صفحه نخست

رئیس قوه قضاییه

اخبار غلامحسین محسنی اژه‌ای

اخبار سید ابراهیم رئیسی

اخبار صادق آملی لاریجانی

قضایی

حقوق بشر

مجله حقوقی

سیاست

عکس

حوادث- انتظامی و آسیب‌های اجتماعی

جامعه

اقتصاد

فرهنگی

ورزشی

بین‌الملل- جهان

فضای مجازی

چندرسانه

اینفوگرافیک

حقوق و قضا

محاکمه منافقین

هفته قوه قضاییه

صفحات داخلی

احداث معابر جدید در سطح شهر باعث افزایش ترافیک می‌شود

۲۹ آبان ۱۴۰۲ - ۱۰:۰۴:۳۵
کد خبر: ۴۷۴۵۳۲۶
کارشناس حوزه حمل و نقل با بیان اینکه با وجود تغییر نگرش‌های ترافیکی در جهان، اما متاسفانه هنوز نگرش قدیمی در کشور ما وجود دارد، گفت: شکی نیست که احداث معابر جدید با توجه به نیاز شهروندان بوده، اما باید بدانیم احداث معابر منجر به افزایش ترافیک می‌شود.

خبرگزاری میزان- به گزارش پایگاه اطلاع رسانی شورای اسلامی شهر تهران، چهارمین جلسه کمیسیون عمران و حمل ونقل شورای اسلامی شهر تهران درباره بررسی طرح جامع حمل و نقل شهری تهران با حضور سید جعفر تشکری هاشمی رئیس کمیسیون عمران و حمل ونقل شورای اسلامی شهر تهران، عباس شعبانی معاون هماهنگی امور مناطق شهرداری تهران، هادی حق بین معاون فنی و عمرانی شهرداری تهران، محمدرضا مهماندار، رئیس سابق پلیس راهور تهران، پور زاهدی، عضو هیات علمی دانشگاه شریف و تقی زاده، متخصص حوزه حمل و نقل، و مشاوران طرح جامع حمل و نقل شهری تهران، سایر متخصصان حوزه حمل و نقل تهران برگزار شد.

ابتدای این جلسه سید جعفر تشکری هاشمی رئیس کمیسیون عمران و حمل ونقل شورای اسلامی شهر تهران با بیان اینکه در جلسه درباره شبکه معابر پیشنهادی طرح جامع متمرکز می‌شویم، گفت: روز گذشته درباره شبکه معابر توضیحاتی داده شد، اما جزئیات آن ارائه نشده است.

وی ادامه داد: می‌خواهیم بدانیم براساس طرح جامع حمل و نقل چه بزرگراه‌هایی قرار است ایجاد و چه تعداد معبر قرار است افزایش یا کاهش یابد.

تقاطع‌های غیر همسطح، تونل‌ها و پل‌های شهری چه تغییری خواهند کرد

تشکری هاشمی با بیان اینکه به دنبال این هستیم تا از دیدگاه‌های اساتید، خبرگان و دیدگاه‌های نخبگان برای رسیدن به الگوی مشترک استفاده کنیم؛ اظهار کرد: از دید ما فاصله بسیاری بین آنچه شهرداری در خصوص طرح جامع فکر کرده و آنچه مورد نظر صاحب نظران ترافیکی است؛ وجود دارد و باید این فاصله زیاد را با همفکری و به اشتراک گذاشتن ایده‌ها به حداقل برسانیم.

در ادامه جلسه، مشاور این طرح به بیان معرفی گزینه‌های پیشنهادی توسعه شبکه معابر پرداخت و گفت: برخلاف آنچه توسط کارشناسان مطرح می‌شود؛ این طرح، قدیمی نیست و با وجود اینکه شبکه معابر اولویت نیست؛ اما نادیده نیز گرفته نشده است.

وی با بیان اینکه یه دنبال تسهیل عبور و مرور شهروندان هستیم؛ گفت: درحال حاضر ۲۴ کیلومتر تندراه در حال اجرا است. ما نمی‌توانیم کارگاه را تعطیل کنیم و ۲۰ کیلومتر شبکه شریانی نیز دارای مصوبه و کارگاه است.

تقی زاده کارشناس حوزه حمل و نقل با بیان اینکه با وجود اینکه نگرش‌های ترافیکی در جهان تغییر کرده‌اند، اما متاسفانه هنوز نگرش قدیمی در کشور ما وجود دارد گفت: شکی نیست که احداث معابر جدید با توجه به نیاز شهروندان بوده، اما باید بدانیم احداث معابر منجر به افزایش ترافیک می‌شود.

وی ادامه داد: توسعه ظرفیت معابر راهکار مشکل ترافیک نیست در هرکجا که ظرفیت معابر افزایش پیدا کرد نه تنها ترافیک کمتر نشد بلکه به دلیل افزایش انگیزه، ترافیک و خودرومحوری افزایش یافت.

این کارشناس حوزه حمل و نقل بیان کرد: برای رهایی از ترافیک راهی جز توسعه ناوگان حمل و نقل عمومی نداریم پولی که قرار است برای ساخت پل‌ها و تقاطع‌ها خرج شود را باید در حوزه حمل و نقل عمومی خرج کنیم، زیرا در غیر اینصورت نه تنها معضل ترافیک ازبین نمی‌رود بلکه از نقطه‌ای به نقطه‌ای دیگر منتقل می‌شود.

وی ادامه داد: پیشنهاد من این است که تقاطع غیرهمسطح جدید افزوده نشود و فقط بزرگراه شوشتری ساخته شود.

مهماندار، رئیس سابق پلیس راهور تهران با بیان اینکه مدل‌های سایر کشور‌ها برای ایران مناسب نیست؛ گفت: به دلیل نبود زیرساخت‌های مناسب، نبود فرهنگ رانندگی و نبود توانایی نمیتوان از مدل سایر کشور‌ها استفاده کرد.

وی ادامه داد: باید ایجاد مسیر دوچرخه سواری را رها کرد، زیرا این مد حمل و نقلی به هیچ وجه مناسب تهران نیست و پاسخگوی پایتخت نخواهد بود.
مهماندار گفت: اگر با اصلاحات هندسی موانع حل می‌شوند نباید تونل احداث کرد در تمام نقاط دنیا مشکل ترافیک وجود دارد، اما باید روی مدیریت تقاضای سفر کار کرد و محدودیت‌های ترددی را به وجود آورد.

باریکانی، کارشناس حمل و نقل گفت: هر روز درگیر مشکلات ترافیکی و آلودگی هوا هستیم و باید این درد را درمان کرد انتظار بر این است که معابر خودرویی برای عبور اتوبوس کم عرض‌تر شوند.

پور زاهدی، استاد پیشکسوت حوزه حمل و نقل گفت: تجربه شخصی من این است که طرح‌های جامع حمل ونقلی بدون ارزیابی اجرایی می‌شوند و بیش از بحث حمل و نقل به بحث طرح جامع و تفصیلی شهرسازی توجه می‌شود.

وی ادامه داد: طرح بالادستی باید به گونه‌ای باشد که تمام نیاز‌ها را پاسخ دهد این طرح‌ها باید پتانسیل‌های سرمایه گذاری در شهر را نشان دهند.

پورزاهدی گفت: ابزار این طرح همان ابراز گذشته هستند به اندازه کافی پروژه برای انجام دادن وجود دارد، اما چه عجله‌ای است از امروز برای پروژه سال‌های بعد تعهد ایجاد کنیم.

این کارشناس حوزه حمل و نقل گفت: می‌توان در کنار پروژه‌هایی که در طرح جامع ذکر شده اند طرح‌های موازی را نیز در دستور کار قرار داد نباید برای انجام طرح‌ها عجله کرد بلکه باید هرسال درخصوص آن‌ها تجدید نظر کرد.

وی گفت: تأمین مالی این پروژه‌ها نیز باید مشخص شود و گفته شود و پیشنهاد من این است شورای شهر تهران برخی از دانشگاه‌ها را انتخاب کرده و با کنک آن‌ها به بررسی آینده تهران بپردازد.

عباس شعبانی، معاون هماهنگی امور مناطق شهرداری تهران با بیان اینکه توقع بنده به عنوان یک شهروند، این است که شورای شهر سند بالادستی را تهیه کند؛ گفت: این سند باید راهنمای ترافیکی باشد تا براساس آن آینده تهران مشخص شود.

وی گفت: تا زمانی که طرح جامع وجود نداشته باشد؛ فقط درحال مصرف مسکن هستیم و اقدامات جانبی انجام می‌دهیم.

معاون هماهنگی امور مناطق شهرداری تهران با بیان اینکه خیلی از موارد ذکر شده در طرح جامع تکمیل کننده مسیر‌های سابق هستند گفت: با اطلاح تقاطع‌ها می‌توان ۷۸۲ کیلومتر از مسیر شهروندان را به ۵۷ کیلومتر کاهش داد.

هادی حق‌بین، معاون فنی و عمرانی شهرداری تهران با بیان اینکه بخش زیادی از ترافیک شهر ناشی از برنامه‌های بدون پیوست است گفت: موضوعات ما تنها توسعه معابر نیست بلکه توجه به شهر‌های اقماری نیز وجود دارد و در بحث پارکینگ‌ها نیز باید اقدام کنیم.

انتهای پیام/


ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *