجرانی که قصد سفر به آمریکا را دارند، مورد استفاده قرار می‌گیرد.

 

 

 

دارین‎گپ کجاست؟

دارین‎گپ یک جنگل باتلاقی بین کلمبیا و پاناما است که نه تنها مرز طبیعی بین این کشور‌ها بلکه مرز طبیعی بین آمریکای جنوبی و مرکزی را تشکیل می‌دهد.

این گذرگاه تنها مسیر زمینی است که آمریکای جنوبی را به آمریکای مرکزی متصل می‌کند و تخمین زده می‌شود که از آغاز سال ۲۰۲۲ تاکنون ۴۶۰ هزار نفر از جمله ۱۰۰ هزار کودک از این مسیر عبور کرده‌اند؛ این رقم سه برابر بیشتر از تعداد مهاجرانی است که در سال ۲۰۲۱ از این مسیر عبور کردند.

در این جنگل باتلاقی برخی از تپه‌ها و رودخانه‌ها با صفت مرگ شناخته می‌شوند، زیرا همواره تعداد زیادی از اجساد در پای این تپه و در آب‌های آن رودخانه‌ها وجود دارند.

مهاجران و پناهجویان در مسیر عبور دارین گپ، تروما، بیماری و مرگ، سرقت، خشونت جنسی و فیزیکی را تجربه می‌کنند.

جولان جنایت‌کاران در دارین گپ

دارین‎گپ، یکی از مخاطره‌آمیز‌ترین گذرگاه‌های مهاجرتی در جهان است؛ دلیل توصیف دارین‎گپ با چنین صفت‌هایی، مخاطرات طبیعی و انسانی هستند که در این منطقه وجود دارند و مهاجران و پناهجویان را در معرض خطر قرار می دهند.

در سال گذشته دست‌کم ۳۶ مهاجر در جنگل‌های دارین گپ قربانی صخره‌ها و رودخانه‌های این منطقه شدند.

جنگل‌های باتلاقی دارین‎گپ که محل جولان باند‌های مسلح قاچاق موادمخدر بودند، در پی رشد تعداد مهاجران و پناهجویانی که از دارین‎گپ عبور می‌کنند، به منطقه جنایت‌های باند‌های قاچاق انسان، آدم‌ربایی و تجاوزگران جنسی تبدیل شده‌اند.

 

 

 

ابراز نگرانی پزشکان بدون مرز از تشدید بحران خشونت و تجاوز جنسی در دارین‎گپ

براساس اعلام سازمان پزشکان بدون مرز (MSF) راهزنان مسلح، در حال سوءاستفاده از رکوردشکنی تعداد مهاجران در دارین گپ هستند؛ موضوعی که در پی سختگیرانه‌تر شدن سیاست‌های مهاجرتی آمریکا رخ داده است.

این سازمان اعلام کرد که در سال جاری میلادی ۳۹۷ بازمانده خشونت جنسی را بسیاری از آن‌ها کودک بودند، در پاناما مداوا کرده است.

پزشکان بدون مرز فقط در ماه اکتبر ۱۰۷ موردخشونت جنسی را درمان کردند؛ سه نفر از این قربانیان ۱۱، ۱۲ و ۱۶ ساله بودند.

فقط در یک هفته در ماه اکتبر، ۵۹ بازمانده خشونت جنسی در دارین گپ درمان شدند؛ این رقم معادل رخ دادن یک خشونت جنسی در هر سه ساعت است.

اگرچه این آمار‌ها تکان‌دهنده هستند، اما احتمالا بسیار کم‌تر از آمار واقعی هستند، زیرا خشونت جنسی غالبا به دلیل نگرانی از برچسب خوردن و ترس کمتر گزارش می‌شوند.

در عین حال، گزارش‌های متعددی درباره تجاوز‌های جنسی گروهی به مهاجران ناامید و سرگردان گروهی از سوی تجاوزگران جنسی در دارین‎گپ وجود دارد؛ براساس این گزارش‌ها، مهاجرانی که قصد دفاع از قربانیان را داشتند، مورد ضرب‌وشتم قرار گرفته یا کشته شدند.

در سال ۲۰۲۲ تعداد موارد خشونت و تجاوز جنسی در دارین گپ، ۱۷۲ مورد بود.

سازمان پزشکان بدون مرز تاکید دارد که افزایش شمار قربانیان خشونت و تجاوز جنسی در دارین‎گپ نشان‌دهنده عادی شدن درد و رنج مهاجران و پناهجویان است.

لزوم تقویت وضعیت حقوق بشری در دارین گپ

تاکنون گروه‌ها، نهاد‌ها و سازمان‌های حقوق بشری مختلفی از کلمبیا و پاناما خواسته‌اند تا تلاش‌ها برای تقویت وضعیت حقوق بشری در دارین گپ انجام دهند.

براساس گزارش‌های موجود، مردان مسلح گروه‌های مهاجران را ربوده و پول‌هایشان را سرقت می‌کنند؛ آن‌ها به مهاجران می‌گویند که این هزینه عبور از دارین‎گپ است.

افراد مسلح همچنین به زنان و کودکان تجاوز می‌کنند.

کارشناسان می‌گویند که این خشونت‌های جنسی پیامد‌های بسیاری برای سلامت جسمی و روانی افراد دارد و می‌تواند آن‌ها را در معرض ابتلا به بیماری‌های عفونی از جمله ایدز قرار دهد.

 

 

گزارش دیده‌بان حقوق بشر از وضعیت ضد حقوق بشری در دارین گپ

دیده‌بان حقوق بشر بین آوریل ۲۰۲۲ تا ژوئن ۲۰۲۳ چهار بار از دارین‎گپ بازدید و با حدود ۳۰۰ نفر مصاحبه کرد؛ نتیجه این بازدید‌ها گزارشی شد که در ماه نوامبر سال جاری منتشر شد.

این گزارش که نخستین گزارش از مجموعه گزارش‌های دیده‌بان حقوق بشر در مورد مهاجرت از طریق دارین‎گپ است، نشان می‌دهد که چگونه فقدان راه‌های امن و قانونی، مهاجران و پناهجویانی را که از بحران‌های حقوق بشری در کشورهای مبدا در آمریکای لاتین فرار می‌کنند، مجبور کرده تا جان خود را با عبور از شکاف دارین به خطر بیاندازند.

این گزارش همچنین نشان می‌دهد گه چگونه مهاجران و پناهجویان در دارین‎گپ، در معرض سوءاستفاده‌های مختلف از جمله خشونت جنسی و خشونت گروه‌های جنایت‌کار سازمان‌یافته منطقه قرار می‌گیرند.

جنایت‌کاران و راهزنان از مهاجران و پناهجویان هنگام عبور از بسیاری از مسیر‌های جنگل دارین‎گپ، به‌ویژه در سمت پاناما، سوءاستفاده می‌کنند؛ مهاجران و پناهجویان به‌طور معمول مورد سرقت، ضرب‌وشتم، آزار جنسی و گاهی مورد تجاوز و خشونت جنسی قرار می‌گیرند.

آنچه در دارین‎گپ اتفاق می‌افتد، نتیجه طیفی از سیاست‌های شکست‌خورده ضد مهاجرتی در نیمکره شمالی است؛ سیاست‌های ضد مهاجرتی در کشور‌های واقع در نیمکره شمالی مهاجران و پناهجویان را به سمت گذرگاه‌های مرگ‌بار و مخاطره‌آمیزی مانند دارین گپ سوق می‌دهد.

یکی از بزرگ‌ترین چالش‌های حقوق بشری در دارین‎گپ، خشونت‌های جنسی هستند.

انتهای پیام/


ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *